Toelichting bij COM(2020)809 - Uitvoering van Verordening 762/2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 15.12.2020


COM(2020) 809 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitvoering van Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad


2.

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD


over de uitvoering van Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad


3.

1Chronologisch overzicht


De Commissie (Eurostat) verzamelt statistieken over aquacultuur in het kader van Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad 1 . Op grond van artikel 11 van de verordening stuurt de Commissie om de drie jaar een verslag naar het Europees Parlement en de Raad waarin de kwaliteit en de relevantie van de opgestelde statistieken worden beoordeeld. In het verslag moet ook de kosteneffectiviteit van het gegevensverzamelingssysteem worden geanalyseerd en moet worden gewezen op beste praktijken die de werklast voor de lidstaten kunnen verminderen en tot bruikbaardere gegevens van hogere kwaliteit kunnen leiden.


De verordening is toepasselijk op de lidstaten, op het Verenigd Koninkrijk gedurende de overgangsperiode na zijn terugtrekking uit de Unie, en op Noorwegen, IJsland en Liechtenstein (relevantie voor de EER). Luxemburg en Liechtenstein hebben geen commerciële aquacultuurproductie en zijn derhalve vrijgesteld van de gegevensrapportageverplichting.

Dit verslag is voornamelijk gebaseerd op de verslagen over de kwaliteit van de aquacultuur die de lidstaten hebben ingediend. Eurostat heeft ook de aquacultuurgegevens voor de periode 2017‑2018 geanalyseerd. Het Europees statistisch systeem heeft informatie verstrekt over de totale kosten van het verzamelen van de gegevens. Bijgevolg worden in dit verslag de tijdigheid, volledigheid, consistentie, toegankelijkheid en vertrouwelijkheid van de gegevens in het algemeen beoordeeld. Daarnaast wordt in dit verslag ook gekeken naar de last en kosteneffectiviteit van het gegevensverzamelingsproces.

De vorige evaluatieverslagen over aquacultuurstatistieken die in het kader van de Verordening (EG) nr. 762/2008 zijn ingediend, zijn in juni 2015 2 (voor de gegevens van 2011‑2013) en in december 2017 3 (voor de gegevens van 2014‑2015) vastgesteld. Dit verslag bestrijkt de gegevens voor 2016‑2018.

In 2018 heeft Eurostat het project “Stroomlijnen en vereenvoudigen van de Europese statistieken over visserij” gelanceerd. Het bestaat uit een evaluatie van de huidige statistieken inzake aquacultuur, vangsten en aanvoer, en een effectbeoordeling van toekomstige beleidsopties en mogelijke toekomstige wetgeving. De evaluatie, die ook betrekking had op de werking van Verordening (EG) nr. 762/2008 betreffende de aquacultuur, is in 2019 afgerond en de effectbeoordeling is in 2020 van start gegaan.

4.

2 Belangrijkste bevindingen


Eurostat streeft naar een constante verbetering van de kwaliteit en de beschikbaarheid van Europese statistieken. Het zet zich ook in om de last voor de lidstaten en de respondenten te verlichten. Daartoe wordt in het project “Stroomlijnen en vereenvoudigen van de Europese statistieken over visserij” de actuele gegevensverzameling onder de loep genomen en wordt een strategie opgesteld om de aquacultuurstatistieken geschikter te maken voor het beoogde doel. Het project zorgt voor coördinatie die aansluit bij de in het kader van Verordening (EU) 2017/1004 4 verzamelde statistieken en voor een betere harmonisatie met de standaardvragenlijst over aquacultuur die door de Coördinerende Werkgroep Visserijstatistiek 5 wordt aanbevolen. De eerste mijlpaal van het project — de afronding van de evaluatie van de Europese visserijstatistieken — werd eind 2019 bereikt, toen een werkdocument van de diensten van de Commissie over de evaluatie werd opgesteld 6 .


5.

2.1 Tijdigheid en volledigheid


6.

