Toelichting bij COM(2023)129 - Globaliseringsfonds aanvraag van Spanje - EGF/2022/003 ES/Alu Ibérica

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/20131.

2. Op 30 november 2022 heeft Spanje aanvraag EFG/2022/003 ES/Alu Ibérica ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen bij Alu Ibérica LC S.L. (Alu Ibérica) in Spanje.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van Verordening (EU) 2021/691 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2022/003 ES/Alu Ibérica
LidstaatSpanje
Betroffen regio(’s) (NUTS-niveau 22)Galicië (ES11)
Datum van de indiening van de aanvraag30 november 2022
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag14 december 2022
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens14 december 2022
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens5 januari 2023
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling16 maart 2023
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691
OndernemingAlu Ibérica LC S.L. (Alu Ibérica)
Economische sector(en)
(NACE Rev. 2-afdeling)3
Afdeling 24 (vervaardiging van metalen in primaire vorm)

Referentieperiode (vier maanden)10 mei 2022 – 10 september 2022
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)303
Aantal ontslagen vóór of na de referentieperiode (b)0
Totaal aantal ontslagen (a + b)303
Totaal aantal in aanmerking komende begunstigden303
Totaal aantal beoogde begunstigden303
Begroting voor gepersonaliseerde steunmaatregelen (EUR)1 429 400
Begroting voor de uitvoering van het EFG4 (EUR)70 600
Totale begroting (EUR)1 500 000
EFG-bijdrage (85 %) (EUR)1 275 000

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. Spanje heeft aanvraag EGF/2022/003 ES/Alu Ibérica automobielsector ingediend op 30 november 2022, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4 van Verordening (EU) 2021/691 vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft op 14 december 2022 de ontvangst van de aanvraag bevestigd en Spanje om aanvullende gegevens verzocht. Die aanvullende gegevens werden binnen 15 werkdagen na het verzoek verstrekt. De termijn van vijftig werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt af op 16 maart 2023.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

Betrokken ondernemingen en begunstigden

5. De aanvraag heeft betrekking op 303 ontslagen werknemers wier werkzaamheden bij Alu Ibérica zijn beëindigd. Deze onderneming was actief in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2 afdeling 24 (vervaardiging van metalen in primaire vorm). De ontslagen zijn gevallen in de NUTS 2-regio Galicië (ES 11).

Criteria voor steunverlening

6. Spanje heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers zijn beëindigd, met inbegrip van werknemers die zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten, en/of van zelfstandigen die hun werkzaamheden hebben beëindigd.

7. De referentieperiode van vier maanden voor de aanvraag loopt van 10 mei 2022 tot en met 10 september 2022.

8. Tijdens de referentieperiode werden bij Alu Ibérica 303 werknemers ontslagen.

Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden

9. Overeenkomstig artikel 6, eerste alinea, punt a), gelezen in samenhang met artikel 5, eerste alinea, punt c), van Verordening (EU) 2021/691 is het aantal beëindigingen van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode berekend vanaf de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

In aanmerking komende begunstigden

10. In totaal komen 303 werknemers in aanmerking.

Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid

11. De gebeurtenis die tot deze ontslagen heeft geleid, is het verlies aan concurrentievermogen als gevolg van de stijging van de prijzen van energie en grondstoffen, zoals magnesium, in combinatie met de daling van de mondiale aluminiumprijzen als gevolg van de overcapaciteit in de productie in China, waardoor Alu Ibérica in liquidatie is gegaan5.

12. De primaire aluminiumindustrie in de EU, die bestaat uit twaalf smelterijen in acht lidstaten, is goed voor 3 % van de wereldwijde productie6. Als elektriciteitsintensieve industrie is zij sterk afhankelijk van concurrerende en stabiele elektriciteitsprijzen. Aluminium is een van de sectoren die het meest kwetsbaar zijn voor de stijging van de energieprijzen.

