Toelichting bij COM(2017)692 - Wijziging van Verordening (EU) nr. 1370/2013, wat de kwantitatieve beperking voor de aankoop van mageremelkpoeder betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Momenteel bevindt zich in openbare voorraden bijna 400 000 ton mageremelkpoeder (MMP). Dit volume stemt overeen met één derde van de totale wereldhandel in MMP in de eerste helft van 2017. Het loutere bestaan van deze voorraden drukt op de markt.

Het prijsverschil tussen vet en eiwitten is groter dan ooit volgens de economische raad van het melkmarktobservatorium. De verhouding tussen de prijzen van boter en MMP heeft tien jaar geschommeld rond een gemiddelde van 1,4 (minimaal 0,8 en maximaal 1,7) en bereikt sinds mei 2016 de huidige niveaus van haast 4/1. Tegen de achtergrond van deze ongekende divergentie tussen de prijzen van boter en MMP, worden offertes voor openbare interventies vaak gebruikt in situaties waarin het vanuit het oogpunt van de markt niet gerechtvaardigd is om vangnetinstrumenten in te zetten.

Zoals is bepaald in de verordening tot vaststelling van een gemeenschappelijke marktordening zullen openbare interventie-aankopen tegen een vaste prijs hervatten vanaf maart 2018 en duren tot en met september 2018, binnen een kwantitatieve grens van 109 000 ton per jaar.

Aangezien marktdeskundigen de grote vraag naar melkvet als een structureel fenomeen beschouwen, zal MMP de facto een bijproduct met een lage valorisatie blijven, tenzij zich nieuwe afzetmogelijkheden voordoen. In dat scenario bestaat er een reëel risico dat MMP voor openbare interventie moet worden aangekocht. Dit zou tot gevolg hebben dat, terwijl de melkprijzen af landbouwbedrijf op bevredigende niveaus zitten, openbare interventie duidelijk verwijderd zou raken van de doelstelling om de landbouwbevolking van een redelijke levensstandaard te verzekeren.

Daarom is een oplossing nodig om te voorkomen dat in 2018 MMP tegen een vaste prijs wordt aangekocht zonder rechtvaardiging vanuit het oogpunt van de markt. Hiertoe moet het niveau waarop openbare interventie tegen een vaste prijs plaatsvindt in 2018 worden vastgesteld op nul. Dat zou leiden tot de opening van een openbare inschrijving met ingang van 1 maart 2018, de datum waarop de openbare-interventieperiode aanvangt, in het kader waarvan de Commissie, door een stemming in het Comité voor de gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten, geval per geval zou beslissen welke hoeveelheden moeten worden aangekocht en tegen welke aankoopprijs.

Om ervoor te zorgen dat de in deze verordening vastgestelde maatregel een onmiddellijk effect op de markt heeft en om marktdeelnemers tijdig te informeren vóór het begin van de volgende interventieperiode, moet de onderhavige verordening in werking treden op de dag na die van de bekendmaking ervan.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Dit voorstel is erop gericht de markten te stabiliseren en de landbouwbevolking een redelijke levensstandaard te bieden, en strookt derhalve met de geest van de gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten.

Het voorstel is in overeenstemming met artikel 43, lid 3, VWEU, waarin is bepaald dat de Raad, op voorstel van de Commissie, de maatregelen vaststelt voor de prijsbepaling, de heffingen, de steun en de kwantitatieve beperkingen, alsook voor de vaststelling en verdeling van de vangstmogelijkheden.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

N.v.t.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 43, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het voorstel valt onder de gedeelde bevoegdheid van de EU en de lidstaten, en is in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

Evenredigheid

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Keuze van het instrument

N.v.t.

3. RESULTATEN VAN EX-POSTEVALUATIES, RAADPLEGINGEN VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELINGEN

Ex-postevaluaties/geschiktheidscontroles van bestaande wetgeving

N.v.t.

Raadpleging van belanghebbenden

N.v.t.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

N.v.t.

Effectbeoordeling

N.v.t.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

N.v.t.

Grondrechten

N.v.t.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de hoeveelheden/prijzen van mageremelkpoeder (MMP) die worden aangeboden en aanvaard tussen maart en september 2018, die op hun beurt afhangen van de ontwikkeling van de markt voor MMP.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende monitoring, evaluatie en rapportage

N.v.t.

Toelichtende stukken (voor richtlijnen)

N.v.t.

Artikelsgewijze toelichting

N.v.t.