Toelichting bij COM(2018)47 - Uitvoering van de verordening betreffende gemeenschappelijke statistieken inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 26.1.2018


COM(2018) 47 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitvoering van Verordening (EG) nr. 184/2005 van het Europees Parlement en de Raad van 12 januari 2005 betreffende de communautaire statistiek inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen


1.Inleiding

Het belangrijkste doel van Verordening (EG) nr. 184/2005 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de communautaire statistiek inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen ("de verordening") 1 is de vaststelling van een gemeenschappelijk kader en van statistische kwaliteitsnormen voor de systematische productie van EU-statistieken over deze onderwerpen.

Artikel 12 van de verordening bepaalt dat de Commissie uiterlijk op 28 februari 2018, en vervolgens om de vijf jaar, bij het Europees Parlement en bij de Raad een verslag over de uitvoering van deze verordening dient in te dienen. Het verslag bevat:

(1)een evaluatie van de kwaliteit van de gegevens over de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen;

(2)een beoordeling van de baten van de geproduceerde statistieken voor de Europese Unie, de lidstaten ervan en de verstrekkers en gebruikers van statistische gegevens, in verhouding tot de kosten;

(3)de vermelding, in het licht van de resultaten, op welke gebieden verbeteringen mogelijk zijn en welke aanpassingen nodig worden geacht.

In overeenstemming met dat artikel worden in dit verslag de belangrijkste aspecten onderzocht van de uitvoering van Verordening (EG) nr. 184/2005 door de lidstaten en de maatregelen die de Commissie heeft genomen om ervoor te zorgen dat EU-statistieken inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen aan hoge kwaliteitsnormen voldoen.

2.Uitvoeringsbepalingen

Sinds de vaststelling van Verordening (EG) nr. 184/2005 heeft de Commissie de volgende wijzigende of uitvoerende rechtshandelingen vastgesteld:

(1)Verordening (EG) nr. 601/2006 van de Commissie 2 ;

(2)Verordening (EG) nr. 602/2006 van de Commissie 3 ;

(3)Verordening (EG) nr. 1055/2008 van de Commissie 4 ;

(4)Verordening (EG) nr. 707/2009 van de Commissie 5 ;

(5)Verordening (EU) nr. 555/2012 van de Commissie 6 ;

Deze rechtshandelingen bepalen:

­het vereiste gegevensformaat en de procedure die de lidstaten moeten volgen wanneer zij gegevens naar Eurostat verzenden;

­wanneer de lidstaten nieuwe gegevens moeten verstrekken; en

­het tijdsschema en de kwaliteitscriteria die gelden voor nationale kwaliteitsverslagen.

De zesde uitgave van de Balance of Payments Manual (BPM 6) van het Internationaal Monetair Fonds, die in 2009 is gepubliceerd, voorziet in een conceptueel kader voor gebruik door de IMF-lidstaten bij het samenstellen van statistieken inzake de betalingsbalans en de internationale investeringspositie. Hij bevat eenvormige definities en classificaties om een gemeenschappelijke basis vast te stellen voor het verzamelen en samenstellen van gegevens over externe ontwikkelingen en om het mogelijk te maken gegevens van verschillende landen met elkaar te vergelijken. Op EU-niveau zijn de vereisten voor statistieken inzake de betalingsbalans vastgesteld in Verordening (EG) nr. 555/2012.

3.De belangrijkste betrokken datasets

Betalingsbalansstatistieken geven uitgebreide informatie over transacties tussen de meldende economie en het buitenland. Verordening (EG) nr. 184/2005 behandelt de verzameling van de volgende vijf datasets:

(1)maandelijkse statistieken inzake de betalingsbalans;

(2)driemaandelijkse statistieken inzake de betalingsbalans en de internationale investeringspositie;

(3)jaarlijkse statistieken inzake de internationale handel in diensten;

(4)transacties betreffende buitenlandse directe investeringen (met inbegrip van inkomsten);

(5)posities buitenlandse directe investeringen.

