Toelichting bij COM(2021)698 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2021/005 FR/Airbus van Frankrijk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/2013 1 (hierna “de EFG-verordening” genoemd).

2. Op 26 juli 2021 heeft Frankrijk aanvraag EGF/2021/005 FR/Airbus ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen bij Airbus in Frankrijk.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2021/005 FR/Airbus
LidstaatFrankrijk
Betrokken regio(’s) (NUTS-niveau 2 2 )Midi-Pyrénées

(FRJ2)

Pays de la Loire

(FRG0)
Datum van de indiening van de aanvraag26 juli 2021
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag9 augustus 2021
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens9 augustus 2021
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens13 september 2021
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling24 november 2021
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, punt a), van de EFG-verordening

Primaire onderneming
Airbus

(Airbus SE)

Aantal betrokken ondernemingen
1
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 3
Afdeling 30 (Vervaardiging van transportmiddelen)
Referentieperiode (vier maanden)1 november 2020 – 1 maart 2021
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)508
Aantal ontslagen voor of na de referentieperiode (b)0
Totaal aantal ontslagen (a + b)508
Totaal aantal in aanmerking komende begunstigden508
Totaal aantal beoogde begunstigden297
Budget voor gepersonaliseerde steunmaatregelen (EUR)4 406 194
Budget voor de uitvoering van het EFG 4 (EUR)0
Totaal budget (EUR)4 406 194
EFG-bijdrage (85 %) (EUR)3 745 264

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Frankrijk heeft aanvraag EGF/2021/005 FR/Airbus ingediend op 26 juli 2021, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan 5 . De Commissie heeft op 9 augustus 2021 de ontvangst van de aanvraag bevestigd en Frankrijk om aanvullende gegevens verzocht. Frankrijk heeft de aanvullende gegevens binnen 25 werkdagen na het verzoek verstrekt, na een verlenging van de termijn met tien werkdagen op een naar behoren gemotiveerd verzoek van Frankrijk. De termijn van 50 werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 24 november 2021 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag heeft betrekking op 508 ontslagen werknemers die hun werkzaamheden bij de economische en sociale eenheid 6 Airbus Commercial (hierna “Airbus Commercial” genoemd) van Airbus (Airbus SE) hebben beëindigd. Airbus is actief in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 30 (Vervaardiging van transportmiddelen). De ontslagen bij dit bedrijf vielen in de NUTS 2-regio’s Midi-Pyrénées (FRJ2) en Pays de la Loire (FRG0).

3.

Criteria voor steunverlening


6. Frankrijk heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt a), van de EFG-verordening, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers zijn beëindigd, met inbegrip van werknemers die zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten, en/of van zelfstandigen die hun werkzaamheden hebben beëindigd.

7. Tijdens de referentieperiode van vier maanden, die van 1 november 2020 tot en met 1 maart 2021 loopt, heeft Airbus 508 werknemers ontslagen.

4.

Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden


8. Het aantal ontslagen werknemers van wie de werkzaamheden tijdens de referentieperiode werden beëindigd, is berekend vanaf de datum van de individuele kennisgeving door de werkgever dat de arbeidsovereenkomst van de betrokken werknemer tijdelijk of definitief wordt beëindigd.

5.

In aanmerking komende begunstigden


9. In totaal komen 508 begunstigden in aanmerking.

6.

Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid


10. De afdeling Commercial Aircraft van Airbus is een toonaangevende fabrikant van commerciële luchtvaartuigen. Door de algemene instorting van de commerciële luchtvaart, met name passagiersvluchten, als gevolg van de COVID-19-pandemie, ondervindt de activiteit van de afdeling Commercial Aircraft van Airbus ernstige moeilijkheden.

11. Door de algemene reisbeperkingen moest het grootste deel van de luchtvaartuigen tijdens de pandemie aan de grond blijven. Bovendien hebben veel luchtvervoerklanten door de economische crisis na de pandemie hun koopkracht zien verminderen, waardoor zij besloten minder gebruik te maken van luchtvervoer.

12. De meeste commerciële luchtvaartmaatschappijen hebben al grootschalige herstructureringsplannen aangekondigd of uitgevoerd om de bedrijven te redden in afwachting van een volledig herstel van de sector. Airbus verwacht dat dit niet vóór 2025 zal gebeuren 7 .

13. In het kader van de herstructureringsplannen van de luchtvaartmaatschappijen zijn veel luchtvaartuigen voortijdig uit dienst genomen en zijn plannen voor de aankoop van nieuwe luchtvaartuigen opgeschort of geannuleerd. Het ruime aanbod aan luchtvaartuigen heeft verder geleid tot een neerwaartse spiraal van de verkoopprijzen 8 .

