Toelichting bij COM(2022)35 - Globaliseringsfonds aanvraag EFG/2021/007 FR/Selecta van Frankrijk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/2013 1 (hierna “de EFG-verordening” genoemd).

2. Op 12 oktober 2021 heeft Frankrijk aanvraag EFG/2021/007 FR/Selecta ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen bij Selecta in Frankrijk.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van de EFG-verordening geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEFG/2021/007 FR/Selecta
LidstaatFrankrijk
Betroffen regio(’s) (NUTS 2 -niveau 2)Alle Franse regio’s van NUTS-niveau 2 op het Franse vasteland worden getroffen, met uitzondering van Limousin (FRI2)
Datum van de indiening van de aanvraag12 oktober 2021
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag26 oktober 2021
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens26 oktober 2021
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens18 november 2021
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling7 februari 2022
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, punt a), van de EFG-verordening

Primaire onderneming
Selecta

Aantal betrokken ondernemingen
1
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 3
Afdeling 46 (Groothandel, met uitzondering van de handel in auto’s en motorfietsen)
Referentieperiode (vier maanden):1 juni 2021 – 1 oktober 2021
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)294
Aantal ontslagen vóór of na de referentieperiode (b)179
Totaal aantal ontslagen (a + b)473
Totaal aantal in aanmerking komende begunstigden473
Totaal aantal beoogde begunstigden473
Begroting voor gepersonaliseerde steunmaatregelen (EUR)4 766 930
Begroting voor de implementatie van het EFG 4 (EUR)26 360
Totale begroting (EUR)4 793 290
EFG-bijdrage (85 %) (EUR)4 074 296

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Frankrijk heeft aanvraag EFG/2021/007 FR/Selecta ingediend op 12 oktober 2021, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van de EFG-verordening vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft op 26 oktober 2021 de ontvangst van de aanvraag bevestigd en Frankrijk om aanvullende gegevens verzocht. Die aanvullende gegevens werden binnen 15 werkdagen na het verzoek verstrekt. De termijn van 50 werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 7 februari 2022 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag heeft betrekking op 473 ontslagen werknemers wier werkzaamheden bij Selecta zijn beëindigd. Deze onderneming is werkzaam in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 46 (Groothandel, met uitzondering van de handel in auto’s en motorfietsen). De ontslagen vinden verspreid over het gehele Franse vasteland plaats 5 .

3.

Criteria voor steunverlening


6. Frankrijk heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt a), van de EFG-verordening, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers zijn beëindigd, met inbegrip van werknemers die zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten, en/of van zelfstandigen die hun werkzaamheden hebben beëindigd.

7. Tijdens de referentieperiode van vier maanden, die van 1 juni 2021 tot en met 1 oktober 2021 loopt, heeft Selecta 294 werknemers ontslagen.

4.

Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden


8. Het aantal ontslagen werknemers van wie de werkzaamheden tijdens de referentieperiode werden beëindigd, is berekend vanaf de datum van de individuele kennisgeving door de werkgever dat de arbeidsovereenkomst van de betrokken werknemer tijdelijk of definitief wordt beëindigd.

5.

In aanmerking komende begunstigden


9. Naast de werknemers die reeds werden vermeld, komen nog 179 ontslagen werknemers in aanmerking wier werkzaamheden vóór of na de referentieperiode van vier maanden zijn beëindigd. Al deze werknemers hebben hun werkzaamheden binnen zes maanden vóór het begin van de referentieperiode op 1 juni 2021 en/of tussen het einde van de referentieperiode en de dag vóór de goedkeuring van dit voorstel beëindigd. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die aanleiding heeft gegeven tot de beëindiging van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode.

10. Derhalve komen er in totaal 473 begunstigden in aanmerking.

6.

Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid


11. De verkoop via verkoopautomaten is hard getroffen door de economische en financiële gevolgen van de COVID‑19-pandemie. Volgens de EVA (European Vending & Coffee Association 6 ) was de daling van de verkoop en de omzet in 2020 veel groter dan tijdens de economische en financiële crisis 7 . In april 2020 meldde 58 % van de exploitanten van verkoopautomaten in Europa omzetverliezen variërend van 61 % tot 99 % in vergelijking met het jaar daarvoor. In september gaf 48 % van de exploitanten een omzetdaling variërend van 21 % tot 40 % in vergelijking met het jaar daarvoor aan 8 .

12. In Frankrijk zijn er ongeveer 600 000 verkoopautomaten, waarvan 70 % in bedrijven en 30 % in openbare ruimten. Volgens NAVSA 9 , de Franse Organisatie voor automatische verkoop en diensten, mochten verkoopautomaten tijdens de pandemie weliswaar nog steeds worden uitgebaat, maar werkte de sector in een situatie van inactiviteit/beperkte werking. De inactiviteit werd veroorzaakt door de sluiting van de locaties waar de machines zich bevonden (zakelijke en openbare ruimten zoals luchthavens, spoorwegstations enz.) of door het gebrek aan toegang tot de verkoopautomaten op de open locaties. De toegang tot de verkoopautomaten werd beperkt om te voorkomen dat mensen in de buurt van de automaten bijeenkomen, en niet vanwege gezondheidsrisico’s in verband met de werking van de automaten.

13. Zodra de lockdown werd afgezwakt, werd de toegang tot machines/locaties vergemakkelijkt. Sanitaire maatregelen leiden echter nog steeds tot een onderbreking of beperking van de verkoop door verkoopautomaten (bv. een verbod op de verkoop van niet-essentiële artikelen, een aanbeveling om niet te drinken of te eten binnen het openbaarvervoernetwerk enz. 10 ). Bovendien leidde grootschalig telewerken tot een sterke daling van consumptie op de werkplek. Een meerderheid (90 %) van de exploitanten van Europese verkoopautomaten gaf aan te worden getroffen door het feit dat mensen thuis werken, aangezien meer dan 80 % van de verkoopactiviteiten op de werkplek plaatsvindt 11 . In Frankrijk verloor de verkoopautomatenbusiness in de regio Île-de-France 70 % van de omzet (september 2020 ten opzichte van het jaar daarvoor) als gevolg van telewerken 12 .

14. Volgens NAVSA daalde de omzet van de sector in Frankrijk in 2020 tot tussen de 50 en 90 % ten opzichte van 2019, waardoor ongeveer 25 000 banen in gevaar kwamen 13 . Voor 2021 wordt voorspeld dat de activiteit van de bedrijfstak 25 % van het niveau van vóór de pandemie zal bereiken 14 .

15. De daling van het aantal bezoekers op plaatsen waar de verkoopautomaten van Selecta zich bevinden, heeft na de lockdown geleid tot een drastische daling van de omzet per machine. Volgens Selecta is de bijvulling van de machines, ondanks het herstel van de activiteiten in de zomer van 2020, met 47 % gedaald ten opzichte van februari 2020, de laatste maand vóór de pandemie.

16. Selecta is actief op een rijpe markt. De concurrentie is dus scherp en leidt tot lage verkoopprijzen voor producten die via verkoopautomaten worden verkocht, en tot hoge vergoedingen voor de gehuurde ruimte waarin de machines worden geïnstalleerd. Dit beperkt de winstmarges van de exploitanten.

17. Ondanks de heronderhandeling van contracten in een poging om de verliezen te beteugelen, die nog werden verergerd door vaste kosten en dalende verkopen, boekte Selecta in 2020 exploitatieverliezen van 60 miljoen EUR. In de eerste helft van 2021 steeg de omzet met 0,4 % ten opzichte van 2020. De omzet is echter ongeveer de helft (‑48,3 %) van de omzet in 2019 15 .

18. In het licht van deze economische moeilijkheden heeft de onderneming een plan opgesteld voor de reorganisatie van de activiteiten en het ontslag van 473 werknemers.

