Toelichting bij COM(2021)618 - Globaliseringsfonds aanvraag van Spanje - EGF/2021/001 ES/País Vasco metal

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/2013 1 (hierna “de EFG-verordening” genoemd).

2. Op 25 juni 2021 heeft Spanje aanvraag EGF/2021/001 ES/País Vasco metal ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2‑afdeling 25 (Vervaardiging van producten van metaal, exclusief machines en apparaten) in de NUTS 2-regio País Vasco (ES21) in Spanje.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2021/001 ES/País Vasco metal
LidstaatSpanje
Betrokken regio(’s) (NUTS 2 -niveau 2)País Vasco (ES21)
Datum van de indiening van de aanvraag25 juni 2021
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag28 juni 2021
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens9 juli 2021
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens30 juli 2021
Uiterste termijn voor de voltooiing van de beoordeling8 oktober 2021
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, punt b), van de EFG-verordening

Aantal betrokken ondernemingen
6
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 3
Afdeling 25 (Vervaardiging van producten van metaal, exclusief machines en apparaten)
Referentieperiode (zes maanden):2 juni 2020 – 2 december 2020
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode491
Totaal aantal beoogde begunstigden300
Begroting voor gepersonaliseerde diensten (EUR)1 384 950
Begroting voor de uitvoering van het EFG 4 (EUR)0 044 000
Totale begroting (EUR)1 428 950
EFG-bijdrage (85 %) (EUR)1 214 607

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Spanje heeft aanvraag EGF/2021/001 ES/País Vasco metal ingediend op 25 juni 2021, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan 5 . De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag op 28 juni 2021 bevestigd en heeft Spanje op 9 juli 2021 om aanvullende gegevens verzocht. De aanvullende gegevens werden binnen 15 werkdagen na het verzoek verstrekt. De termijn van 50 werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 8 oktober 2021 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag heeft betrekking op 491 ontslagen werknemers die hun werkzaamheden hebben beëindigd in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 25 (Vervaardiging van producten van metaal, exclusief machines en apparaten); voor 192 van hen geldt dat het collectieve ontslag aan de autoriteiten is meegedeeld. Het collectieve ontslag betreft in totaal zes bedrijven 6 . Alle ontslagen vonden plaats in de NUTS 2-regio País Vasco (ES21).

3.

Criteria voor steunverlening


6. Spanje heeft de aanvraag ingediend in het kader van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt b), van de EFG-verordening, dat bepaalt dat de beëindiging van de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers binnen een referentieperiode van zes maanden moet hebben plaatsgevonden in ondernemingen die actief zijn in dezelfde NACE Rev. 2-afdeling en gevestigd zijn in één of twee aan elkaar grenzende regio’s van NUTS 2-niveau in een lidstaat. Er zijn 491 werknemers ontslagen in de NUTS 2-regio País Vasco (ES21).

7. De referentieperiode van zes maanden voor de aanvraag loopt van 2 juni 2020 tot en met 2 december 2020.

4.

Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden


8. De beëindiging van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode is als volgt berekend:

–192 ontslagen sinds de datum waarop de werkgever overeenkomstig artikel 3, lid 1, van Richtlijn 98/59/EG van de Raad 7 de bevoegde overheidsinstantie schriftelijk in kennis heeft gesteld van het voorgenomen collectief ontslag. Spanje heeft vóór de datum van de voltooiing van de beoordeling door de Commissie bevestigd dat deze 192 ontslagen werkelijk hebben plaatsgevonden, en

–299 sinds de datum van de individuele kennisgeving door de werkgever dat de arbeidsovereenkomst van de betrokken werknemer tijdelijk of definitief werd beëindigd.

5.

In aanmerking komende werknemers


9. In totaal komen aldus 491 werknemers in aanmerking.

6.

Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid


10. De gebeurtenis die tot deze ontslagen heeft geleid, is de economische crisis als gevolg van de COVID-19-pandemie.

11. Door de strenge lockdownmaatregelen die in het tweede kwartaal van 2020 in Spanje van kracht waren, werden niet-essentiële economische activiteiten en diensten aan banden gelegd, wat de metaalsector hard heeft getroffen. Toen de lockdownmaatregelen werden versoepeld, rezen er andere problemen in verband met de pandemie, zoals tekorten aan voorraden en grondstoffen, problemen met het aanpassen van faciliteiten aan de COVID-19-protocollen, besmetting en isolatie van werknemers en mobiliteitsproblemen. Deze troffen ook de metaalsector.

12. Volgens gegevens van Confemetal 8 heeft de pandemie de activiteiten en de omzet van de bedrijven in de metaalsector sterk geraakt, met negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid en de liquiditeit van ondernemingen (betalingsachterstanden, toegang tot krediet enz.).

