Toelichting bij COM(2023)69 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2022/002 BE/TNT van België

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/2013 1 .

2. Op 18 oktober 2022 heeft België aanvraag EGF/2022/002 BE/TNT ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen bij TNT Express Worldwide (Euro Hub) SRL (hierna “TNT” genoemd) in België.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van Verordening (EU) 2021/691 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2022/002 BE/TNT
LidstaatBelgië
Betroffen regio(’s) (NUTS-niveau 2 2 )Provincie Luik (BE33)
Datum van de indiening van de aanvraag18 oktober 2022
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag3 november 2022
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens3 november 2022
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens25 november 2022
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling14 februari 2023
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691

Primaire onderneming
TNT Express Worldwide (Euro Hub) SRL (TNT)

Aantal betrokken ondernemingen
1
Economische sector(en)

(NACE Rev. 2-afdeling) 3
Afdeling 52 (Opslag en vervoerondersteunende activiteiten)
Referentieperiode (vier maanden):27 maart 2022 – 27 juli 2022
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)548

Aantal ontslagen vóór of na de referentieperiode (b)11
Totaal aantal ontslagen (a + b)559
Totaal aantal in aanmerking komende begunstigden559
Totaal aantal beoogde begunstigden559
Begroting voor gepersonaliseerde steunmaatregelen (EUR)2 270 644
Begroting voor de uitvoering van het EFG 4 (EUR)31 000
Totale begroting (EUR)2 301 644
EFG-bijdrage (85 %) (EUR)1 956 397

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. België heeft aanvraag EGF/2022/002 BE/TNT ingediend op 18 oktober 2022, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691 vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft op 3 november 2022 de ontvangst van de aanvraag bevestigd en België om aanvullende gegevens verzocht. Die aanvullende gegevens werden binnen 15 werkdagen na het verzoek verstrekt. De termijn van vijftig werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt af op 14 februari 2023.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

2.

Betrokken ondernemingen en begunstigden


5. De aanvraag betreft 548 ontslagen werknemers wier werkzaamheden bij TNT Express Worldwide (Euro Hub) SRL zijn beëindigd in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 52 (Opslag en vervoerondersteunende activiteiten). De ontslagen bij TNT zijn gevallen in de NUTS 2-regio Provincie Luik (BE33).

3.

Criteria voor steunverlening


6. België heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers zijn beëindigd, met inbegrip van werknemers die zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten, en/of van zelfstandigen die hun werkzaamheden hebben beëindigd.

7. De referentieperiode van vier maanden voor de aanvraag loopt van 27 maart 2022 tot en met 27 juli 2022.

4.

8. Tijdens de referentieperiode zijn er bij TNT 548 werknemers ontslagen.


Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden

9. Overeenkomstig artikel 6, eerste alinea, punt a), gelezen in samenhang met artikel 5, eerste alinea, punt c), van Verordening (EU) 2021/691 is het aantal beëindigingen van de werkzaamheden van de 548 ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode berekend vanaf de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

5.

In aanmerking komende begunstigden


10. Overeenkomstig artikel 6, eerste alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691 komen naast de hierboven genoemde werknemers ook tien ontslagen werknemers in aanmerking waarvan de werkzaamheden zijn beëindigd tussen het einde van de referentieperiode en de dag vóór de goedkeuring van dit voorstel. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die in de referentieperiode tot de beëindiging van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers heeft geleid, zoals voorgeschreven in artikel 6, tweede alinea, van Verordening (EU) 2021/691.

11. In totaal komen 559 werknemers in aanmerking.

6.

Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid


12. Op 19 januari 2021 kondigde TNT Express Worldwide (Euro Hub) SRL — de Belgische dochteronderneming van de groep die resulteerde uit de overname van de Nederlandse TNT-groep door de US Fedex Group in 2016 — haar voornemen aan om 671 5 werknemers te ontslaan en de arbeidsovereenkomsten van nog eens 861 werknemers te wijzigen.

