Toelichting bij COM(2022)504 - Activiteiten van de IFRS-stichting, de Efrag en de PIOB in 2021

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 6.10.2022


COM(2022) 504 final


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de activiteiten van de IFRS-stichting, de Efrag en de PIOB in 2021


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de activiteiten van de IFRS-stichting, de Efrag en de PIOB in 2021

1. Doel en reikwijdte van het verslag

Op 28 april 2021 heeft de Europese Unie het programma voor de interne markt vastgesteld 1 . Het programma voorziet in een geïntegreerd pakket ter ondersteuning en versterking van het bestuur van de interne markt met 4,21 miljard EUR voor de periode 2021-2027. De verordening voor het programma van de interne markt voorziet in een begroting van 220,5 miljoen EUR voor normalisatieprocessen, waarvan 61 miljoen EUR is toegewezen om de ontwikkeling van hoogwaardige internationale normen voor financiële en niet-financiële verslaglegging en controle van jaarrekeningen te ondersteunen en de integratie daarvan in het recht van de Unie te vergemakkelijken.

In het kader van het programma voor de interne markt blijft de Commissie 2 jaarlijkse exploitatiesubsidies verstrekken aan drie organisaties op het gebied van financiële verslaglegging en controle van jaarrekeningen: de International Financial Reporting Standards Foundation (de IFRS-stichting) met betrekking tot de ontwikkeling van internationale standaarden voor financiële verslaglegging, alsook, in het algemeen de European Financial Reporting Advisory Group (Efrag) en de Public Interest Oversight Board (PIOB). Deze drie organisaties spelen een belangrijke rol bij het waarborgen van de kwaliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van openbare informatie over ondernemingen, financiële maar ook niet-financiële informatie in bedrijfsrapporten. Deze informatie dient ter bevordering van efficiënte kapitaalmarkten, ter bescherming van de belangen van vennoten, investeerders en andere kapitaalverschaffers van ondernemingen en ter bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen met inbegrip van duurzaamheid.

Krachtens Verordening (EU) 2021/690 tot vaststelling van een programma voor de interne markt 3 stelt de Commissie een jaarlijks verslag op over de activiteiten van de IFRS-stichting met betrekking tot de ontwikkeling van International Financial Reporting Standards, alsmede, in het algemeen van de PIOB en van de Efrag. De Commissie zendt het verslag toe aan het Europees Parlement en de Raad. Met dit verslag wordt aan deze verplichting voldaan en worden de activiteiten van deze drie organisaties in 2021 samengevat.

2. IFRS-stichting

2.1.Bestuur

De IFRS-stichting is een organisatie zonder winstoogmerk in de zin van de General Corporation Law of the state of Delaware (Verenigde Staten) met hoofdkantoor in Londen (Verenigd Koninkrijk), die is opgericht om één enkel geheel van hoogwaardige, begrijpelijke, afdwingbare en wereldwijd erkende standaarden voor jaarrekeningen te ontwikkelen, en het gebruik ervan te bevorderen en te vergemakkelijken.

De IFRS-stichting treedt op als gastheer van de International Accounting Standards Board (IASB), die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van internationale standaarden voor financiële verslaglegging (“International Financial Reporting Standards”, IFRS). Krachtens Verordening (EG) nr. 1606/2002 4 betreffende de toepassing van internationale standaarden voor jaarrekeningen (“IAS-verordening”) kan de Commissie nieuwe of gewijzigde IFRS goedkeuren na het goedkeuringsadvies van de Efrag.

In november 2021 heeft de IFRS-stichting haar statuten aangepast en de International Sustainability Standards Board (ISSB) opgericht, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van standaarden voor duurzaamheidsverslaglegging. De Commissie verleent financiële steun aan de IFRS-stichting voor de ontwikkeling van IFRS.

De IFRS-stichting wordt bestuurd door een raad van trustees bestaande uit 22 leden die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het algemeen toezicht op en de benoemingen binnen de IASB en de ISSB. De benoeming van trustees geschiedt volgens een zetelverdeling per geografische herkomst en is onderhevig aan de toestemming van de Monitoring Board 5 . Dit is bedoeld om te voorzien in een koppeling met overheidsdiensten. De Europese Commissie heeft zitting in de Monitoring Board.

De IASB bestaat uit 14 leden met inachtneming van de vereisten ten aanzien van geografisch evenwicht. De IASB-leden worden benoemd voor vijf jaar en deze termijn kan één keer worden verlengd. De IASB is verantwoordelijk voor de vaststelling van standaarden. In juli 2021 heeft Prof. Andreas Barckow Hans Hoogervorst opgevolgd als voorzitter van de IASB.