13. In 2020 daalde de productie in 18 % van de metaalbedrijven met meer dan 50 % ten opzichte van het jaar daarvoor. In 16 % van de bedrijven daalde de omzet met meer dan 50 %. In een derde van de metaalbedrijven daalden zowel de productie als de omzet met 30 % tot 50 % 9 .

14. In 2020 daalden de productie-, omzet- en prijsindexcijfers voor de sector van de vervaardigde producten van metaal in alle kwartalen ten opzichte van het jaar daarvoor.

20192020
Q1Q2Q3Q4Q1Q2Q3Q4
Productie-indexcijfer (IPIMET)6,44,51,93,6-9,4-32,9-8,2-2,7
Omzetindexcijfer van de metaalindustrie (ICNMET)4,92,8-0,71,6-10,4-34,5-8,5-3,9
Producentenprijsindexcijfer (IPRIMET)1,30,90,40,2-0,3-0,7-0,50,2

Bron: Confemetal 10

15. De daling van de activiteit en de omzet leidde tot ontslagen. Ondanks de wijdverbreide toepassing van werktijdverkortingsregelingen 11 vielen in 14 % van de bedrijven in de metaalsector ontslagen, waarbij 10,6 % van de werknemers was betroffen 12 . De ontslagen waarop deze aanvraag betrekking heeft, begonnen in het tweede kwartaal van 2020.

7.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


16. In de regio Baskenland maakt de sector van de vervaardigde producten van metaal 27,4 % van de bruto toegevoegde waarde van de industrie uit. Het relatieve aandeel van de industrie in de regionale bruto toegevoegde waarde als geheel bedraagt ongeveer 24 %. Op nationaal niveau vertegenwoordigt de bruto toegevoegde waarde van de industrie 13 14,5 % van de bruto toegevoegde waarde, terwijl het EU-28-gemiddelde 18,8 % bedraagt 14 .

17. De problemen in de metaalsector hebben door het grote aandeel van de branche in de regionale economie een grote impact gehad op de regionale economie en werkgelegenheid. Begin 2020 daalde de werkloosheid in de sector in vergelijking met het jaar daarvoor. Maar sinds maart 2020 is de trend radicaal omgeslagen als gevolg van de pandemie. In augustus 2020 waren er 25 % 15 meer werklozen dan zes maanden daarvoor. Het banenverlies in de industrie is groter dan in alle andere sectoren samen.


8.

Werkloosheid in Baskenland in 2020

% op jaarbasis
(%)

Bron: Lanbide – Servicio Vasco de Empleo 16

18. Hoewel de geregistreerde werkloosheid tussen januari en mei 2021 is gedaald (6,21 %), ligt deze nog steeds 4,6 % hoger dan vóór de pandemie 17 . Bovendien komt het herstel niet alle groepen in gelijke mate ten goede. In mei 2021 maakte de langdurige werkloosheid 55,6 % van de totale werkloosheid uit (3,6 procentpunten hoger dan in januari 2021); 60,8 % van de werklozen had hoogstens basisonderwijs genoten (1,1 procentpunt meer dan in januari).

Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

19. In zijn aanvraag voor EFG-steun heeft Spanje beschreven hoe het rekening heeft gehouden met de aanbevelingen in het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering. Spanje wees op de belangrijkste concepten van het Baskische plan voor beroepsopleiding, de Baskische werkgelegenheidsstrategie en het programma voor groene banen. Het waarnemingscentrum voor de industriële situatie houdt toezicht op de economische situatie. HOBETUZ (de Baskische stichting voor voortgezette beroepsopleiding) biedt opleidingen voor mensen die al een baan hebben en AukerabeRRi 18 is een nieuw outplacementprogramma dat in 2021 is opgericht om ontslagen werknemers uit sectoren in crisis om te scholen en elders in te zetten. Beide vallen onder Lanbide (de openbare dienst voor arbeidsvoorziening van Baskenland). Voor betrokkenheid van de sociale partners wordt gezorgd doordat zij vertegenwoordigd zijn in de raad van bestuur van Lanbide, die bestaat uit vertegenwoordigers van de regionale overheid, vakbonden en werkgeversorganisaties.

20. Wat de reeds genomen maatregelen ter ondersteuning van de ontslagen werknemers betreft, heeft Spanje aangegeven dat Lanbide de werknemers toegang tot zijn algemene diensten heeft verleend. De werknemers is ook meegedeeld dat zij konden deelnemen aan het proefproject AukerabeRRi. De 178 werknemers die recht hadden op outplacementplannen 19 , hebben deze reeds afgerond.

9.

