Toelichting bij COM(2022)20 - Globaliseringsfonds aanvraag van Spanje - EGF/2021/006 ES/Catalonië automobielsector

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/2013 1 (hierna “de EFG-verordening” genoemd).

2. Op 23 september 2021 heeft Spanje aanvraag EGF/2021/006 ES/Catalonië automobielsector ingediend voor een financiële bijdrage van het EFG naar aanleiding van ontslagen in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2 afdeling 29 (Vervaardiging van auto’s, aanhangwagens en opleggers) in de regio van NUTS-niveau 2 Catalonië (ES51) in Spanje.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2021/006 ES/Catalonië automobielsector
LidstaatSpanje
Betrokken regio(’s) (NUTS-niveau 2 2 )Catalonië (ES51)
Datum van de indiening van de aanvraag23 september 2021
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag29 september 2021
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens7 oktober 2021
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens29 oktober 2021
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling20 januari 2022
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, punt b), van de EFG-verordening

Aantal betrokken ondernemingen
10
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 3
Afdeling 29 (Vervaardiging van auto’s, aanhangwagens en opleggers)
Referentieperiode (zes maanden):1 januari 2021 – 1 juli 2021
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)346
Aantal ontslagen vóór of na de referentieperiode (b)359
Totaal aantal ontslagen (a + b)705
Totaal aantal in aanmerking komende begunstigden705
Totaal aantal beoogde begunstigden450
Begroting voor gepersonaliseerde steunmaatregelen (EUR)3 138 300
Begroting voor de implementatie van het EFG 4 (EUR)150 119
Totale begroting (EUR)3 288 419
EFG-bijdrage (85 %) (EUR)2 795 156

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Spanje heeft aanvraag EGF/2021/006 ES/Catalonië automobielsector ingediend op 23 september 2021, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag op 29 september 2021 bevestigd en heeft Spanje op 7 oktober 2021 om aanvullende gegevens verzocht. Die aanvullende gegevens werden binnen 15 werkdagen na het verzoek verstrekt. De termijn van 50 werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 20 januari 2022 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 346 ontslagen werknemers die hun werkzaamheden hebben beëindigd in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 29 (Vervaardiging van auto’s, aanhangwagens en opleggers). De ontslagen zijn gevallen in de regio van NUTS-niveau 2 Catalonië (ES51).

Ondernemingen en aantal ontslagen tijdens de referentieperiode
Aludyne Automotive Spain, SLU3Gruau Ibérica, SLU7
Bosch Sistemas de Frenado, SLU13Magna Seating Spain SLU1
Continental Automotive Spain, SA156Nobel Plastiques Iberia, SA68
Faurecia Interior Systems España, SAU71Robert Bosch España (fabriek Castellet)8
Fico Transpar, SA10U-Shin Spain, SLU9

Totaal aantal ondernemingen: 10
Totaal aantal ontslagen: 346
Totaal aantal zelfstandigen dat zijn werkzaamheden heeft beëindigd: 0
Totaal aantal in aanmerking komende werknemers en zelfstandigen:346

3.

Criteria voor steunverlening


6. Spanje heeft de aanvraag ingediend in het kader van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt b), van de EFG-verordening, dat bepaalt dat de beëindiging van de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers binnen een referentieperiode van zes maanden moet hebben plaatsgevonden in ondernemingen die actief zijn in dezelfde NACE Rev. 2-afdeling en gevestigd zijn in één of twee aan elkaar grenzende regio’s van NUTS 2-niveau in een lidstaat. Er zijn 346 werknemers ontslagen in de regio van NUTS-niveau 2 Catalonië (ES51).

7. De referentieperiode van zes maanden voor de aanvraag loopt van 1 januari 2021 tot en met 1 juli 2021.

4.

Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden


8. Het aantal beëindigingen van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode is berekend vanaf de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

5.

In aanmerking komende begunstigden


9. Naast de eerdergenoemde werknemers komen nog 359 ontslagen werknemers in aanmerking die hun activiteit vóór of na de referentieperiode van zes maanden hebben beëindigd. Al deze werknemers hebben hun werkzaamheden binnen zes maanden vóór het begin van de referentieperiode op 1 januari 2021 en/of tussen het einde van de referentieperiode en de dag vóór de goedkeuring van dit voorstel beëindigd. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die aanleiding heeft gegeven tot de beëindiging van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode.

10. In totaal komen 705 begunstigden in aanmerking.

6.

Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid


11. De oorzaak van deze ontslagen is het besluit van Nissan om de activiteiten stop te zetten en haar fabriek in Catalonië te sluiten.

12. Op 27 mei 2020 presenteerden Renault, Nissan en Mitsubishi hun nieuwe strategische plan op basis van een “leider-volgermodel” en complementariteit tussen ondernemingen. Elke onderneming zou zich richten op een bepaald type voertuig, per productsegment, d.w.z. het leidende bedrijf zou één moedervoertuig (leidervoertuig) bouwen, en zustervoertuigen met de steun van de teams van de volgerbedrijven. Verder zal elke onderneming zich concentreren op haar kernregio’s. Volgens dit model zal Nissan zich richten op China, Noord-Amerika en Japan; Renault op Europa, Rusland, Zuid-Amerika en Noord-Afrika, en Mitsubishi op Zuidoost-Azië en Oceanië 5 . De volgende dag, als gevolg van de gestage inkrimping van het marktaandeel van de EU in de wereldwijde productie van personenauto’s 6 , bevestigde Nissan dat het voornemens is de aanwezigheid in Europa te verminderen 7 om zich opnieuw te richten op winstgevender markten, en kondigde het de sluiting van zijn fabriek in Barcelona aan 8 . Eind 2021 werd de fabriek volledig gesloten.

13. De in punt 5 genoemde ondernemingen waren leveranciers van Nissan. De aankondiging van de sluiting van Nissan leidde tot gedeeltelijke sluiting van sommige van deze leveranciers (zoals Faurecia 9 en Continental) en een inkrimping van hun personeelsbestand met 31‑53 %, terwijl andere leveranciers, zoals Aludyne 10 , Magna Seating 11 of Robert Bosch 12 , hun deuren volledig sloten.

7.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


14. De automobielindustrie is de op twee na belangrijkste sector in Catalonië (na chemische stoffen en levensmiddelen), zowel wat omzet als werkgelegenheid betreft. De omzet van de automobielindustrie (23,8 miljard EUR) vertegenwoordigt meer dan 10 % van het bbp van de regio 13 . Volgens gegevens van het Clúster de la Industria d’Automoció de Catalunya (CIAC) 14 is deze sector goed voor ongeveer 143 000 (directe, indirecte en afgeleide) banen, wat overeenkomt met 4,2 % van de Catalaanse beroepsbevolking.

15. De ontslagen waarop deze aanvraag betrekking heeft, zijn geconcentreerd in vier districten van de provincie Barcelona (Barcelonès, Alt Penedés, Baix Llobregat en Vallés Oriental), waar een groot aantal automobielondernemingen is gevestigd. In de periode 2018‑2020 steeg het banenverlies in deze regio’s.


Ontslagen in Barcelonès, Alt Penedés, Baix Llobregat en Vallés Oriental (2017=0)


Bron: SOC (Catalaanse openbare dienst voor arbeidsvoorziening) 15

16. Tussen januari en juni 2021 zijn in Catalonië al meer werknemers (7 993) middels een collectieve ontslagprocedure ontslagen dan in heel 2020 (7 936) 16 . In de eerste helft van 2021 vielen bijna 50 % van de ontslagen in de automobielsector, die het zwaarst is getroffen door de stijging van het aantal collectieve ontslagprocedures.

17. De sluiting van de fabriek van Nissan in Barcelona heeft geleid tot meer dan 2 500 directe ontslagen en het verlies van 8 000 banen bij zijn leveranciers (3 000 bij topleveranciers, leveranciers die rechtstreeks onderhandelen met autofabrikanten en nog eens 5 000 bij kleinere leveranciers) 17 . De werkgeversorganisatie Pimec raamt de negatieve gevolgen van de sluiting van Nissan Barcelona op 3 600 miljoen EUR, een verlies dat overeenkomt met 2,6 % van de waarde van de industriële sector in Catalonië 18 .


Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

18. Spanje heeft beschreven hoe in het onderhavige geval rekening is gehouden met de aanbevelingen in het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering. Spanje benadrukt dat overheidsinstanties toezicht houden op de herstructureringsprocessen en de aanvragen voor collectieve ontslagen beheren, ook al zijn zij niet bevoegd deze goed te keuren of af te wijzen. Deze instanties kunnen wel programma’s opstellen om het scheppen van werkgelegenheid te stimuleren in samenwerking met lokale of publiek-private organen (herplaatsingsbureaus).