7.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


19. De regio Île-de-France (32 %) en de stad Lille (13 %) zijn het zwaarst getroffen door de ontslagen bij Selecta.

20. De Franse autoriteiten lichten toe dat de verslechtering van de arbeidsmarkt in Île-de-France, net als in de rest van Frankrijk, het gevolg was van de gezondheidscrisis, en met name van de eerste lockdown (17 maart – 10 mei), gedurende welke de economische activiteiten bijna zijn stopgezet. Het aantal werklozen in Île-de-France steeg met 8,6 % (het vierde kwartaal van 2020 ten opzichte van het jaar daarvoor), met meer dan 1 miljoen 16 geregistreerde werkzoekenden 17 en een werkloosheidspercentage van 8,3 %. In oktober 2021 bedroeg het werkloosheidspercentage 7,6 % en was het aantal werkzoekenden iets lager dan in het vierde kwartaal van 2020, maar waren er nog steeds meer dan een miljoen 18 werkzoekenden 19 .

21. In het derde kwartaal van 2021 daalde, in vergelijking met het jaar daarvoor, het aantal werkzoekenden in Île-de-France voor mannen met 1,8 % en voor vrouwen met 2,3 %. Per leeftijdsgroep daalde het aantal werkzoekenden onder de 25 jaar met 5,7 % en in de leeftijdsgroep van 25 tot 49 jaar met 3,2 %, terwijl het aantal werkzoekenden van 50 jaar en ouder toenam met 2,1 % 20 .

22. Lille staat op de 195e plaats van de 321 Franse werkgelegenheidszones 21 . Het geregistreerde werkloosheidspercentage in het eerste kwartaal van 2021 in Hauts-de-France, waar Lille is gevestigd, bedroeg 9,4 % 22 . In oktober 2021 waren 52 % van de geregistreerde werklozen mannen en 48 % vrouwen. Naar leeftijdscategorie betrof 32 % van de werklozen de leeftijdsgroep tot 30 jaar, 12 % de leeftijdsgroep van 54 jaar en ouder, en 56 % de leeftijdsgroep van 30 tot 54 jaar.

23. Het Franse ministerie voor werkgelegenheid heeft gepreciseerd dat de herstructurering van Selecta gevolgen had voor het werkgelegenheidsevenwicht in de betrokken gebieden. Bijgevolg heeft het de onderneming in kennis gesteld van haar verplichtingen om de werkgelegenheid in deze gebieden nieuw leven in te blazen. De onderneming moet maatregelen nemen zoals rechtstreekse werkgelegenheidssteun, financiering van verkennende studies, financiële bijdrage aan collectieve fondsen voor de revitalisering in de regio enz. 23 , gericht op de bevordering van nieuwe economische activiteiten en het scheppen van banen ter compensatie van de verloren gegane arbeidsplaatsen.

Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

24. Frankrijk heeft beschreven hoe rekening is gehouden met de aanbevelingen in het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering. Volgens de Franse arbeidswet moet een bedrijf in bonis (d.w.z. niet in liquidatie) dat 1 000 of meer werknemers in dienst heeft, gedurende vier maanden de volledige kosten van begeleidende actieve arbeidsmarktmaatregelen betalen voor als gevolg van een reorganisatie ontslagen personeel. Op vrijwillige basis kan de onderneming de verplichte periode van vier maanden verlengen. De overheid komt pas tussenbeide nadat de maatregelen van het bedrijf waar de ontslagen zijn gevallen, zijn afgelopen.

25. De Franse autoriteiten hebben aangegeven dat personeels- en vakbondsvertegenwoordigers nauw betrokken zijn bij de organisatorische plannen van het bedrijf om zich aan te passen aan de veranderingen. Zij benadrukten ook dat Selecta een zeer actief opleidingsbeleid heeft ingevoerd dat veel verder gaat dan haar wettelijke verplichtingen. In 2021 lag het opleidingsbudget per werknemer 30 % hoger dan in 2019, met als doel de inzetbaarheid en mobiliteit van het personeel te verbeteren.