De ISSB zal bestaan uit 14 leden uit de hele wereld met een mix van professionele perspectieven, en zal investeerders en voorbereiders omvatten. De ISSB-leden worden ook benoemd voor vijf jaar en deze termijn kan één keer worden verlengd. De ISSB is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van standaarden die kunnen worden gebruikt als een alomvattende wereldwijde basis voor kwalitatief hoogwaardige informatieverschaffing over duurzaamheid ten behoeve van investeerders en de kapitaalmarkten. In december 2021 kondigden de trustees de benoeming aan van Emmanuel Faber als voorzitter van de ISSB vanaf 1 januari 2022.

De trustees benoemen tevens de 14 leden van het IFRS-interpretatiecomité (Ifric), dat zich bezighoudt met het interpreteren van de toepassing van de IFRS-standaarden en het bieden van begeleiding bij kwesties op het gebied van financiële verslaglegging, en de leden van de adviesraad van de IFRS-stichting.

2.2.Activiteiten

2.2.1Vaststelling van standaarden

Na de uitbraak van de COVID-19-pandemie in maart 2020 heeft de IASB belanghebbenden ondersteund met betrekking tot COVID-19-gerelateerde vragen over de toepassing van IFRS-standaarden en minder kritieke raadplegingen en een aantal ingangsdata van onlangs aangenomen wijzigingen uitgesteld.

In februari 2021 heeft de IASB wijzigingen in International Accounting Standard (IAS) 1 Presentatie van de jaarrekening en in IAS 8 Grondslagen voor financiële verslaggeving, schattingswijzigingen en fouten gepubliceerd, die de verschillen tussen de grondslagen voor financiële verslaggeving en schattingen verduidelijken om een verdere consistente toepassing en vergelijkbaarheid te waarborgen.

In maart 2021 heeft de IASB een verzoek om informatie gepubliceerd voor zijn derde openbare raadpleging over prioriteiten voor het vaststellen van standaarden voor de periode 2022-2026. Uit de eerste feedbackanalyse bleek dat er steun was voor het vaststellen van standaarden op het gebied van klimaatgerelateerde risico’s en immateriële activa. De IASB zal de feedback in overweging nemen en het toekomstige werkplan bepalen in de eerste helft van 2022.

Op 28 maart 2020 heeft de IASB een wijziging van IFRS 16 Leaseovereenkomsten Huurconcessies in verband met COVID-19 gepubliceerd. Aangezien de COVID-19-situatie aanhield, heeft de IASB op 31 maart 2021 nog een wijziging van IFRS 16 Leaseovereenkomsten gepubliceerd: Huurconcessies in verband met COVID-19 na 30 juni 2021 die de bestaande optionele verlichting die was toegekend aan lessees voor leaseovereenkomsten met verminderde leasebetaling en betalingen met een bijkomend jaar verlengde.

In mei 2021 heeft de IASB wijzigingen van IAS 12 Inkomstenbelasting gepubliceerd, waarin wordt verduidelijkt hoe ondernemingen uitgestelde belastingen op transacties zoals lease- en ontmantelingsverplichtingen moeten verwerken en die erop gericht zijn de diversiteit in de rapportage van uitgestelde belastingvorderingen en -verplichtingen op lease- en ontmantelingsverplichtingen te verminderen.

In juli 2021 heeft de IASB de exposure draft gepubliceerd Subsidiaries without Public Accountability: Disclosures (Dochterondernemingen zonder publieke verantwoordingsplicht: openbaarmakingen), waarop tot januari 2022 commentaar kon worden gegeven. In de exposure draft staan de voorstellen van de IASB voor een nieuwe IFRS-standaard voor jaarrekeningen die in aanmerking komende dochterondernemingen in staat zou stellen de IFRS-standaarden voor jaarrekeningen met verminderde informatievereisten in hun jaarrekening toe te passen.

In december 2021 heeft de IASB een wijziging van de overgangsvereisten in IFRS 17 Verzekeringscontracten gepubliceerd, waardoor ondernemingen bij de eerste toepassing van IFRS 17 en IFRS 9 Financiële instrumenten eenmalige classificatieverschillen in vergelijkende informatie van de voorgaande verslagperiode kunnen overbruggen.

In 2021 is de IASB doorgegaan met het bespreken van feedback over zijn verzoek om informatie over de tweede grondige evaluatie van de IFRS voor kmo’s, teneinde deze in overeenstemming te brengen met de volledige IFRS-standaarden zonder onnodige kosten en inspanningen voor kmo’s te veroorzaken.