19. Voorafgaand aan de ontslagen nemen de sociale partners, ondernemingen en werknemersvertegenwoordigers overeenkomstig de nationale wetgeving deel aan onderhandelingen om overeenstemming te bereiken over de ontslagen en de outplacementplannen, die een wettelijke verplichting vormen voor een onderneming die 50 of meer werknemers in één keer ontslaat. De outplacementplannen bieden de werknemers hulp bij het zoeken naar werk, loopbaanbegeleiding en opleiding. De looptijd van de plannen bedraagt zes maanden. De openbare dienst voor arbeidsvoorziening van Catalonië (SOC) verleent herplaatsingsdiensten aan ontslagen werknemers die niet in aanmerking komen voor de outplacementplannen.

20. De meest representatieve vakbonds- en bedrijfsorganisaties in Catalonië, Comisiones Obreras, UGT, Fomento del Trabajo Nacional (Foment) en Pimec (vereniging van kleine en middelgrote ondernemingen van Catalonië) hebben de vooruitzichten van de regionale arbeidsmarkt en de vraag naar vaardigheden van ondernemingen die banen aanbieden, geanalyseerd. Deze sociale partners maakten deel uit van de werkgroep die is opgericht om het pakket maatregelen vast te stellen waarvoor medefinanciering uit het EFG wordt gevraagd.

8.

Complementariteit met maatregelen die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


21. Spanje heeft bevestigd dat de hieronder beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

22. Het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen vormt een aanvulling op acties die uit andere nationale of EU-fondsen worden gefinancierd, zoals algemene diensten van de SOC (hulp bij het zoeken naar werk, beroepskeuzeadvies en beroepsopleiding).

9.

Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, en plaatselijke en regionale autoriteiten


23. Spanje heeft erop gewezen dat verschillende actoren de EFG-aanvraag steunden. Er is een werkgroep opgericht met vertegenwoordigers van onder meer de SOC, het CIAC en de Agència per la Competitivitat de l’Empresa (ACCIÓ) 19 . De werkgroep is van 30 juli 2020 tot en met 14 december 2020 om de twee weken bijeengekomen. Ook de sociale partners (als bedoeld in punt 20) hebben aan deze procedure deelgenomen. De sociale partners hebben tijdens een vergadering van 26 november 2020 officieel hun steun uitgesproken voor de EFG-maatregelen die aan voormalige werknemers bij leveranciers van Nissan zullen worden aangeboden.

Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen

10.

Beoogde begunstigden


24. Naar verwachting zullen 450 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. De uitsplitsing van de betrokken werknemers naar geslacht, leeftijdsgroep en opleidingsniveau is als volgt:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:250(55,6 %)
Vrouwen:200(44,4 %)
Non-binair:0(0,0 %)
Leeftijdsgroep:Jonger dan 30 jaar:16(3,5 %)
30-54 jaar:277(61,6 %)
Ouder dan 54 jaar:157(34,9 %)
Opleidingsniveau:Lager middelbaar onderwijs of minder 20 :227(50,4 %)
Hoger middelbaar 21 of postsecundair onderwijs 22 :108(24,0 %)
Hoger onderwijs 23 :115(25,6 %)

11.

Voorgestelde maatregelen


25. Aan de ontslagen werknemers worden de volgende gepersonaliseerde steunmaatregelen aangeboden:

–Algemene voorlichting en ontvangstbijeenkomst. Hierin zal algemene informatie worden verstrekt over beschikbare advies- en opleidingsprogramma’s, toelagen en stimuleringsmaatregelen, en profilering van de werknemers. Aangezien de maatregel in samenwerking met het Clúster de la Industria d’Automoció de Catalunya wordt uitgevoerd, kunnen de werknemers duidelijkheid krijgen over hun loopbaanvooruitzichten in de automobielsector en beslissen of zij zich bijscholen en in de sector blijven of zich omscholen om werk te vinden in andere sectoren.

–Voorbereidende workshops rond verschillende methoden voor het zoeken naar werk en belangrijke aspecten daarvan, zoals het opstellen van cv’s, sollicitatiegesprekken en groepsdynamiek enz. Dit wordt aangevuld met meer diepgaande informatie over herplaatsing, sectoren waarvoor vergunningen of certificaten van vakbekwaamheid vereist zijn, en certificering van competenties en zachte vaardigheden die in werksituaties zijn verworven. Werknemers die overwegen zelfstandige te worden, kunnen deelnemen aan workshops over het opzetten van een bedrijf.