13. Volgens Eurométaux, de handelsvereniging voor non-ferrometalen, waren de elektriciteits- en gaskosten van de producenten in 2022 meer dan tien keer hoger dan in 2021, wat de verkoopprijs van hun producten ruimschoots overschreed7. De productie van ongeveer een miljoen ton aluminium werd tussen oktober 2021 (toen de energieprijzen begonnen te stijgen) en oktober 20228 stopgezet dan wel stilgelegd vanwege de stijgende energieprijzen en de moeilijkheden om energiecontracten tegen vaste prijzen op lange termijn te sluiten.

14. In december 2021 beperkte Alcoa9 de aluminiumproductie (227 000 ton) in San Ciprián (Spanje) tot en met 202410. In het vierde kwartaal van 2022 heeft Aluminium Dunkerque, Europa’s grootste primaire aluminiumsmelterij, de productie met 22 % (63 800 ton) verminderd11, terwijl Speira tot nader order 50 % van zijn smeltproductie in de fabriek “Rheinwerk” in Neuss heeft afgebroken. De smeltproductie zal worden teruggebracht tot 70 000 ton primair metaal per jaar12. Deze golf van bezuinigingen volgt op de definitieve sluiting van de aluminiumsmelterij van Norsk Hydro in Slowakije13 en Alu Ibérica in Spanje14.

15. Het stopzetten of sluiten van de productie in Europa leidt tot een toename van de invoer. De invoer in de EU van aluminium uit China is in de periode februari-juni 2022 met gemiddeld 20 % in volume gestegen ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande jaar15, en die uit Rusland met 13 % in maart-juni 2022 ten opzichte van 202116.

16. Volgens Eurométaux17 is China goed voor meer dan de helft van de wereldwijde productie van verwerkte mineralen en metalen en is het de belangrijkste leverancier van verschillende kritieke grondstoffen voor de EU (met name magnesium, een belangrijke grondstof voor de aluminiumproductie). China heeft bijna een volledig monopolie op de wereldwijde magnesiumproductie (89 %) en levert ongeveer 93 % van de behoeften van de EU sedert de EU haar laatste fabriek voor de productie van magnesium in 2001 heeft gesloten. In het vierde kwartaal van 2021 was er een tekort aan Chinees magnesium als gevolg van de stijgende steenkoolkosten in China. De prijzen van magnesium op de spotmarkt stegen tussen september en oktober 2021 gemiddeld met 157 %18. Het tekort leidde tot grote bezorgdheid bij Europese aluminiumsmelterijen over de mogelijk rampzalige gevolgen van een tekort aan magnesiumvoorziening voor de aluminiumproductie.

17. China heeft zijn binnenlandse productie van metalen en andere strategische materialen sterk gesubsidieerd via zijn industriestrategie “Made in China 2025”. Als gevolg daarvan heeft de Chinese industrie overcapaciteit ontwikkeld voor verschillende metalen, zoals wolfraam, lood en met name aluminium19. Volgens de OESO heeft de toenemende Chinese dominantie van de aluminiumindustrie geleid tot een aanzienlijke verstoring voor andere landen en de mondiale handelspatronen20.

Verwachte effect van de ontslagen op de plaatselijke, regionale of nationale economie en werkgelegenheid

18. De gebieden die het zwaarst getroffen zijn door het faillissement van Alu Ibérica en de daaropvolgende ontslagen, zijn de NUTS 3-regio A Coruña en de stad met dezelfde naam.

19. In 2020 leidden de gevolgen van de pandemie tot een aanzienlijke daling van de activiteit en de arbeidsparticipatie (met respectievelijk 3,20 % en 4,66 %) in A Coruña. Ook het werkloosheidspercentage steeg aanzienlijk, tot 11,63 %, in 2020. Het werkloosheidspercentage is weliswaar sindsdien verbeterd, maar bedroeg in het derde kwartaal van 2022 9,50 %21 (meest recente beschikbare gegevens), oftewel 3,5 procentpunten boven het EU-gemiddelde (6 %)22.