13. De onderneming is van plan de luchthaven van Luik, die slechts verbonden is met enkele Europese luchthavens, te gebruiken als secundaire hub. De luchthaven van Parijs Charles de Gaulle, die verbonden is met alle Europese luchthavens en met luchthavens in Amerika, Azië en het Midden-Oosten, wordt de primaire hub van FedEx. Bijgevolg moet het personeelsbestand van de luchthaven van Luik worden ingekrompen wegens de kleinere werklast en de vermindering van het aantal vluchten op de luchthaven van Luik. Dit leidt tot ontslagen en herziene arbeidsvoorwaarden voor honderden werknemers.

14. De wijzigingen zijn bedoeld om overlapping van activiteiten te voorkomen en de positie van de groep te versterken in een context van hevige concurrentie in de sector op Europees en nationaal niveau.

7.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid


15. Het werkloosheidspercentage in Wallonië (8,7 %) ligt 2,8 procentpunten hoger dan dat op nationaal niveau (5,9 %) 6 . Bovendien bevindt de arbeidsmarkt in de provincie Luik zich in een slechtere positie dan die in de andere Waalse provincies.

16. De provincie Luik en de provincie Henegouwen hebben de hoogste vraag naar arbeid (percentage werkloze geregistreerde werkzoekenden in de actieve bevolking) in Wallonië, met 13,8 % in maart 2022 7 .

17. De jaarlijkse variatie in het aantal werkzoekenden in de provincie Luik vertoont een positieve trend: het is de afgelopen twee jaar gedaald (jaarlijkse variatie -1,7 % in het tweede kwartaal van 2021 en -2,1 % in het tweede kwartaal van 2022). Hoewel dezelfde trend wordt waargenomen voor kortstondig werklozen, geldt het tegenovergestelde voor langdurig werklozen (meer dan twaalf maanden). Re-integratie op de arbeidsmarkt wordt met name steeds moeilijker voor de langdurig werklozen, die tussen twee en vijf jaar op zoek zijn naar een baan. In maart 2022 behoorde 28 % van alle werkzoekenden tot de groep van 2-5 jaar, 5 procentpunten meer dan in maart 2020 8 .

18. Leeftijd speelt een rol bij moeite met het vinden van werk in de provincie Luik, waar in maart 2022 27,5 % van de werkzoekenden vijftigplussers waren 9 . Bijna de helft (47 %) van de voormalige werknemers van TNT behoort tot deze leeftijdscategorie.

19. Door de COVID-19-crisis is de vraag naar werknemers met meer geschoolde profielen op de Belgische arbeidsmarkt gestegen terwijl 60 % van de voormalige werknemers van TNT een laaggekwalificeerde baan had, zoals behandelaar, grondafhandelaar enz. Deze werknemers kunnen dus moeilijk een nieuwe baan vinden, zeker met een vast contract, aangezien de sector de voorkeur geeft aan korte contracten.

20. De Waalse autoriteiten voeren aan dat de ontslagen bij TNT in het bijzonder gevolgen zullen hebben voor twee categorieën werknemers (laaggeschoolden en vijftigplussers), die al hoe dan ook benadeeld zijn op de regionale arbeidsmarkt.

21. Bovendien zijn de economische vooruitzichten in de context van de COVID-19-crisis in combinatie met de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne verslechterd. De huidige stijging van de inflatie, met name de stijging van de prijzen van grondstoffen en energie, vermindert de marges van ondernemingen en hun concurrentievermogen. Dit impliceert dat in 2022 minder werknemers zijn aangenomen. Het Iweps (Institut wallon de l’évaluation, de la prospective et de la statistique) schat dat de gemiddelde jaarlijkse groei van de Belgische nationale werkgelegenheid in 2022 1,3 % lager ligt dan in 2021 10 . Daarom zullen voormalige werknemers van TNT extra gerichte steun nodig hebben om hun kansen op het vinden van een nieuwe baan te vergroten.

Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

22. België heeft beschreven hoe rekening is gehouden met de aanbevelingen in het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering.

23. TNT heeft zich gehouden aan de Belgische wetgeving inzake collectief ontslag, die voorziet in een verplichte procedure voor het informeren van en overleggen met de werknemersvertegenwoordigers. Die procedure biedt de mogelijkheid na te gaan of het aantal ontslagen kan worden vermeden of verminderd. Zij beoogt ook de gevolgen van banenverlies te verzachten door middel van aanvullende sociale maatregelen, zoals steun voor re-integratie of omscholing van ontslagen werknemers.