Tot slot heeft de IFRS-stichting de IFRS-taxonomie bijgewerkt om rekening te houden met de nieuwe standaarden en wijzigingen 6 .

Een volledig overzicht van de activiteiten op het gebied van de vaststelling van standaarden, met inbegrip van het werk van het IFRS Interpretations Committee (Ifric), is te vinden op de website van de IFRS-stichting 7 .

2.2.2.Onderzoeksprojecten

In september 2021 heeft de IASB een verzoek om informatie gepubliceerd voor de postimplementatiecontrole van IFRS 9 Financiële instrumenten met betrekking tot de classificatie- en waarderingsvereisten. Tot januari 2022 kon commentaar worden gegeven.

In 2021 besprak de IASB feedback over de discussienota Bedrijfscombinaties — Openbaarmaking, goodwill en waardevermindering en besloot de IASB voorrang te geven aan verdere werkzaamheden om voorlopige besluiten te nemen over het pakket informatieverschaffing over bedrijfscombinaties en om specifieke aspecten van de feedback over de daaropvolgende administratieve verwerking van goodwill te analyseren.

Een volledig overzicht van de onderzoeksprojecten is te vinden op de website van de IFRS-stichting 8 .

2.3.Transparantie en verantwoording

2.3.1.Transparantievoorschriften

Alle vergaderingen van de IASB en het IFRS Interpretations Committee (Ifric) zijn openbaar. De agenda’s van de vergaderingen worden vooraf openbaar gemaakt en de vergaderingen zelf kunnen online worden bekeken. Daarnaast publiceert de IASB driemaandelijkse vergaderingen met belanghebbenden op zijn website 9 .

2.3.2.Vertegenwoordiging van belanghebbenden

In de statuten van de IFRS-stichting is bepaald dat zes trustees uit Europa, Amerika en Azië-Oceanië en één trustee uit Afrika worden benoemd, alsmede drie trustees uit om het even welke regio, met inachtneming van het algehele geografische evenwicht. Evenzo geldt voor de benoeming van leden van de IASB dat vier leden uit elke regio, één lid uit Afrika en één lid uit een willekeurige regio worden aangewezen.

Per 31 december 2021 bestond de adviesraad van de IFRS-stichting uit 51 organisaties, waaronder de Europese Centrale Bank (ECB) en de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA). De Europese Commissie neemt deel als waarnemer.

2.3.3.Preventie van belangenconflicten

De trustees van de IFRS-stichting worden benoemd voor een termijn van drie jaar die één keer kan worden verlengd en moeten zich verbinden tot handelen in het openbaar belang. In principe mag een trustee niet in dienst zijn van een organisatie waarbij een lid van de Monitoring Board is aangesteld.

Op één uitzondering na zijn alle IASB-leden voltijdse leden. Zij zijn gehouden alle relaties met werknemers en andere banden die van invloed kunnen zijn op hun onafhankelijkheid te verbreken. Noch detachering door een werkgever noch het recht tot herintreding bij de voormalige werkgever is toegestaan.

2.3.4.Verdeling van de financiering

In 2021 heeft de IFRS-stichting van de Europese Commissie een subsidie ontvangen van 4,5 miljoen EUR voor de ontwikkeling van IFRS, wat neerkomt op 22,1 % van de in totaal ontvangen financiering. De Europese Commissie bleef de grootste contribuant. Het relatieve aandeel van de bijdragen uit de begroting van de Europese Commissie en van de lidstaten is ten opzichte van 2020 gedaald (van 42,8 % naar 36,5 %), aangezien het Verenigd Koninkrijk niet langer een EU-lidstaat is.

Uit een uitsplitsing van de financiering naar de voornaamste geografische gebieden en internationale accountantsnetwerken blijkt dat de EU en haar lidstaten 36,5 % van de totale bijdragen hebben geleverd, Azië-Oceanië 32,6 %, de internationale accountantsnetwerken 12,7 %, het pan-Amerikaanse gebied 5,7 %, Afrika 0 % en andere 12,4 %.

De neerwaartse trend in de bijdragen aan de IFRS-stichting de afgelopen jaren heeft zich in 2021 doorgezet. De gerapporteerde bijdragen zijn in totaal met 4,2 % (768 000 GBP) gedaald, zij het met aanzienlijke verschillen tussen de contribuanten.

De aangehouden reserve per 31 december 2021 bedroeg 40,7 miljoen GBP.