14. De productie van commerciële luchtvaartuigen door Airbus was goed voor 67 % van de totale omzet van Airbus 9 . Vanaf april 2020 moesten de productieplanning worden aangepast aan de crisissituatie, wat leidde tot een daling van de productie met een derde 10 .

15. Om zijn personeelsbestand aan te passen aan de abrupte wijziging van de productieplannen moest Airbus een herstructureringsplan uitvoeren. Volgens een collectieve arbeidsovereenkomst voor het hele bedrijf 11 zijn alleen al in Frankrijk 4 248 posten geschrapt 12 .

16. Airbus deed in de eerste plaats een beroep op de bepalingen van de nieuwe noodwetgeving 13 die in Frankrijk was aangenomen als reactie op de pandemie. Deze bepalingen stellen bedrijven in staat tijdelijk personeel uit te lenen aan andere bedrijven. In het geval van Airbus werden oplossingen gevonden binnen andere subentiteiten van Airbus, maar ook bij externe bedrijven. Bijgevolg hoefden de betrokken werknemers niet te worden ontslagen.

17. De Franse regering heeft een programma gelanceerd om de sector te ondersteunen 14 . Dankzij deze steun van de Franse regering kon Airbus nog eens 500 banen van hooggekwalificeerde ingenieurs behouden.

18. De onderhandelende partijen kwamen ook overeen een programma op te zetten dat begeleiding zou bieden aan werknemers die hun arbeidsrelatie met Airbus vrijwillig wilden beëindigen.

19. Voorts heeft de Franse regering, als reactie op de economische crisis als gevolg van de COVID-19-pandemie, een tijdelijk programma voor werktijdverkorting voor de langere termijn 15 gelanceerd, dat bedrijven die moeilijkheden ondervinden in staat stelt de werktijd van hun werknemers te verkorten. Dankzij dit programma konden nog eens 1 502 banen worden gered.

20. Hoewel het aantal ontslagen aanzienlijk kon worden verminderd, gingen toch 2 246 banen verloren.

7.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


21. De Franse autoriteiten leggen uit dat de betrokken regio’s bijzonder zwaar getroffen zijn door de crisis ten gevolge van de COVID-19-pandemie. Al vóór de crisis steeg de werkloosheid in beide regio’s. In de periode van 2008 tot 2018 steeg de werkloosheid in de regio Pays de la Loire van 6,8 % tot 8,5 % en in Occitanië (de betrokken regio in Midi-Pyrénées) van 8,8 % tot 10,7 %. Vanaf 2018 was de werkloosheid licht beginnen dalen, tot de crisis in 2021 uitbrak. In het eerste kwartaal van 2021 bedroeg de werkloosheid 6,9 % in de regio Pays de la Loire en 9,4 % in Occitanië 16 .

22. Met name in Occitanië zullen de ontslagen naar verwachting een aanzienlijk effect hebben op de arbeidsmarkt en de economie. De stad Toulouse en de omliggende regio vormen de belangrijkste luchtvaartcluster in Europa. In deze sector werken 110 000 mensen. De regio is sterk afhankelijk van de luchtvaart, die daar de belangrijkste sector is. Airbus is de grootste particuliere werkgever in de regio. De vermindering met 35 % van de productieplannen van Airbus zal naar verwachting zeer ernstige gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in de hele sector, ook voor het grote aantal leveranciers enz. 17

23. Een groot deel van de ontslagen werknemers in Occitanië heeft een hoog opleidingsniveau, maar ongeveer 31 % van de ontslagen werknemers is ouder dan 50, wat de re-integratie ervan bemoeilijkt. De regio is echter uitgegroeid tot een belangrijk ecosysteem voor startende bedrijven en biedt dus kansen voor begunstigden die een eigen bedrijf willen starten 18 .

24. In de regio Pays de la Loire zullen de gevolgen van de luchtvaartcrisis voor de lokale economie en de arbeidsmarkt naar verwachting minder schadelijk zijn vanwege de sterke diversificatie van de regionale economie. Er zijn echter weinig banen voor luchtvaartingenieurs en -technici. Verwacht wordt dat er kansen op werk zullen ontstaan in de maritieme sector of op het gebied van hernieuwbare energie. Daarvoor zullen de ontslagen werknemers moeten worden omgeschoold. Net als in Occitanië zal de leeftijd van de betrokken werknemers waarschijnlijk een belemmering vormen voor hun re-integratie. 11 % van de betrokken werknemers is ouder dan 55 jaar 19 .

Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

25. Frankrijk heeft beschreven hoe rekening is gehouden met de aanbevelingen in het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering. Volgens de Franse arbeidswet moet een bedrijf in bonis (d.w.z. niet in faillissement) dat 1 000 of meer werknemers in dienst heeft, de volledige kosten betalen van begeleidende actieve arbeidsmarktmaatregelen voor personeel dat wordt ontslagen als gevolg van een reorganisatie. De overheid komt pas tussenbeide nadat de maatregelen van het bedrijf waar de ontslagen zijn gevallen, zijn afgelopen.