24. De informatie- en overlegprocedure leidde tot een kleiner aantal ontslagen en bood werknemers de mogelijkheid om vrijwillig ontslag aan te vragen en de desbetreffende financiële stimulansen te ontvangen. Dankzij de onderhandelingen zorgde TNT ook voor een specifiek budget om de omscholingskosten te dekken.

25. De Waalse gewestelijke wetgeving 11 voorziet in specifieke steun voor ontslagen werknemers in de vorm van de oprichting van een omschakelingscel (cellule de reconversion) 12 door de regionale openbare dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling (Forem), op verzoek van werknemersorganisaties. Noch de werkgever, noch de Forem zijn verplicht een omschakelingscel op te richten. De uitvoering van de door het EFG medegefinancierde maatregelen zal worden beheerd via een dergelijke omschakelingscel.

26. Met betrekking tot de activiteiten die zijn ondernomen om de ontslagen werknemers bij te staan, heeft België gemeld dat de nationale arbeidswet 13 inzake het activerend beleid bij herstructureringen vereist dat ondernemingen die een herstructurering ondergaan, een tewerkstellingscel oprichten (cellule pour l’emploi) 14 , die tot doel heeft werknemers die in het kader van collectief ontslag zijn ontslagen, binnen een periode van drie maanden dertig uur outplacementdiensten te bieden (zestig uur in zes maanden voor werknemers van 45 jaar en ouder). De diensten van de tewerkstellingscel zijn onmiddellijk na de ontslagen aangeboden.

8.

Complementariteit met maatregelen die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd


27. België heeft bevestigd dat de hieronder beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

28. Het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen vormt een aanvulling op maatregelen die uit andere nationale of EU-fondsen worden gefinancierd, zie outplacementdiensten als beschreven in punt 26.

9.

Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, en plaatselijke en regionale autoriteiten


29. België heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen werd opgesteld in overleg met vertegenwoordigers van de beoogde begunstigden overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) 2021/691.

30. Met de bedoeling om een solide pakket op maat gesneden maatregelen op te stellen om e werknemers van TNT opnieuw aan een baan te helpen, zijn de Forem, vakbonden (ABVV 15 en ACV 16 ) en andere partners op 6 april, 11 mei en 21 juni 2022 bijeengekomen om meer inzicht te krijgen in de omscholingsbehoeften van werknemers. Ook werd overleg gepleegd met de sociale adviseurs die de werknemers na hun ontslag begeleidden. Deze vergaderingen resulteerden in een gecoördineerd pakket van EFG-maatregelen dat een aanvulling vormt op de door de tewerkstellingscel voorgestelde standaardmaatregelen.

Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen

10.

Beoogde begunstigden


31. Naar verwachting zullen alle 559 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt f), van Verordening (EU) 2021/691 is de uitsplitsing van deze werknemers naar geslacht, leeftijdscategorie en onderwijsniveau als volgt:

CategorieAantal
beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:486(86,9 %)
Vrouwen:73(13,1 %)
Non-binair0(0,0 %)
Leeftijdscategorie:Jonger dan 30 jaar:13(2,3 %)
30-54 jaar:366(65,7 %)
Ouder dan 54 jaar:180(32,0 %)
OnderwijsniveauLager middelbaar onderwijs of minder 17 289(51,7 %)
Hoger middelbaar 18 of postsecundair onderwijs 19212(37,9 %)
Hoger onderwijs 2058(10,4 %)

11.

Voorgestelde maatregelen


32. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt h), van Verordening (EU) 2021/691 bestaat het gecoördineerde pakket dat aan ontslagen werknemers moet worden verstrekt uit de volgende maatregelen:

–Voorlichting en loopbaan- en outplacementbegeleiding. Deze reeks diensten vormt een uitbreiding op de standaardactiviteiten ter ondersteuning van de voormalige werknemers van TNT door de tewerkstellingscel van de Forem namens de onderneming waar de ontslagen vallen. Het standaardaanbod zal worden verlengd tot na de verplichte periode en er zullen aanvullende specifieke diensten worden voorgesteld, zoals individuele coaching en diensten voor actieve arbeidsvoorziening en -bemiddeling. Bijzondere aandacht zal worden besteed aan kwetsbare personen met psychologische problemen, schulden of een erkende handicap via professionals die gespecialiseerd zijn in het bijstaan van deze groepen mensen.