3. Efrag

3.1.Bestuur

De Efrag is een met publieke en private middelen gefinancierde organisatie die zich inzet om het Europees belang te dienen. De Efrag is een naar Belgisch recht opgerichte internationale vereniging zonder winstoogmerk (IVZW). Acht Europese organisaties van belanghebbenden, voornamelijk branche- en beleggersverenigingen, en negen nationale organisaties voor het vaststellen van standaarden voor jaarrekeningen zijn lid van de Efrag.

De Efrag heeft tot taak het Europees openbaar belang te dienen door Europese standpunten op het gebied van financiële verslaglegging te ontwikkelen en te bevorderen en ervoor te zorgen dat deze standpunten naar behoren in aanmerking worden genomen bij het vaststellen van de standaarden door de IASB en in de daarmee verband houdende internationale debatten. De Efrag verstrekt advies aan de Europese Commissie met betrekking tot de vraag of nieuwe (dan wel herziene) IFRS-standaarden door de EU moeten worden goedgekeurd, op basis van de criteria van de IAS-verordening 10 , met inbegrip van het beginsel van het “getrouw beeld” en de vraag of deze standaarden aan het Europees openbaar belang tegemoetkomen. Daarnaast verricht de Efrag ook proactief onderzoek op het gebied van financiële verslaglegging.

2021 was een zeer intensief jaar voor de Efrag. Naast de voortzetting van zijn adviesactiviteiten op het gebied van financiële verslaglegging heeft de Efrag de pijler duurzaamheidsrapportage ontwikkeld (zie punt 3.2.2).

3.2.Activiteiten

3.2.1.Goedkeuring en onderzoeksactiviteiten

In 2021 bleven de werkzaamheden van de Efrag op het gebied van financiële verslaglegging grotendeels gebaseerd op het werkprogramma van de IASB, het Ifric en de IFRS-stichting. In 2021 organiseerde de Efrag 146 vergaderingen en conferenties, waaronder 16 vergaderingen van het bestuur van de Efrag en 17 vergaderingen van de technische deskundigengroep (TEG) van de Efrag. Wat de output betreft, heeft de Efrag vijf definitieve goedkeuringsadviezen uitgebracht (en vijf bijbehorende ontwerpgoedkeuringsadviezen), negen definitieve schriftelijke opmerkingen uitgebracht, en in augustus 2021 een onderzoeksdocument gepubliceerd.

Op 31 maart 2021 heeft de Efrag zijn belangrijkste goedkeuringsadvies over de nieuwe belangrijke standaard IFRS 17 Verzekeringscontracten uitgebracht. Rekening houdend met dit advies heeft de Commissie voorgesteld IFRS 17 goed te keuren met een facultatieve uitzondering (carve-out) die onderworpen is aan openbaarmakingsvereisten en een herzieningsclausule. Andere goedkeuringsadviezen die de Efrag in 2021 bij de Commissie heeft ingediend, omvatten: Eerste toepassing van IFRS 17 en IFRS 9 — Vergelijkende informatie, en informatieverschaffing over de grondslagen voor financiële verslaggeving (IAS 1 en IAS 8), en Huurconcessies in verband met COVID-19 na 30 juni 2021 voor leaseovereenkomsten (IFRS 16) 11 .

Voordat de Efrag een definitief goedkeuringsadvies over een door de IASB uitgegeven standaard uitbrengt, dient de Efrag (ontwerpversies van) schriftelijke opmerkingen in bij de IASB en een ontwerpgoedkeuringsadvies. Een robuuste geijkte procedure stelt belanghebbenden in staat hun mening te geven over de standpunten van de Efrag. De Efrag heeft 9 definitieve schriftelijke opmerkingen uitgebracht, onder meer over goodwill en bijzondere waardevermindering, gebrek aan uitwisselbaarheid (IAS 21), leaseverplichtingen in een “sale and leaseback”-transactie (IFRS 16), gereglementeerde activa en gereglementeerde verplichtingen. De Efrag heeft in zijn schriftelijke opmerkingen over de controle na uitvoering van IFRS 9 met betrekking tot de classificatie en waarderingsvereisten het belang benadrukt van recycling van tegen reële waarde gewaardeerde eigenvermogensinstrumenten met verwerking van waardeveranderingen in de overige onderdelen van het totaalresultaat. Een ander belangrijk document met schriftelijke opmerkingen was het antwoord van de Efrag naar aanleiding van de derde openbare raadpleging van de IASB, gericht op het vastleggen van de agenda voor de vaststelling van standaarden voor de periode 2022-2026. De Efrag wees op de volgende prioriteiten voor de IASB: klimaatrisico’s, verplichtingen en crypto-activa/passiva.