20. Grote ondernemingen zoals Alu Ibérica (250 of meer werknemers) vertegenwoordigen 0,1 % van alle ondernemingen in Galicië, waar 93 % van de bedrijven vijf of minder werknemers heeft, waarvan 67,64 % geen werknemers heeft23.

21. De sluiting van Alu Ibérica heeft vanwege zijn omvang aanzienlijke gevolgen voor de arbeidsmarkt en de economie van de stad A Coruña. Volgens de Spaanse autoriteiten bereikte Alu Ibérica een omzet van meer dan 130 miljoen EUR, met aanzienlijke economische gevolgen voor de lokale actoren die bij het productieproces betrokken zijn: de personeelskosten bedroegen 20 miljoen EUR, de kosten voor externe diensten 80 miljoen EUR en lokale belastingen ongeveer 1,5 miljoen EUR.

22. In september 2022 bedroeg het totale aantal werknemers (d.w.z. personen die aangesloten zijn bij de sociale zekerheid) in de stad A Coruña 93 341, waaronder 7 479 werknemers in de verwerkende industrie. Volgens de Spaanse autoriteiten leidt elke baan die rechtstreeks verloren gaat in deze sector tot het verlies van 1,03 banen in toeleveringsbedrijven. De gevolgen van de sluiting van Alu Ibérica worden aldus geraamd op 615 banen (303 rechtstreeks en 312 in toeleveringsbedrijven), wat neerkomt op een verlies van 8,2 % van de banen in de verwerkende industrie.

23. De economische vooruitzichten zijn in de context van de COVID-19-crisis in combinatie met de Russische aanvalsoorlog tegen Oekraïne verslechterd. De huidige stijging van de inflatie, met name de stijging van de prijzen van grondstoffen en energie, vermindert de marges van ondernemingen en hun concurrentievermogen. Voor 2023 voorspelt de Onafhankelijke autoriteit voor fiscale verantwoording (Autoridad Independiente de Responsabilidad Fiscal, AIReF) dat de stijging van het bbp van Galicië beperkt blijft tot 0,6 %24. De voorspellingen voor de werkgelegenheid voor 2023 zijn pessimistisch, met een stijging van ongeveer 0,2 %25. Dit betekent dat in 2023 minder werknemers worden aangenomen.

24. Werknemers van 45 jaar en ouder zijn al benadeeld op de regionale arbeidsmarkt. In A Coruña behoort 60 % van de geregistreerde werkzoekenden tot deze leeftijdscategorie26. Volgens de Spaanse autoriteiten behoort 35 % van de ontslagen werknemers van Alu Ibérica tot de leeftijdsgroep van 45+ en zullen de ontslagen naar verwachting grote gevolgen hebben voor de werkloosheid in deze leeftijdsgroep.

25. Aangezien de onderneming betrokken is bij een faillissementsprocedure, zullen de ontslagen werknemers bovendien geen ondersteuning voor omscholing ontvangen van de onderneming waar de ontslagen vallen.

26. De regionale autoriteiten zijn van mening dat de bij Alu Ibérica ontslagen werknemers extra steun nodig zullen hebben om de hierboven beschreven problemen op de lokale arbeidsmarkt te boven te komen en een nieuwe baan te vinden.

Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

27. Spanje heeft beschreven hoe in het onderhavige geval rekening is gehouden met de aanbevelingen in het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering. De Galicische autoriteiten hebben toezicht gehouden op het faillissementsproces om de rechten van werknemers te waarborgen en alternatieven te zoeken om de industriële activiteit te behouden (de belangrijkste vraag van de werknemers), hetzij binnen dezelfde sector, hetzij via een operationele herstructurering van de installaties door middel van een nieuwe investeerder.

28. Spanje benadrukt dat overheidsinstanties toezicht houden op de herstructureringsprocessen en de aanvragen voor collectieve ontslagen beheren, ook al zijn zij niet bevoegd deze goed te keuren of af te wijzen. Deze instanties kunnen wel programma’s opstellen om het scheppen van werkgelegenheid te stimuleren in samenwerking met lokale of publiek-private organen (herplaatsingsbureaus).