Eurostat verzamelt gegevens van de lidstaten voor elk van deze datasets. Zij worden gebruikt om EU-aggregaten te produceren die in de onlinereferentiedatabase van Eurostat worden gepubliceerd, samen met de gegevens van individuele lidstaten.

De maandelijkse betalingsbalansgegevens en de voorafgaande indicatoren van het eerste kwartaal van de betalingsbalans, afgeleid van maandelijkse schattingen, zijn zeven weken na het einde van de referentieperiode beschikbaar. De eerste schattingen van de driemaandelijkse betalingsbalans/internationale investeringspositie worden veertien weken na het einde van de referentieperiode vrijgegeven. De driemaandelijkse betalingsbalans bevat veel meer informatie dan de maandelijkse voorafgaande schattingen en meer details. Op financieel gebied verbetert het feit dat de financiële rekening van de betalingsbalans, het inkomen uit investeringen en de internationale investeringspositie op hetzelfde ogenblik en op consistente wijze worden samengesteld, de kwaliteit van de schattingen en maakt het een uitgebreidere analyse mogelijk van grensoverschrijdende betrekkingen. De driemaandelijkse betalingsbalans/internationale investeringspositie omvat ook een geografische uitsplitsing van de belangrijkste economische partners, met name de belangrijkste ontwikkelde en opkomende economieën.

Eurostat publiceerde ook meer gedetailleerde jaarstatistieken inzake internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen (BDI). Jaarlijkse BDI-gegevens, die zijn gebaseerd op de jaarrekeningen van ondernemingen, geven meer informatie dan driemaandelijkse BDI-gegevens. Dit maakt het mogelijk meer informatie te verstrekken en uitgebreidere kwaliteitscontroles uit te voeren op BDI-standen, de verschillende factoren van hun schommelingen en BDI-inkomsten. Jaarlijkse gegevens over de internationale handel in diensten worden ingedeeld in een allesomvattende lijst van dienstenposten, met een geografische uitsplitsing op Geo 5-niveau 7 . Negen maanden na het einde van de referentieperiode verstrekken de lidstaten hun gegevens en Eurostat publiceert deze tussen twee en drie maanden later. De BDI-jaarstatistieken omvatten gegevens over stromen en standen, ingedeeld naar aard van het instrument, partnerland en economische activiteit. De lidstaten worden ook verzocht afzonderlijke BDI-statistieken met betrekking tot ingezeten eenheden voor speciale doeleinden te verstrekken. De lidstaten verzenden Eurostat hun gegevens negen maanden na het einde van de referentieperiode en Eurostat publiceert de gegevens ongeveer drie maanden later na de goedkeuring en de verwerking ervan.

4.Kwaliteit van de geproduceerde statistieken

Op grond van artikel 4, lid 2, van Verordening (EG) nr. 184/2005 moeten de lidstaten de Commissie een rapport over de kwaliteit van de toegezonden gegevens verstrekken. Verder bepaalt artikel 4, lid 4, dat de Commissie, met de bijstand van het Comité voor het Europees statistisch systeem, de kwaliteit van de aan Eurostat toegezonden gegevens op basis van kwaliteitsrapporten moet beoordelen. Onderstaande analyse heeft betrekking op de resultaten van de meest recente kwaliteitsrapporten die de lidstaten in 2016 hebben uitgebracht. De kwaliteit wordt beoordeeld op basis van de belangrijkste criteria die door Verordening (EG) nr. 1055/2008 zijn bepaald.

4.1.Dimensie van degelijkheid van de methoden en statistische procedures

De dimensie van degelijkheid van de methoden en de statistische procedures, begrippen, definities en praktijken die gebruikt zijn om statistieken inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen samen te stellen komen in grote lijnen overeen met de in de BPM 6 bepaalde beginselen en richtsnoeren. Zij houden rekening met de bijzondere regels die op EU-niveau zijn overeengekomen met betrekking tot het samenstellen van aggregaten van de eurozone en de EU.