Via zijn Academic Panel en zijn Academic Network heeft de Efrag zijn samenwerking met de academische wereld versterkt.

3.2.2.Duurzaamheidsrapportage

In 2021 heeft de Efrag intensief gewerkt aan duurzaamheidsrapportage naar aanleiding van twee mandaten die op 25 juni 2020 van uitvoerend vicevoorzitter Dombrovskis zijn ontvangen. Op 8 maart 2021 publiceerde de Efrag twee verslagen naar aanleiding van deze twee mandaten op zijn website 12 .

Het eerste mandaat was een verzoek aan de Efrag om voorbereidingen te treffen voor mogelijke EU-standaarden voor duurzaamheidsrapportage (ESRS) in een herziene richtlijn niet-financiële rapportage (nu de ontwerprichtlijn duurzaamheidsrapportage door ondernemingen [CSRD]). De Efrag heeft een projecttaskforce met verschillende belanghebbenden opgericht “voor de voorbereiding van mogelijke EU-standaarden voor niet-financiële rapportage” (PTF-NFRS), voorgezeten door de heer Patrick de Cambourg, voorzitter van de Franse Autorité des Normes Comptables. Het verslag van de PTF-NFRS bevatte een routekaart en 54 aanbevelingen voor de ontwikkeling van een uitgebreide reeks EU-standaarden voor duurzaamheidsrapportage.

Het tweede mandaat bestond uit een persoonlijk aan de heer Jean-Paul Gauzès, bestuursvoorzitter van de Efrag, gerichte uitnodiging om aanbevelingen te doen over de mogelijke noodzaak om het bestuur en de financiering van de Efrag te wijzigen, als deze de opsteller van de ESRS zou worden, zoals voorgesteld door de Commissie in de CSRD. In het verslag van de heer Gauzès worden hervormingen van de bestuurs- en financieringsstructuur van de Efrag voorgesteld 13 .

Op 21 april 2021 heeft de Commissie een wetgevingsvoorstel aangenomen voor een richtlijn duurzaamheidsrapportage door ondernemingen om de bepalingen van de richtlijn niet-financiële rapportage 14 te herzien en aan te scherpen. Het voorstel was een belangrijk initiatief van de EU-agenda voor duurzame financiering en is belangrijk om de doelstellingen van de Europese Green Deal te verwezenlijken. Het voorstel van de Commissie, waarover het Europees Parlement en de Raad op 21 juni 2022 politieke overeenstemming bereikten, voorzag in de vaststelling van Europese standaarden voor duurzaamheidsrapportage in de vorm van gedelegeerde handelingen door de Europese Commissie die door de Efrag moeten worden ontwikkeld, met gebruikmaking van een geijkte procedure, publiek toezicht en transparantie, en met de deskundigheid van de relevante belanghebbenden.

Naar aanleiding van een verzoek van commissaris McGuinness in mei 2021 15 wijzigde de Efrag zijn governancestructuur op basis van de aanbevelingen van de heer Gauzès en steunde de Efrag de werkzaamheden van de PTF-NFRS om het eerste ontwerp van ESRS te ontwikkelen.

De Efrag heeft ingrijpende bestuurshervormingen doorgevoerd om de door de voorzitter van de Efrag voorgestelde bestuurshervormingen uit te voeren door een pijler voor duurzaamheidsrapportage in te stellen en de ledenbasis van de Efrag uit te breiden met veertien organisaties die belang hebben bij duurzaamheidsrapportage (waaronder twaalf maatschappelijke organisaties). Na openbare oproepen tot het indienen van kandidaturen en een transparante selectieprocedure heeft de Efrag op 13 april 2022 de Sustainability Reporting Board en op 25 april 2022 de Efrag SR TEG (technische deskundigengroep inzake duurzaamheidsrapportage) opgericht.

Om aan de termijnen van het CSRD-voorstel te voldoen, is de PTF-NFRS begonnen met de ontwikkeling van de eerste reeks ontwerpen van ESRS, parallel aan de wetgevingsonderhandelingen over het voorstel van de Commissie voor de CSRD. Op 28 april 2022 publiceerde de SR Board van de Efrag de eerste reeks van 13 ontwerpen van ESRS voor openbare raadpleging 16 .

3.3.Transparantie en verantwoording

3.3.1Transparantievoorschriften

De Efrag heeft een transparante en openbare geijkte procedure. In deze procedure kunnen alle Europese deelnemers hun mening ter overweging aan de Efrag voorleggen. De procedure waarborgt dat de diversiteit aan Europese verslagleggings- en economische modellen en de meningen daarover worden meegewogen bij de standpuntbepaling van de Efrag, met name wat de goedkeuring van IFRS-standaarden betreft. In 2021 heeft de Efrag zijn beleid van geijkte procedures verder ontwikkeld om rekening te houden met het proces van vaststelling van ESRS-standaarden.