2.1.1 Tijdigheid


De afgelopen jaren hebben de meeste lidstaten de deadlines voor de indiening van gegevens gehaald. Een derde van de lidstaten heeft echter een aantal datasets na de deadline ingediend. In de meeste gevallen ging het om een relatief geringe vertraging. Eurostat heeft echter stappen ondernomen om oplossingen te vinden met Frankrijk en Italië, die hun gegevens herhaaldelijk zeer laat hebben ingediend, met name voor het referentiejaar 2016.

Eurostat publiceert de gegevens onmiddellijk na validatie. Geldige gegevens worden normaal gesproken tegen eind maart van het jaar na de deadline in de openbare databank gepubliceerd. De gegevens kunnen elk moment van het jaar worden herzien.

De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) achtte de termijnen van Verordening (EG) nr. 762/2008 zes maanden te laat voor haar verslaglegging, wat resulteerde in een parallelle verzameling van gegevens van de landen.

7.

2.1.2 Volledigheid


De belangrijkste aquacultuurdataset (aquacultuurproductie) was relatief volledig. Deze dataset is in de loop van de tijd nog vollediger geworden. Helaas blijven veel waarden vertrouwelijk, omdat de sector zeer gespecialiseerd is.


De dataset over de structuur van de aquacultuursector wordt om de drie jaar verzameld, en werd in 2017 verzameld. Deze dataset gaf aanleiding tot ernstige bezorgdheid over de bruikbaarheid ervan, aangezien de rapportage-eenheden zowel oppervlaktes als volumes omvatten, afhankelijk van de soorten. Daarom biedt de dataset de gebruikers dubbelzinnige informatie, met name bij het vergelijken van gegevens van landen die verschillende soorten kweken. De dataset is nog niet gepubliceerd.


De eenheidsprijzen leverden in het algemeen problemen op voor alle datasets van de aquacultuurproductie. Tijdens de meest recente vergadering van de Werkgroep Visserijstatistiek in oktober 2018 is deze kwestie besproken.


8.

2.2 Coherentie


9.

2.2.1 Kwaliteit en nauwkeurigheid


Eurostat verzamelt jaarlijks kwaliteitsverslagen over de aquacultuurstatistieken. Hierin worden de methoden en kwaliteitsaspecten van de gegevensverzameling beschreven op basis van zelfevaluaties door de landen. Eurostat heeft de nationale kwaliteitsverslagen gebruikt om een kwaliteitsverslag op EU‑niveau op te stellen 7 . De algemene kwaliteit is goed, aangezien de meeste landen een tellingsaanpak volgen, waarbij de non-respons ofwel onbestaand ofwel onbeduidend is.

In meer dan de helft van de landen is een kwaliteitsbeheersysteem ingevoerd. Sinds het laatste verslag is de algemene kwaliteit die door Eurostat wordt geëvalueerd, in vijf landen verbeterd. De meeste verbeteringen waren gericht op tijdigheid (zeven landen), nauwkeurigheid en betrouwbaarheid (vijf landen). Alle kwaliteitsaspecten zijn in 2018 verbeterd voor Frankrijk, dat een telling uitvoert. De relevantie is in één land verbeterd, terwijl geen enkel land de samenhang en de vergelijkbaarheid heeft verbeterd.

10.

2.2.2 Vergelijkbaarheid


In oktober 2018 heeft Eurostat een handboek voor aquacultuurstatistieken gepubliceerd 8 , waardoor de homogeniteit en daarmee de vergelijkbaarheid van de gegevens tussen de landen verder is verbeterd. De lengte van de tijdreeksen — vergelijkbaarheid in de tijd — verschilt van land tot land. In sommige landen gaan de tijdreeksen terug tot 1970, terwijl andere landen pas in 2011 zijn begonnen. Voor de periode waarop dit verslag betrekking heeft, zijn de gegevens echter vergelijkbaar in de tijd.

11.

