Toelichting bij COM(2020)656 - Standpunt EU in de VN/ECE over de voorstellen tot wijziging van een reeks reglementen en enkele nieuwe voorschriften betreffende voertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ONDERWERP VAN HET VOORSTEL

Dit voorstel betreft een besluit tot vaststelling van het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (WP.29), in verband met de vaststelling van nieuwe VN/ECE-reglementen en wijzigingen van bestaande VN/ECE-reglementen, nieuwe mondiale technische reglementen van de VN en wijzigingen van bestaande mondiale technische reglementen van de VN, en één resolutie.

2. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

2.1.De overeenkomst van 1958 en de overeenkomst van 1998

De Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (hierna “VN/ECE” genoemd) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (“herziene overeenkomst van 1958”) en de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (“parallelle overeenkomst”), beogen geharmoniseerde voorschriften te ontwikkelen om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen tussen de overeenkomstsluitende partijen van de VN/ECE op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden. De overeenkomsten zijn voor de EU in werking getreden op respectievelijk 24 maart 1998 en 15 februari 2000. Zij worden beide beheerd door het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (werkgroep 29 of WP.29).

2.2. Het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — werkgroep 29 of WP.29

WP.29 biedt een uniek kader voor wereldwijd geharmoniseerde voorschriften voor voertuigen. WP 29 is een permanente werkgroep in het institutionele kader van de Verenigde Naties met een specifiek mandaat en reglement van orde. Deze werkgroep functioneert als een mondiaal forum voor open discussies over regels voor motorvoertuigen waar de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst wordt besproken. Iedere lidstaat van de Verenigde Naties en iedere door VN-lidstaten opgerichte regionale organisatie voor economische integratie kan volledig deelnemen aan de werkzaamheden van WP.29 en partij worden bij de door WP.29 beheerde overeenkomsten betreffende voertuigen. De Europese Unie is partij bij de overeenkomsten 1 .


De zittingen van WP.29 van de VN/ECE worden driemaal per jaar gehouden, namelijk in maart, juni en november. Bij elke zitting kunnen nieuwe VN/ECE-reglementen, nieuwe mondiale technische reglementen van de VN, wijzigingen van bestaande reglementen en resoluties van de VN krachtens de herziene overeenkomst van 1958 en wijzigingen van bestaande mondiale technische reglementen van de VN krachtens de parallelle overeenkomst worden aangenomen om rekening te houden met de technische vooruitgang. Vóór elke zitting van WP.29 worden deze wijzigingen eerst op technisch niveau besproken in specifieke ondergeschikte organen van WP29.

Vervolgens vindt op het niveau van WP.29 een stemming plaats (d.w.z. voor de voorstellen in het kader van de herziene overeenkomst van 1958, met gekwalificeerde meerderheid van de aanwezige en stemmende overeenkomstsluitende partijen en voor de voorstellen in het kader van de parallelle overeenkomst, bij consensus van de aanwezige en stemmende overeenkomstsluitende partijen).

Het standpunt dat namens de Unie moet worden ingenomen ten aanzien van de nieuwe reglementen en mondiale technische reglementen, de wijzigingen, supplementen en corrigenda ervan, en resoluties wordt vóór elke WP.29 vastgesteld bij een besluit van de Raad uit hoofde van artikel 218, lid 9, VWEU.

2.3. De beoogde handeling van WP.29

Op 10 november 2010 kan WP.29 tijdens zijn 182e zitting de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 35, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake globale emissies onder reële rijomstandigheden, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van voorzieningen voor achteruitrijbeweging en motorvoertuigen wat het bewustzijn van de bestuurder van kwetsbare weggebruikers achter het voertuig betreft, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van motorvoertuigen wat het wegrijdinformatiesysteem voor de detectie van voetgangers en fietsers betreft, het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake gegevensrecorders voor incidenten, de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18, het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake het bepalen van het vermogen van elektrische voertuigen en het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3 betreffende het binnenmilieu in voertuigen (VIAQ) goedkeuren.

