Toelichting bij COM(2022)498 - Toepassing in 2021 van Verordening (EG) nr. 1049/2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 3.10.2022


COM(2022) 498 final


VERSLAG VAN DE COMMISSIE

over de toepassing in 2021 van Verordening (EG) nr. 1049/2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie


Inhoudsopgave

Inleiding



2.

2. Informatie en documenten beschikbaar maken via registers en websites


3.

3. Analyse van de verzoeken om toegang tot documenten


3.1.Het aantal verzoeken (bijlage — tabellen 3 en 4)

3.2.Aandeel van verzoeken per DG/dienst van de Commissie (bijlage — tabel 5)

3.3.Het sociale en beroepsprofiel van de verzoekers (bijlage — tabel 6)

3.4.De geografische oorsprong van de verzoekers (bijlage — tabel 7)

4.

4. Toepassing van uitzonderingen op het recht van toegang


4.1.Soorten verleende toegang (bijlage — tabellen 8 en 9)

4.2.Aangevoerde uitzonderingen op het recht van toegang (bijlage — tabel 10)

5.

5. Klachten bij de Europese Ombudsman


6.

6. Nieuwe jurisprudentie over toegang tot documenten


7.

6.1.Het Hof van Justitie


8.

6.2.Het Gerecht


9.

6.2.1.Opheldering over bepaalde materiële bepalingen


10.

6.2.2.Opheldering over bepaalde procedurele bepalingen


11.

6.3.In 2021 tegen de Europese Commissie ingestelde gerechtelijke procedures



1.Inleiding

Dit jaarverslag, dat is opgesteld overeenkomstig artikel 17, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1049/2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (“Verordening (EG) nr. 1049/2001”), heeft betrekking op de uitvoering door de Europese Commissie in 2021 en is gebaseerd op statistische gegevens, die zijn samengevat in de bijlage 1 . Ook wordt in het verslag verwezen naar de bevindingen van de Europese Ombudsman over de uitvoering van de verordening door de Europese Commissie en naar de arresten van het Hof van Justitie en het Gerecht.

Het jaar 2021 was wederom een jaar waarin de Europese Commissie haar transparantieverplichtingen bleef uitvoeren in de schaduw van de COVID-19-pandemie, maar ook in het licht van de herstelambities die zijn uiteengezet in NextGenerationEU. Deze context was van invloed op het aantal en de aard van de specifieke verzoeken die krachtens de verordening zijn ingediend.

De statistieken geven het aantal ontvangen verzoeken en verstrekte antwoorden in 2021 weer 2 . De statistische gegevens zijn nauwkeuriger dan de gegevens voor eerdere jaren, dankzij regelmatige correcties van de codering 3 .

Uit de statistieken blijkt dat in bijna 74 % van de 8 280 gevallen de opgevraagde documenten volledig of gedeeltelijk werden vrijgegeven in de initiële fase, en dat in 38 % van de 247 gevallen die werden behandeld in de confirmatieve fase ruimere of zelfs volledige toegang werd verleend. Uit de cijfers blijkt niet alleen hoe open de Europese Commissie is, maar ook welk belang de instelling hecht aan het recht van toegang tot documenten in het kader van haar algemene transparantiebeleid.

In de Europese Commissie worden initiële verzoeken om toegang tot documenten decentraal in behandeling genomen door de verschillende directoraten-generaal en diensten van de Commissie. Elk directoraat-generaal en elke dienst wijst ten minste één juridisch deskundige aan die in dit verband optreedt als “coördinator toegang tot documenten”. Afhankelijk van de omvang van de dienst en het aantal ontvangen verzoeken, worden deze coördinatoren doorgaans bijgestaan door medewerkers van ondersteuningsdiensten en coördineren zij de ontwerpantwoorden met de eenheden die verantwoordelijk zijn voor de onderliggende beleidsterreinen.

Confirmatieve verzoeken worden behandeld door een speciaal team binnen de eenheid Transparantie, documentbeheer en toegang tot documenten van het secretariaat-generaal, met het oog op een onafhankelijke administratieve beoordeling van het in de initiële fase gegeven antwoord. Daarnaast verschaft de eenheid ook horizontale richtsnoeren, opleidingen en advies over de toepassing van de verordening aan alle directoraten-generaal en diensten van de Europese Commissie, in nauwe samenwerking met de Juridische Dienst, en zorgt zo voor de coördinatie en eenvormige toepassing van de uitvoerige regels voor de toepassing van Verordening (EG) nr. 1049/2001.