2.3 Relevantie


Aquacultuurstatistieken worden door verschillende gebruikers van gegevens op grote schaal gebruikt. Zij vormen de basis voor andere gegevensverzamelingen 9 , met name voor de zoetwateraquacultuur, waar geen andere dataset op EU‑niveau wordt verzameld en gepubliceerd.

De op grond van Verordening (EG) nr. 762/2008 verzamelde gegevens zijn onmisbaar voor een empirisch onderbouwde beleidsvorming op zowel nationaal als EU-niveau. De gegevens over productieniveaus en trends zijn belangrijk bij het analyseren van de ontwikkeling van de aquacultuursector in het kader van het gemeenschappelijk visserijbeleid. Kwantitatieve gegevens zijn cruciaal bij de opstelling van de nationale meerjarenplannen van de lidstaten voor duurzame aquacultuur. Zij bieden beleidsmakers en de bedrijfstak een solide basis waarop de sector kan voortbouwen.

Bovendien zijn de gegevens een belangrijke bron voor de publicaties en diensten van andere organisaties. De Waarnemingspost voor de Europese markt voor visserij- en aquacultuurproducten gebruikt de Europese statistieken bij het opstellen van zijn structurele analyse van de Europese visserij- en aquacultuursector. De Wereldhandelsorganisatie gebruikt Europese aquacultuurstatistieken voor de herziening van haar handelsbeleid.

Bijna alle lidstaten hebben ook de behoefte aan nationale gegevens over aquacultuurproductie bevestigd. De behoefte aan gegevens op nationaal niveau werd volledig of bijna volledig vervuld door de in het kader van de verordening verzamelde gegevens. Verordening (EG) nr. 762/2008 heeft echter geen betrekking op belangrijke gegevens over microalgen, het toegediende voer, de input van jonge exemplaren, de productbestemming, de productiekosten, de werkgelegenheid en andere sociaaleconomische variabelen. Sociaaleconomische informatie wordt verzameld voor aquacultuur krachtens Verordening (EU) 2017/1004. Sommige lidstaten daarentegen vinden de gegevensverzameling te gedetailleerd en belastend voor de nationale behoeften. Ondanks de relevantie van de aquacultuurstatistieken heeft de evaluatie van de visserijstatistieken ook bevestigd dat de ontevredenheid van de gebruikers groter is als gevolg van de niet-beschikbaarheid van de gegevens als gevolg van de vertrouwelijkheid ervan.

12.

2.4 Toegankelijkheid


13.

2.4.1 Onlinedatabank


De openbare databank van Eurostat 10 biedt Europese statistieken over aquacultuur met de volgende datasets:

·production from aquaculture excluding hatcheries and nurseries (fish_aq2a);

·production of fish eggs for human consumption from aquaculture (fish_aq2b);

·input to capture-based aquaculture (fish_aq3);

·production of hatcheries and nurseries at eggs stage in life cycle (fish_aq4a); en

·production of hatcheries and nurseries at juvenile stage in life cycle (fish_aq4b).


Daarnaast publiceert de helft van de lidstaten de gegevens in nationale onlinedatabanken of als downloadbare jaartabellen. De toegang tot deze producten is altijd gratis.

14.

2.4.2 Publicaties en gegevenstabellen


Eurostat heeft gegevens en artikelen over aquacultuur gepubliceerd in zijn onlineverzameling Statistics Explained en in statistische boeken 11 .

De meeste lidstaten publiceren regelmatig aquacultuurstatistieken in diverse verslagen, in sommige gevallen samen met een persbericht.

15.

2.4.3 Metagegevens


Eurostat verzamelt elk jaar nationale kwaliteitsverslagen, zoals voorgeschreven in bijlage 6 bij Verordening (EG) nr. 762/2008. Deze verslagen bevatten gedetailleerde informatie over de kwaliteit van de gegevens en over de methoden die bij de verzameling ervan zijn gebruikt. De ESS Metadata Handler 12 verzamelt de nationale kwaliteitsverslagen, die de richtsnoeren van het Europees statistisch systeem volgen.