–Opleiding, omscholing en beroepsopleiding. De werknemers zullen toegang hebben tot het standaardopleidingsaanbod van de Forem en zijn partners. Er zullen ook specifieke modules voor het zoeken naar een baan worden ingevoerd. Bovendien zullen na de profilering en goedkeuring van individuele projecten met de beroepsconsulent specifieke opleidingen op maat worden aangeboden. Er wordt ook een module aangeboden om de IT-vaardigheden te verbeteren en digitale autonomie te verwerven, die specifiek is ontwikkeld voor de voormalige werknemers van TNT. Deze module vormt een aanvulling op de module voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden die deel uitmaakt van het standaard opleidingsaanbod van de Forem.

–Ondersteuning bij het opzetten van een bedrijf. Deze maatregel is gericht op werknemers die hun eigen bedrijf willen opstarten. Hij omvat een diagnose- en begeleidingsfase, bewustmakingsacties op het gebied van ondernemerschap, informatiesessies over de mogelijkheden om een bedrijf op te zetten door middel van territoriale economische diagnoses en netwerken met relevante ondernemers en met gecertificeerde coaches bij de oprichting van een bedrijf.

–Bijdrage voor het opzetten van een bedrijf. Werknemers die een bedrijf opstarten of een activiteit als zelfstandige beginnen, ontvangen een bijdrage van maximaal 15 000 EUR. De bijdrage wordt betaald in twee tranches, nadat het begin van de bedrijfsactiviteiten met bewijsstukken is aangetoond.

–Stimulansen en toelagen: 1) Toelagen voor het zoeken naar werk en opleidingen. De werknemers zullen 1 EUR per uur ontvangen voor daadwerkelijke deelname aan een opleiding of activiteiten in verband met het zoeken naar een baan.

2) Bonus voor het verbeteren van IT-vaardigheden. Werknemers die de specifiek voor hen ontwikkelde module voor toegang tot digitale autonomie volgen, ontvangen een vast bedrag van 400 EUR op voorwaarde dat zij actief deelnemen aan de opleiding en deze ook voltooien. De bonus is bedoeld om digitaal analfabetisme te verminderen door voormalige werknemers van TNT aan te moedigen hun IT-vaardigheden te verbeteren.

3) Toelage om opnieuw onderwijs te volgen. Er wordt een maandelijkse toelage van 350 EUR per maand toegekend aan werknemers die gedurende ten minste één jaar voltijds een secundaire of tertiaire opleiding volgen, of die een kwalificerende opleiding van ten minste 3 maanden volgen om de nodige vaardigheden te verwerven voor banen waar vraag naar is en waarvoor moeilijk personeel te vinden is en die verband houden met kritieke functies 21 of waarvoor een aanzienlijk onevenwicht tussen mannen en vrouwen bestaat.

4) Toelage voor het opzetten van een bedrijf. Om werknemers bij het opzetten van een bedrijf te ondersteunen, wordt gedurende maximaal twaalf maanden een maandelijkse toelage van 350 EUR toegekend.

33. De bovengenoemde opleiding voor het verwerven van digitale autonomie die een aanvulling vormt op de standaardopleiding van de Forem voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden, evenals een module over de circulaire economie en een efficiënt gebruik van hulpbronnen, zijn in overeenstemming met de vereisten van artikel 7, lid 2, van Verordening (EU) 2021/691. De module over de circulaire economie en een efficiënt gebruik van hulpbronnen die is ontwikkeld voor voormalige werknemers van Swissport (EGF/2020/005 BE) 22 zal deel uitmaken van het standaardopleidingsaanbod van de Forem dat wordt medegefinancierd door het ESF+. Daarom neemt dit voorstel die module niet op in de begroting. Daarnaast vormt een hulpbronnenefficiënte economie de kern van het opleidingsaanbod van het “milieu-opleidingscentrum” 23 .

34. De hier voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktbeleidsmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van Verordening (EU) 2021/691 vastgestelde voor een financiële bijdrage in aanmerking komende maatregelen. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

35. België heeft meegedeeld dat de 30/60 uur outplacementdiensten waartoe de werkgever wettelijk verplicht is, onmiddellijk na de ontslagen zijn begonnen. De door het EFG medegefinancierde omschakelingscel heeft deze taak na afloop van de wettelijk verplichte periode onmiddellijk overgenomen.

