Toelichting bij COM(2019)377 - Sluiting van het protocol tot uitvoering van de visserijovereenkomst tussen Sao Tomé en Principe en de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de Democratische Republiek Sao Tomé en Principe en de Europese Gemeenschap 1 (hierna “de overeenkomst” genoemd) is op 29 augustus 2011 in werking getreden 2 en wordt sindsdien stilzwijgend verlengd. Het meest recente protocol bij de overeenkomst, dat op 23 mei 2014 in werking trad, is op 22 mei 2018 verstreken.

Op basis van de desbetreffende onderhandelingsrichtsnoeren 3 heeft de Commissie met de regering van de Democratische Republiek Sao Tomé en Principe (hierna “Sao Tomé en Principe” genoemd) onderhandelingen gevoerd met het oog op het sluiten van een nieuw protocol bij de overeenkomst. Na afloop van deze onderhandelingen is op 17 april 2019 een nieuw protocol geparafeerd. Het protocol bestrijkt een periode van vijf jaar vanaf de datum van voorlopige toepassing, d.w.z. vanaf de datum van de ondertekening ervan, zoals bepaald in artikel 15 van het protocol.

Met het voorstel wordt een machtiging verleend om het protocol te sluiten.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

In overeenstemming met de prioriteiten van de hervorming van het visserijbeleid 4 biedt het nieuwe protocol vaartuigen van de Unie vangstmogelijkheden in de wateren van Sao Tomé en Principe op basis van de beste beschikbare wetenschappelijke adviezen en met inachtneming van de aanbevelingen van de Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen (Iccat). Dit nieuwe protocol houdt rekening met de resultaten van een evaluatie van het meest recente protocol (2014-2018) en van een verkennende evaluatie waarin is nagegaan of het wenselijk is een nieuw protocol te sluiten. Beide evaluaties werden uitgevoerd door externe deskundigen. Voorts zal het protocol het voor de Europese Unie en Sao Tomé en Principe mogelijk maken om nauwer samen te werken ter bevordering van een verantwoorde exploitatie van de visbestanden in de wateren van Sao Tomé en Principe en ter ondersteuning van de inspanningen van Sao Tomé en Principe om zijn visserijsector te ontwikkelen, dit alles in het belang van beide partijen.

Het protocol voorziet in vangstmogelijkheden in de volgende categorieën:

- 28 vriesschepen voor de tonijnvisserij met de zegen;

- 6 vaartuigen voor de visserij met de drijvende beug.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

De onderhandelingen over een nieuw protocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visserij met Sao Tomé en Principe passen in het kader van het externe optreden van de Unie ten aanzien van de landen in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (ACS-landen) en houden met name rekening met de doelstellingen van de Unie op het gebied van de eerbiediging van de democratische beginselen en de mensenrechten.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De gekozen rechtsgrondslag is het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en wel artikel 43, lid 2 (de vaststelling van het gemeenschappelijk visserijbeleid), artikel 218, lid 6, onder a), v) (de fase van de ondertekening van overeenkomsten tussen de Unie en derde landen), en artikel 218, lid 7 (de verlening van een machtiging om het protocol te wijzigen).

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie valt.

Evenredigheid

Het voorstel staat in verhouding tot de in artikel 31 van de verordening inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid vastgelegde doelstelling om een juridisch, ecologisch, economisch en sociaal bestuurskader voor visserijactiviteiten van vissersvaartuigen van de Unie in wateren van derde landen tot stand te brengen. Het is ook in overeenstemming met die bepalingen, alsook met de bepalingen van artikel 32 van diezelfde verordening over financiële steun aan derde landen.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

In 2017 heeft de Commissie een ex-postevaluatie van het huidige protocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visserij met Sao Tomé en Principe verricht, alsook een ex-ante-evaluatie van een eventuele vernieuwing van het protocol. De conclusies van die evaluaties zijn opgenomen in een afzonderlijk werkdocument 5 .

In de evaluatie is geconcludeerd dat de sector van de tonijnvisserij van de Unie veel belangstelling heeft voor de visserij in Sao Tomé en Principe en dat een vernieuwing van het protocol zou leiden tot een betere monitoring, controle, bewaking en governance van de visserij in de regio. Het belang van de EEZ in de Golf van Guinee draagt bij aan de relevantie van het beoogde nieuwe protocol, zowel voor de sectoren van de tonijnvisserij in de Unie als voor het partnerland.

Raadpleging van belanghebbenden

In het kader van de evaluatie is overlegd met de lidstaten, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, internationale middenveldorganisaties en met de visserijautoriteiten en het maatschappelijk middenveld in Sao Tomé en Principe. Daarnaast heeft ook overleg plaatsgevonden in het kader van de adviesraad voor de volle zee.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Overeenkomstig artikel 31, lid 10, van de verordening inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid heeft de Commissie voor de evaluatie vooraf en de evaluatie achteraf een beroep gedaan op een onafhankelijke consultant.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De jaarlijkse financiële tegenprestatie van de Europese Unie bedraagt 840 000 EUR, berekend op basis van:

a) een referentietonnage van 8 000 ton per jaar, waarvoor gedurende de hele looptijd van het protocol een bedrag voor de toegang tot de wateren wordt betaald van 400 000 EUR per jaar;

b) steun voor de ontwikkeling van het sectorale visserijbeleid van Sao Tomé en Principe ten bedrage van 440 000 EUR per jaar gedurende de hele looptijd van het protocol. Deze steun beantwoordt aan de doelstellingen van het nationale beleid inzake duurzaam beheer van de continentale en maritieme visbestanden van Sao Tomé en Principe gedurende de hele looptijd van het protocol.

Het jaarlijkse bedrag van de vastleggings- en betalingskredieten wordt in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure vastgesteld, onder meer voor de reservelijn voor protocollen die bij het begin van het jaar nog niet in werking zijn getreden 6 .

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplannen en regelingen voor monitoring, evaluatie en rapportage

De monitoringregelingen zijn vastgelegd in het protocol.

De onderhavige procedure loopt parallel aan de procedure met betrekking tot het besluit van de Raad betreffende de ondertekening, namens de Unie, van het protocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de Democratische Republiek Sao Tomé en Principe en de Europese Gemeenschap.