Toelichting bij COM(2018)533 - Wijziging verordening 1370/2013 houdende maatregelen tot vaststelling van steun en restituties mbt de kwantitatieve beperking voor de aankoop van mageremelkpoeder

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

In Verordening (EU) nr. 1370/2013 van de Raad is een bovengrens van 109 000 ton vastgesteld voor de aankoop van mageremelkpoeder tegen een vaste prijs (169,8 EUR/100 kg) tijdens de openbare-interventieperiode (van 1 maart tot en met 30 september). Zodra die bovengrens wordt bereikt, blijft de openbare interventie tot het einde van de interventieperiode voortduren in het kader van een openbare inschrijving.

De bovengrens is in 2018 vastgesteld op nul om te voorkomen dat mageremelkpoeder tegen een vaste prijs wordt aangekocht zonder rechtvaardiging vanuit het oogpunt van de markt (bijvoorbeeld terwijl zowel de boterprijzen als de melkprijzen af landbouwbedrijf vrij hoog waren), in het licht van de reeds lang heersende discrepantie tussen de melkvet- en de eiwitprijzen.

De openbare interventie wordt in 2018 derhalve toegepast via een openbare inschrijving. De Commissie beslist door een stemming in het Comité voor de gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten geval per geval welke hoeveelheden moeten worden aangekocht en tegen welke aankoopprijs.

In 2018 zijn de EU-marktprijzen voor mageremelkpoeder gemiddeld ongeveer 19 % onder het niveau voor openbare interventie gebleven, en bevonden de boterprijzen zich 117 % boven het niveau voor openbare interventie. Het prijsverschil tussen vet en eiwitten is groter dan ooit. De verhouding tussen de prijzen van boter en mageremelkpoeder in 2017-2018 is verdrievoudigd ten opzichte van de niveaus tussen 2007 en 2016. Tegelijkertijd lagen de aan landbouwers betaalde prijzen voor rauwe melk gemiddeld boven de 34 eurocent/kg (hoger dan het gemiddelde van de laatste vijf jaar).

Met de huidige procedure kon worden vermeden dat ongerechtvaardigd 109 000 ton mageremelkpoeder zou worden aangekocht (een hoeveelheid die bovenop de bestaande voorraden zou komen).

Aangezien de marktomstandigheden niet wezenlijk zijn gewijzigd en de in 2018 opgedane ervaring leert dat de benadering de juiste is, is het passend het initiatief voort te zetten en de bovengrens in 2019 vast te stellen op nul.

Om ervoor te zorgen dat marktdeelnemers tijdig worden geïnformeerd vóór het begin van de volgende interventieperiode, moet de onderhavige verordening in werking treden op de dag na die van de bekendmaking ervan.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Dit voorstel is erop gericht de markten te stabiliseren en de landbouwbevolking een redelijke levensstandaard te bieden, en strookt derhalve met de geest van de gemeenschappelijke ordening van de markten voor landbouwproducten.

Het voorstel is in overeenstemming met artikel 43, lid 3, VWEU, waarin is bepaald dat de Raad, op voorstel van de Commissie, de maatregelen vaststelt voor de prijsbepaling, de heffingen, de steun en de kwantitatieve beperkingen, alsook voor de vaststelling en verdeling van de vangstmogelijkheden.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

N.v.t.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 43, lid 3, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het voorstel valt onder de gedeelde bevoegdheid van de EU en de lidstaten, en is in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

Evenredigheid

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

Keuze van het instrument

N.v.t.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

N.v.t.

Raadpleging van belanghebbenden

N.v.t.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

N.v.t.

Effectbeoordeling

N.v.t.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

N.v.t.

Grondrechten

N.v.t.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de hoeveelheden/prijzen van mageremelkpoeder (MMP) die worden aangeboden en aanvaard tussen maart en september 2019, die op hun beurt afhangen van de ontwikkeling van de markt voor MMP.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende monitoring, evaluatie en rapportage

N.v.t.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

N.v.t.

Artikelsgewijze toelichting

N.v.t.