3. NAMENS DE UNIE IN TE NEMEN STANDPUNT

Het WP.29-systeem versterkt de internationale harmonisatie van voertuignormen. De overeenkomst van 1958 speelt hierbij een sleutelrol omdat EU-fabrikanten gemeenschappelijke typegoedkeuringsreglementen kunnen hanteren in de wetenschap dat hun producten door de overeenkomstsluitende partijen zullen worden erkend als zijnde in overeenstemming met hun nationale wetgeving. Deze regeling heeft het bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat bij Verordening (EG) nr. 661/2009 betreffende de algemene veiligheid van motorvoertuigen meer dan 50 EU-richtlijnen zijn ingetrokken en vervangen door de overeenkomstige reglementen die in het kader van de overeenkomst van 1958 zijn opgesteld.

Een soortgelijke benadering wordt gevolgd door Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad 2 , die administratieve bepalingen en technische voorschriften bevat voor de typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN/ECE-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen.

Zodra de voorstellen tot wijziging van of nieuwe VN/ECE-reglementen door WP.29 zijn aangenomen, en zodra de uitvoerend secretaris van de VN/ECE de overeenkomstsluitende partijen van deze handelingen in kennis heeft gesteld, kunnen deze handelingen, mits er geen bezwaren zijn van de overeenkomstsluitende partijen die een blokkerende minderheid vormen, na zes maanden uiteindelijk in werking treden en worden omgezet in de toepasselijke nationale voorschriften van elke overeenkomstsluitende partij. In de EU wordt de omzetting voltooid na de bekendmaking van deze handelingen in de publicatiebladen van de EU.

Daarom moet het standpunt van de Unie bepaald worden over de volgende handelingen:

–de voorstellen tot wijziging van de VN/ECE-Reglementen nrs. 0, 13, 16, 17, 35, 44, 55, 83, 93, 94, 95, 100, 115, 137, 144, 151, 152 en 153, die betrekking hebben op de actualisering van de bepalingen inzake de internationale typegoedkeuring van gehele voertuigen, remsystemen van zware voertuigen, veiligheidsgordels, sterkte van stoelen, kinderbeveiligingssystemen, mechanische koppelingen gemonteerd op motorvoertuigen, emissies van voertuigen van de categorieën M1 en N1, beschermingsvoorzieningen aan de voorzijde tegen klemrijden, beschermingsvoorzieningen tegen frontale en zijdelingse botsingen, voertuigen met elektrische aandrijflijn, lpg- en cng-retrofitsystemen, frontale botsingen met bijzondere aandacht voor beveiligingssystemen, oproepsystemen voor noodsituaties bij ongelukken, dodehoekinformatiesystemen, geavanceerde noodremsystemen voor voertuigen van de categorieën M1 en N1 en de integriteit van het brandstofsysteem en de veiligheid van de elektrische aandrijflijn bij een kop-staartbotsing;

–het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van voorzieningen voor achteruitrijbeweging en motorvoertuigen wat het bewustzijn van de bestuurder van kwetsbare weggebruikers achter het voertuig betreft;

–het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement inzake de goedkeuring van motorvoertuigen wat het wegrijdinformatiesysteem voor de detectie van voetgangers en fietsers betreft;

–de voorstellen tot wijziging van de Mondiale Technische Reglementen nrs. 7, 15 en 18 met betrekking tot hoofdsteunen, de wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen (WLTP) en boorddiagnosesystemen (OBD-systemen) voor voertuigen van categorie L;

–het voorstel voor een nieuw mondiaal technisch reglement inzake de bepaling van het vermogen van elektrische voertuigen;

– het voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie M.R.3 betreffende het binnenmilieu in voertuigen (VIAQ);

die zijn ingediend voor stemming op de zitting van WP.29 van november 2020, die plaatsvindt op 10 november 2020. Daarnaast moet het standpunt van de Unie bepaald worden over:

–de voorstellen tot machtiging om wijzigingen van Mondiaal Technisch Reglement nr. 8 inzake elektronische stabiliteitscontrolesystemen uit te werken en een nieuw mondiaal technisch reglement van de VN betreffende de duurzaamheid van accu’s aan boord van voertuigen op te stellen, en

–de voorstellen voor interpretatiedocumenten betreffende de VN/ECE-Reglementen nrs. 155 en 156 en het voorstel voor een richtsnoer voor het gebruik van de databank voor de uitwisseling van typegoedkeuringen (DETA) overeenkomstig VN/ECE-Reglement nr. 155.