Ook voert deze eenheid het beheer over GestDem, het Commissiebrede IT-systeem voor de afhandeling van initiële en confirmatieve verzoeken om toegang tot documenten. Tegelijkertijd heeft de Europese Commissie in 2021 haar toekomstige systeem voor het afhandelen van verzoeken om toegang via een elektronisch onlineportaal, te weten EASE (“Electronic AccesS to European Commission Documents” of “Elektronische toegang tot documenten van de Europese Commissie”), verder ontwikkeld. De eerste versie van EASE zal in 2022 operationeel worden en biedt:

(1).een nieuw onlineportaal waar burgers i) hun verzoeken om toegang tot documenten van de Commissie kunnen indienen en een overzicht van hun verzoeken kunnen raadplegen, ii) met de Commissie kunnen communiceren en iii) eerder openbaar gemaakte documenten kunnen opzoeken; en

(2).een nieuw casemanagementsysteem waarmee Commissiemedewerkers de verzoeken om toegang tot documenten kunnen registreren, toewijzen en behandelen. Dat systeem komt in de plaats van GestDem, het IT-systeem dat hier momenteel voor wordt gebruikt.

De diensten van de Commissie worden ondersteund door de dienst Historische Archieven (HAS) wat betreft de archieven van alle voorgaande commissarissen en kabinetten. Met betrekking tot verzoeken om toegang tot documenten heeft de HAS in 2021 in 175 gevallen 4 bijstand verleend aan de diensten van de Commissie, voornamelijk aan het secretariaat-generaal (22) en de directoraten-generaal Klimaat (19), Onderzoek en Innovatie (18), Handel (14), Energie (11) en Gezondheid en Voedselveiligheid (8).

2.Informatie en documenten beschikbaar maken via registers en websites

De Commissie publiceert een breed spectrum van juridische, administratieve, beleids- en andere documenten op verschillende websites en registers. Veel documenten zijn beschikbaar in het register van documenten van de Commissie, het register van gedelegeerde en uitvoeringshandelingen en andere registers die het secretariaat-generaal beheert, terwijl andere documenten te vinden zijn op door directoraten-generaal beheerde websites of op EUR-Lex.

De geactualiseerde versie van het register van documenten van de Commissie (hierna “RegDoc” genoemd) is operationeel geworden op 17 mei 2021. Deze versie bevat nieuwe zoekfuncties, een verbeterde gebruikersinterface en een verbeterde presentatie van de documenten. Met ingang van 2022 zullen er nieuwe soorten documenten op RegDoc worden gepubliceerd 5 . Dankzij de verbeterde IT-architectuur kan RegDoc worden geïntegreerd met bepaalde andere registers 6 die worden beheerd door het secretariaat-generaal van de Europese Commissie. Dit is de volgende fase van het project. Dankzij deze integraties zullen de in andere registers van het secretariaat-generaal gepubliceerde documenten ook via RegDoc beschikbaar zijn.

In 2021 zijn er 15 009 nieuwe documenten aan RegDoc toegevoegd (zie bijlage — tabel 1), die binnen de volgende categorieën vallen: C, COM, JOIN, OJ, PV, SEC of SWD 7 .

In 2021 bedroeg het aantal bezoekers van “Toegang tot documenten” op de Europa-website 8 15 222, tegenover 14 716 in 2020. Ook het aantal bekeken pagina’s steeg, met meer dan 37 % tot 33 508 bekeken pagina’s (zie bijlage — tabel 2) 9 .

3.Analyse van de verzoeken om toegang tot documenten

3.0.Het aantal verzoeken (bijlage — tabellen 3 en 4)

Zoals in de onderstaande grafiek is weergegeven, werden er in 2021 in totaal 8 420 initiële verzoeken ingediend. Dat is een stijging van 5,2 % ten opzichte van 2020. De Europese Commissie verstrekte 8 280 antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 en 9 141 antwoorden in totaal 10 .


In 2021 waren er in totaal 355 confirmatieve verzoeken om herziening door de Commissie van initiële antwoorden die volledige of gedeeltelijke weigering van toegang inhouden — een opvallende stijging met bijna 16,4 % ten opzichte van 2020.