Als onderdeel van de geijkte procedure gaat de Efrag over tot de bekendmaking van ontwerpstandpunten met het oog op het houden van een raadpleging, de uitvoering van praktijktests en van andere vormen van effectbeoordelingen, de organisatie van outreachactiviteiten (waarvan sommige specifiek op gebruikers zijn gericht), het houden van enquêtes, de publicatie van de resultaten daarvan in de vorm van feedbackdocumenten, en de openbaarmaking van definitieve standpunten. De Efrag draagt bij aan de op feiten gebaseerde vaststelling van standaarden middels de uitvoering van kwantitatieve onderzoeken die input leveren voor de discussie over de schriftelijke opmerkingen en goedkeuringsadviezen van de Efrag. Kwantitatieve onderzoeken vormen een steeds belangrijker onderdeel van de onderzoeksactiviteiten van de Efrag.

De vergaderingen van het bestuur van de Efrag voor financiële rapportage (FR) en van het bestuur van de Efrag voor duurzaamheidsrapportage (SR), de Efrag FR TEG en EFRAG SR TEG en het Consultative Forum of Standard Setters van de Efrag (Efrag CFSS) zijn openbaar. De agenda’s, de ondersteunende agendastukken en de samenvattingen van de vergaderingen worden op de website van de Efrag gepubliceerd. Sinds maart 2018 kunnen de vergaderingen ook online worden gevolgd en de opnames blijven enkele maanden online.

De Efrag houdt een openbaar transparantieregister bij, waarin de vergaderingen van de bestuursvoorzitter van de Efrag, de voorzitter van Efrag TEG en de CEO van de Efrag zijn opgenomen.

3.3.2Vertegenwoordiging en verantwoording

De Efrag streeft naar een goede geografische spreiding, een passende verdeling van professionele achtergronden en gelijkheid tussen mannen en vrouwen in zijn Financial Reporting Board en Sustainability Reporting Board, de desbetreffende technische deskundigengroepen, zijn werkgroepen en adviespanels en in de stuurgroep van het European Lab en zijn projecttaskforces. Er geldt een limiet voor het aantal leden met dezelfde nationaliteit dat zitting kan hebben in de Financial Reporting en Sustainability Boards en de technische deskundigengroepen en er zijn regels inzake professionele achtergrond en genderevenwicht.

De bestuursleden van de Efrag worden benoemd door de organisaties die lid zijn van de Efrag. Het genderevenwicht en geografische vertegenwoordiging van de FR- en SR-raden en de bijbehorende TEG’s zijn in 2021 aanzienlijk verbeterd.

3.3.3PREVENTIE VAN BELANGENCONFLICTEN

De Efrag voert een beleid inzake belangenconflicten ter ondersteuning van zijn taak van algemeen belang. Het beleid wordt gepubliceerd op de website van de Efrag 17 . De bestuursleden en personeelsleden van de Efrag ondertekenen jaarlijks een verklaring waarin zij hun onafhankelijkheid bevestigen.

3.2.4.Contacten met het Europees Parlement en de lidstaten

De Efrag woont regelmatig de vergaderingen van het Regelgevend Comité voor financiële verslaglegging (Accounting Regulatory Committee) bij om onopgeloste kwesties te bespreken met deskundigen van de lidstaten, met name wat betreft de goedkeuring van IFRS-standaarden.

De Efrag onderhoudt incidentele contacten met leden van het Europees Parlement. Op het gebied van duurzaamheidsrapportage heeft het Europees Parlement een team voor duurzaamheidsrapportage opgericht dat regelmatig samenwerkt met de Efrag.

3.4.Diversificatie en begroting

De Europese Commissie financiert maximaal 60 % van de subsidiabele uitgaven van de Efrag. In 2021 heeft de Efrag de Europese Commissie om een subsidie van 2,9 miljoen EUR verzocht. Andere financiële bijdragen waren afkomstig van Europese belanghebbendenorganisaties (625 000 EUR) en van nationale belanghebbendenorganisaties (namelijk Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland, Denemarken, Spanje, Zweden en Luxemburg) (1,5 miljoen EUR).

In 2021 heeft de Efrag in zijn streven om alle EU-lidstaten te vertegenwoordigen een oproep gedaan om zijn ledenbestand te verbreden en was de Efrag ingenomen met de steun van de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten om andere nationale organisaties aan te moedigen zich aan te sluiten. In 2021 sprak de Efrag zijn waardering uit voor de nieuwe bijdragen van een Oostenrijkse organisatie en landen van de Europese Economische Ruimte (EER).