De Unie moet de bovengenoemde handelingen ondersteunen omdat zij volledig in overeenstemming zijn met het internemarktbeleid van de Unie voor de automobielindustrie en met het vervoers-, klimaat- en energiebeleid van de Unie. Deze handelingen hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielindustrie in de EU en op de internationale handel. Door voor deze handelingen te stemmen zal technologische vooruitgang bevorderd worden, zullen schaalvoordelen worden geboden, zal versnippering van de interne markt worden voorkomen en zullen gelijke normen voor auto’s in de hele Unie worden gewaarborgd.

Aangezien de Unie de uniforme bepalingen van VN/ECE-Reglement nr. 35 niet toepast, is het niet nodig een standpunt van de Unie vast te stellen over het voorstel tot wijziging van VN/ECE-Reglement nr. 35, dat momenteel door WP.29 van de VN/ECE wordt behandeld.

Het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement betreffende globale emissies onder reële rijomstandigheden en het voorstel voor een nieuw VN/ECE-reglement betreffende gegevensrecorders voor incidenten zijn niet klaar voor een stemming tijdens de zitting van WP.29 van november 2020 en moeten verder worden besproken.

Externe expertise is voor dit voorstel niet relevant. Het voorstel zal wel door het technisch comité motorvoertuigen worden bestudeerd.


4. RECHTSGRONDSLAG


1.

4.1. Procedurele rechtsgrondslag


2.

4.1.1. Beginselen


Artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) voorziet in de vaststelling van besluiten tot bepaling van “de standpunten die namens de Unie worden ingenomen in een krachtens een overeenkomst opgericht lichaam, wanneer dit lichaam handelingen met rechtsgevolgen vaststelt, met uitzondering van handelingen tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van de overeenkomst”.

Het begrip “handelingen met rechtsgevolgen” omvat tevens handelingen die rechtsgevolgen hebben uit hoofde van de op het betrokken lichaam toepasselijke volkenrechtelijke bepalingen. Onder dit begrip vallen tevens instrumenten die volkenrechtelijk niet bindend zijn, maar die “beslissende invloed [kunnen hebben] op de inhoud van de regelgeving die de wetgever van de Unie vaststelt” 3 .


3.

4.1.2. Toepassing op het onderhavige geval


WP.29 is een lichaam waarin de uitvoering van de herziene overeenkomst van 1958 en de parallelle overeenkomst wordt besproken door de overeenkomstsluitende partijen van de VN/ECE.

De door WP.29 vast te stellen handelingen zijn handelingen met rechtsgevolgen.

De in de beoogde handeling opgenomen VN/ECE-reglementen zijn bindend voor de Unie en kunnen samen met de mondiale technische reglementen en resoluties van de VN beslissende invloed hebben op de inhoud van de EU-regelgeving met betrekking tot de typegoedkeuring van voertuigen.

De beoogde handelingen strekken niet tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van het verdrag.

De procedurele rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is derhalve artikel 218, lid 9, VWEU.


4.

4.2. Materiële rechtsgrondslag


5.

4.2.1. Beginselen


De materiële rechtsgrondslag voor een overeenkomstig artikel 218, lid 9, VWEU te nemen besluit wordt in de eerste plaats bepaald door de doelstelling en de inhoud van de beoogde handeling ten aanzien waarvan namens de Unie een standpunt moet worden ingenomen. Wanneer de beoogde handeling een tweeledige doelstelling heeft of bestaat uit twee componenten waarvan er een kan worden gezien als hoofddoelstelling of overwegende component terwijl de andere doelstelling of de andere component slechts ondergeschikt is, moet het overeenkomstig artikel 218, lid 9, VWEU te nemen besluit op één materiële rechtsgrondslag worden gebaseerd, namelijk die welke vereist is gelet op de hoofddoelstelling of de overwegende component.


6.

4.2.2. Toepassing op het onderhavige geval


De doelstelling en inhoud van de beoogde handeling hebben in de eerste plaats betrekking op de onderlinge aanpassing van wettelijke bepalingen. De materiële rechtsgrondslag van het voorgestelde besluit is derhalve artikel 114 VWEU.


7.

4.3. Conclusie


De rechtsgrondslag voor het voorgestelde besluit is artikel 114 VWEU, in samenhang met artikel 218, lid 9, VWEU.