3.1.Aandeel van verzoeken per DG/dienst van de Commissie (bijlage — tabel 5) 11

In 2021 ontving het directoraat-generaal Internationale Partnerschappen het hoogste aandeel initiële verzoeken (11 %). Daarna volgden het secretariaat-generaal (9,9 %), het directoraat-generaal Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf (8,4 %), het directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid (7,8 %) en het directoraat-generaal Milieu (6,1 %). De overige departementen en diensten van de Europese Commissie ontvingen elk minder dan 5 % van alle initiële verzoeken. De cijfers van het secretariaat-generaal en het directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid weerspiegelen de belangstelling van de verzoekers voor COVID-19-gerelateerde zaken, zoals vaccins en NextGenerationEU.


3.2.Het sociale en beroepsprofiel van de verzoekers (bijlage — tabel 6) 12


3.3.De geografische oorsprong van de verzoekers (bijlage — tabel 7)


4.Toepassing van uitzonderingen op het recht van toegang

Er gelden verschillende specifieke uitzonderingen op het recht van toegang als bedoeld in Verordening (EG) nr. 1049/2001. Die worden in artikel 4 van de verordening opgesomd. Volledige of gedeeltelijke weigeringen moeten met minstens een van deze uitzonderingen worden gerechtvaardigd.

4.0.Soorten verleende toegang (bijlage — tabellen 8 en 9)


4.1.Aangevoerde uitzonderingen op het recht van toegang 13 (bijlage — tabel 10)


5.Klachten bij de Europese Ombudsman

In 2021 opende de Ombudsman 41 nieuwe onderzoeken waarin toegang tot documenten het hoofdvoorwerp of een onderdeel van de klacht was, ten opzichte van 28 van dergelijke nieuwe onderzoeken in 2020 en 32 in 2019, en sloot de Ombudsman 32 klachten af, vergeleken met 23 in 2020 14 .

Tegen deze achtergrond heeft de Europese Ombudsman in 2021 in vier van de 32 afgesloten dossiers wanbeheer vastgesteld 15 . De overige 28 dossiers werden alle afgesloten zonder enige opmerkingen of suggesties voor verbeteringen van de Europese Ombudsman.

6. Nieuwe jurisprudentie over toegang tot documenten

6.0.Het Hof van Justitie

In 2021 heeft het Hof van Justitie geen arresten in hoger beroep gewezen over het recht van toegang van het publiek tot documenten op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 waarbij de Europese Commissie partij was, tegenover twee in 2020.

6.1.Het Gerecht

In 2021 heeft het Gerecht elf arresten of beschikkingen gewezen in procedures waarbij de Europese Commissie partij was met betrekking tot besluiten betreffende het recht van toegang tot documenten uit hoofde van Verordening (EG) nr. 1049/2001 16 , tegenover tien in 2020.

In vier van deze elf arresten werd het verzoek om nietigverklaring afgewezen 17 .

In twee zaken verklaarde het Gerecht dat er geen uitspraak hoefde te worden gedaan 18 . In een andere zaak werd het beroep kennelijk niet-ontvankelijk verklaard 19 .

In drie van deze arresten heeft het Gerecht het besluit nietig verklaard. In zaak T-517/19 20 verklaarde het Gerecht het besluit van OLAF nietig voor zover daarbij een algemeen vermoeden van vertrouwelijkheid wordt toegepast om de toegang tot een OLAF-eindverslag te weigeren in gevallen waarin zowel het OLAF-onderzoek als de vervolgmaatregelen zijn afgesloten. In zaak T-827/17 21 verklaarde het Gerecht het besluit van de Europese Centrale Bank (ECB) nietig voor zover daarbij de toegang werd geweigerd tot de uitslag van de stemming die is opgenomen in de notulen van de 447e vergadering van de Raad van bestuur van de ECB. In zaak T-247/20 22 verklaarde het Gerecht het besluit van de Commissie nietig voor zover daarbij de toegang werd geweigerd tot de vragen in bepaalde delen van twee documenten in het kader van een vergelijkend onderzoek van EPSO die niet bedoeld waren om in daaropvolgende onderzoeken opnieuw te worden gebruikt.

In één zaak oordeelde het Gerecht dat er geen uitspraak hoefde te worden gedaan voor een deel van de vordering en verklaarde het het bestreden besluit nietig voor zover daarbij de toegang werd geweigerd tot het document met de wegingscoëfficiënten voor twee delen van het mondelinge examen in het kader van een intern vergelijkend onderzoek 23 .

In het kader van deze jurisprudentie uit 2021 heeft het Gerecht de gelegenheid gekregen opheldering te bieden in kwesties gaande van materiële tot meer procedurele aspecten van de uitvoering van Verordening (EG) nr. 1049/2001.

12.

