Toelichting bij COM(2020)437 - Opening en de wijze van beheer van autonome tariefcontingenten van de Unie voor de invoer van bepaalde visserijproducten op de Canarische Eilanden van 2021 tot en met 2027

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Verordening (EU) nr. 1412/2013 van de Raad 1 voorziet in autonome tariefcontingenten (0 % rechten) voor de invoer van 30 000 ton visserijproducten op de Canarische Eilanden over de periode 2014-2020. Reden voor deze maatregelen is dat de uitzonderlijke geografische ligging van de Canarische Eilanden ten opzichte van de bevoorradingsbronnen voor visserijproducten die van essentieel belang zijn voor de binnenlandse consumptie, kosten meebrengt die zwaar op de sector wegen.

Deze situatie is niet nieuw. Vóór de toetreding van Spanje tot de EU gold voor de Canarische Eilanden al een “rechtenvrije” regeling voor goederen die de regio binnenkwamen. Nadat Spanje lid was geworden van de EU, kwamen visserijproducten die op de Canarische Eilanden werden ingevoerd, tot 2001 in aanmerking voor speciale regelingen in de vorm van tariefschorsingen. Sindsdien gelden er voor de Canarische Eilanden tariefcontingenten.

De huidige tariefcontingenten verstrijken op 31 december 2020. Voor de periode na 2020 is in Verordening (EU) nr. 1412/2013 bepaald dat de Commissie de effecten van de maatregelen moet onderzoeken en op basis van haar bevindingen relevante voorstellen moet indienen voor die periode.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

De Canarische Eilanden en andere perifere gebieden komen in aanmerking voor een aantal van dergelijke maatregelen (autonome tariefverlagingen). Zo bevat Verordening (EU) nr. 1386/2011 van de Raad van 19 december 2011 soortgelijke maatregelen voor de invoer van industrieproducten op de Canarische Eilanden.

Vóór de toetreding van Spanje tot de EU gold voor de Canarische Eilanden al een “rechtenvrije” regeling voor goederen die de regio binnenkwamen. Nadat Spanje lid was geworden van de EU, kwamen visserijproducten die op de Canarische Eilanden werden ingevoerd, tot 2001 in aanmerking voor speciale regelingen in de vorm van tariefschorsingen. Sindsdien gelden er voor de Canarische Eilanden tariefcontingenten. Met de onderhavige verordening worden die maatregelen gecontinueerd.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

N.v.t.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Artikel 349 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU).

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

De Europese Unie is exclusief bevoegd voor de rechten van het gemeenschappelijk douanetarief. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing op dit voorstel.

Evenredigheid

De beleidskeuze is evenredig omdat slechts een beperkte hoeveelheid wordt toegestaan die is afgestemd op de benuttingsgraad.

Keuze van het instrument

N.v.t.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

N.v.t.

Raadpleging van belanghebbenden

Alle relevante belanghebbenden zijn geraadpleegd via de adviesraad voor markten en de adviesraad voor de ultraperifere gebieden. Laatstgenoemde raad heeft de Commissie verzocht de conclusies opnieuw te bezien in het licht van de teruggang van het toerisme op de Canarische Eilanden als gevolg van de COVID-pandemie. Er valt echter nauwelijks een inschatting te maken van de gevolgen over een periode van zeven jaar, en een afschaffing of verlaging van de contingenten kan een potentieel economisch herstel in die zeven jaar juist in de weg zitten. Daarom houdt de Commissie vast aan de door haar voorgestelde maatregelen.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Om een beeld te krijgen van de effecten van de maatregelen, zoals op grond van de verordening is vereist, heeft de Commissie de nodige informatie opgevraagd bij de Spaanse autoriteiten. De Spaanse autoriteiten verstrekten gegevens over de betrokken op de Canarische Eilanden ingevoerde producten, met daarbij een analyse van die producten.

Andere verslagen bevatten relevante informatie over de Canarische Eilanden op terreinen die van belang zijn voor de bestudering van de effecten van de tariefcontingenten. Daarbij gaat het met name om de mededeling van de Commissie uit 2017 over de ultraperifere gebieden 2 en om het verslag over de benutting van het potentieel van de ultraperifere gebieden voor een duurzame blauwe groei 3 .

Ook werd informatie verzameld over speciale onderwerpen als werkgelegenheid (Istac – bureau voor de statistiek van de Canarische Eilanden), toerisme (officiële statistieken over toerisme op de Canarische Eilanden) en consumptie (Eurobarometer).

Effectbeoordeling

Er is geen effectbeoordeling uitgevoerd. Het voorstel voorziet in een vernieuwing van de vigerende rechtshandeling die eind 2020 verstrijkt. Een effectbeoordeling is niet nodig gezien de uiterst beperkte reikwijdte van de maatregelen en het feit dat een verlenging van dergelijke maatregelen wordt voorgesteld en er geen significant andere effecten worden verwacht.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

N.v.t.

Grondrechten

N.v.t.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Het voorstel heeft geen budgettaire gevolgen voor de Commissie.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en monitoring-, evaluatie- en rapportageregelingen

N.v.t.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

N.v.t.

Artikelsgewijze toelichting

N.v.t.