Toelichting bij COM(2020)639 - Financiële bijdragen van de lidstaten aan het Europees Ontwikkelingsfonds; het maximum voor 2022, bedrag voor 2021, de eerste tranche voor 2021 en een prognose voor 2023-24

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

Het voorstel heeft betrekking op:

– het maximumbedrag van de bijdragen voor 2022;

– het jaarlijkse bedrag van de bijdragen voor 2021;

– het bedrag van de eerste tranche van de bijdrage voor 2021;

– de niet-bindende prognose voor de verwachte jaarlijkse bijdragen voor de jaren 2023 en 2024.

Voor het 11e EOF en de andere EOF’s die nog lopen (het 8e, 9e en 10e EOF) geldt de volgende regelgeving:

de huidige partnerschapsovereenkomst tussen de leden van de groep van staten in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan, enerzijds, en de Europese Gemeenschap en haar lidstaten, anderzijds, zoals laatstelijk gewijzigd 1 (hierna de “ACS-EU-partnerschapsovereenkomst” genoemd);

het Intern Akkoord tussen de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten van de Europese Unie, in het kader van de Raad bijeen, betreffende de financiering van de steun van de Europese Unie binnen het meerjarig financieel kader voor 2014-2020, overeenkomstig de ACS-EU-partnerschapsovereenkomst en de toewijzing van financiële bijstand ten behoeve van de landen en gebieden overzee waarop de bepalingen van het vierde deel van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie van toepassing zijn 2 (hierna “het Intern Akkoord van het 11e EOF” genoemd);

Verordening (EU) 2018/1877 van de Raad inzake het financieel reglement van toepassing op het 11e Europees Ontwikkelingsfonds 3 (hierna het “Financieel Reglement van het 11e EOF” genoemd).

In deze documenten staan meerjarige verbintenissen van de lidstaten om de thesaurie van het EOF te financieren. Het Financieel Reglement van het 11e EOF zorgt ervoor dat de lidstaten op regelmatige basis bijdragen aan de thesaurie van het EOF overeenkomstig vooraf vastgestelde financiële verbintenissen. Regelmatige bijdragen komen er op basis van technische besluiten van de Raad betreffende de uitvoering van eerder besloten financiële vastleggingen.

Een aantal onderdelen van de toelichting zijn daarom niet van toepassing op oproepen voor regelmatige bijdragen zoals deze.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Overeenkomstig artikel 19, lid 7, van het Financieel Reglement van het 11e EOF wordt bij elk bedrag vermeld welk bedrag door de Commissie wordt beheerd en welk bedrag door de Europese Investeringsbank (EIB).

Krachtens artikel 46 van het Financieel Reglement van het EOF heeft de EIB de Commissie haar geactualiseerde vastleggings- en betalingsramingen betreffende de door haar beheerde instrumenten doen toekomen.

In Artikel 20, lid 1, van het Financieel Reglement van het 11e EOF is bepaald dat bij de verzoeken om bijdragen eerst in chronologische volgorde de bedragen voor voorgaande EOF’s worden opgebruikt. De verzoeken om bijdragen in dit voorstel hebben dus betrekking op bedragen in het kader van het 10e EOF voor de EIB en bedragen in het kader van het 11e EOF voor de Europese Commissie.

Overeenkomstig artikel 19, lid 2, van het Financieel Reglement van het 11e EOF neemt de Raad uiterlijk op 15 november een besluit over dit voorstel.

Overeenkomstig artikel 21, lid 1, van het Financieel Reglement van het 11e EOF is een lidstaat die de tranche van de verschuldigde bijdrage niet binnen de vastgestelde termijn betaalt, rente over het niet-betaalde bedrag verschuldigd. De regelingen voor de rentebetaling zijn in datzelfde artikel vastgesteld.