In maart 2021 heeft de algemene vergadering van de Efrag een nieuwe financierings- en bestuursstructuur goedgekeurd om het systeem voor financiële bijdragen van de Efrag transparanter, logischer en billijker te maken. De financiering voor de twee hoofdstukken die voorzien in de particuliere financiering van de Efrag (d.w.z. Europese belanghebbendenorganisaties en nationale organisaties) is gewijzigd. De financiële bijdragen van de nationale organisaties zijn gebaseerd op een bbp-criterium. De financiële bijdragen van de Europese organisaties van belanghebbenden zijn gebaseerd op een sectormodel (sector accountants, banksector, bedrijfssector, verzekeringssector, kmo-sector, sector programma voor de eengemaakte markt 18 ) met een financiële bijdrage van 150 000 EUR per sector. Er is een vrijstelling voor de gebruikerssector.

Naast financiële bijdragen ontvangt de Efrag bijdragen in natura van de leden van de TEG’s van de Efrag, de Boards van de Efrag, de werkgroepen en adviespanels, bijvoorbeeld in de vorm van tijdelijke detacheringen.

4. PIOB

4.1.Bestuur

De PIOB is het mondiale onafhankelijke orgaan dat toezicht houdt op het vaststellingsproces van internationale standaarden voor auditing, assurance en ethische normen door de internationale organen die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van controlestandaarden: de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB) en de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA). De belangrijkste taak van de PIOB is ervoor te zorgen dat de IAASB en de IESBA de geijkte procedure (“due process”) volgen voor het ontwikkelen van standaarden en strategieën, in overeenstemming met het kader van het openbaar belang. De PIOB is gevestigd in Madrid. Het toezicht wordt uitgeoefend door middel van voortdurende waarneming en follow-up door de raad van bestuur van de PIOB en het personeel dat toezicht houdt op de standaarden die door de twee raden worden ontwikkeld.

De Monitoring Group, waarvan de Europese Commissie een van de leden is, controleert hoe de PIOB toezicht houdt op de procedure voor het vaststellen van de standaarden en benoemt de tien leden (met inbegrip van de voorzitter) van de PIOB.

2.

4.2. Activiteiten


Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Monitoring Group over de hervorming van de procedure voor het vaststellen van de standaarden 19 heeft de PIOB in november 2021 een benoemingscomité ingesteld voor de selectie van toekomstige leden van de IAASB en de IESBA, ter vervanging van het benoemingscomité van de IFAC. Het doel hiervan is de onafhankelijkheid van het beroep te versterken en ervoor te zorgen dat de raden van bestuur over de nodige vaardigheden beschikken, divers zijn en uit meerdere belanghebbenden bestaan. De nieuwe verantwoordelijkheden van de PIOB omvatten ook de governance van en het toezicht op een nieuwe entiteit die de IAASB en de IESBA huisvest, die naar verwachting in 2022 als een vereniging zonder winstoogmerk wordt geregistreerd in de Verenigde Staten.

In 2021 werkte de PIOB verder samen met de IAASB en de IESBA aan een aantal belangrijke projecten, zoals groepsaudits, audits van minder complexe entiteiten, continuïteit van de bedrijfsvoering, fraude, controle-informatie, zekerheid over duurzame verslagleggingsnormen en technologie. In het licht van bedrijfsschandalen en auditfouten in het verleden en het bijkomende frauderisico voor entiteiten als gevolg van COVID-19, roept de PIOB de IAASB bijvoorbeeld actief op om de verantwoordelijkheden van de auditor met betrekking tot de vaststelling en rapportage van fraude bij controles van jaarrekeningen verder te versterken, evenals de vereisten met betrekking tot het uitoefenen van een professioneel-kritische instelling en een professionele oordeelsvorming. Op 22 juli 2022 publiceerde de PIOB zijn 17e openbaar verslag, dat een volledig overzicht geeft van de activiteiten van de PIOB 20 .