4.2.Tijdigheid en punctualiteit

Gegevens over de maandelijkse en driemaandelijkse betalingsbalans, de driemaandelijkse internationale investeringspositie en buitenlandse directe investeringen en jaarstatistieken inzake internationale handel in diensten zijn veel punctueler verstrekt dan voor het vorige kwaliteitsrapport, dat betrekking had op 2015. Vier lidstaten bezorgden hun datasets vóór of uiterlijk op de deadline.

4.3.Beschikbaarheid van gegevens

2.

4.3.1.Volledigheid


De volledigheid van de gegevens was iets beter dan in het vorige kwaliteitsrapport. De duidelijkste verbeteringen waren merkbaar in de driemaandelijkse betalingsbalans en buitenlandse directe investeringen. Alle 28 lidstaten hebben zich volledig gehouden aan de maandelijkse en driemaandelijkse betalingsbalans en de driemaandelijkse internationale investeringspositie voor de referentiemaanden in 2016. Gegevens over internationale handel in diensten waren gemiddeld 98 % volledig. Het gemiddelde volledigheidspercentage voor de gehele EU werd geraamd op 98 % voor BDI-stromen en 99 % voor BDI-standen.

3.

4.3.2.Toegankelijkheid en duidelijkheid


Een groot aantal gebruikers is geïnteresseerd in gegevens over de betalingsbalans, de internationale investeringspositie, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen. Die gegevens worden uitvoerig gebruikt bij de EU-beleidsvorming, bij macro-economische analyses door zakelijke en academische gebruikers, en door het grote publiek.


In zijn publieke database publiceert Eurostat maandelijkse en driemaandelijkse betalingsbalansen, driemaandelijkse internationale investeringsposities en herwaarderingen, jaarstatistieken inzake internationale handel in diensten, en buitenlandse directe investeringsgegevens. De gegevens zijn ook beschikbaar op nationale websites, vergezeld van de relevante metagegevens. Er zijn echter enkele beperkingen die voortvloeien uit nationale beleidslijnen over de verspreiding van die gegevens.


Het aantal gegevens dat ter beschikking is gesteld van eindgebruikers is bevredigend; 18 lidstaten staan toe dat 100 % van de belangrijkste posten in de driemaandelijkse betalingsbalans worden gepubliceerd. Sommige landen blijven hun nationale gegevens evenwel in buitensporige mate als 'niet-publiceerbaar' of 'vertrouwelijk' aanmerken, soms wegens kwaliteitsvoorbehoud. Dat beperkt de waarde van de regelmatig aan gebruikers verstrekte statistische informatie. Bovendien belemmert het een passende beleidsanalyse op basis van statistieken die betrekking hebben op de hele EU. Er wordt meer aangemerkt als 'vertrouwelijk' ten gevolge van de grotere gedetailleerdheid, in het bijzonder wat de gegevens op jaarbasis betreft, die na de invoering van de BPM 6 in de hele EU in acht wordt genomen.

4.4.Nauwkeurigheid en betrouwbaarheid

In de rekening voor goederen, diensten en secundair inkomen werden zowel voor de maandelijkse als de driemaandelijkse betalingsbalans relatief kleine herzieningen opgetekend. Er waren meer herzieningen van de rekening voor primair inkomen dan in de vorige rapporteringsperiodes, vooral ten gevolge van inkomen uit directe investeringen. Dat komt gedeeltelijk doordat informatie over directe investeringen en de inkomenselementen ervan vollediger is op jaarbasis, op het ogenblik waarop de jaarrekeningen van ondernemingen beschikbaar worden. De gemiddelde waarden van herzieningen waren in het algemeen hoger voor posten op de financiële rekening dan voor posten op de lopende rekening, terwijl herzieningen met betrekking tot de belangrijkste posten inzake de internationale investeringspositie veel minder significant waren dan die inzake de betalingsbalans.