–Er wordt loopbaanbegeleiding verstrekt in individuele gesprekken met een adviseur. De adviseur en de werknemer zullen samen een gepersonaliseerd traject naar werk of zelfstandige arbeid voorbereiden. Tijdens deze gesprekken zullen ook de opleidingsbehoeften worden omschreven.

–Opleiding. Deze bestaat onder meer uit 1) opleiding op het gebied van horizontale competenties zoals persoonlijke ontwikkeling, beroepsrisicopreventie, vreemde talen en opleiding tot opleider; 2) omscholing in beroepsopleiding om tegemoet te komen aan vastgestelde behoeften van de lokale arbeidsmarkt, zoals onderhoud van gebouwen en stadsuitrusting, magazijnbeheer, magazijnlogistiek, HACCP, voedselveiligheid 24 , voedselbewerking enz.; 3) bijscholing in beroepsopleiding om de vaardigheden af te stemmen op de vraag in de automobielsector, zoals lastechnieken (TIG 25 , MIG/MAG 26 , automatisch lassen, speciale lastechnieken enz.), technisch tekenen (mechanisch ontwerpen in 2D en 3D, CAD, CAD-CAM-systeemintegratie 27 enz.), verspanend bewerken (CNC-programmeren 28 , CNC-plannen interpreteren, operator en toolvoorbereider enz.) en onderhoud (elektrische, hydraulische en pneumatische automatisering; programmeerbare automatisering; onderhoud van rol- en transmissiesystemen; onderhoud van hybride en elektrische voertuigen enz.), en 4) stages in ondernemingen. Deze maatregel is bedoeld om de gelegenheid te bieden om opleidingservaring in een echte werkomgeving op te doen.

–Ondersteuning van ondernemerschap. Met het oog op de ontwikkeling van levensvatbare bedrijven of projecten voor zelfstandigen ontvangen werknemers die zich als zelfstandige willen vestigen, gedurende het hele opstartproces steun in de vorm van opleiding en gepersonaliseerde begeleiding. Dat kan planning, haalbaarheidsstudies, bedrijfsplannen, hulp bij het vinden van financieringsmogelijkheden enz. inhouden.

–Opzetten van een bedrijf. De werknemers die een bedrijf opstarten of een activiteit als zelfstandige beginnen, ontvangen tot 5 000 EUR als bijdrage in de oprichtingskosten.

–Intensieve hulp bij het zoeken naar werk, waaronder een actief onderzoek van de plaatselijke en regionale arbeidskansen (ook voor zelfstandigen) en het op elkaar afstemmen van vraag naar en aanbod van werk.

–Begeleiding door een mentor na herintreding. De werknemers die opnieuw aan de slag gaan, worden tijdens de eerste maanden begeleid om mogelijke problemen in hun nieuwe baan te voorkomen.

–Stimuleringsmaatregelen. Er wordt een waaier aan stimuleringsmaatregelen aangeboden.

1) Er wordt voorzien in een bijdrage in de reiskosten. Het bedrag wordt berekend per deelnemingsdag. Bij de berekening wordt rekening gehouden met de vraag of het traject lokaal of interlokaal is.

2) Stimulerende maatregelen ten behoeve van outplacement. De werknemers die weer aan het werk gaan, ontvangen gedurende maximaal drie maanden 350 EUR per maand. De stimulans is bedoeld om oudere werknemers aan te moedigen om op de arbeidsmarkt te blijven en snel weer aan het werk te gaan.

3) Stagevergoeding. De werknemers die stage lopen in ondernemingen ontvangen 10 EUR per uur.

4) Bijdrage in de uitgaven voor verzorgers van afhankelijke personen. Werknemers met zorgverantwoordelijkheden (voor kinderen, ouderen of personen met een beperking) krijgen tot 20 EUR voor elke dag dat zij deelnemen aan de maatregelen. Dit is bedoeld om de extra kosten te dekken waarmee deelnemers met zorgverantwoordelijkheden worden geconfronteerd om aan de maatregelen deel te nemen.

26. De maatregelen zijn zo gepland dat ze passen in de Spaanse strategie voor de circulaire economie 29 en de strategie voor duurzame ontwikkeling van Catalonië 30 . Door te voorzien in horizontale opleiding over digitale vaardigheden en bepaalde bij- en omscholing is voldaan aan het voorschrift betreffende verspreiding van de vaardigheden die vereist zijn in het digitale industriële tijdperk en in een hulpbronnenefficiënte economie, overeenkomstig artikel 7, lid 2, van de EFG-verordening. Hiertoe is rekening gehouden met de studies “Capacitats i tecnologies vinculades a la indústria 4.0 a Catalunya 31 ” en “Competències i necessitats formatives del sector de l’automoció a Catalunya” 32 .

