Toelichting bij COM(2020)5 - Wijziging van Verordening 2018/1977 betreffende de opening en de wijze van beheer van autonome tariefcontingenten voor bepaalde visserijproducten voor de periode 2019-2020

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Op 14 december 2018 is Verordening (EU) 2018/1977 van de Raad betreffende de opening en de wijze van beheer van autonome tariefcontingenten (ATC’s) van de Unie voor bepaalde visserijproducten voor de periode 2019-2020 vastgesteld.

Die verordening moet voorkomen dat de productie van visserijproducten in de Unie in gevaar komt, en het concurrentievermogen van de verwerkende industrie in de Unie waarborgen, door ervoor te zorgen dat die industrie zich voldoende kan bevoorraden met visserijproducten. Daartoe is in de verordening bepaald dat de invoerrechten voor een aantal visserijproducten moeten worden verlaagd of geschorst binnen de grenzen van tariefcontingenten van passende omvang. Ook is in de verordening nader bepaald voor welke behandelingen het gebruik van de tariefcontingenten is toegestaan (“in aanmerking komende behandelingen”) en voor welke niet.

2. RESULTATEN VAN DE RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDE PARTIJEN

Na de vaststelling van Verordening (EU) 2018/1977 van de Raad hebben een aantal EU-verwerkingsbedrijven en een lidstaat de Commissie ervan in kennis gesteld dat de industrie vanwege de schrapping van GN-code 1604 32 00 (kaviaarsurrogaten) uit ATC 09.2750 van de voorgaande verordening (Verordening (EU) 2015/2265 van de Raad) geen kuit meer konden invoeren die onder die specifieke GN-code viel. In de huidige ATC-verordening (2019-2020) is GN-code 1604 32 00 (kaviaarsurrogaten) vervangen door GN-code 0305 20 00 (vislevers, hom en kuit, gedroogd, gerookt, gezouten of gepekeld), die beter aansluit bij de productomschrijving (kuit, gewassen, ontdaan van het aanklevende bindweefsel, enkel gezouten of gepekeld, bestemd voor het maken van kaviaarsurrogaten).


Door de schrapping van GN-code 1604 32 00 is het recht voor deze producten gestegen van 0 % naar 20 %, omdat deze niet meer onder de ATC-regeling vallen. Dit heeft tot aanzienlijke verliezen geleid vanwege de bedragen die ermee zijn gemoeid, en vanwege de lange duur van lopende contracten. Omdat het voorstel van de Commissie GN-code 1604 32 00 nog wel bevatte en de nieuwe verordening, die op 1 januari 2019 in werking trad, pas op 14 december 2018 is vastgesteld, was deze wijziging volgens de bedrijven onvoorspelbaar en bleef er voor hen niet voldoende tijd over voor aanpassingen; de contracten met hun leveranciers hebben namelijk een lange looptijd.


Uit een diepgaande analyse is inderdaad gebleken dat de betrokken invoer als gevolg van de wijziging van de code fors is gedaald (slechts 400 van de 1 500 ton van het ATC is gebruikt, tegen 958 ton in 2018).


Wel is het zo dat ATC’s voor meerwaarde en werkgelegenheid moeten zorgen. Vanuit dit oogpunt bezien kan ontdooien, opnieuw verpakken en pasteuriseren niet worden beschouwd als verwerkingsactiviteit met een aanzienlijke toegevoegde waarde. Om die reden is GN-code 1604 32 00 (kaviaarsurrogaten) vervangen door GN-code 0305 20 00 (vislevers, hom en kuit, gedroogd, gerookt, gezouten of gepekeld).


In het overleg over de ATC-verordening 2019-2020 en de kuit-problematiek is het Comité Douanewetboek wat betreft onderverdeling 0305 20 00 met een nieuwe toelichting op de gecombineerde nomenclatuur gekomen waarin het toepassingsgebied van die onderverdeling is verduidelijkt. Volgens de nieuwe toelichting valt gezouten kuit die in de staat waarin zij wordt aangeboden zonder verdere bewerking niet geschikt is voor onmiddellijke consumptie als kaviaar of kaviaarsurrogaten, maar bestemd is voor de vervaardiging van kaviaarsurrogaten onder deze onderverdeling.

Er kan dus worden geconcludeerd dat de vervanging van GN-code 1604 32 00 door GN-code 0305 20 00 in de nieuwe ATC-verordening (2019-2020) strookt met de ATC-doelstellingen. Echter, omdat de verordening met een GN-code voor hetzelfde ATC 09.2750 die afweek van de code in het voorstel van de Commissie en in de voorgaande wetgeving, laat is vastgesteld en omdat het verschil tussen de twee GN-codes (die ook nog eens onder hetzelfde volgnummer vallen) onduidelijk was voor de kuitindustrie in de EU, is deze industrie nogal hard geraakt. De handelsstromen mogen niet abrupt stilvallen door deze wijziging van de GN-code.


2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 31 VWEU.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

De rechten van het gemeenschappelijk douanetarief vallen onder de exclusieve bevoegdheid van de Unie. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing op deze bepalingen.

Evenredigheid

De beleidskeuze is evenredig omdat voor elk product slechts een beperkte hoeveelheid is toegestaan, rekening houdend met de benuttingsgraad, een gelijk speelveld voor EU- en niet-EU-producenten, de toegevoegde waarde en andere handelspreferenties.

Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat de douane-unie een gemeenschappelijk beleid is en dus ten uitvoer moet worden gelegd door middel van een verordening van de Raad.

Keuze van het instrument

Niet van toepassing.


3. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft gevolgen voor de ontvangstenzijde van de begroting.