4.5.Interne samenhang

In het algemeen is de consistentie met integriteitsregels bevredigend. Er zijn bijna geen verschillen tussen de driemaandelijkse en de jaarlijkse gegevens over de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen. De lidstaten hebben belangrijke inspanningen geleverd om de fouten en weglatingen te verminderen, wat heeft geleid tot minder fouten en weglatingen met betrekking tot de lopende rekening en de internationale investeringspositie. Er blijven echter aanzienlijke fouten en weglatingen bestaan op enkele andere gebieden.

4.6.Externe samenhang

In de hele EU blijven de betalingsbalansgegevens en statistieken inzake de internationale goederenhandel in het algemeen zeer consistent. Verschillen kunnen gewoonlijk worden verklaard aan de hand van methodologische verschillen die op basis van de toegepaste methodologische normen gerechtvaardigd zijn. Voor een aantal lidstaten was de lopende rekening van de betalingsbalans volledig of in hoge mate consistent met nationale rekeningen, terwijl er voor andere landen soms grote verschillen tussen beide bestonden.

4.7.Asymmetrieën

Asymmetrieën binnen de EU blijven een probleem. De asymmetrieën in de onderdelen van de lopende rekening zijn redelijk stabiel in de tijd, maar zijn zelfs een beetje toegenomen voor directe investeringsstromen. Het is mogelijk dat de onlangs opgerichte Task Force on Services by Modes of Supply van Eurostat na enige tijd tot bijkomende inzichten komt over de sectoren/leveringswijzen die fouten en inconsistenties doen ontstaan.

5.Voordelen voor gebruikers en belang van betalingsbalansstatistieken

Verordening (EG) nr. 184/2005 is afgestemd op de behoeften van de gegevensgebruikers.

Betalingsbalansstatistieken worden intensief gebruikt bij beleidsvorming door de desbetreffende nationale en internationale instellingen, waaronder de Commissie, de Raad, de Europese Centrale Bank, het IMF, de Bank voor Internationale Betalingen, de OESO, de G7 en de G20.

Statistieken inzake de betalingsbalans en de internationale investeringspositie worden gebruikt bij het monetair beleid. In combinatie met andere indicatoren worden de statistieken over de handel in goederen en diensten gebruikt voor een beoordeling van de inflatoire druk van de buitenlandse vraag op de betrokken economieën en om de bijdrage van de netto-uitvoer aan het bruto binnenlands product te berekenen. Gegevens over de betalingsbalans en de internationale investeringspositie worden gebruikt om de houdbaarheid van het saldo transacties van het buitenland van nationale economieën (zowel de economieën die hun eigen munt hebben als de economieën die tot een muntunie behoren, zoals de eurozone) en de druk die op de wisselkoers kan worden uitgeoefend, te beoordelen. Gegevens over de betalingsbalans en de internationale investeringspositie worden uitvoerig gebruikt in de procedure bij macro-economische onevenwichtigheden.

Betalingsbalansstatistieken worden ook opgenomen in de door de Europese Commissie en de Europese Centrale bank opgestelde en gepubliceerde convergentieverslagen over elk van de lidstaten die nog niet deelnemen aan de economische en monetaire unie.

De artikelen 143 en 144 van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie verwijzen uitdrukkelijk naar de betalingsbalans. Zij vereisen dat de Commissie de Raad regelmatig op de hoogte brengt van de ontwikkelingen in de betalingsbalanssituatie in lidstaten die niet deelnemen aan de economische en monetaire unie.

De ontwikkelingen op de lopende rekening in individuele lidstaten worden geanalyseerd in verhouding tot het concurrentievermogen van elk land, terwijl statistieken inzake directe investeringen en beleggingen in effecten worden gebruikt om de aantrekkelijkheid van lidstaten voor internationale investeerders te analyseren.