De Europese referentiemetagegevens, waaronder een kwaliteitsverslag over aquacultuurstatistieken op EU‑niveau 13 , worden gepubliceerd in de openbare databank van Eurostat met de bovenvermelde gegevenstabellen. De landen beoordelen de metagegevens elk jaar.

16.

2.5 Vertrouwelijkheid van gegevens


Een grote tekortkoming in de aquacultuurstatistieken die in het kader van Verordening (EG) nr. 762/2008 worden verzameld, is het grote aantal cellen met vertrouwelijke gegevens. Hiervoor zijn twee hoofdredenen. Ten eerste wordt in de verordening een zeer gedetailleerde gegevensstructuur voorgeschreven, wat op zijn beurt tot zeer gefragmenteerde gegevens leidt. Ten tweede is de aquacultuursector zeer gespecialiseerd, aangezien er bedrijven zijn die zeer weinig soorten kweken met één belangrijke productiemethode of productieomgeving. Bijgevolg is een groot aantal gegevens over individuele soorten en aggregaten vertrouwelijk geworden.

In 2018 werd bijna de helft van de lidstaten geconfronteerd met problemen die verband hielden met de vertrouwelijkheid van gegevens bij de belangrijkste dataset over de aquacultuurproductie. Dit betekende dat EU-aggregaten voor de meeste soorten vertrouwelijk bleven, vaak vanwege vertrouwelijke gegevens in een enkele lidstaat. Het nationale totale productievolume en de nationale productiewaarde werden echter voor 2016 voor alle lidstaten gepubliceerd, terwijl deze voor Letland in 2017 en 2018 vertrouwelijk werden. Vertrouwelijke gegevens uit een bepaalde lidstaat verhinderden de bekendmaking van het EU‑aggregaat voor op vangst gebaseerde input voor aquacultuur. De productie van viseieren voor menselijke consumptie in de hele EU bleef vertrouwelijk vanwege de nicheproductie in drie lidstaten, terwijl de nationale productie in Spanje en Hongarije in 2018 vertrouwelijk werd. De gegevens over de productie van hatchery’s en nursery’s waren in verschillende lidstaten vertrouwelijk.

Eurostat en de lidstaten hebben tijd geïnvesteerd en inspanningen geleverd om zoveel mogelijk cijfers beschikbaar te stellen voor de gebruikers van de gegevens en tegelijk de statistische geheimhouding te waarborgen en het proces zo efficiënt mogelijk te houden.

17.

3 Last en kosteneffectiviteit


Eurostat heeft de kosteneffectiviteit van de verzameling van aquacultuurgegevens in het kader van Verordening (EG) nr. 762/2008 beoordeeld aan de hand van de methodologische landenverslagen voor 2018, samen met de kostenanalyse per statistisch product die elk jaar door het Europees statistisch systeem wordt uitgevoerd. De kostenanalyse betreft het jaar 2019, zodat de verzameling van aquacultuurgegevens voor het referentiejaar 2017 wordt afgedekt. Aan de kostenanalyse hebben 24 landen deelgenomen; in geldwaarde uitgedrukt bedragen de gemiddelde kosten ongeveer 105 000 EUR per jaar. Een rechtstreekse vergelijking met het cijfer van de laatste verslaglegging is niet mogelijk, aangezien niet alle landen aan beide rondes hebben deelgenomen. Zeventien landen hebben zowel bij de vorige als bij de huidige ronde de kosten gerapporteerd. Voor die landen zijn de kosten met 3 % gedaald.

Uit de antwoorden op de methodologische landenverslagen voor 2018 blijkt dat de overgrote meerderheid van de landen de nationale behoeften afdekt met de in het kader van Verordening (EG) nr. 762/2008 verzamelde aquacultuurgegevens. In totaal verzamelen 16 landen de gegevens door middel van een telling en leiden vijf landen de gegevensreeks af uit administratieve bronnen; de overige zes landen werken met administratieve bronnen of maken gebruik van schattingen van deskundigen.