36. België heeft de nodige informatie verstrekt over maatregelen waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Overeenkomstig artikel 9, lid 1, van Verordening (EU) 2021/691 heeft België bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats komt van dergelijke maatregelen.

12.

Geraamde begroting


37. De totale kosten worden op 2 301 644 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 2 270 644 EUR voor gepersonaliseerde steunmaatregelen en 31 000 EUR voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage.

38. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 1 956 397 EUR (85 % van de totale kosten) gevraagd.

39. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt m), heeft België gespecificeerd dat de nationale voorfinanciering en medefinanciering worden verstrekt door het Waals Gewest.

MaatregelenGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(in EUR) 24
Geraamde totale kosten

(in EUR) 25
Gepersonaliseerde steunmaatregelen (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt a), van Verordening (EU) 2021/691)
Voorlichting en loopbaan- en outplacementbegeleiding
(Reconversion: accompagnement/orientation/mobilisation)
5592 8981 620 081
Opleiding, omscholing en beroepsopleiding
(formations et modules spécifiques)
50015276 000 26
Steun bij het opzetten van een bedrijf (dispositif d’accompagnement à l’entrepreneuriat) 6072043 186
Bijdrage voor het opzetten van een bedrijf
(bourse de lancement)
2510 000250 000
Subtotaal (a):

Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen
1 989 267
(87,61 %)
Toelagen en stimulansen (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691)
Stimulansen en toelagen
(allocation de recherche d’emploi et de formation, prime numérique, allocation de reprise d’études, allocation d’entrepreneuriat)
559503281 377
Subtotaal (b):

Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen:
281 377
(12,39 %)
Activiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 5, van Verordening (EU) 2021/691
1. Voorbereidende activiteiten
0 27
2. Beheer
2 000
3. Voorlichting en publiciteit
10 000
4. Controle en rapportage
19 000
Subtotaal (c):

Percentage van de totale kosten:
31 000
(1,35 %)
Totale kosten (a + b + c):2 301 644
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten)1 956 397

40. De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen. België heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

41. Overeenkomstig artikel 7, lid 2, vierde alinea, van Verordening (EU) 2021/691 heeft België bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opzet of voor overnames door werknemers niet meer dan 22 000 EUR per begunstigde bedragen.

13.

Periode waarbinnen de uitgaven voor financiering in aanmerking komen


42. België heeft de beoogde begunstigden met ingang van 1 april 2022 gepersonaliseerde steunmaatregelen verstrekt. De uitgaven voor de maatregelen komen derhalve vanaf 1 april 2022 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking.

43. Op 19 januari 2021 heeft België de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de uitvoering van het EFG. De uitgaven voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage zullen derhalve van 19 januari 2021 tot 31 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

Beheers- en controlesystemen

44. De aanvraag bevat een beschrijving van het beheers- en controlesysteem zoals voorgeschreven in artikel 23 van Verordening (EU) 2021/691, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. België heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die ook het ESF+ beheren en controleren.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

45. België heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:

–bij de toegang tot de voorgestelde maatregelen en de uitvoering ervan zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

–er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving inzake collectieve ontslagen;

–TNT heeft zijn activiteiten na de ontslagen voortgezet, is zijn wettelijke verplichtingen nagekomen en heeft dienovereenkomstig de nodige maatregelen voor zijn werknemers getroffen;

–dubbele financiering wordt voorkomen;

–de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

46. Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 28 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 186 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.

47. Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van Verordening (EU) 2021/691, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 1 956 397 EUR beschikbaar te stellen – hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen – teneinde een financiële bijdrage toe te kennen in het kader van de aanvraag.

48. Overeenkomstig artikel 15, lid 1, eerste alinea, tweede zin, van Verordening (EU) 2021/691 en zoals voorgeschreven in punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen 29 , zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

49. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in om 1 956 397 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel over te schrijven.

50. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 30 . Dat financieringsbesluit treedt overeenkomstig artikel 15, lid 2, eerste alinea, van Verordening (EU) 2021/691 in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.