Complementariteit met maatregelen die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


21. Spanje heeft bevestigd dat de maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

22. Het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde diensten is een aanvulling op maatregelen die uit andere nationale of EU-fondsen worden gefinancierd, zoals AukerabeRRi of de eerdergenoemde outplacementplannen.

10.

Overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, alsook plaatselijke en regionale autoriteiten


23. Spanje heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde diensten in overleg met de sociale partners is opgesteld. De aanvraag, die al tijdens verschillende technische vergaderingen was besproken, werd tijdens de vergadering van 2 juli 2021 goedgekeurd door de raad van bestuur van Lanbide.

24. Op 19 januari en 2 februari 2021 vonden aanvullende vergaderingen plaats met de Federación Vizcaína de Empresas del Metal, (federatie van metaalondernemingen van Biskaje), de Asociación de Empresas de Guipúzcoa – ADEGI (ondernemersvereniging van Guipúzcoa) en SEA-Empresas Alavesas (ondernemersverenigingen van Alava). Al deze werkgeversorganisaties en relevante clusterverenigingen 20 hebben aan het voorstel bijgedragen.

Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen

11.

Beoogde begunstigden


25. Naar verwachting zullen 300 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. De uitsplitsing van de betrokken werknemers naar geslacht, leeftijdsgroep en opleidingsniveau is als volgt:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:265(88,3 %)
Vrouwen:35(11,7 %)
Non-binair0(0,0 %)
Leeftijdsgroep:Jonger dan 30 jaar:22(7,3 %)
30-54 jaar:216(72,0 %)
Ouder dan 54 jaar:62(20,7 %)
OpleidingsniveauLager middelbaar onderwijs of minder 21 107(35,7 %)
Hoger middelbaar 22 of postsecundair onderwijs 2368(22,6 %)
Hoger onderwijs 24125(41,7 %)

12.

Voorgestelde maatregelen


26. De gepersonaliseerde dienstverlening aan de ontslagen werknemers bestaat uit de volgende maatregelen:

–Algemene informatie, welkomst- en profileringssessies: De informatiebijeenkomst is de eerste maatregel die wordt aangeboden aan alle werknemers waarvoor steun wordt aangevraagd; daarin krijgen deze algemene informatie over de beschikbare beroepskeuzebegeleiding, opleidingsprogramma’s en toelagen en premies. In de individuele informatiesessies wordt een profiel van de werknemer opgesteld en krijgt hij/zij een adviseur toegewezen die hem/haar bij de re-integratie zal begeleiden.

–Loopbaanbegeleiding wordt geboden in de vorm van collectieve en individuele sessies.

–Intensieve hulp bij het zoeken naar werk, waaronder workshops over het zoeken naar werk en solliciteren, het actief zoeken naar vacatures in de woonplaats en de regio en het vinden van een passende baan.

–Steun bij het oprichten van een bedrijf: Werknemers die zich als zelfstandige willen vestigen, ontvangen individuele mentorsessies en opleidingen, bv. op het gebied van planning, de uitvoering van haalbaarheidsstudies, het opstellen van een bedrijfsplan, hulp bij het vinden van financiering enz.

–Bijdrage aan het opstarten van een bedrijf: Werknemers die een eigen bedrijf oprichten of als zelfstandige beginnen, ontvangen een opstartpremie van maximaal 8 000 EUR.

–Opleiding: 1) opleiding op het gebied van sleutelcompetenties en horizontale vaardigheden, zoals digitale vaardigheden, kwaliteitsbeheer, beroepsrisicopreventie enz.; 2) beroepsopleiding op een ander vakgebied voor degenen die ervoor kiezen in een andere branche te gaan werken, zoals logistiek, magazijnbeheer, bouw en energie-efficiëntie, de levensmiddelenindustrie, stedelijk en industrieel afvalbeheer, recreatieve activiteiten voor ouderen enz.; 3) voortgezette beroepsopleiding om tegemoet te komen aan de vraag naar vaardigheden in de metaalsector, zoals 3D-CAD-assemblage 25 en onderdeelmodellering; CNC 26 -programmering van gereedschapswerktuigen; het CATIA 27 -programma voor mechanisch ontwerp; vorkheftrucks, bovenkranen en hefplatforms; fijnmetaalbewerking en ketelbouw; lassen (oxyfuel, halfautomatisch, TIG 28 enz.); machinaal verspanen, machinaal slijpen, machinaal vervormen enz., en 4) opleiding op de werkplek voor vacatures waarvoor geen geschikte kandidaten zijn gevonden. Na succesvolle afronding van de opleiding wordt de betrokken werknemer een contract aangeboden.