Vijftien landen meldden efficiëntieverbeteringen. De belangrijkste efficiëntieverbeteringen hielden verband met online-enquêtes (zes landen), verdere automatisering (vier landen) en toegenomen gebruik van administratieve gegevens (twee landen). In tien landen was er sprake van lastenverlichting. Gemakkelijkere gegevensoverdracht en meervoudig gebruik van gegevens waren de meest voorkomende soorten lastenverlichtingsmaatregelen.

Uit de landenverslagen blijkt dat meer dan de helft van de landen de gegevens rechtstreeks bij de faciliteiten op het niveau van de productie-eenheden verzamelt, terwijl de andere landen de bedrijfsleiders de vragenlijsten voor al hun faciliteiten laten invullen. Het verzamelen van gegevens op bedrijfsniveau maakt de verslaglegging in het kader van Verordening (EG) nr. 199/2008 14 tegelijkertijd gemakkelijker. Teneinde de algemene lasten voor de lidstaten verder te verminderen is het mogelijk de moeite waard om het idee om de gegevens voor beide verordeningen in één keer te verzamelen, verder te onderzoeken.

Een aantal landen heeft verbeteringen voorgesteld om de lasten van Verordening (EG) nr. 762/2008 te verminderen, met name om de samenwerking met andere belanghebbenden op het terrein te verbeteren teneinde de eisen en termijnen voor de indiening van gegevens te standaardiseren. Dit betreft in de eerste plaats de FAO en Verordening (EU) 2017/1004 betreffende een Uniekader voor gegevensverzameling.

18.

4 Conclusies


In de afgelopen jaren zijn aquacultuurstatistieken uitgegroeid tot een stabiele dataset met een tijdige en consistente output voor gebruikers van de gegevens, niet alleen op Europees en wereldniveau, maar ook op nationaal niveau.

Tegelijkertijd is uit de raadplegingsactiviteiten in het kader van de recente evaluatie van de Europese visserijstatistieken gebleken dat de aquacultuurstatistieken een aanzienlijk aantal ontevreden gebruikers kennen. Dit houdt waarschijnlijk verband met het grote aantal vertrouwelijke waarden in de dataset, waardoor het moeilijker is om de dataset te gebruiken. Vertrouwelijke cellen houden verband met de gedetailleerde uitsplitsing van de in Verordening (EG) nr. 762/2008 vastgestelde gegevensvereisten en met de gespecialiseerde en geconcentreerde structuur van de aquacultuursector.

Sommige lidstaten hebben het nog steeds moeilijk om gegevens tijdig en punctueel te verzamelen en aan te leveren. De richtsnoeren van Eurostat voor gegevensverzameling hebben geholpen om de verzameling van aquacultuurgegevens consistenter te maken.

In sommige landen werd de last verminderd en werden meetbare efficiëntiewinsten waargenomen. De jaarlijkse kosten voor het opstellen van aquacultuurstatistieken bedroegen gemiddeld 105 000 EUR voor het referentiejaar 2017. Dit was 3 % minder dan in de voorgaande periode (voor landen die kostengegevens voor beide perioden hebben geleverd). Het aandeel van de gegevensverzamelingskosten in de totale economische waarde van de aquacultuurproductie was vrij laag. De inefficiëntie met andere gegevensverzamelingen (namelijk de FAO en Verordening (EU) 2017/1004 tot intrekking van Verordening (EG) nr. 199/2008) blijft bestaan.

19.