27. De voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele maatregelen. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

28. Wat de reeds ondernomen activiteiten ter ondersteuning van de ontslagen werknemers betreft, heeft Spanje meegedeeld dat de werknemers die in aanmerking komen voor outplacementplannen 33 , deze reeds hebben ontvangen en dat de SOC de werknemers toegang heeft verleend tot zijn algemene diensten (hulp bij het zoeken naar werk, beroepskeuzeadvies en beroepsopleiding).

29. Spanje heeft de nodige informatie verstrekt over maatregelen waartoe de betrokken bedrijven krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht zijn. Spanje heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG deze maatregelen niet zal vervangen.

12.

Geraamd budget


30. De totale kosten worden op 3 288 419 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 3 138 300 EUR voor gepersonaliseerde steunmaatregelen en 150 119 EUR voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting, publiciteit, controle en rapportage.

31. Er wordt in totaal een financiële bijdrage van 2 795 156 EUR (85 % van de totale kosten) uit het EFG gevraagd.

32. De nationale voorfinanciering en medefinanciering worden verstrekt door de SOC.

MaatregelenGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(in EUR) 34
Geraamde totale kosten

(in EUR) 35
Gepersonaliseerde steunmaatregelen (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt a), van de EFG-verordening)
Algemene informatie voor alle in aanmerking komende begunstigden en kennismakingssessie
(acogida y diagnóstico inicial)
4507031 500
Voorbereidende workshops
(medidas de sensibilización-talleres preparatorios)
20025050 000
Loopbaanbegeleiding
(programa de orientación laboral)
450472212 500
Opleiding
(programa de formación)
4003 1041 241 500
Ondersteuning van ondernemerschap
(escuela de emprendedores y asesoría del emprendedor)
501 30065 000
Opzetten van een bedrijf
(incentivo a la constitución de negocios)
205 000100 000
Intensieve hulp bij het zoeken naar werk
(prospección laboral)
3001 300390 000
Begeleiding door een mentor na herintreding
(seguimiento en el empleo)
20025050 000
Subtotaal a):

Percentage van het pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen:
2 140 500
(68,21 %)
Toelagen en stimuleringsmaatregelen (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening)
Stimuleringsmaatregelen
(beca desplazamiento, inserción laboral por cuenta ajena, conciliación, y beca prácticas en empresa)
4502 217997 800
Subtotaal b):

Percentage van het pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen:
997 800
(31,79 %)
Activiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 5, van de EFG-verordening
1. Voorbereidende activiteiten
14 678
2. Beheer
85 087
3. Voorlichting en publiciteit
35 615
4. Controle en rapportage
14 739
Subtotaal c):

Percentage van de totale kosten:
150 119
(4,57 %)
Totale kosten (a + b + c):3 288 419
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten)2 795 156

33. De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen. Spanje heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

34. Spanje heeft bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 22 000 EUR zullen bedragen.

13.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


35. Spanje heeft de beoogde begunstigden vanaf 17 januari 2022 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de maatregelen komen derhalve vanaf 17 januari 2022 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking.

36. Op 30 juli 2020 heeft Spanje de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, controle en rapportage zullen derhalve van 30 juli 2020 tot 31 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

Beheers- en controlesystemen

37. De aanvraag bevat een beschrijving van het beheers- en controlesysteem, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. Spanje heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage zal worden beheerd en gecontroleerd door de instanties die de financiering uit het Europees Sociaal Fonds Plus beheren en controleren. De SOC zal fungeren als de intermediaire instantie voor de beheersautoriteit.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

38. Spanje heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

–bij de toegang tot de voorgestelde maatregelen en de uitvoering ervan zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

–er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving inzake collectieve ontslagen;

–de ondernemingen waar de ontslagen zijn gevallen en die hun activiteiten na de ontslagen hebben voortgezet, zijn hun wettelijke verplichtingen nagekomen en hebben voor hun werknemers de nodige maatregelen getroffen;

–dubbele financiering wordt voorkomen;

–de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

39. Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021‑2027 36 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 186 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.

40. Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van de EFG-verordening, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 2 795 156 EUR beschikbaar te stellen — hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen — teneinde een financiële bijdrage te leveren in het kader van de aanvraag.

41. Overeenkomstig punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen 37 , zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

42. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 2 795 156 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

43. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van het Financieel Reglement 38 . Dat financieringsbesluit treedt in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.