Toelichting bij COM(2017)792 - Voorstel tot wijziging van richtlijn (EU) 2016/97 wat betreft de toepassingsdatum van de omzettingsmaatregelen van de lidstaten (mbt verzekeringsproducten)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Richtlijn (EU) 2016/97 (de insurance distribution directive of IDD) betreffende verzekeringsdistributie voorziet in een bijgewerkt geharmoniseerd rechtskader voor de distributie van verzekerings- en herverzekeringsproducten, met inbegrip van verzekeringen met een beleggingscomponent, op de interne markt. Zij moet zorgen voor meer transparantie van verzekeringsdistributeurs wat betreft de prijs en de kosten van hun producten, betere en begrijpelijkere productinformatie en betere gedragsregels, met name wat betreft advies. De nieuwe regels zijn van toepassing op alle distributiekanalen, met inbegrip van directe verkoop door verzekeringsmaatschappijen, om een gelijk speelveld te creëren voor alle distributeurs en uniforme hoge normen van bescherming voor consumenten te garanderen.

De IDD is op 23 februari 2016 in werking getreden en zoals aangegeven in artikel 42 van de richtlijn, hebben de lidstaten tot 23 februari 2018 de tijd om de bepalingen ervan om te zetten en toe te passen. De verzekeringsdistributeurs zouden dus uiterlijk op 23 februari 2018 aan de nieuwe regels moeten voldoen.

Op 21 september 2017 heeft de Commissie ter aanvulling van de IDD twee gedelegeerde verordeningen vastgesteld met betrekking tot het toezicht op producten en governancevereisten voor verzekeringsondernemingen en verzekeringsdistributeurs (Product Oversight and Governance Regulation of POG-verordening) en de informatievereisten en gedragsregels die gelden voor de distributie van verzekeringen met een beleggingscomponent (Insurance-Based Investment Products Regulation of IBIP-verordening). Tijdens de toetsingsperiode heeft het Europees Parlement erop gewezen dat de sector misschien meer tijd nodig heeft voor de uitvoering van de technische en organisatorische aanpassingen die nodig zijn om aan de gedelegeerde verordeningen te voldoen. In zijn besluiten om tegen de gedelegeerde verordeningen geen bezwaar te maken, heeft het Europees Parlement de Commissie verzocht een wetgevingsvoorstel aan te nemen met ingangsdatum 1 oktober 2018, maar voor Richtlijn (EU) 2016/97 1 heeft het niet om uitstel van de omzettingsdatum verzocht. Zestien lidstaten steunden het voorstel van het Europees Parlement, en verzochten bovendien de omzettingstermijn tot minimaal 1 oktober 2018 te verlengen.

Volgens het Europees Parlement en enkele lidstaten zal de verzekeringssector, waartoe ook kleine marktdeelnemers behoren zoals eenmanszaken met distributieactiviteiten en kleinschalige verzekeraars, zich door de uitgestelde toepassing beter kunnen voorbereiden op een correcte en doeltreffende uitvoering van de IDD wanneer zij volledige kennis hebben van de twee gedelegeerde verordeningen en van de toepasselijke nationale omzettingsmaatregelen, wat de rechtszekerheid voor alle betrokkenen zou waarborgen.

Hoewel de Commissie van oordeel is dat de sector reeds ruim de tijd heeft gehad om zich aan te passen, stemt zij er wegens de uitzonderlijke omstandigheden en het bijzondere tijdschema van de omzettings- en toepassingsdata van de IDD en de toepassingsdata van de twee gedelegeerde verordeningen mee in om gevolg te geven aan het verzoek van het Europees Parlement en bepaalde lidstaten, en de datum vanaf wanneer de lidstaten de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen moeten toepassen om te voldoen aan de IDD uit te stellen tot 1 oktober 2018, om de verzekeringssector meer tijd te geven om zich voor te bereiden op de toepassing van de nieuwe bepalingen inzake verzekeringsdistributie.

Wegens de uitzonderlijke urgentie van het uitstellen van de toepassingsdatum zal de Commissie krachtens het beginsel van loyale samenwerking (artikel 4, lid 3, VWEU) de nationale parlementen uitnodigen nog voor het einde van de in Protocol nr. 2 vastgestelde termijn van acht weken te reageren, en zo mogelijk uiterlijk op 19 januari 2018 te bevestigen dat zij geen met redenen omkleed advies wensen in te dienen.


2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Het voorstel is gebaseerd op artikel 53, lid 1, en artikel 62 VWEU.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Volgens het subsidiariteitsbeginsel mag EU-actie alleen worden ondernomen als de beoogde doelstellingen niet door de lidstaten alleen kunnen worden verwezenlijkt. EU-interventie is nodig om de goede werking van de interne markt te verbeteren en concurrentievervalsing op het gebied van effectenmarkten te vermijden. In dit verband zij opgemerkt dat de wetgeving die wordt gewijzigd, is vastgesteld met volledige naleving van het subsidiariteitsbeginsel, en dat alle wijzigingen daarvan door middel van een Commissievoorstel moeten worden aangebracht.

Evenredigheid

Deze EU-actie is nodig om de met de IDD beoogde doelstellingen te bereiken. De voorgestelde toepassingsdatum is nodig om een efficiënte en ordelijke planning en implementatie van de desbetreffende bepalingen door alle betrokken partijen mogelijk te maken. Dit voorstel zal er dus voor zorgen dat de met de IDD beoogde doelstellingen kunnen worden bereikt.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Dit voorstel gaat niet vergezeld van een afzonderlijke effectbeoordeling, omdat voor de IDD al een effectbeoordeling is verricht. Dit voorstel wijzigt de IDD niet in wezen en legt verzekeringsondernemingen geen nieuwe verplichtingen op. Het heeft enkel tot doel een toepassingsdatum voor de bepalingen van de IDD te wijzigen, om de verzekeringssector de mogelijkheid te bieden deze bepalingen beter toe te passen.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen budgettaire impact voor de Commissie.