Toelichting bij COM(2022)262 - Gewijzigde begroting nr. 3 bij de begroting 2022 Financiering van opvangkosten van mensen die Oekraïne ontvluchten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2022)262 - Gewijzigde begroting nr. 3 bij de begroting 2022 Financiering van opvangkosten van mensen die Oekraïne ontvluchten. |
---|---|
bron | COM(2022)262 |
datum | 22-04-2022 |
De invasie van Oekraïne door de Russische Federatie op 24 februari 2022 heeft geleid tot een massale toestroom van ontheemden (waaronder veel kinderen) uit Oekraïne naar de Unie, die dringend hulp nodig hebben. Dit heeft vervolgens de druk op de lidstaten sterk verhoogd om werk te maken van dringende migratie- en grensbeheermaatregelen en de daarmee samenhangende financiële middelen te vinden.
Om onmiddellijk steun te verlenen aan mensen die in de Unie aankomen en concrete solidariteit te tonen met de zwaarst getroffen lidstaten, stelt de Commissie voor om de EU-begroting te laten bijdragen aan de financiering van de eerste opvang- en registratiekosten voor mensen die Oekraïne ontvluchten, voor een totaalbedrag van 400 miljoen EUR in het kader van het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF) 6 en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa (BMVI) 7 .
Als onderdeel van dit totaalbedrag bevat het ontwerp van gewijzigde begroting (OGB) nr. 3 voor het jaar 2022 de volgende elementen:
·een verhoging van het AMIF voor een bedrag van 99,8 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 76 miljoen EUR aan betalingskredieten;
·een verhoging van het BMVI voor een bedrag van 100 miljoen EUR aan betalingskredieten.
Inhoudsopgave
Bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 8 van de Raad werd het bestaan vastgesteld van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en is tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan ingevoerd. Overweging 22 van het uitvoeringsbesluit verduidelijkt dat de inspanningen van de lidstaten om aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen te voldoen en tijdelijke bescherming te bieden, financieel zullen worden ondersteund door de Uniefondsen, zoals het Fonds voor asiel, migratie en integratie en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa.
De Commissie stelt voor de eerste opvang en de registratiesystemen van de zwaarst getroffen lidstaten voor een totaalbedrag van 276 miljoen te ondersteunen uit het AMIF. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat mensen die Oekraïne ontvluchten, toegang kunnen krijgen tot een passende eerste opvang, levensmiddelen, onderdak, sanitaire voorzieningen, kledij, geneesmiddelen, opsporen van familieleden, juridische en taalkundige bijstand, en psychosociale en andere gespecialiseerde diensten met het oog op hun registratie in een lidstaat.
Het totale bedrag van 276 miljoen EUR bestaat uit drie elementen:
1.na een wijziging van de werkprogramma’s in het kader van de thematische faciliteit voor 2021-2022, wordt een bedrag van 124 miljoen EUR beschikbaar gesteld in de vorm van noodhulp uit het AMIF;
2.tegelijkertijd stelt de Commissie een overschrijving door de begrotingsautoriteit (DEC 11/2022) uit het interne onderdeel van de reserve voor solidariteit en noodhulp voor om 52,2 miljoen EUR aan vastleggingskredieten ter beschikking te stellen;
3.via OGB 3 stelt de Commissie voor de resterende marge onder rubriek 4 van 99,8 miljoen EUR aan vastleggingskredieten ter beschikking te stellen.
De voorgestelde verhogingen en herschikkingen zullen naar verwachting snel worden doorgevoerd, waarbij de voorfinancieringspercentages voor de noodhulp tot 100 % kunnen oplopen. Met inachtneming van de thans beschikbare betalingskredieten voor het AMIF in de begroting 2022 en de vooruitzichten voor de rest van het jaar, raamt de Commissie dat er voor de volledige verhoging aan vastleggingskredieten ten belope van 276 miljoen EUR een verhoging van betalingskredieten ten belope van 150 miljoen EUR nodig zal zijn, waarvan 74 miljoen EUR via overschrijving DEC 11/2022 en 76 miljoen EUR via OGB 3.