Betalingsbalansstatistieken zouden consistent moeten zijn met andere kernstatistieken die op verwante, voor de EU relevante statistische gebieden worden verzameld, zoals:

(1)bruto binnenlands product (waaronder grensoverschrijdende transacties in goederen en diensten), met inbegrip van snelle schattingen waarvoor maandelijkse betalingsbalansindicatoren nodig zijn;

(2)bruto nationaal inkomen (waaronder inkomens en grensoverschrijdende transacties in goederen en diensten);

(3)de rekening voor transacties van het buitenland in de driemaandelijkse sectorrekeningen van de EU en de eurozone, waaronder financiële rekeningen.

Afgezien van de hoofdaggregaten kunnen specifieke posten voor sommige gebruikers van bijzonder belang zijn:

­de gedetailleerde informatie over de internationale handel in diensten die jaarlijks door Eurostat wordt gepubliceerd, is belangrijk voor handelsbesprekingen en de vaststelling van het douanebeleid;

­de geografische uitsplitsing van de betalingsbalansstatistieken kan helpen bij het toezicht op interacties tussen de lidstaten en andere landen;

­de samenstelling van financiële stromen en standen (directe investeringen, beleggingen in effecten en overige beleggingen en investeringen) is van waarde voor de beoordeling van de financiële stabiliteit;

­gedetailleerde informatie over BDI-stromen is belangrijk om de mate van openheid van bepaalde markten te meten of de algemene winstgevendheid van het geïnvesteerde directe investeringskapitaal te beoordelen.

De Werkgroep betalingsbalansen erkent dat de uitvoering van Verordening (EG) nr. 184/2005 tot verschillende verbeteringen heeft geleid in de betalingsbalansstatistieken. Om te meten hoe deze uitvoering ten goede is gekomen aan de nationale gegevenssamenstellers- en gebruikers, heeft de werkgroep gevraagd scores toe te kennen van 1 tot 5. Een score van 1 betekent dat Verordening (EG) nr. 184/2005 zeer weinig baten heeft meegebracht, terwijl een score van 5 betekent dat zij tot maximale baten heeft geleid.

-De gemiddelde score met betrekking tot de beschikbaarheid voor gegevensgebruikers van meer gedetailleerde gegevens over de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen bedraagt 4.0.

-De gemiddelde score met betrekking tot de beschikbaarheid voor gegevensgebruikers van tijdigere en punctuelere gegevens over de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen bedraagt 3.9.

­De gemiddelde score met betrekking tot de verbeterde consistentie tussen betalingsbalansgegevens en nationale rekeningen bedraagt 4.0.

Verder werd opgemerkt dat de in 2014 door Verordening (EU) nr. 555/2012 van de Commissie ingevoerde methodologische veranderingen en nieuwe normen van de BPM 6, samen met de grotere aandacht voor gegevens inzake de internationale investeringspositie, duidelijkheid en belangrijke bijkomende informatie hebben meegebracht voor gebruikers van statistische gegevens die betrokken zijn bij macro-economische beleidsvorming en economisch onderzoek. Een ander erkend voordeel is dat Verordening (EG) nr. 184/2005 de vergelijkbaarheid en consistentie van gegevens tussen de lidstaten heeft verbeterd.

6.Betalingsbalansstatistieken: kosten en belasting

Nationale samenstellers hebben verklaard dat zij gegevens uit primaire statistieken gebruiken om statistieken over de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen samen te stellen. Zij doen een beroep op een reeks bronnen van primaire statistieken, waaronder douanegegevens, gegevens van het onderzoek naar de handel in goederen binnen de Unie, gegevens uit ondernemingsregisters, belastingadministratie, vastgoedgegevens en toerismestatistieken. Het is moeilijk voor de lidstaten om de specifieke kosten voor het verzamelen en produceren van de door Verordening (EG) nr. 184/2005 vereiste gegevens te onderscheiden van de totale kosten die zijn gemaakt voor het verzamelen van gegevens voor andere doeleinden.

