Toelichting bij COM(2018)892 - Voortzetting van de territoriale samenwerkingsprogramma's Peace IV (Ierland-Verenigd Koninkrijk) en VK-Ierland (Ierland/Noord-Ierland/Schotland) in het kader van de Brexit

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Op 29 maart 2017 heeft het Verenigd Koninkrijk kennisgegeven van zijn voornemen om zich uit de Unie terug te trekken krachtens artikel 50 van het Verdrag betreffende de Europese Unie. Dit betekent dat, als het terugtrekkingsakkoord 1 niet wordt geratificeerd, vanaf 30 maart 2019 ("de terugtrekkingsdatum") de primaire en secundaire wetgeving van de Unie niet langer van toepassing is op het Verenigd Koninkrijk. Het Verenigd Koninkrijk wordt dan een derde land.

In de mededeling van de Commissie "Voorbereidingen voor de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie op 30 maart 2019: een noodplan" 2 staat: "De Commissie hecht ook aan de voortzetting van de thans lopende programma’s Peace en Interreg tussen de aangrenzende graafschappen van Ierland en Noord-Ierland, waaraan het Verenigd Koninkrijk deelneemt."

De Europese Raad (artikel 50) heeft op 13 december 2018 opnieuw opgeroepen om de werkzaamheden ter voorbereiding op de gevolgen van de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk op alle niveaus te intensiveren, rekening houdend met alle mogelijke resultaten. Deze handeling maakt deel uit van een pakket maatregelen die de Commissie vaststelt in antwoord op die oproep.

Het doel van dit voorstel is te zorgen voor de voortzetting van twee bilaterale samenwerkingsprogramma’s waarbij Ierland betrokken is, namelijk het Peace IV-programma (Ierland-Verenigd Koninkrijk) en het programma Verenigd Koninkrijk-Ierland (Ierland/Noord-Ierland/Schotland).

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Het doel van dit voorstel is te zorgen voor de voortzetting van bestaande programma’s.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

Dit voorstel is volledig in overeenstemming met het mandaat van de Raad voor de onderhandelingen met het Verenigd Koninkrijk over zijn terugtrekking uit de Unie 3

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 178 VWEU.•Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Aangezien de voorgestelde handeling de voortzetting van twee samenwerkingsprogramma’s in het kader van Verordening (EU) nr. 1299/2013 beoogt, is de naleving van het subsidiariteitsbeginsel van deze programma's al onderzocht op het tijdstip van de vaststelling van die verordening.

Evenredigheid

Het voorstel geldt als evenredig aangezien het de nodige juridische wijzigingen omvat maar tegelijkertijd niet verder gaat dan wat nodig is om de ordelijke voortzetting van de twee Noord-zuid-samenwerkingsprogramma's waarbij Noord-Ierland betrokken is te bereiken.

Keuze van het instrument

Aangezien de handeling voortbouwt op Verordening (EU) nr. 1299/2013 is een voorstel voor een verordening de enige passende vorm.

Aangezien deze verordening, die in werking zal treden op de dag na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie, slechts van toepassing zal zijn indien geen terugtrekkingsakkoord met het Verenigd Koninkrijk overeenkomstig artikel 50, lid 2, van het Verdrag betreffende de Europese Unie in werking is getreden op de datum waarop de Verdragen niet meer van toepassing zijn op en in het Verenigd Koninkrijk, is de voorgestelde ad-hoc-handeling passender dan een wijzigingsverordening.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Raadpleging van belanghebbenden

Het voorstel moest dringend worden voorbereid zodat het tijdig kan worden aangenomen door de medewetgevers. Daardoor kon geen raadpleging van de belanghebbenden worden uitgevoerd.

Effectbeoordeling

Overeenkomstig de richtsnoeren voor betere regelgeving is gezien de aard van de voorgestelde maatregel geen effectbeoordeling verricht. Er zijn geen andere materieel verschillende beleidsopties mogelijk. De voorgenomen maatregel is de enige levensvatbare beleidsoptie om te zorgen voor de ordelijke voortzetting van twee bilaterale samenwerkingsprogramma’s waarbij Ierland betrokken is, namelijk het Peace IV-programma (Ierland-Verenigd Koninkrijk) en het programma Verenigd Koninkrijk-Ierland (Ierland/Noord-Ierland/Schotland), na de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Unie.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het doel van dit voorstel is te zorgen voor de voortzetting van twee bilaterale samenwerkingsprogramma’s waarbij Ierland betrokken is, namelijk het Peace IV-programma (Ierland-Verenigd Koninkrijk) en het programma Verenigd Koninkrijk-Ierland (Ierland/Noord-Ierland/Schotland), zonder wijziging van de toegewezen bedragen en de financiering ervan indien het terugtrekkingsakkoord niet wordt geratificeerd. De beide programma's blijven financiering ontvangen uit de begroting van de Unie. De mogelijkheid om de nodige controles en audits uit te voeren in alle deelnemende regio's moet worden bevestigd door een overeenkomst tussen de Commissie en de autoriteiten van het Verenigd Koninkrijk en vormt een voorwaarde voor de financiering.