5 Aanbevelingen


Het belangrijkste resultaat van de evaluatie van de visserijstatistieken voor aquacultuur is dat deze een zeer belangrijk en veelgebruikt onderdeel van de visserijstatistieken vormen, maar dat ze te lijden hebben onder problemen met de vertrouwelijkheid van de gegevens. Ondanks de inspanningen van de Commissie (Eurostat) en de lidstaten om de hoeveelheid vertrouwelijke gegevens te verminderen, is het effect ervan zeer beperkt gebleven. Door de specialisatie van de sector is de hoeveelheid vertrouwelijke gegevens juist toegenomen. De enige oplossing voor een betere dienstverlening aan de gebruikers van de gegevens zou erin bestaan de huidige wetgeving te wijzigen of te vervangen door een andere die meer gericht is op de productie en minder veeleisend is voor de structurele dimensies die verband houden met de productie. Een nieuwe wetgeving zou ook tot een grotere efficiëntie kunnen leiden, met name door de termijnen af te stemmen op de behoeften van andere internationale organisaties.

Op nationaal niveau moet het gebruik van elektronische vragenlijsten verder worden aangemoedigd, omdat zij de efficiëntie van de gegevensverzameling verhogen. Andere voorbeelden van goede praktijken zijn richtsnoeren voor nationale gegevensverzameling en helpdesks die respondenten ondersteuning op maat bieden.


(1)

Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 1).


(2)

Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad inzake de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad; COM(2015) 297 final.


(3)

Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad inzake de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad; COM(2017) 747 final.


(4)

Verordening (EU) 2017/1004 van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2017 betreffende de instelling van een Uniekader voor de verzameling, het beheer en het gebruik van gegevens in de visserijsector en voor de ondersteuning van wetenschappelijk advies over het gemeenschappelijk visserijbeleid en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad (PB L 157 van 20.6.2017, blz. 1).


(5)

De Coördinerende Werkgroep Visserijstatistiek werd in 1959 bij resolutie 23/59 van de FAO-conferentie opgericht om de visserijstatistiekprogramma’s van regionale visserijorganen en andere intergouvernementele organisaties te coördineren. De doelstellingen van de werkgroep zijn: i) de eisen inzake visserijstatistieken (inclusief aquacultuur) voortdurend herzien; ii) standaardconcepten, definities, classificaties en methoden voor het verzamelen en sorteren van visserijstatistieken laten overeenstemmen; en iii) manieren voorstellen voor het coördineren en stroomlijnen van statistische activiteiten tussen relevante intergouvernementele organisaties (www.fao.org/fishery/cwp/en). De werkgroep heeft onlangs een ontwerp van een standaardvragenlijst over aquacultuur opgesteld als aanbeveling voor minimumeisen op het gebied van aquacultuurstatistieken.


(6)

Werkdocument van de diensten van de Commissie SEC(2019) 425. Uitsluitend in het Engels beschikbaar.


(7)

https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/EN/fish_aq_esqrs.htm . Uitsluitend in het Engels beschikbaar.


(8)

https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/Annexes/fish_aq_esms_an2.pdf . Uitsluitend in het Engels beschikbaar.


(9)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/909 van de Commissie van 18 februari 2019 tot vaststelling van de lijst van verplichte onderzoekssurveys en drempels voor de toepassing van het meerjarenprogramma van de Unie voor de verzameling en het beheer van gegevens in de visserij- en de aquacultuursector (PB L 145 van 4.6.2019, blz. 21).


(10)

ec.europa.eu/eurostat/data/database

(11)

Het recentste statistische boek is “Agriculture, forestry and fishery statistics – 2019 edition” (“Landbouw-, bosbouw- en visserijstatistieken — editie 2019”), ISBN 978‑92‑76‑13193‑9

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/10317767/KS-FK-19-001-EN-N.pdf/742d3fd2-961e-68c1-47d0-11cf30b11489 . Uitsluitend in het Engels beschikbaar.


(12)

https://webgate.ec.europa.eu/estat/spe/metaconv/


(13)

https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/EN/fish_aq_esqrs.htm

(14)

Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad is ingetrokken door Verordening (EU) 2017/1004 van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2017 betreffende de instelling van een Uniekader voor de verzameling, het beheer en het gebruik van gegevens in de visserijsector en voor de ondersteuning van wetenschappelijk advies over het gemeenschappelijk visserijbeleid en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad (PB L 157 van 20.6.2017, blz. 1).