Toelichting bij COM(2022)594 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2022

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 8.11.2022


COM(2022) 594 final


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2022


Inhoudsopgave

2.

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2022


3.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF


4.

3. Opmerkingen over de voorlopige uitvoering van de ELGF-begroting 2022


5.

3.1. Marktmaatregelen


6.

3.2. Rechtstreekse betalingen


7.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF


8.

5. Conclusies


Bijlage:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31 augustus 2022 (voorlopige cijfers)

9.

1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2022


Op 24 november 2021 heeft het Europees Parlement de algemene begroting van de Europese Unie voor 2022 goedgekeurd. De begroting voor hoofdstuk 08 02 – Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) omvat 40,365 miljard EUR aan vastleggingskredieten en 40,389 miljard EUR aan betalingskredieten. De bedragen voor de twee soorten kredieten verschillen van elkaar omdat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, gesplitste kredieten worden gebruikt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor afzetbevorderingsmaatregelen voor landbouwproducten en voor maatregelen op het gebied van beleidsstrategie, coördinatie en audits.


10.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF


Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2022 bevat:

·de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·en de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2022 heeft de Commissie rekening gehouden met de totale verwachte bestemmingsontvangsten. Voor de begroting 2022 heeft de Commissie kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting voor 2022 goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2022 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 551 miljoen EUR geraamd. Een overdracht van 2021 naar 2022 werd niet verwacht en volgens de ramingen zou het volledige bedrag in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd. De Commissie heeft met die geraamde ontvangsten rekening gehouden toen zij kredieten voor de basisbetalingsregeling vroeg (post 08 02 05 04). De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor deze regeling bedraagt 14,811 miljard EUR.

De voorlopige uitvoering van de begroting 2022 en een vergelijking met het verwachte uitgavenprofiel zijn opgenomen in de bijlage bij dit verslag.

11.

3.Opmerkingen over de voorlopige uitvoering van de ELGF-begroting 2022


De bijlage bij dit verslag geeft een overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2021 tot en met 31 augustus 2022.

Het uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 28 van Verordening (EU) nr. 1306/2013.


12.

3.1.Marktmaatregelen


De opname van kredieten voor interventies op de landbouwmarkten ligt iets hoger (74,2 miljoen EUR) dan het bestedingsprofiel. Dit is voornamelijk te wijten aan de uitvoering van het begrotingsonderdeel voor uitzonderlijke steunmaatregelen (08 02 03 11), waarvoor geen middelen waren gepland en waarbij de overschrijving uit de crisisreserve niet zichtbaar is in het systeem voor vroegtijdige waarschuwing.

De uitvoering van de afzetbevorderingsacties voor landbouwproducten (08 02 03 02) blijft 38,0 procentpunt (-33,8 miljoen EUR) achter op het bestedingsprofiel, terwijl de uitvoering van de afzetbevorderingsacties voor landbouwproducten - multiprogramma’s (08 02 03 03) 90,1 procentpunt (87,3 miljoen EUR) hoger ligt dan het profiel. Voor de laatstgenoemde, die een begrotingspost voor directe uitgaven is, zou het grootste deel van de beschikbare begrotingsmiddelen volgens het profiel in september worden vastgelegd.

Voor de schoolregelingen (08 02 03 04) bleef de uitvoering eind augustus 2022 ongeveer 7,1 miljoen EUR (-3,8 procentpunt) achter op het profiel.

De uitgaven voor olijfolie (08 02 03 05) liggen 6,5 procentpunt (2,8 miljoen EUR) hoger dan het bestedingsprofiel.

De tot dusver gedeclareerde uitgaven voor groenten en fruit (08 02 03 06) liggen 88,4 miljoen EUR (-9,5 procentpunt) lager dan wat eind augustus op basis van het uitgavenprofiel werd verwacht.

Voor de steunprogramma’s voor de wijnsector (08 02 03 07) liggen de tot dusver gedeclareerde uitgaven 53,1 miljoen EUR (5,2 procentpunt) boven het uitgavenprofiel.

Oorspronkelijk was in de begroting geen bedrag opgenomen voor maatregelen inzake openbare en particuliere opslag (08 02 03 10) en uitzonderlijke maatregelen (08 02 03 11). Als gevolg van verschillende crises die tot marktverstoringen hebben geleid, werden Gedelegeerde Verordening (EU) 2022/467 van de Commissie en Uitvoeringsverordening (EU) 2022/470 van de Commissie vastgesteld.

