Toelichting bij COM(2019)473 - Sluiting van het protocol tot uitvoering van de visserijovereenkomst tussen Senegal en de EU

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

De partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de Republiek Senegal en de Europese Unie 1 (hierna “de overeenkomst” genoemd) is op 20 november 2014 2 in werking getreden en wordt sindsdien stilzwijgend verlengd. Het huidige protocol loopt af op 19 november 2019.

Op basis van de desbetreffende onderhandelingsrichtsnoeren 3 heeft de Commissie met de regering van de Republiek Senegal (hierna “Senegal” genoemd) onderhandelingen gevoerd met het oog op het sluiten van een nieuw protocol bij de overeenkomst. Na afloop van deze onderhandelingen is op 19 juli 2019 een nieuw protocol geparafeerd. Het protocol bestrijkt een periode van vijf jaar die ingaat op de datum van voorlopige toepassing, d.w.z. vanaf de datum van de ondertekening ervan, zoals bepaald in artikel 16 van het protocol.

Met het voorstel wordt een machtiging verleend om het protocol te sluiten.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

In overeenstemming met de prioriteiten van de hervorming van het visserijbeleid 4 biedt het nieuwe protocol vaartuigen van de Europese Unie vangstmogelijkheden in de Senegalese wateren op basis van de beste beschikbare wetenschappelijke adviezen en met inachtneming van de aanbevelingen van de Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen (Iccat). Dit nieuwe protocol houdt rekening met de resultaten van een evaluatie van het meest recente protocol (2014-2019) en van een verkennende evaluatie waarin is nagegaan of het wenselijk is een nieuw protocol te sluiten. Beide evaluaties werden uitgevoerd door externe deskundigen. Voorts zal het protocol het voor de Europese Unie en Senegal mogelijk maken om nauwer samen te werken met het oog op de bevordering van een verantwoorde exploitatie van de visbestanden in de Senegalese wateren, en zal het de inspanningen van Senegal voor de ontwikkeling van zijn blauwe economie ondersteunen, dit alles in het belang van beide partijen.

Het protocol voorziet in vangstmogelijkheden in de volgende categorieën:

- 28 vriesschepen voor de tonijnvisserij met de zegen;

- 10 vaartuigen voor de hengelvisserij;

- 5 vaartuigen voor de beugvisserij;

- 2 trawlers.


Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

De onderhandelingen over een nieuw protocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visserij met Senegal passen in het kader van het externe optreden van de EU ten aanzien van de landen in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan (ACS-landen) en houden met name rekening met de doelstellingen van de Unie op het gebied van de eerbiediging van de democratische beginselen en de mensenrechten.

De economische activiteiten die in de visserijsector in Senegal zouden worden gegenereerd, zouden bijdragen tot de bestrijding van de onderliggende oorzaken van irreguliere migratie, zij het op lokale schaal.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De gekozen rechtsgrondslag is het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, meer bepaald artikel 43, lid 2 (vaststelling van het gemeenschappelijk visserijbeleid), artikel 218, lid 6, onder a), v) (vaststelling van de fase van de sluiting van overeenkomsten tussen de Unie en derde landen) en artikel 218, lid 7 (verlening van een machtiging om het protocol te wijzigen).

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie valt.

Evenredigheid

Het voorstel staat in verhouding tot de in artikel 31 van de verordening inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid vastgestelde doelstelling om een juridisch, ecologisch, economisch en sociaal bestuurskader voor visserijactiviteiten van vissersvaartuigen van de Europese Unie in wateren van derde landen tot stand te brengen. Het is in overeenstemming met die bepalingen en met de bepalingen van artikel 32 van diezelfde verordening over financiële steun aan derde landen.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

In 2019 heeft de Commissie een ex-postevaluatie van het huidige protocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visserij met Senegal verricht, alsook een ex-ante-evaluatie van een eventuele vernieuwing van het protocol. De conclusies van de evaluatie zijn opgenomen in een afzonderlijk werkdocument 5 .

In de evaluatie is geconcludeerd dat de sector van de tonijn- en trawlvisserij van de EU veel belangstelling heeft voor de visserij in Senegal en dat een vernieuwing van het protocol zou bijdragen aan een betere monitoring, controle en bewaking en aan een betere governance van de visserij in de regio. De belangrijke rol van Senegal in de regionale governance draagt bij aan de relevantie van het beoogde nieuwe protocol, zowel voor de sectoren van de tonijnvisserij in de EU als voor het partnerland.

Raadpleging van belanghebbenden

In het kader van de evaluatie is overlegd met de lidstaten, vertegenwoordigers van de sector en internationale middenveldorganisaties, alsook met de visserijautoriteiten en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in Senegal. Daarnaast heeft ook overleg plaatsgevonden in het kader van de adviesraad voor de volle zee.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

De Commissie heeft voor de evaluatie vooraf en achteraf een beroep gedaan op een onafhankelijke consultant, overeenkomstig artikel 31, lid 10, van de verordening inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

De jaarlijkse financiële tegenprestatie van de Europese Unie bedraagt 1 700 000 EUR, berekend op basis van:

a) een bedrag van 800 000 EUR voor de toegang tot de wateren, met name voor een referentiehoeveelheid van 10 000 ton tonijn per jaar, en voor een toegestane vangsthoeveelheid zwarte heek van 1 750 ton per jaar;

b) steun voor de ontwikkeling van het sectorale visserijbeleid van Senegal ten bedrage van 900 000 EUR per jaar gedurende de hele looptijd van het protocol. Deze steun beantwoordt aan de doelstellingen van het nationale beleid inzake duurzaam beheer van de visbestanden van Senegal gedurende de hele looptijd van het protocol.

Het jaarlijkse bedrag van de vastleggings- en betalingskredieten wordt in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure vastgesteld, onder meer voor de reservelijn voor protocollen die bij het begin van het jaar nog niet in werking zijn getreden 6 .

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplannen en regelingen voor monitoring, evaluatie en rapportage

De monitoringregelingen zijn vastgelegd in het protocol.

De onderhavige procedure loopt parallel aan de procedure met betrekking tot het besluit van de Raad betreffende de ondertekening, namens de Unie, van het protocol bij de partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de Republiek Senegal en de Europese Unie.