–Toelagen voor deelname, het zoeken naar werk en opleidingen: Er is een vergoeding van maximaal 300 EUR voor degenen die deelnemen aan alle individuele adviessessies die deel uitmaken van hun persoonlijke integratietraject. De werknemers die actief deelnemen aan de maatregel “Intensieve hulp bij het zoeken naar werk” of een opleiding afronden, ontvangen een vast bedrag van 400 EUR.

27. De maatregelen zijn zo gepland dat ze passen in de Spaanse strategie voor de circulaire economie 29 . Opleidingen stimuleren de digitale transformatie in de industrie. Bij het bepalen van de inhoud van de opleiding in digitale vaardigheden is rekening gehouden met de conclusies van het DESI 2020-verslag 30 . Het pakket zal bijdragen tot de verspreiding van de horizontale vaardigheden die vereist zijn in het digitale industriële tijdperk en in een hulpbronnenefficiënte economie, overeenkomstig artikel 7, lid 2, van de EFG-verordening.

28. Het voorgestelde gecoördineerde pakket gepersonaliseerde diensten zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele maatregelen. De voorgestelde diensten komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

29. Spanje heeft de nodige informatie verstrekt over maatregelen waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Spanje heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG deze maatregelen niet zal vervangen.

13.

Geraamde begroting


30. De totale kosten worden op 1 428 950 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 1 384 950 EUR voor individuele dienstverlening en van 44 000 EUR voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting, publiciteit, controle en rapportage.

31. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 1 214 607 EUR (85 % van de totale kosten) gevraagd.

32. De nationale voorfinanciering en medefinanciering worden verstrekt door Lanbide, de Baskische openbare dienst voor arbeidsvoorziening.

MaatregelenGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(EUR) 31
Geraamde totale kosten

(EUR) 32
Gepersonaliseerde diensten (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt a), van de EFG-verordening)
Algemene informatie. Welkomst- en profileringssessies
(Difusión y presentación del proyecto. Acogida)
300406121 800
Loopbaanbegeleiding
(Asesoramiento y orientación laboral)
300455136 500
Intensieve hulp bij het zoeken naar werk
(Apoyo a la búsqueda de empleo)
280750210 000
Steun bij het oprichten van een bedrijf
(Apoyo a personas emprendedoras)
201 83836 750
Bijdrage aan het opstarten van een bedrijf
(Ayuda al emprendimiento)
108 00080 000
Opleiding
(Desarrollo profesional y prácticas en empresas)
3001 486445 900
Subtotaal a):

Percentage van het pakket gepersonaliseerde diensten
1 030 950
(74,44 %)
Toelagen en premies (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening)
Stimuleringsmaatregelen
(Ayuda por la participación)
3001 180 33354 000
Subtotaal b):

Percentage van het pakket gepersonaliseerde diensten:
354 000
(25,56 %)
Maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 5, van de EFG-verordening
1. Voorbereidende activiteiten
3 000
2. Beheer
3 000
3. Voorlichting en publiciteit
3 000
4. Controle en rapportage
35 000
Subtotaal c):

Percentage van de totale kosten:
44 000
(3,08 %)
Totale kosten (a + b + c):1 428 950
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten)1 214 607

33. De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde diensten. Spanje heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

34. Spanje heeft bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 22 000 EUR zullen bedragen.

14.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


35. Spanje heeft de beoogde begunstigden vanaf 11 juni 2021 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de maatregelen komen derhalve vanaf 11 juni 2021 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking.

36. Op 1 februari 2021 heeft Spanje de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting, publiciteit, controle en rapportage zullen derhalve van 1 februari 2021 tot 31 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

Beheers- en controlesystemen

37. De aanvraag bevat een beschrijving van de beheers- en controlesystemen, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. Spanje heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage zal worden beheerd en gecontroleerd door de instanties die de financiering uit het Europees Sociaal Fonds Plus beheren en controleren. Lanbide zal fungeren als de intermediaire instantie voor de beheersautoriteit.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

38. Spanje heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

–bij de toegang tot de voorgestelde maatregelen en de uitvoering ervan zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

–er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen;

–de ondernemingen waar de ontslagen zijn gevallen en die hun activiteiten na de ontslagen hebben voortgezet, zijn hun wettelijke verplichtingen nagekomen en hebben voor hun werknemers de nodige maatregelen getroffen;

–dubbele financiering wordt voorkomen;

–de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

39. Zoals vastgesteld in artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 34 , mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 186 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.

40. Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van de EFG-verordening, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 1 214 607 EUR beschikbaar te stellen – hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen – teneinde een financiële bijdrage te leveren in het kader van de aanvraag.

41. Overeenkomstig punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen, zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen 35 .

Met dit besluit samenhangende handelingen

42. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 1 214 607 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

43. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van het Financieel Reglement 36 . Dat financieringsbesluit treedt in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.