26. De Franse autoriteiten hebben aangegeven dat Airbus over een zeer geavanceerd systeem beschikt om veranderingen in kaart te brengen en daarop te anticiperen, met name wat de behoefte aan specifieke vaardigheden en competenties onder zijn personeel en de personeelsbehoeften in het algemeen betreft 20 . De personeels- en vakbondsvertegenwoordigers zijn nauw betrokken bij de organisatorische plannen van het bedrijf om zich aan te passen aan de veranderingen. Hoewel de pandemie en de daaropvolgende crisis de sector plotseling troffen, kon Airbus zodoende voortbouwen op zijn bestaande systeem van overleg met personeels- en vakbondsvertegenwoordigers om het herstructureringsplan te bespreken dat nodig was om op de crisissituatie te reageren.

27. Frankrijk heeft meegedeeld dat Airbus, als onderneming in bonis met meer dan 1 000 werknemers, een uitgebreid pakket van actieve arbeidsmarktmaatregelen heeft ingevoerd om de ontslagen werknemers te ondersteunen. In samenwerking met een extern adviesbureau voor ontslagbegeleiding heeft Airbus een informatiepunt opgezet dat als eerste aanspreekpunt voor de betrokken werknemers zal dienen, “Mobility Pathway” genaamd. Op dit informatiepunt krijgen werknemers niet alleen een eerste advies over mogelijk te ondernemen stappen, maar worden zij ook verder geholpen bij hun inspanningen om deel te nemen aan opleidingsmaatregelen of een nieuwe baan te vinden.

8.

Complementariteit met maatregelen die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


28. De Franse autoriteiten hebben bevestigd dat de hieronder beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

9.

Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, en plaatselijke en regionale autoriteiten


29. Frankrijk heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen is opgesteld in overleg met de personeels- en vakbondsvertegenwoordigers. Tijdens een lange reeks bijeenkomsten en onderhandelingen tussen Airbus en de betrokken personeels- en vakbondsvertegenwoordigers 21 , zowel op nationaal als op internationaal niveau, hebben de onderhandelende partijen mogelijke manieren gevonden om de directe gevolgen voor het personeel te verzachten en maatregelenpakketten samen te stellen om de betrokken werknemers te helpen. Deze interne onderhandelingsronden gingen van start op 30 juni 2020 en eindigden op 15 oktober 2020.

Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen

10.

Beoogde begunstigden


30. Naar verwachting zullen 297 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. De uitsplitsing van de betrokken werknemers naar geslacht, leeftijdsgroep en opleidingsniveau is als volgt:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:236(79,5 %)
Vrouwen:61(20,5 %)
Non-binair:0(0,0 %)
Leeftijdsgroep:Jonger dan 30 jaar:35(11,8 %)
30-54 jaar:222(74,7 %)
Ouder dan 54 jaar:40(13,5 %)
OpleidingsniveauLager middelbaar onderwijs of minder 22 0(0,0 %)
Hoger middelbaar 23 of postsecundair onderwijs 24150(50,5 %)
Hoger onderwijs 25147(49,5 %)

11.

Voorgestelde maatregelen


31. De maatregelen waarvoor de Franse autoriteiten medefinanciering uit het EFG aanvragen, maken deel uit van het algemene pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen dat door het bedrijf waar de ontslagen vallen aan de betrokken werknemers wordt aangeboden. Alleen de maatregelen die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen van de onderneming waar de ontslagen vallen, komen echter in aanmerking voor EFG-steun, te weten:

–starterspremies: deze maatregel is bedoeld om begunstigden die een eigen bedrijf willen opstarten met een starterspremie van 15 000 EUR per begunstigde te ondersteunen. Geïnteresseerde werknemers kunnen zich voor de startersregeling aanmelden en uiterlijk zes maanden nadat zij tot de regeling zijn toegetreden een subsidie aanvragen. De subsidie wordt forfaitair uitbetaald op vertoon van bewijs dat het bedrijf daadwerkelijk is geregistreerd. Het hele proces wordt beheerd door Mobility Pathway, dat richtsnoeren biedt voor het indienen van een aanvraag, de bedrijfsplannen controleert en valideert, en uiteindelijk over de subsidie beslist. Indien begunstigden samen een bedrijf oprichten, wordt aan elke begunstigde het volledige bedrag toegekend;

–opleiding voor starters: deze maatregel is gericht tot begunstigden die tot de startersregeling zijn toegetreden. Er worden uitgebreide opleidingen aangeboden aan wie een eigen bedrijf wil opstarten;

–toelagen voor uitgaven in verband met opleidingen voor starters: begunstigden die deelnemen aan opleiding voor starters kunnen de kosten voor logies, maaltijden, vervoer en eventuele vertolking enz. vergoed krijgen;

–loontoeslagen: deze maatregel is bedoeld om een prikkel te bieden om nieuwe banen te aanvaarden, ook wanneer het salaris van de nieuwe baan lager is dan dat van de vorige baan. Het maximumbedrag per maand bedraagt 350 EUR en de maximumduur twaalf maanden.