6.1.0.Opheldering over bepaalde materiële bepalingen


In 2021 hadden de materiële verduidelijkingen van het Gerecht hoofdzakelijk betrekking op de toepassing van de uitzonderingen betreffende de bescherming van het financieel, monetair of economisch beleid 24 en op de bescherming van de besluitvormingsprocessen van de instelling 25 . Voorts heeft het Gerecht verdere verduidelijkingen verstrekt met betrekking tot de term “hoger openbaar belang” 26 en het algemene vermoeden van vertrouwelijkheid 27 .

13.

6.1.1.Opheldering over bepaalde procedurele bepalingen


De belangrijkste procedurele kwestie die het Gerecht in 2021 behandelde, betrof het verplichte karakter van de termijnen 28 en de toepasselijkheid van Verordening (EG) nr. 1049/2001 wanneer in het verzoek om toegang deze verordening niet uitdrukkelijk wordt genoemd 29 .

6.2.In 2021 tegen de Europese Commissie ingestelde gerechtelijke procedures

In 2021 werden bij de EU-rechtbanken 27 zaken aanhangig gemaakt waarbij de Commissie betrokken was.

Daarvan hebben er 25 betrekking op bij het Gerecht ingestelde beroepen 30 , waarvan er één in de loop van 2021 reeds werd afgesloten met een besluit dat er geen uitspraak hoefde te worden gedaan 31 . In een andere zaak werd het beroep kennelijk niet-ontvankelijk verklaard 32 .

Daarnaast werden bij het Hof van Justitie twee nieuwe beroepsprocedures tegen een arrest van het Gerecht aanhangig gemaakt in zaken waarbij de Europese Commissie partij was 33 .


