Toelichting bij COM(2018)261 - Opname van de Italiaanse gemeente Campione d'Italia en de Italiaanse wateren van het meer van Lugano in het douanegebied van de Unie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Italië heeft verzocht dat de Italiaanse gemeente Campione d'Italia en de Italiaanse wateren van het meer van Lugano zouden worden opgenomen in het douanegebied van de Unie en in het gebied van de Unie waarop Richtlijn 2008/118/EG houdende een algemene regeling inzake accijns 1 ("de accijnsrichtlijn") van toepassing is. Historisch gezien was de uitsluiting van deze twee gebieden van het douanegebied van de Unie door hun geografische ligging als Italiaanse enclaves op het grondgebied van Zwitserland gerechtvaardigd maar Italië acht deze uitsluiting niet langer nodig, met name omdat Zwitserland ze anders in zijn douanegebied wil opnemen. Daarom verzoekt Italië nu om deze twee gebieden te integreren in het douanegebied van de EU en het gebied van de Unie waarop de accijnsrichtlijn van toepassing is. Er wordt voorgesteld dat deze wijziging vanaf 1 januari 2019 toepassing vindt.

Volgens Italië kunnen de Italiaanse gemeente Campione d'Italia en de Italiaanse wateren van het meer van Lugano in het douanegebied van de EU worden opgenomen en onder de werkingssfeer van de accijnsrichtlijn worden gebracht maar kan tegelijkertijd ook een bijzondere btw-regeling worden gehandhaafd en kunnen deze gebieden met name uitgesloten blijven van de territoriale toepassing van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde 2 ("btw-richtlijn"). Dit is van wezenlijk belang om gelijke concurrentievoorwaarden te kunnen garanderen met het Zwitserse economische ommeland door middel van de toepassing van een lokale indirecte belasting die in overeenstemming is met de Zwitserse belasting over de toegevoegde waarde. De integratie van deze gebieden in het douanegebied van de EU en het gebied van de Unie waarop de accijnsrichtlijn van toepassing is, vereist derhalve slechts een formele aanpassing van de btw-richtlijn, waarbij zij worden verplaatst van artikel 6, lid 2 (gebieden buiten het douanegebied van de EU die zijn uitgesloten van de territoriale toepassing van de btw-richtlijn), naar artikel 6, lid 1 (gebieden binnen het douanegebied van de EU die zijn uitgesloten van de territoriale toepassing van de btw-richtlijn).

Het voorstel tot wijziging van de accijnsrichtlijn en van de btw-richtlijn hangt nauw samen met de wijziging van het douanewetboek van de Unie. Deze wijzigingen moeten daarom met ingang van dezelfde datum toepassing vinden. Om een en ander beter te kunnen beheren en administratief te organiseren, wil Italië dat deze wijzigingen in werking treden op 1 januari volgende op de datum van goedkeuring ervan maar in ieder geval niet vóór 1 januari 2019.

Samenhang met andere beleidsterreinen van de Unie

De wijzigingen van de accijnsrichtlijn en van de btw-richtlijn zijn een gevolg van wijzigingen van Verordening (EU) nr. 952/2013 3 tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 113 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Krachtens dit artikel stelt de Raad, na raadpleging van het Europees Parlement en het Economisch en Sociaal Comité met eenparigheid van stemmen en volgens een bijzondere wetgevingsprocedure, de bepalingen vast die betrekking hebben op de harmonisatie van de regels van de lidstaten op het gebied van de indirecte belastingen.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het geografische toepassingsgebied van de accijnsrichtlijn en van de btw-richtlijn worden geharmoniseerd. De lidstaten mogen geen verschillend geografisch toepassingsgebied hanteren.

Evenredigheid

De voorgestelde wijziging gaat niet verder dan wat nodig is om de problemen in kwestie aan te pakken en aldus de verdragsdoelstellingen van een goede en doeltreffende werking van de interne markt te verwezenlijken.

Dit voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel zoals neergelegd in artikel 5, lid 4, van het Verdrag betreffende de Europese Unie.

Deze wijziging is gebaseerd op een politieke beslissing van de Italiaanse regering. Zij heeft geen gevolgen voor andere lidstaten.

Keuze van het instrument

Richtlijn van de Raad.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

De kennisgeving van omzettingsmaatregelen door de lidstaten hoeft niet vergezeld te gaan van een document waarin het verband tussen de onderdelen van de richtlijn en de overeenkomstige delen van de nationale omzettingsinstrumenten wordt toegelicht, omdat de wijzigingen slechts betrekking hebben op één bepaling zowel in de accijns- als in de btw-richtlijn.