4.3.Diversificatie van financieringsbronnen

De financiering van de PIOB is erop gericht om zowel in theorie als in praktijk zijn onafhankelijkheid ten opzichte van de beroepsgroep van accountants te behouden. Sinds 2010 is de Commissie de op een na grootste financier. In 2021 beliepen de ontvangsten van de PIOB (geldelijke bijdragen en bijdragen in natura) in totaal 1 937 836 EUR. De bijdrage van de EU bedroeg 345 000 EUR (of 17,80 %), terwijl de International Federation of Accountants (IFAC) 1 109 587 EUR (of 57,26 %) heeft verstrekt, wat minder is dan het op grond van artikel 12, lid 3, van Verordening (EU) 2021/690, toegestane maximum van twee derde. Andere bijdragen waren afkomstig van de Internationale organisatie van effectentoezichthouders (Iosco), de Bank voor Internationale Betalingen (BIB), het International Forum of Independent Audit Regulators (Ifiar), de Financial Reporting Council, het Zwitserse federale toezichtsorgaan voor de auditsector, de commissie voor financieel toezicht van Taiwan, terwijl de Spaanse regering het kantoor van Madrid kosteloos ter beschikking stelt (geraamd op 189 318 EUR in 2021). Verdere diversificatie van de financieringsbronnen blijft noodzakelijk. In het kader van zijn hervorming streeft de Monitoring Group ernaar het percentage van de kosten van de PIOB dat door de IFAC wordt gefinancierd onder de 50 % te brengen.

5. Conclusies

De EU-financiering was onmisbaar voor de drie begunstigden (de IFRS-stichting, de Efrag en de PIOB). Dankzij de EU-financiering kon de IASB internationale standaarden voor financiële verslaglegging van hoge kwaliteit ontwikkelen, kon de Efrag het Europees openbaar belang dienen door Europese standpunten op het gebied van financiële verslaglegging te ontwikkelen en te bevorderen en ervoor te zorgen dat deze standpunten naar behoren in aanmerking worden genomen door de IASB, en kon de PIOB het openbaar belang beschermen bij de vaststelling van internationale controlestandaarden. Bovendien heeft de Efrag in 2021 belangrijke stappen gezet om zijn structuur voor de ontwikkeling van Europese standaarden voor duurzaamheidsrapportage aan te passen aan het CSRD-voorstel.

(1)

Verordening (EU) 2021/690 tot vaststelling van een programma voor de interne markt, en het concurrentievermogen van ondernemingen, PB L 153 van 3.5.2021, blz. 1.

(2)

In het verleden werden subsidies verleend op grond van Verordening (EG) nr. 258/2014 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 105 van 8.4.2014, blz. 1), gewijzigd bij Verordening 2017/827 (PB L 129 van 19.5.2017, blz. 24).

(3)

Artikel 18, lid 3.

(4)

PB L 243 van 11.9.2002, blz. 1.

(5)

De Monitoring Board, waarin de Commissie zitting heeft, bestaat uit overheidsinstanties die verantwoordelijk zijn voor het vaststellen van de vorm en de inhoud van de financiële verslaglegging.

(6)

De door de Europese Unie verstrekte financiering is ook bestemd voor een tijdige bijwerking van de IFRS-taxonomie, die op haar beurt dienst doet als input voor het Europees uniform verslagleggingsformaat (European Single Electronic Format — ESEF).

(7)

Werkprogramma IFRS-stichting: www.ifrs.org/projects/work-plan/">https://www.ifrs.org/projects/work-plan/ ; en voltooide projecten: www.ifrs.org/projects/completed-projects/">https://www.ifrs.org/projects/completed-projects/

(8)

www.ifrs.org/projects/work-plan/">https://www.ifrs.org/projects/work-plan

(9)

www.ifrs.org/groups">https://www.ifrs.org/groups

(10)

Zie voetnoot 4.

(11)

https://efrag.org/Endorsement .

(12)

https://efrag.org/Activities/2010051123028442/Non-financial-reporting-standard

(13)

www.efrag.org/Activities/2010051124018235">https://www.efrag.org/Activities/2010051124018235

(14)

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 2013/34/EU, Richtlijn 2004/109/EG, Richtlijn 2006/43/EG en Verordening (EU) nr. 537/2014 betreffende duurzaamheidsrapportage door ondernemingen, COM(2021) 189 final.

(15)

www.efrag.org/Assets/Download?assetUrl=/sites%2520Commissioner%2520McGuinness%2520to%2520EFRAG%2520on%2520sustainability.pdf">https://www.efrag.org/Assets/Download?assetUrl=/sites%2520Commissioner%2520McGuinness%2520to%2520EFRAG%2520on%2520sustainability.pdf

(16)

https://efrag.org/lab3

(17)

www.efrag.org">www.efrag.org

(18)

3.

Boekhoudkundige praktijken van kleine en middelgrote ondernemingen


(19)

www.iosco.org/about/monitoring_group/pdf">https://www.iosco.org/about/monitoring_group/pdf

(20)

https://ipiob.org/