26. Wat betreft de activiteiten die reeds zijn ondernomen om de ontslagen werknemers te helpen, heeft Frankrijk aangegeven dat de uitvoering van begeleidende actieve arbeidsmarktmaatregelen die deel uitmaken van de wettelijke verplichting van Selecta onmiddellijk na de ontslagen van start is gegaan.

8.

Complementariteit met maatregelen die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


27. Frankrijk heeft bevestigd dat de hieronder beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

9.

Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, en plaatselijke en regionale autoriteiten


28. Frankrijk heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen is opgesteld in overleg met de personeels- en vakbondsvertegenwoordigers. Tijdens een reeks bijeenkomsten tussen Selecta en de CGT, FO, de CFDT en de CFE-CGC 24 hebben de onderhandelende partijen het pakket maatregelen opgezet om de betrokken werknemers te helpen. Deze interne onderhandelingsronden gingen van start op 14 oktober 2020 en eindigden op 12 februari 2021.

Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen

10.

Beoogde begunstigden


29. Naar verwachting zullen alle 473 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. De uitsplitsing van de betrokken werknemers naar geslacht, leeftijdsgroep en opleidingsniveau is als volgt:

CategorieAantal beoogde
begunstigden
Geslacht:Mannen:367(77,6 %)
Vrouwen:106(22,4 %)
Non-binair:0(0,0 %)
Leeftijdsgroep:Jonger dan 30 jaar:36(7,6 %)
30-54 jaar:348(73,6 %)
Ouder dan 54 jaar:89(18,8 %)
OpleidingsniveauLager middelbaar onderwijs of minder 25141(29,8 %)
Hoger middelbaar 26 of postsecundair 27 onderwijs189(40,0 %)
Hoger onderwijs 28143(30,2 %)

11.

Voorgestelde maatregelen


30. De maatregelen waarvoor de Franse autoriteiten medefinanciering uit het EFG aanvragen, hebben betrekking op de verlenging van de duur van het re-integratieverlof (“congé de reclassement”) 29 , die verder gaat dan de wettelijke verplichting van de onderneming. Deze maatregel is bedoeld voor ontslagen werknemers en werknemers die bij hun vrijwillig vertrek nog geen precieze plannen voor re-integratie hadden en in aanmerking wensten te komen voor omscholing, advies of begeleiding en ondersteuning bij het opzetten of de overname van een bedrijf enz.

31. Aan de ontslagen werknemers worden de volgende gepersonaliseerde steunmaatregelen aangeboden:

–Adviesdiensten en loopbaanbegeleiding: De werknemers worden begeleid en georiënteerd naar hun persoonlijke re-integratie als werknemer in loondienst of als zelfstandige. De deelnemers krijgen advies en begeleiding met betrekking tot het veranderen van baan, begeleiding bij het zoeken naar een baan, coaching, informatie over beschikbare opleidingen en er wordt ondernemerschap bevorderd. In het kader van deze maatregel zullen werknemers outplacementmogelijkheden krijgen als gevolg van het actief zoeken naar werk door specialisten.

–Psychologische ondersteuning: Specialisten op het gebied van psychosociale risicopreventie zullen in de context van reorganisatie persoonlijk en online psychologische ondersteuning bieden.

–Opleiding: Aan de werknemers zullen verschillende soorten opleiding worden aangeboden die zijn toegesneden op hun behoeften, zoals die werden vastgesteld door de adviseurs die de adviesdiensten aanbieden. Een paar voorbeelden van mogelijke opleidingen: tuinman voor duurzaam tuinieren, slager-CAP 30 , kok-CAP, keukenhulp, technicus op het gebied van industrieel onderhoud, verwarmings- en sanitairinstallateur, technicus voor slimme (verbonden) gebouwen, rijbewijzen voor vrachtwagenchauffeurs, CACES-bouwmachines, CACES kranen 31 , CAP-conciërge-gebouwbeheer enz. Er is ook voorzien in opleiding in de oprichting van een bedrijf voor de werknemers die zelfstandige willen worden.

