Toelichting bij COM(2019)451 - Naleving door de Europese Bankautoriteit van de vereisten in verband met de locatie van haar zetel

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 9.10.2019


2.

COM(2019) 451 final


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

betreffende de naleving door de Europese Bankautoriteit van de vereisten in verband met de locatie van haar zetel


1Inleiding

In het kader van de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Unie hebben de andere 27 lidstaten, in de marge van de Raad bijeen, Parijs gekozen als nieuwe zetel van de Europese Bankautoriteit (EBA) 1 .

De plaats voor de zetel van de EBA is vastgelegd in artikel 7 van de EBA-oprichtingsverordening 2 (de EBA-verordening), dat bijgevolg diende te worden gewijzigd om de zetel van Londen naar Parijs te verhuizen. Naast de wijziging van de zetel heeft de wijziging van de EBA-verordening 3 ook nieuwe vereisten voor de EBA ingevoerd met betrekking tot haar zetel en een verplichting voor de Commissie om uiterlijk op 30 maart 2019 en vervolgens om de 12 maanden een verslag te publiceren over de naleving van deze vereisten door de EBA.

Artikel 7 van de EBA-verordening bepaalt: “De locatie van de zetel van de Autoriteit is niet van invloed op de uitoefening van de taken en bevoegdheden van de Autoriteit, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie of de belangrijkste financiering van haar activiteiten, en maakt het, in voorkomend geval, mogelijk dat administratieve ondersteunende diensten en bedrijfsondersteuningsdiensten die geen verband houden met de kerntaken van de Autoriteit, met andere agentschappen van de Unie worden gedeeld”.

De EBA heeft de nodige input geleverd om aan deze rapportagevereisten te voldoen. Dit eerste verslag in het kader van de nieuwe rapportageverplichting wordt na 30 maart 2019 gepubliceerd, aangezien alle activiteiten in Parijs pas op 3 juni 2019 van start zijn gegaan.

2Zetelovereenkomst van de EBA

Een zetelovereenkomst (hierna "HQA” genoemd) is op 4 maart 2019 door de raad van bestuur van de EBA goedgekeurd en op 6 maart 2019 tijdens een ceremonie in Parijs ondertekend. De EBA wacht op bevestiging van de voltooiing van de interne procedures die in Frankrijk moeten zijn afgewerkt voor de inwerkingtreding van de HQA. De ondertekening van de HQA heeft geen invloed gehad op de activiteiten en governance van de EBA.

Naast weergave van de vereisten van Protocol nr. 7 betreffende de voorrechten en immuniteiten van de Europese Unie 4 stelt de HQA het voorrecht vast voor personeel dat van Londen naar Parijs verhuist om binnen twaalf maanden na de verhuizing belastingvrij een auto aan te schaffen, een voorrecht dat is uitgebreid tot personeel met de Franse nationaliteit. De HQA verplicht de Franse regering er eveneens toe een proces op gang te brengen voor de oprichting van een Europese school in de Parijse regio. De raad van bestuur van de Europese scholen heeft zijn goedkeuring gehecht aan het conformiteitsdossier van de voorgestelde Europese school, die in september 2019 in Courbevoie zal opengaan. Met deze twee ondersteunende maatregelen zal het personeel, met name het personeel met een gezin met schoolgaande kinderen, worden geholpen bij hun verhuizing.

Ook heeft de EBA contact opgenomen met het protocolbureau van het Franse ministerie van Europa en Buitenlandse Zaken en met de Franse douaneautoriteiten om een soepel proces te waarborgen met betrekking tot de overkomst van het personeel en hun gezinsleden naar Frankrijk, het verstrekken van speciale verblijfsvergunningen en de toepassing van fiscale voorrechten voor de EBA.

3Governance, activiteiten en uitvoering van taken van de EBA

De taken en bevoegdheden van de EBA, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie en de belangrijkste financiering van haar activiteiten werden niet beïnvloed door de verhuizing van de zetel van de EBA.

3.

De EBA heeft van de Franse overheid speciale middelen ontvangen om als volgt bij te dragen in de kosten van de verhuizing:


·1,5 miljoen euro te gebruiken als bijdrage in de kosten voor de inrichting van de Parijse kantoren. Deze zijn ontvangen en uitbetaald;

·7 miljoen euro te gebruiken als bijdrage in de huur en lasten van de kantoren in Parijs. Tot dusver heeft de EBA 2,5 miljoen van dit bedrag ontvangen. Het saldo zal worden ontvangen over de looptijd van de huurovereenkomst voor de kantoren in Parijs.