EUR | |||
Begrotings-onderdeel | Naam | Vastleggings-kredieten | Betalings-kredieten |
Afdeling III – Commissie | |||
10 02 01 | Fonds voor asiel, migratie en integratie | 99 768 521 | 76 005 396 |
Totaal | 99 768 521 | 76 005 396 |
2.2 Maatregelen voorgesteld in het kader van het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa (BMVI)
Na een wijziging van de werkprogramma’s in het kader van de thematische faciliteit voor 2021-2022, wordt een bijkomend bedrag van 124 miljoen EUR beschikbaar gesteld in de vorm van noodhulp uit het BMVI. Dit is in het bijzonder bedoeld om financiering te verstrekken aan de lidstaten die aan Oekraïne grenzen, zodat zij de procedures aan of nabij de buitengrenzen, de identificatie, het nemen van vingerafdrukken, de registratie, veiligheidscontroles, de medische en kwetsbaarheidsscreening van onderdanen uit derde landen, en de onmiddellijke opvangbehoeften gedurende deze procedures, vlot kunnen toepassen.
De voorgestelde herschikking van bestaande kredieten binnen de thematische faciliteit van het BMVI, waarbij de voorfinancieringspercentages voor de noodhulp tot 100 % oplopen, leidt tot een veel snellere besteding van betalingskredieten dan de in eerste instantie geplande maatregelen, die via de nationale programma’s van de lidstaten zouden worden gekanaliseerd. Met inachtneming van de thans beschikbare betalingskredieten voor het BMVI in de begroting 2022 en de vooruitzichten voor de rest van het jaar, raamt de Commissie dat er voor de herschikking van de vastleggingskredieten ten belope van 124 miljoen EUR, een verhoging ten belope van 100 miljoen EUR in betalingskredieten nodig zal zijn.
EUR | |||
Begrotings-onderdeel | Naam | Vastleggings-kredieten | Betalings-kredieten |
Afdeling III – Commissie | |||
11 02 01 | Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa | 0 | 100 000 000 |
Totaal | 0 | 100 000 000 |
Financiering
In totaal komt het netto-effect van dit OGB op de uitgaven neer op een verhoging van de vastleggingskredieten met 99,8 miljoen EUR en van de betalingskredieten met 176 miljoen EUR.
De Commissie stelt voor het AMIF te verhogen met 99,8 miljoen EUR aan vastleggingskredieten uit de niet-toegewezen marge onder rubriek 4. Zij stelde ook voor het AMIF met 76 miljoen EUR en het BMVI met 100 miljoen EUR aan betalingskredieten te verhogen uit de marge onder het betalingsmaximum. Zo vroeg in het jaar heeft de Commissie geen bronnen voor herschikking van betalingskredieten over de begroting op het oog, maar zij zal de uitvoering van de begroting in de loop van het jaar nauwlettend blijven volgen.
In EUR
Begroting 2022 (incl. GB 1/2022 – OGB 2/2022) | Ontwerp van gewijzigde begroting 3/2022 | Begroting 2022 (incl. GB 1/2022 – OGB 2-3/2022) | |||||
VK | BK | VK | BK | VK | BK | ||
1. | Eengemaakte markt, innovatie en digitaal beleid | 21 775 079 340 | 21 473 535 651 | 21 775 079 340 | 21 473 535 651 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 21 878 000 000 | 21 878 000 000 | |||||
Marge | 102 920 660 | 102 920 660 | |||||
2. | Cohesie, veerkracht en waarden | 67 644 377 865 | 62 052 771 658 | 67 644 377 865 | 62 052 771 658 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 67 806 000 000 | 67 806 000 000 | |||||
Marge | 161 622 135 | 161 622 135 | |||||
2a. | Economische, sociale en territoriale samenhang | 61 314 192 324 | 56 350 922 710 | 61 314 192 324 | 56 350 922 710 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 61 345 000 000 | 61 345 000 000 | |||||
Marge | 30 807 676 | 30 807 676 | |||||
2b. | Veerkracht en waarden | 6 330 185 541 | 5 701 848 948 | 6 330 185 541 | 5 701 848 948 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 6 461 000 000 | 6 461 000 000 | |||||