(1) Tenzij anders wordt vermeld, zijn de statistieken in het onderhavige verslag gebaseerd op gegevens uit de IT-toepassingen van de Commissie per 31 december 2021, zoals bijgewerkt na latere correcties van de codering. De percentages in het beschrijvende gedeelte van het verslag worden afgerond op de dichtstbijzijnde decimaal.
(2) De statistieken vormen echter geen afspiegeling van het aantal opgevraagde of (gedeeltelijk) vrijgegeven documenten, dat veel hoger was. Individuele verzoeken kunnen namelijk betrekking hebben op meerdere documenten of zelfs op hele bestanden over een specifiek onderwerp of een specifieke procedure.
(3) Om deze reden kunnen de cijfers in dit verslag enigszins verschillen van de cijfers uit eerdere verslagen.
(4) Tegenover 260 in 2020.
(5) Bijvoorbeeld gemeenschappelijke handelingen van de Commissie en de hoge vertegenwoordiger (zogeheten “JOIN”-handelingen).
(6) Het eerste register in de lijst is het comitologieregister .
(7) De afkortingen staan voor: C: autonome handelingen van de Commissie; COM: wetgevingsvoorstellen van de Commissie en andere documenten die werden meegedeeld aan andere instellingen, met de voorbereidende documenten; JOIN: gemeenschappelijke handelingen van de Commissie en de hoge vertegenwoordiger; OJ: agenda’s van de vergaderingen van de Commissie; PV: notulen van de vergaderingen van de Commissie; SEC: documenten van de Commissie die niet onder de andere categorieën vallen; SWD: werkdocumenten van de diensten van de Commissie.
(8) Toegang tot documenten: ec.europa.eu/transparency/access_documents
(9) Voor die gegevens wordt sinds 2018 een nieuw algoritme gebruikt dat nauwkeurigere statistieken oplevert. Daarom kunnen de gegevens niet worden vergeleken met de gegevens uit de jaren voor 2018.
(10) Het aan de databank ontleende aantal antwoorden omvat alle soorten antwoorden van de Europese Commissie, variërend van antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 (waaronder antwoorden waarin de Commissie verklaarde dat zij niet beschikt over de gevraagde documenten) tot antwoorden uit hoofde van andere rechtskaders (vanwege de inhoud van het verzoek, de status van de verzoeker enz.) of zelfs verzoeken waarvan de behandeling is afgesloten omdat de verzoeker heeft verzuimd de gevraagde opheldering te verschaffen of niet aan de procedurele vereisten heeft voldaan.
(11) De onderstaande gegevens voor het Europees bureau voor fraudebestrijding (OLAF) hebben uitsluitend betrekking op de verzoeken om toegang tot documenten met betrekking tot zijn administratieve activiteiten, die geregistreerd zijn in GestDem. Verzoeken om toegang tot documenten met betrekking tot zijn onderzoeksactiviteiten zijn, vanwege het gevoelige karakter hiervan, onderworpen aan een speciale procedure in overeenstemming met artikel 3, lid 3, en artikel 4 van de Uitvoerige regels voor de toepassing van Verordening (EG) nr. 1049/2001. Bovendien moet worden benadrukt dat wat de Europese Dienst voor extern optreden (EDEO) betreft, alleen FPI-documenten bij de Commissie berusten. Derhalve hebben de gegevens voor de Europese Dienst voor extern optreden in dit verslag uitsluitend betrekking op verzoeken om toegang tot dergelijke documenten.
(12) Op het verzoekformulier op de Europa-website kunnen verzoekers hun sociale/beroepsprofiel vermelden. De categorie “autoriteiten van de lidstaten” is in 2018 toegevoegd om rekening te houden met het feit dat de nationale autoriteiten van de lidstaten verzoeken om toegang tot documenten kunnen indienen in het kader van Verordening (EG) nr. 1049/2001. Voor statistische doeleinden heeft het profiel “burgers” betrekking op de verzoekers die deze categorie in hun profiel hebben vermeld en is dit de standaardkeuze voor de verzoekers die geen sociale/beroepscategorie hebben geselecteerd.
(13) Op grond van artikel 4 van Verordening (EG) nr. 1049/2001.
(14) De statistieken hebben betrekking op de dossiers die de Ombudsman in behandeling had voor alle diensten van de Commissie, met uitzondering van OLAF.
(15) In zaak 1944/2019 heeft de Europese Ombudsman bevestigd dat er sprake is van wanbeheer bij de weigering van de Commissie om toegang te verlenen tot de geluidsopnamen en de e-mail betreffende de door de lidstaten ingenomen standpunten met betrekking tot een uitvoeringsverordening waarin eisen inzake ecologisch ontwerp voor elektronische displays zijn vastgesteld. Zaak 358/2020 betreft de weigering van de Commissie om het publiek toegang te verlenen tot de correspondentie met Denemarken in een staatssteundossier dat in 2005 werd afgesloten. De Europese Ombudsman heeft de Commissie aanbevolen om te onderzoeken of de documenten kunnen worden vrijgegeven. In zaak 790/2021 was de Europese Ombudsman van oordeel dat er sprake was van wanbeheer bij de weigering van de Commissie om het publiek toegang te verlenen tot correspondentie met de autoriteiten van de lidstaten over de distributie van medische maskers in de context van de COVID-19-pandemie. Een ander geval van wanbeheer werd vastgesteld in zaak 1527/2020, waarin de Commissie verklaarde dat zij niet beschikte over documenten met de gevraagde informatie over de naleving van de duurzaamheidscriteria voor biobrandstoffen van de richtlijn hernieuwbare energie. De Ombudsman had daarentegen geconcludeerd dat de Commissie wel over deze informatie beschikte, niet in één enkel document maar verspreid over een aantal documenten.