De lidstaten hebben 17 miljoen EUR gemeld voor opslagmaatregelen voor de varkensmarkt op begrotingspost 08 02 03 10. De lidstaten raamden de uitgaven tot het einde van het jaar op 8,4 miljoen EUR.


Na de vaststelling van Gedelegeerde Verordening (EU) 2022/467 van de Commissie is in totaal 500 miljoen EUR aan de begrotingspost voor uitzonderlijke maatregelen toegewezen, met inbegrip van 350 miljoen EUR aan uit de crisisreserve overgeschreven kredieten. Het is de allereerste keer dat de crisisreserve wordt geactiveerd. Eind augustus bedroegen de uitgaven voor dit begrotingsonderdeel 59,4 miljoen EUR. De lidstaten raamden de totale besteding op 485,2 miljoen EUR, wat zou leiden tot een bijna volledige besteding vóór de einddatum voor de subsidiabiliteit van 30 september 2022.

Momenteel wordt het verschil voor de bovengenoemde soorten maatregelen als tijdelijk beschouwd, aangezien de meeste geraamde bedragen naar verwachting eind van het jaar zullen zijn besteed.


13.

3.2.Rechtstreekse betalingen


De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen strookt in grote lijnen met het bestedingsprofiel.

De uitgaven voor Posei (08 02 05 01), de regeling inzake een enkele areaalbetaling (08 02 05 02), de herverdelingsbetaling (08 02 05 03), de betaling voor klimaat‑ en milieuvriendelijke landbouwpraktijken (08 02 05 05) en de vrijwillige regeling voor gekoppelde steun (08 02 05 09) zijn in overeenstemming met het bestedingsprofiel.

Voor de basisbetalingsregeling (08 02 05 04) is het profiel berekend met inachtneming van de bestemmingsontvangsten. Op basis daarvan liggen de uitgaven voor deze regeling slechts 69,5 miljoen EUR (-0,5 procentpunt) lager dan het profiel — zie het vak “Enkel ter informatie” in de bijlage.

De betalingen voor landbouwers in gebieden met natuurlijke beperkingen (08 02 05 06) liggen 3,8 procentpunt (0,2 miljoen EUR) onder het profiel.

De voor de regeling voor jonge landbouwers (08 02 05 07) gedeclareerde uitgaven liggen 66,9 miljoen EUR (-12,6 procentpunt) onder het profiel en de betalingen voor de regeling voor kleine landbouwbedrijven (08 02 05 10) liggen 34,1 miljoen EUR (-5,0 procentpunt) onder het profiel. Naar verwachting zal het begrote bedrag eind van het jaar niet volledig zijn besteed voor deze twee begrotingsposten.

De voor de gewasspecifieke betaling voor katoen (08 02 05 08) gedeclareerde uitgaven liggen 6,9 miljoen EUR (-2,8 procentpunt) onder het profiel.


14.

4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF


Uit de tabel in de bijlage blijkt dat de tot eind augustus 2022 geïnde bestemmingsontvangsten in totaal 486,0 miljoen EUR bedragen. Deze bestaan uit:

·ontvangsten onder begrotingspost 6 2 0 0 ten bedrage van 483,9 miljoen EUR. Daarbij gaat het voornamelijk om ontvangsten uit correcties die in besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring waren vastgesteld, maar ook om door de lidstaten gedeclareerde ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden. Verwacht wordt dat vóór de afsluiting van het begrotingsjaar aanvullende bedragen zullen worden geïnd;

·overgedragen bestemmingsontvangsten: bij de vaststelling van de begroting 2022 werd ervan uitgegaan dat er geen over te dragen bedrag zou zijn, maar uiteindelijk werd 2,1 miljoen EUR van 2021 naar 2022 overgedragen.

15.

5.Conclusies


De voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2022 voor de periode tot en met 31 augustus 2022 is relatief gezien in overeenstemming met het berekende uitgavenprofiel.

De crisisreserve werd voor de allereerste keer geactiveerd en tegen het einde van het jaar zal naar schatting bijna het volledige bedrag dat aan de uitzonderlijke steunmaatregelen is toegewezen, zijn besteed.

Er is reeds een bedrag van 486,0 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en dat zal waarschijnlijk worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

Momenteel gaat de Commissie ervan uit dat de goedgekeurde kredieten, samen met het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat aan het einde van het begrotingsjaar beschikbaar zal zijn, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken.

(1)

In artikel 12, lid 4, punt b), van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat kredieten die overeenkomen met interne bestemmingsontvangsten, uitsluitend naar het volgende begrotingsjaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.