Tot de komst van de nieuwe voorzitter van de EBA op 1 mei 2019 trad de plaatsvervangend voorzitter van de EBA op als interimvoorzitter van de EBA, onder meer door de HQA namens de EBA te ondertekenen. Aangezien de nieuwe kantoorruimte in Parijs pas eind mei 2019 beschikbaar was, werden in de interimperiode april-mei 2019 speciale regelingen toegepast om de hinder voor het EBA-personeel tot een minimum te beperken en de operationele continuïteit volledig te waarborgen. Het senior management is sinds 30 maart 2019 werkzaam in Parijs, waar EBA een beperkt aantal tijdelijke kantoren in het Europlaza-gebouw (het gebouw waarin de nieuwe kantoren van de EBA zijn ondergebracht) in gebruik heeft genomen.

Op 1 april 2019 is de EBA begonnen met het organiseren van de belangrijkste bijeenkomsten in Parijs en andere steden in de EU. De Banque de France heeft bijzondere ondersteuning verleend en de raad van toezichthouders op 16 en 17 april 2019 onderdak geboden, terwijl voorts in het Europlaza-gebouw een openbare hoorzitting werd georganiseerd.

4Verplaatsing van EBA-kantoren

In de afgelopen maanden hebben in Europlaza wekelijks uitgebreide bijeenkomsten plaatsgevonden om problemen in verband met de inrichtingswerkzaamheden op te volgen en op te lossen. Hoewel de volledige voltooiing van de inrichtingswerkzaamheden door de verhuurder langer duurde dan de contractuele termijn van 16 april 2019, was er voldoende vooruitgang geboekt om de EBA in staat te stellen zich te houden aan het tijdschema voor de volledige verplaatsing van haar kantoren. De voltooiing van EBA-kantoren in Europlaza (meubilair, audiovisuele apparatuur en IT voor eindgebruikers) door externe contractanten en EBA-medewerkers was op 31 mei 2019 een feit, terwijl de termijn voor de voltooiing van de verplaatsing van het EBA-kantoor van Londen naar Parijs op 2 juni 2019 afliep. Op 3 juni 2019 zijn de activiteiten in Parijs integraal van start gegaan, toen het voltallige personeel in het nieuwe hoofdkwartier van de EBA in het Europlaza-gebouw zijn werkzaamheden aanving.

5Verhuizing van het datacenter van de EBA

Aangezien de hostingcontracten voor het datacenter in 2019 afliepen, heeft EBA besloten om haar datacenter te verhuizen naar een Interagency Community Cloud-omgeving, in lijn met haar hostingstrategie en vooruitlopend op de in maart 2019 verwachte Brexit. In het programma voor de verhuizing van het datacentrum van 2018 heeft de EBA, in nauwe samenwerking met de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen (EIOPA), de overbrenging van de gehoste data- en infrastructuurdiensten opgezet, gepland, gecontracteerd en volledig geïmplementeerd. Daardoor bleef hinder voor de activiteiten van het Agentschap uit, verbeterde de veiligheid, en daalden de kosten bij een gelijke of betere kwaliteit van dienstverlening.

De EBA heeft zich aangesloten bij twee interinstitutionele aanbestedingsprocedures onder leiding van de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA): voor consultancy op het gebied van informatie- en communicatietechnologie (ICT) (kadercontract ondertekend op 8 oktober 2018) en voor consultancy op het gebied van facility management (kadercontract gegund op 30 april 2019). Op basis van het ICT-consultancycontract wordt kennis van de bestaande Britse tijdelijke IT-beheerders momenteel overgedragen aan de contractant, om ervoor te zorgen dat de technische kennis in verband met alle IT-toepassingen en -projecten binnen de EBA blijft en gestructureerd wordt opgeslagen.

5Conclusies

Op basis van de beschikbare informatie mag worden geconcludeerd dat de uitoefening van de taken en bevoegdheden van de EBA, de opzet van haar beheersstructuur, de werking van haar centrale organisatie en de belangrijkste financiering van haar activiteiten niet beïnvloed zijn door de verhuizing van de zetel van de EBA naar Parijs en door de hierboven beschreven regelingen voor administratieve samenwerking met de ESMA en de EIOPA, die geen verband houden met de kernactiviteiten van de EBA.


(1) Raad Algemene Zaken (artikel 50), 20 november 2017: www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases">https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases
(2) Verordening (EU) nr. 1093/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit) (PB L 331 van 15.12.2010, blz. 12).
(3) Verordening (EU) 2018/1717 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1093/2010 wat betreft de zetel van de Europese Bankautoriteit (PB L291 van 16.11.2018, blz.

1).
(4) PB C 202 van 7.6.2016, blz. 266-272.