(16) Beschikkingen van 19 januari 2021, Umweltinstitut München/Europese Commissie, T-712/18, ECLI:EU:T:2021:29 ; van 29 juli 2021, ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-52/21, ECLI:EU:T:2021:505 ; van 12 november 2021, Fabien Courtois e.a./Europese Commissie, T‑669/21 ; en arresten van 14 juli 2021, Public.Resource.Org, Inc. en Right to Know CLG/Europese Commissie, T-185/19, ECLI:EU:T:2021:445 ; van 1 september 2021, Andrea Homoki/Europese Commissie, T-517/19, ECLI:EU:T:2021:529 ; van 29 september 2021, AlzChem Group AG/Europese Commissie, T-569/19, ECLI:EU:T:2021:628 ; van 29 september 2021, TUIfly GmbH/Europese Commissie, T-619/18, ECLI:EU:T:2021:627 ; van 6 oktober 2021, Aeris Invest Sàrl/Europese Centrale Bank, T-827/17, ECLI:EU:T:2021:660 ; van 6 oktober 2021, Organización de Consumidores y Usuarios (OCU)/Europese Centrale Bank, T-15/18, ECLI:EU:T:2021:661 ; van 1 december 2021, JR/Europese Commissie, T-265/20, ECLI:EU:T:2021:850 ; en van 8 december 2021, JP/Europese Commissie, T-247/20, ECLI:EU:T:2021:871 .
(17) Te weten, de arresten in de zaken Public.Resource.Org, Inc. en Right to Know CLG/Europese Commissie, T-185/19, reeds aangehaald; AlzChem Group AG/Europese Commissie, T-569/19, reeds aangehaald; TUIfly GmbH/Europese Commissie, T-619/18, reeds aangehaald; en Organización de Consumidores y Usuarios (OCU)/Europese Centrale Bank, T-15/18, reeds aangehaald.
(18) Te weten, de beschikkingen in de zaken ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-52/21, reeds aangehaald; en Umweltinstitut München/Europese Commissie, T-712/18, reeds aangehaald.
(19) Te weten, beschikking in de zaak Fabien Courtois e.a./Europese Commissie, T‑669/21, reeds aangehaald.
(20) Arrest in zaak Andrea Homoki/Europese Commissie, T-517/19, reeds aangehaald.
(21) Arrest in zaak Aeris Invest Sàrl/Europese Centrale Bank, T-827/17, reeds aangehaald.
(22) Arrest in zaak JP/Europese Commissie, T-247/20, reeds aangehaald.
(23) Te weten, arrest in zaak JR/Europese Commissie, T-265/20, reeds aangehaald.
(24) Arrest in zaak Aeris Invest Sàrl/Europese Centrale Bank, T-827/17, reeds aangehaald, punten 147-148, 153-154.
(25) Arrest in zaak JR/Europese Commissie, T-265/20, reeds aangehaald, punten 130-131.
(26) Arresten in de zaken Public.Resource.Org, Inc. en Right to Know CLG/Europese Commissie, T-185/19, reeds aangehaald, punten 47-54, 65-73, 103-105, 107, 117, 128-129; en TUIfly GmbH/Europese Commissie, T-619/18, reeds aangehaald, punten 47-49.
(27) Arresten in de zaken Aeris Invest Sàrl/Europese Centrale Bank, T-827/17, reeds aangehaald, punten 197-199; JP/Europese Commissie, T-247/20, reeds aangehaald, punten 62-64, 89-94, 98-103; AlzChem Group AG/Europese Commissie, T-569/19, reeds aangehaald, punten 64, 84-87, 89-91; en TUIfly GmbH/Europese Commissie, T-619/18, reeds aangehaald, punten 42, 50-53.
(28) Arrest in zaak AlzChem Group AG/Europese Commissie, T-569/19, reeds aangehaald, punten 26, 27 en 29.
(29) Arrest in zaak JR/Europese Commissie, T-265/20, reeds aangehaald, punten 46-48.
(30) Te weten de zaken ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-792/21; Fabien Courtois e.a./Europese Commissie, T-761/21; Smart Kid S.A./Europese Commissie, T-712/21; Margrete Auken e.a./Europese Commissie, T-689/21; Fabien Courtois e.a./Europese Commissie, T‑669/21, reeds aangehaald; Troy Chemical Company BV/Europese Commissie, T-662/21; ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-661/21; Hans-Wilhelm Saure/Europese Commissie, T-651/21; Foodwatch eV/Europese Commissie, T-643/21; Giorgio Basaglia/Europese Commissie, T-597/21; Patrick Swords/Europese Commissie, T-586/21; Hans-Wilhelm Saure/Europese Commissie, T-524/21; Hans-Wilhelm Saure/Europese Commissie, T-506/21; Michele Vendrame/Europese Commissie, T-379/21; Eurecna SpA/Europese Commissie, T-377/21; ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-359/21; ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-354/21; Giorgio Basaglia/Europese Commissie, T-257/21; Hans-Wilhelm Saure/Europese Commissie, T‑232/21; Ondřej Múka/Europese Commissie, T-214/21; Covington & Burling en Bart Van Vooren/Europese Commissie, T-201/21; Hans-Wilhelm Saure/Europese Commissie, T-154/21; Hans-Wilhelm Saure/Europese Commissie, T-151/21; “Sistem ecologica” production, trade and services d.o.o. Srbac/Europese Commissie, T-81/21; en ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-52/21, reeds aangehaald.
(31) Te weten de beschikking van 29 juli 2021, ClientEarth AISBL/Europese Commissie, T-52/21, reeds aangehaald.
(32) Te weten de beschikking van 12 november 2021, Fabien Courtois e.a./Europese Commissie, T‑669/21, reeds aangehaald.
(33) Te weten de zaken Aeris Invest Sàrl/Europese Centrale Bank, C-782/21 P; en Public.Resource.Org, Inc. en Right to Know CLG/Europese Commissie, C-588/21 P.