–Bijdrage bij het oprichten van een bedrijf: Werknemers die als zelfstandige weer aan het werk gaan, ontvangen maximaal 6 000 EUR ter dekking van oprichtingskosten, investeringen in activa enz. De bijdrage wordt betaald in twee tranches van 3 000 EUR. De eerste betaling vindt plaats na overlegging van het bewijs van inschrijving van de onderneming 32 of de verklaring van inschrijving van de zelfstandige. De tweede betaling vindt plaats nadat is aangetoond dat de betrokkene ten minste twaalf maanden in bedrijf is geweest.

–Toelage voor het zoeken van een baan: Deze maandelijkse toelage bedraagt 65 % van het laatste brutoloon van de werknemer. Dit bedrag wordt berekend op basis van de voltijdse deelname van de werknemer aan actieve arbeidsmarktmaatregelen; als de deelname lager is, zal het EFG slechts een toelage medefinancieren die in verhouding staat tot de werkelijke deelname.

–Toelage voor een snelle terugkeer naar een nieuwe baan: Werknemers die snel weer aan het werk gaan, ontvangen een toelage die gelijk is aan 20‑30 % van de toelage voor het zoeken van een baan 33 die zij zouden hebben ontvangen indien zij de baan niet hadden gevonden.

–Aanmoedigingsmaatregel ten behoeve van outplacement: Deze maandelijkse toelage (tot zes maanden) is bedoeld om het mogelijke inkomensverlies te compenseren wanneer een ontslagen werknemer een nieuwe baan (vast of voor bepaalde tijd van ten minste zes maanden) met een lager loon aanvaardt. De vergoeding bedraagt 80 % van het verschil met het vorige loon, tot 200 EUR per maand, voor de eerste drie maanden, en 50 % van het verschil, tot 100 EUR per maand, voor de volgende drie maanden.

–Bijdrage in de verhuis- en installatiekosten: Werknemers die na aanvaarding van een baan op 60 km of meer van huis of meer dan 90 minuten woon-werktijd dichter bij hun nieuwe werkplek (in de zin van afstand of woon-werktijd) verhuizen, kunnen een bijdrage in de verhuiskosten van maximaal 2 000 EUR ontvangen. Ook is voorzien in een bijdrage in de installatiekosten (500 EUR per volwassene en 200 EUR per kind van het huishouden).

32. Het voorgestelde gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen zijn actieve arbeidsmarktmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van de EFG-verordening vastgestelde subsidiabele maatregelen. De voorgestelde steunmaatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

33. Frankrijk heeft meegedeeld dat Selecta regelmatig opleidingen aanbiedt voor zijn personeel, waarbij aandacht wordt besteed aan digitale vaardigheden en vaardigheden die vereist zijn in een hulpbronnenefficiënte economie. Het opleidingsonderdeel van het EFG-pakket omvat opleiding op het gebied van kantoorsoftware en andere software, en TOSA 34 -certificering, die gericht is op de verspreiding van de vaardigheden die vereist zijn in het digitale industriële tijdperk en in een hulpbronnenefficiënte economie, zoals vereist op grond van artikel 7, lid 1, van de EFG-verordening. Indien een specifieke opleidingsbehoefte voor een bepaalde begunstigde wordt vastgesteld, kan de opleiding ter zake worden aangeboden.

34. Frankrijk heeft de nodige informatie verstrekt over maatregelen waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Frankrijk heeft bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG deze maatregelen niet zal vervangen.

12.

Geraamde begroting


35. De totale kosten worden op 4 793 290 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 4 766 930 EUR voor gepersonaliseerde steunmaatregelen en 26 360 EUR voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting, publiciteit, controle en rapportage.