32. Frankrijk heeft meegedeeld dat het bedrijf waar de ontslagen vielen, regelmatig opleidingen aanbiedt voor zijn personeel, waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan digitale vaardigheden en vaardigheden die vereist zijn in een hulpbronnenefficiënte economie. Daarom zou de verspreiding van horizontale vaardigheden als bedoeld in artikel 7, lid 2, van de EFG-verordening niet structureel nodig zijn. Indien echter een specifieke opleidingsbehoefte voor een bepaalde begunstigde wordt vastgesteld, kan deze opleiding worden aangeboden.

33. De hier voorgestelde acties zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die vallen onder de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele acties. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

34. Frankrijk heeft de nodige informatie verstrekt over acties waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Het heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG deze maatregelen niet zal vervangen.

12.

Geraamd budget


35. De totale kosten worden op een bedrag van 4 406 194 EUR geraamd, dat enkel uitgaven voor gepersonaliseerde steunmaatregelen omvat en geen uitgaven voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, en controle en rapportage.

36. Er wordt in totaal een financiële bijdrage van 3 745 264 EUR (85 % van de totale kosten) uit het EFG gevraagd.

37. De bron van de nationale voorfinanciering of medefinanciering is het budget van Airbus.

MaatregelenGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(in EUR) 26
Geraamde totale kosten

(in EUR) 27
Gepersonaliseerde steunmaatregelen (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt a), van de EFG-verordening)
Starterspremies (prime création d’entreprise)21715 0003 255 000
Opleiding voor starters (formation création d’entreprise)2753 9741 092 902
Subtotaal a):

Percentage van het pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen:
4 347 902
(98,7 %)
Toelagen en premies (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening)
Toelagen voor uitgaven voor opleidingen voor starters (allocation frais annexes formation création d’entreprise)2172415 199
Loontoeslagen (indemnité différentielle de salaire)221 95943 093
Subtotaal b):

Percentage van het pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen:
58 292
(1,3 %)
Activiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 5, van de EFG-verordening
1. Voorbereidende activiteiten
0
2. Beheer
0
3. Voorlichting en publiciteit
0
4. Controle en rapportage
0
Subtotaal c):

Percentage van de totale kosten:
0
(0 %)
Totale kosten (a + b + c):4 406 194
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten):3 745 264

38. De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen. Frankrijk heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

39. Het heeft ook bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 22 000 EUR zullen bedragen.

13.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


40. Op 1 november 2020 is Frankrijk de gepersonaliseerde steunmaatregelen aan de beoogde begunstigden beginnen verstrekken. De uitgaven voor de maatregelen zullen bijgevolg van 1 november 2020 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

41. Frankrijk maakt geen gebruik van de mogelijkheid om middelen aan te vragen voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage.

Beheers- en controlesystemen

42. De aanvraag bevat een beschrijving van het beheers- en controlesysteem, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. Frankrijk heeft de Commissie laten weten dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door de “Délégation générale à l’emploi et à la formation professionnelle “(DGEFP) van het ministerie van Arbeid, Werkgelegenheid, Beroepsopleiding en Sociale dialoog, met name door de afdeling “Fonds national de l’emploi” (DGEFP — MFNE). Binnen de DGEFP zullen de betalingen worden uitgevoerd door de afdeling “Mission des affaires financières” (DGEFP — MAFI). De “Commission interministérielle de coordination des contrôles” (CICC) is de Franse auditautoriteit voor het EFG. Airbus is verantwoordelijk voor de uitvoering van de maatregelen. De Franse autoriteiten zullen hiertoe een partnerschapsovereenkomst met Airbus sluiten.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

43. Frankrijk heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

–de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie zullen worden gerespecteerd wat de toegang tot de voorgestelde acties en de uitvoering ervan betreft;

–er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving inzake collectieve ontslagen;

–Airbus heeft zijn activiteiten na de ontslagen voortgezet, is zijn wettelijke verplichtingen inzake ontslagen nagekomen en heeft dienovereenkomstig de nodige maatregelen voor zijn werknemers getroffen;

–dubbele financiering wordt voorkomen;

–de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

44. Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 28 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 186 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.

45. Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van de EFG-verordening, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 3 745 264 EUR beschikbaar te stellen – hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen – teneinde een financiële bijdrage te leveren in het kader van de aanvraag.

46. Overeenkomstig punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen 29 , zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

47. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 3 745 264 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

48. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van het Financieel Reglement 30 . Dat financieringsbesluit treedt in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.