Toelichting bij COM(2019)637 - Uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2019

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 19.12.2019


COM(2019) 637 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2019


Inhoudsopgave


2.

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2019


3.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF


4.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2019 (voorlopige cijfers)


5.

3.1. Marktmaatregelen


6.

3.1.1. Olijfolie


7.

3.1.2. Groenten en fruit


8.

3.1.3. Producten van de wijnbouwsector


9.

3.1.4. Melk en zuivelproducten


10.

3.1.5. Schoolregelingen


11.

3.2. Rechtstreekse betalingen


12.

3.2.1. Ontkoppelde rechtstreekse betalingen


13.

3.2.2. Andere rechtstreekse betalingen


14.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF


15.

5. Conclusies


bijlage:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31/8/2019 (voorlopige cijfers)


1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2019

Op 12 december 2018 heeft het Europees Parlement de algemene begroting van de Europese Unie voor 2019 goedgekeurd. In de begroting zijn voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) vastleggings- en betalingskredieten ten bedrage van 43 192 miljoen EUR, respectievelijk 43 116 miljoen EUR opgenomen voor rechtstreekse betalingen en marktgerelateerde uitgaven.

De bedragen voor de twee soorten kredieten verschillen van elkaar omdat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, gesplitste kredieten worden gebruikt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor maatregelen om de afzet van landbouwproducten te bevorderen en voor maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2019 bevat:

·de meest recente ramingen door de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

·en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2019 heeft de Commissie rekening gehouden met het totale bedrag aan verwachte bestemmingsontvangsten en heeft zij voor de begroting 2019 kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2019 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 078 miljoen EUR geraamd. Zij bestaan uit:

·de in de loop van het begrotingsjaar 2019 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 634 miljoen EUR (499 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 135 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

·de van 2018 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 444 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 1 078 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

·140 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·938 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

·849 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·17 149 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2019 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 715 miljoen EUR en 34 388 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, lopen de totale bedragen in de begroting 2019 op tot 855 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 326 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3.Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2019 (voorlopige cijfers)

De bijlage bij dit verslag geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2018 tot en met 31 augustus 2019 (voorlopige cijfers). Dat uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 28 van Verordening (EU) nr. 1306/2013.


3.1.Marktmaatregelen

De opname van de kredieten was lager dan verwacht in de sectoren olijfolie, wijn, melk en schoolregelingen. In de sector groenten en fruit zijn daarentegen al meer middelen besteed dan verwacht op basis van het uitgavenprofiel.

16.

3.1.1.Olijfolie


De uitgaven voor de programma’s voor kwaliteitsverbetering liggen 10 miljoen EUR lager dan wat eind augustus op basis van het uitgavenprofiel werd verwacht. Naar verwachting zal het begrote bedrag uiterlijk eind van het begrotingsjaar zijn besteed.

17.

3.1.2.Groenten en fruit


De in deze sector gedeclareerde uitgaven liggen bijna 64 miljoen EUR hoger dan het profiel. Op dit moment wordt er echter van uitgegaan dat het totale begrote bedrag toereikend zal zijn om aan alle behoeften te voldoen.

18.

3.1.3.Producten van de wijnbouwsector


Voor dit begrotingsartikel liggen de tot dusver gedeclareerde uitgaven 49 miljoen EUR lager dan het uitgavenprofiel. Het kleine verschil wordt als tijdelijk beschouwd en naar verwachting zal het begrote bedrag eind van het jaar zijn besteed.

19.

3.1.4.Melk en zuivelproducten


De afwijking ten opzichte van het uitgavenprofiel (– 67 miljoen EUR) is te verklaren door de winsten (ten opzichte van de boekwaarde) die de lidstaten op de verkoop van mageremelkpoeder hebben gedeclareerd. Aan het einde van het begrotingsjaar 2018 werd voor de openbare voorraden mageremelkpoeder een waardevermindering geboekt om de waarde van de voorraden aan te passen aan de op dat moment verwachte verkoopprijs. Sindsdien is de markt constant gestegen. Daarom is de mageremelkpoeder verkocht tegen een hogere prijs dan de boekwaarde, wat resulteert in de door de lidstaten gedeclareerde winsten.

20.

3.1.5.Schoolregelingen


Het verschil ten opzichte van het profiel (- 19 miljoen EUR) wordt als tijdelijk beschouwd en naar verwachting zal het begrote bedrag eind van het jaar zijn besteed.


3.2.Rechtstreekse betalingen

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen is iets hoger dan geraamd.

21.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen


De gedeclareerde uitgaven liggen 926 miljoen EUR hoger dan het profiel. Rekening houdend met de geraamde bestemmingsontvangsten die voor dit artikel beschikbaar zijn, namelijk 938 miljoen EUR, sluit het bestedingspatroon echter volledig aan bij het historische profiel. Er is aldus geen gebrek aan kredieten, zoals blijkt uit het profiel zonder bestemmingsontvangsten.

22.

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen


De gedeclareerde uitgaven onder dit begrotingsartikel liggen met 115 miljoen EUR iets achter op het profiel. Het begrote bedrag zal naar verwachting echter tegen het einde van het jaar zijn besteed.


4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de tabel in de bijlage blijkt dat eind augustus 2019 in totaal 634,2 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten waren geïnd, wat 0,2 miljoen EUR meer is dan verwacht bij de vaststelling van de begroting 2019. Het gaat hierbij met name om:

·de ontvangsten uit correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring ten bedrage van 494,4 miljoen EUR;

·de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden ten bedrage van 137,9 miljoen EUR, en

·een aantal resterende inkomsten van de melkheffing ten bedrage van 1,9 miljoen EUR.

Als het bedrag wordt meegerekend dat van het voorgaande jaar is overgedragen (448,8 miljoen EUR), was er op 31 augustus 2019 een totaalbedrag van 1 083,0 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar. Naar verwachting zullen er in de loop van het begrotingsjaar nog andere bedragen worden geïnd.

5.Conclusies

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2019 voor de periode tot en met 31 augustus 2019 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 680 miljoen EUR boven het berekende bestedingsprofiel liggen.

Er is reeds een bedrag van 1 083 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en dat zal waarschijnlijk worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

Momenteel verwacht de Commissie dat de goedgekeurde kredieten, samen met het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat uiterlijk eind van het begrotingsjaar beschikbaar zal zijn, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken. In de nota van wijzigingen 1 bij het ontwerp van begroting 2020 heeft de Commissie de bestemmingsontvangsten die beschikbaar zullen zijn voor overdracht naar de begroting van 2020 bijgevolg op 280 miljoen EUR geraamd.

(1)

In artikel 12, lid 4, onder b), van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat kredieten die overeenkomen met interne bestemmingsontvangsten, uitsluitend naar het volgende begrotingsjaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.