36. Er wordt in totaal een financiële bijdrage van 4 074 296 EUR (85 % van de totale kosten) uit het EFG gevraagd.

37. De nationale voorfinanciering en medefinanciering worden verstrekt door Selecta.

MaatregelenGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(EUR) 35
Geraamde totale kosten

(EUR) 36
Gepersonaliseerde steunmaatregelen (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt a), van de EFG-verordening)
Adviesdiensten en loopbaanbegeleiding
(accompagnement congé de reclassement - salariés porteurs d’un projet personnel et salariés licenciés)
4432 174963 200
Psychologische ondersteuning
(cellule de soutien psychologique)
473177 800
Opleiding
(formations)
3933 6221 423 320
Bijdrage bij het oprichten van een bedrijf
(accompagnement création d’entreprise)
1206 000720 000
Subtotaal a):

Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen
3 114 320
(65,33 %)
Toelagen en premies (maatregelen overeenkomstig artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening)
Toelage voor het zoeken naar werk
(allocation de congé de reclassement)
2008 0271 605 300
Toelage voor een snelle terugkeer naar een nieuwe baan
(indemnité recrutement rapide)
102 27522 750
Aanmoedigingsmaatregel ten behoeve van outplacement
(allocation différentielle)
109009 000
Bijdrage in de verhuis- en inrichtingskosten
(aides à la mobilité: déménagement, frais d’installation)
27 78015 560
Subtotaal b):

Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen:
1 652 610
(34,67 %)
Activiteiten als bedoeld in artikel 7, lid 5, van de EFG-verordening
1. Voorbereidende activiteiten
9 560
2. Beheer
16 800
3. Voorlichting en publiciteit
0 37
4. Controle en rapportage
0
Subtotaal c):

Percentage van de totale kosten:
26 360
(0,55 %)
Totale kosten (a + b + c):4 793 290
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten)4 074 296

38. De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, lid 2, punt b), van de EFG-verordening, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen. Frankrijk heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

39. Frankrijk heeft bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opricht en voor overnames door werknemers per begunstigde niet meer dan 22 000 EUR zullen bedragen.

13.

Periode waarbinnen de uitgaven subsidiabel zijn


40. Frankrijk heeft de beoogde begunstigden met ingang van 1 april 2021 gepersonaliseerde steunmaatregelen verstrekt. De uitgaven voor de maatregelen komen derhalve vanaf 1 april 2021 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking.

41. Op 1 oktober 2020 heeft Frankrijk de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit, controle en rapportage zullen derhalve van 1 oktober 2020 tot 31 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

Beheers- en controlesystemen

42. De aanvraag bevat een beschrijving van het beheers- en controlesysteem, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. Frankrijk heeft de Commissie laten weten dat de financiële bijdrage zal worden beheerd door de Délégation générale à l’emploi et à la formation professionnelle (DGEFP) van het Ministerie van Arbeid, Werkgelegenheid, Beroepsopleiding en Sociale dialoog, met name door de eenheid Fonds national de l’emploi (DGEFP — MFNE). Binnen de DGEFP zullen de betalingen worden uitgevoerd door de eenheid Affaires financières (DGEFP — MAFI). De Commission interministérielle de coordination des contrôles (CICC) is de Franse auditautoriteit voor het EFG. Selecta is verantwoordelijk voor de uitvoering van de maatregelen. De Franse autoriteiten zullen hiertoe een partnerschapsovereenkomst met Selecta sluiten.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

43. Frankrijk heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

–bij de toegang tot de voorgestelde maatregelen en de uitvoering ervan zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

–er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving inzake collectieve ontslagen;

–Selecta heeft zijn activiteiten na de ontslagen voortgezet, is zijn wettelijke verplichtingen nagekomen en heeft dienovereenkomstig de nodige maatregelen voor zijn werknemers getroffen;

–dubbele financiering wordt voorkomen;

–de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

44. Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021‑2027 38 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 186 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.

45. Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van de EFG-verordening, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 4 074 296 EUR beschikbaar te stellen — hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen — teneinde een financiële bijdrage te leveren in het kader van de aanvraag.

46. Overeenkomstig punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen 39 , zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

47. Samen met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in voor een overschrijving van 4 074 296 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel.

48. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van het Financieel Reglement 40 . Dat financieringsbesluit treedt in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.