Marge | 130 814 459 | 130 814 459 | |||||
3. | Natuurlijke hulpbronnen en milieu | 56 681 112 059 | 56 601 766 838 | 56 681 112 059 | 56 601 766 838 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 56 965 000 000 | 56 965 000 000 | |||||
Marge | 283 887 941 | 283 887 941 | |||||
waarvan: marktgerelateerde uitgaven en directe betalingen | 40 368 859 305 | 40 393 039 132 | 40 368 859 305 | 40 393 039 132 | |||
ELGF-submaximum | 41 257 000 000 | 41 257 000 000 | |||||
Afrondingsverschil uitgesloten voor de berekening van de submarge | 800 000 | 800 000 | |||||
Netto-overdracht tussen ELGF en Elfpo | -618 000 000 | -618 000 000 | |||||
Nettosaldo dat voor uitgaven uit het ELGF beschikbaar is (submaximum gecorrigeerd door overdrachten tussen het ELGF en het Elfpo) | 40 639 000 000 | 40 639 000 000 | |||||
ELGF-submarge | 270 140 695 | 270 140 695 | |||||
4. | Migratie en grensbeheer | 3 260 231 479 | 3 078 265 566 | 99 768 521 | 176 005 396 | 3 360 000 000 | 3 254 270 962 |
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 3 360 000 000 | 3 360 000 000 | |||||
Marge | 99 768 521 | 0 | |||||
5. | Veiligheid en defensie | 1 812 327 699 | 1 237 861 185 | 1 812 327 699 | 1 237 861 185 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 1 896 000 000 | 1 896 000 000 | |||||
Marge | 83 672 301 | 83 672 301 | |||||
6. | Nabuurschap en de wereld | 17 170 442 918 | 12 916 051 937 | 17 170 442 918 | 12 916 051 937 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | 368 442 918 | 368 442 918 | |||||
Maximum | 16 802 000 000 | 16 802 000 000 | |||||
Marge | |||||||
7. | Europees openbaar bestuur | 10 620 124 324 | 10 620 224 324 | 10 620 124 324 | 10 620 224 324 | ||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | |||||||
Maximum | 11 058 000 000 | 11 058 000 000 | |||||
Marge | 437 875 676 | 437 875 676 | |||||
waarvan: Administratieve uitgaven van de instellingen | 8 287 945 711 | 8 288 045 711 | 8 287 945 711 | 8 288 045 711 | |||
Submaximum | 8 528 000 000 | 8 528 000 000 | |||||
Submarge | 240 054 289 | 240 054 289 | |||||
Kredieten voor rubrieken | 178 963 695 684 | 167 980 477 159 | 99 768 521 | 176 005 396 | 179 063 464 205 | 168 156 482 555 | |
Maximum | 179 765 000 000 | 169 209 000 000 | 179 765 000 000 | 169 209 000 000 | |||
Waarvan onder flexibiliteitsinstrument | 368 442 918 | 467 248 692 | 368 442 918 | 467 248 692 | |||
Marge | 1 169 747 234 | 1 695 771 533 | -99 768 521 | -176 005 396 | 1 069 978 713 | 1 519 766 137 | |
Thematische speciale instrumenten | 2 799 170 382 | 2 622 838 000 | 2 799 170 382 | 2 622 838 000 | |||
Totaal kredieten | 181 762 866 066 | 170 603 315 159 | 99 768 521 | 176 005 396 | 181 862 634 587 | 170 779 320 555 |
(1) Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad van 14 december 2020 betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie en tot intrekking van Besluit 2014/335/EU, Euratom (PB L 424 van 15.12.2020).
(2) Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB L 193 van 30.7.2018, blz.
1).
(3) PB L 45 van 24.2.2022.
(4) PB L XX van 5.4.2022.
(5) COM(2022) 250 final.
(6) Zie Verordening (EU) 2021/1147 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting van het Fonds voor asiel, migratie en integratie (PB L 251 van 15.7.2021, blz. 1).
(7) Zie Verordening (EU) 2021/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting, in het kader van het Fonds voor geïntegreerd grensbeheer, van het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (PB L 251 van 15.7.2021, blz. 48).
(8) PB L 71 van 4.3.2022, blz. 1.