Toelichting bij COM(2019)267 - Sluiting van de Overeenkomst met Oekraïne tot wijziging van de handelspreferenties voor vlees van pluimvee en bereidingen daarvan

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds ("de Associatieovereenkomst"), waarvan een diepe en brede vrijhandelsruimte deel uitmaakt, is op 1 september 2017 in werking getreden. De Associatieovereenkomst bevat onder meer preferentiële voorwaarden voor de bilaterale handel in goederen.

Sinds medio 2016 wordt een nieuw type deelstuk van pluimvee in steeds grotere hoeveelheden uit Oekraïne in de EU ingevoerd. Dit nieuwe type deelstuk bestaat uit een traditionele borstkap met daaraan de opperarmbenen van de vleugels bevestigd, die maar een klein deel van het totale gewicht van het deelstuk uitmaken. Na een minimale transformatie kan dit deelstuk als borst van pluimvee in de EU in de handel worden gebracht. De snelle toename van de rechtenvrije invoer van dit specifieke deelstuk van pluimvee, die tijdens de onderhandelingen over de Associatieovereenkomst noch bestond, noch te voorzien was, ondermijnt de bescherming voor borsten van pluimvee waarin de Associatieovereenkomst voorziet en kan het delicate evenwicht op de EU-markt voor vlees van pluimvee verstoren. Op 20 december 2018 heeft de Raad de Commissie gemachtigd om met Oekraïne onderhandelingen aan te knopen om een oplossing te vinden door de handelspreferenties voor vlees van pluimvee en bereidingen daarvan waarin de Associatieovereenkomst voorziet, te wijzigen.

De onderhandelingen werden gevoerd van 29 januari tot en met 22 februari 2019 en zijn op 19 maart 2019 afgerond. Overeengekomen is dat de twee tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 worden opgenomen in het bestaande tariefcontingent, dat momenteel 18 400 ton bedraagt en tegen 2021 tot 20 000 ton stijgt (volgnummer 09.4273), terwijl het contingent wordt verhoogd met 50 000 ton. Voor de invoer onder de tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 boven het tariefcontingent zou dan het meestbegunstigingsrecht van 100,8 EUR/100 kg nettogewicht gelden.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

Het voorstel brengt een stabiel en voorspelbaar handelsklimaat voor vlees van pluimvee tot stand en waarborgt een redelijke en beheerste toename van de handel met Oekraïne. Dit is in overeenstemming met de in artikel 3, lid 5, van het Verdrag betreffende de Europese Unie genoemde doelstelling van vrije en eerlijke handel, alsook met de in artikel 206 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) genoemde doelstelling van een harmonische ontwikkeling van de wereldhandel.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

De hierboven vermelde doelstellingen zijn in overeenstemming met het gemeenschappelijk landbouwbeleid, en met name met de doelstellingen ervan krachtens artikel 39 VWEU, waaronder het stabiliseren van de markt.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 207, in samenhang met artikel 218, lid 4, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Overeenkomstig artikel 5, lid 3, VEU is het subsidiariteitsbeginsel niet van toepassing op gebieden die onder de exclusieve bevoegdheid van de EU vallen. Volgens artikel 3 VWEU valt de gemeenschappelijke handelspolitiek onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie. Overeenkomstig onder meer artikel 207 VWEU valt het onderhandelen over handelsovereenkomsten onder de gemeenschappelijke handelspolitiek.

Evenredigheid



Dit voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel. Een wijziging van de tarieven en de concessies in de vorm van tariefcontingenten voor vlees van pluimvee en bereidingen daarvan in de Associatieovereenkomst is immers de enige manier om een oplossing voor het hierboven uiteengezette probleem te bereiken en zodoende de doelstelling van dit voorstel te verwezenlijken.

Keuze van het instrument

Besluit van de Raad van de Europese Unie.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Diverse belanghebbenden, met name de Europese pluimveevleessector, hebben de Commissie in kennis gesteld van hun bezorgdheid over de invoer in de Unie van dit nieuwe type deelstuk van pluimvee, dat voornamelijk bestaat uit borst van pluimvee, uit Oekraïne. De Commissie heeft de invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne nauwlettend gevolgd en de argumenten van de belanghebbenden over deze specifieke kwestie grondig geanalyseerd.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

De Commissie heeft overlegd met diverse belanghebbenden, die hun standpunten over specifieke markttoegangsproblemen in verband met rechtenvrije invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne kenbaar hebben gemaakt.

Effectbeoordeling

Het voorstel wordt niet ondersteund door een effectbeoordeling.

Zoals uiteengezet in het punt 'Motivering en doel van het voorstel', neemt de rechtenvrije invoer van het nieuwe type deelstuk snel toe. Aangezien voor dergelijke invoer geen kwantitatieve beperkingen gelden, kan zij, indien de desbetreffende handelsregeling ongewijzigd blijft, de bescherming voor borsten van pluimvee in de vorm van tariefcontingenten waarin de Associatieovereenkomst voorziet ondermijnen en bijgevolg het delicate evenwicht op de EU-markt voor vlees van pluimvee verstoren. Derhalve moet dringend een oplossing worden gevonden voor deze situatie. De Commissie heeft verschillende schriftelijke vragen ontvangen van leden van het Europees Parlement, alsook van de Europese pluimveevleessector, met het verzoek actie te ondernemen om een oplossing te vinden.

De invoer in de EU onder de twee tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 bereikte in de laatste volledige kalenderjaren 2016 en 2017 een gecombineerde waarde van 43,9 miljoen EUR. Dit is 23,9 % van de totale EU-invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne in 2016 en 2017 en vertegenwoordigt 1,1 % van de totale EU-invoer van vlees van pluimvee uit alle derde landen in die twee kalenderjaren. In 2018 was de invoer 91,4 miljoen EUR waard.

Het voorstel voorziet in de opneming van de huidige rechtenvrije invoer onder de tariefposten GN 0207 13 70 en GN 0207 14 70 ("andere delen, vers of bevroren") in de bestaande tariefcontingenten voor de invoer van pluimvee uit Oekraïne en in de herinvoering van het meestbegunstigingsrecht voor die twee tariefposten. Dit betekent dat de Associatieovereenkomst de bestaande EU-invoer van vlees van pluimvee uit Oekraïne zal stabiliseren, zonder verdere gevolgen voor de bilaterale handel.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Niet relevant

Grondrechten

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de bescherming van de grondrechten.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de EU in de vorm van gederfde douane-inkomsten.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

De Commissie zal nauwlettend toezicht blijven houden op de invoer van vlees van pluimvee uit derde landen.