De Werkgroep betalingsbalansen schat dat de directe input van arbeid die nodig is om betalingsbalansstatistieken te produceren en te verspreiden in de EU ongeveer 772 voltijdse equivalenten bedraagt (gebaseerd op 24 lidstaten 8 ). Deze personele middelen zijn over de verschillende betalingsbalansgebieden gespreid. De meeste input van arbeid is nodig voor de dataset betreffende de driemaandelijkse betalingsbalans (48,1 % van de personele middelen). Deze wordt gevolgd door de maandelijkse betalingsbalans (20,2 %), de buitenlandse directe investeringen (16,1 %) en de internationale handel in diensten (15,7 %).

De lidstaten schatten dat alle besparingen ten gevolge van het feit dat vóór de vaststelling van Verordening (EG) nr. 184/2005 geen gegevens naar Eurostat werden verstuurd, 10,4 % van de voltijdse equivalenten bedragen. Betalingsbalansgegevens zijn ook nodig voor nationale doeleinden en de lidstaten waren deze al aan het verzamelen voordat de verordening was aangenomen. Dit betekent dat slechts beperkte extra middelen nodig zijn om aan de eisen van de verordening te voldoen. Voorts mag niet uit het oog worden verloren dat de gegevensvereisten van Verordening (EG) nr. 184/2005 en die van andere nationale en internationale organisaties, waaronder met name de Europese Centrale Bank en het IMF, elkaar in belangrijke mate overlappen. De door de lidstaten specifiek voor Verordening (EG) nr. 184/2005 geproduceerde gegevens kunnen niet worden onderscheiden van de gegevens die in overeenstemming met andere gegevensvereisten worden geproduceerd.

Lidstaten hebben zeer weinig informatie over de belasting van de respondenten in verband met het verzamelen van gegevens inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen, en op basis van de beschikbare informatie kunnen geen schattingen worden gemaakt.

7.Gebieden waarop verbeteringen en wijzigingen mogelijk zijn

Artikel 5, lid 3, van Verordening (EG) nr. 184/2005 bepaalt dat de Commissie (Eurostat) uiterlijk op 20 juli 2018 door de lidstaten uit te voeren proefstudies instelt met betrekking tot jaarlijkse statistieken inzake buitenlandse directe investeringen die steunen op het concept van uiteindelijk eigenaar en statistieken inzake buitenlandse directe investeringen waarin een onderscheid gemaakt wordt tussen greenfield-buitenlandse-directe-investeringstransacties en overnames. Het doel van die studies is de voorwaarden, inclusief het vereiste methodologische kader, voor het invoeren van deze nieuwe gegevensverzamelingen te bepalen; de kosten ervan en de kwaliteit van de statistieken te beoordelen en ervoor te zorgen dat Eurostat de gegevensverzamelingen van de landen met elkaar kan vergelijken.

In de tweede plaats moet de Commissie (Eurostat) tegen 20 juli 2019 een verslag opstellen over de resultaten van die studies, dit doorsturen aan het Europees Parlement en de Raad en, in voorkomend geval, de resterende voorwaarden vaststellen waaraan moet worden voldaan voor de ontwikkeling van de methodologie voor die gegevensverzamelingen. Twaalf maanden na het uitbrengen van dat verslag moet de Commissie, naargelang van de beoordeling van de resultaten van de proefstudies, een voorstel indienen tot wijziging van Verordening (EG) nr. 184/2005 ter omschrijving van de methodologische en de gegevensvereisten voor jaarlijkse statistieken inzake buitenlandse directe investeringen die steunen op het concept van uiteindelijk eigenaar en voor jaarlijkse statistieken inzake buitenlandse directe investeringen waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen greenfield-buitenlandse-directe-investeringstransacties en overnames.

De Werkgroep betalingsbalansen meent dat de op Verordening (EG) nr. 184/2008 gebaseerde gegevensvereisten bij voorkeur gedurende een redelijke periode stabiel blijven zodat de resterende kwaliteitsproblemen kunnen worden aangepakt en de kwaliteit van de statistieken verder kan worden verbeterd. De onopgeloste kwaliteitsproblemen zijn die waarnaar wordt verwezen in de jaarlijkse kwaliteitsrapporten over de statistieken inzake de betalingsbalans, de internationale investeringspositie, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen (beschikbaar op de website van Eurostat).

De werkgroep geeft ook voorrang aan driemaandelijkse betalingsbalansstatistieken boven maandelijkse gegevens. De driemaandelijkse betalingsbalans is gedetailleerder en van betere kwaliteit (bv. internationale handel in diensten, buitenlandse directe investeringen in aandelen, inkomen uit investeringen, vergoeding van werknemers) dan de maandelijkse betalingsbalansstatistieken. De werkgroep verkiest daarom dat de maandelijkse gegevensvereisten worden vereenvoudigd, als dat gepast wordt geacht.

8.Conclusies

Verordening (EG) nr. 184/2005 heeft geholpen de EU-statistieken inzake de betalingsbalans, de internationale investeringspositie, de internationale handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen verder te harmoniseren. Zij heeft er ook toe bijgedragen dat de gegevens tijdig beschikbaar zijn en dat gebruikers toegang hebben tot meer gedetailleerde gegevens. De gegevenskwaliteit wordt nauwlettend gecontroleerd op basis van kwaliteitscriteria die voor de verschillende betrokken statistische gebieden zijn geharmoniseerd. Dat heeft bijgedragen tot de verbetering van de consistentie van de kwaliteitsbeoordeling tussen de verschillende statistische gebieden.

De resultaten van dit rapport zullen worden beoordeeld wanneer de Commissie, in voorkomend geval, een voorstel indient voor wijzigingen van Verordening (EG) nr. 184/2005, als bedoeld in punt 7 hierboven.

Als de vereisten op sommige gebieden strenger zouden worden, kunnen gegevensvereisten met betrekking tot andere gebieden of andere aspecten worden vereenvoudigd om te vermijden dat de kosten zouden toenemen. Dat is in het bijzonder van toepassing op maandelijkse gegevensvereisten.


(1) PB L 35 van 8.2.2005, blz. 23.
(2) Verordening (EG) nr. 601/2006 van de Commissie van 18 april 2006 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 184/2005 van het Europees Parlement en de Raad, wat het formaat en de procedure voor de toezending van gegevens betreft (PB L 106, 19.4.2006, blz. 7).
(3) Verordening (EG) nr. 602/2006 van de Commissie van 18 april 2006 tot aanpassing van Verordening (EG) nr. 184/2005 van het Europees Parlement en de Raad door actualisering van de gegevenseisen (PB L 106, 19.4.2006, blz. 10).
(4) Verordening (EG) nr. 1055/2008 van de Commissie van 27 oktober 2008 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 184/2005 van het Europees Parlement en de Raad, wat de kwaliteitscriteria en de kwaliteitsrapporten voor betalingsbalansstatistieken betreft (PB L 283, 28.10.2008, blz.

3).

(5) Verordening (EG) nr. 707/2009 van de Commissie van 5 augustus 2009 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 184/2005 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de communautaire statistiek inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen, wat de bijwerking van de gegevensvereisten betreft
(PB L 204, 6.8.2009, blz. 3).
(6) Verordening (EU) nr. 555/2012 van de Commissie van 22 juni 2012 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 184/2005 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de communautaire statistiek inzake de betalingsbalans, de internationale handel in diensten en buitenlandse directe investeringen, wat de bijwerking van de gegevensvereisten en de definities betreft (PB L 166 van 27.6.2012, blz. 22).
(7)

Het niveau van geografische uitsplitsing 5 omvat de volgende landen of groepen landen, zoals bepaald in "Tabel 6 geografische uitsplitsing" van Verordening (EU) nr. 555/2012 van de Commissie.

(8) Eurostat heeft van 6 juli 2017 tot 4 augustus 2017 een algemene raadpleging gehouden over het ontwerp van dit rapport.
24 lidstaten hebben de vragenlijst van Eurostat ingevuld.