29. De wettelijke verplichting om werknemers gedurende zes maanden hulp bij het zoeken van een baan, loopbaanbegeleiding en opleiding te bieden, geldt niet voor ondernemingen in een faillissementsprocedure. Spanje vraagt medefinanciering uit het EFG aan ter aanvulling van de algemene diensten die de regionale openbare dienst voor arbeidsvoorziening (Emprego Galicia) aan de werknemers verstrekt.

30. Wat de activiteiten die zijn ondernomen om de ontslagen werknemers bij te staan betreft, heeft Spanje gemeld dat Emprego Galicia de werknemers toegang heeft verleend tot zijn algemene diensten (hulp bij het zoeken van een baan, beroepskeuzeadvies en beroepsopleiding).

Complementariteit met maatregelen die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd

31. Spanje heeft bevestigd dat de hieronder beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, niet ook financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

32. Het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen vormt een aanvulling op maatregelen die uit andere nationale of EU-fondsen worden gefinancierd. De diensten van Emprego Galicia op het gebied van beroepskeuzeadvies en beroepsopleiding komen in aanmerking voor financiering uit het ESF en Next Generation.

Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers of de sociale partners, en plaatselijke en regionale autoriteiten

33. Overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) 2021/691 heeft Spanje aangegeven dat de Vereniging van de metaalindustrieën en aanverwante technologieën van Galicië (Asociación de Industrias del Metal y Tecnologías Asociadas de Galicia, Asime)27 en de vakbonden CCOO28 en UGT29 — de sociale partners die deelnemen aan de sociale dialoog in Galicië — de regionale regering van Galicië (Xunta de Galicia) hebben gesteund bij de voorbereiding van de aanvraag door gedetailleerde informatie te verstrekken over de aluminiumsector en de daarmee verband houdende arbeidsmarkt. Het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen is opgesteld in overleg met de sociale partners en besproken tijdens twee vergaderingen op 2 en 10 november 2022. Via een samenwerkingsovereenkomst zullen de sociale partners ook worden betrokken bij de uitvoering van de dienstverlening.

Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen

Beoogde begunstigden

34. Naar verwachting zullen 303 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt f), van Verordening (EU) 2021/691 is de uitsplitsing van deze werknemers naar geslacht, leeftijdscategorie en onderwijsniveau als volgt:

CategorieAantal beoogde begunstigden
Geslacht:Mannen:293(96,7 %)
Vrouwen:10(3,3 %)
Non-binair:0(0,0 %)
Leeftijdscategorie:Jonger dan 30 jaar:0(0,0 %)
30-54 jaar:294(97,0 %)
Ouder dan 54 jaar:9(3,0 %)
OnderwijsniveauLager middelbaar onderwijs of minder3015(5,0 %)
Hoger middelbaar31 of postsecundair onderwijs32273(90,0 %)
Hoger onderwijs3315(5,0 %)

Voorgestelde maatregelen

35. De volgende gepersonaliseerde steunmaatregelen zullen aan de ontslagen werknemers worden aangeboden:

- Algemene informatiediensten en voorbereidende workshops: dit is de eerste maatregel die aan alle beoogde begunstigden wordt geboden en die bestaat uit algemene informatie over beschikbare advies- en opleidingsprogramma’s en over toelagen en premies, en uit profilering van de werknemers. Tijdens de voorbereidende workshops zal meer gedetailleerde informatie worden verstrekt over herschikking, sectoren waarvoor vergunningen of certificaten van vakbekwaamheid nodig zijn, certificering van op het werk verworven bekwaamheden en zachte vaardigheden. Er worden ook workshops over ondernemerschap gepland.

- Loopbaanbegeleiding met het oog op werk in loondienst of als zelfstandige zal tijdens de volledige implementatieperiode worden verstrekt.

- Opleiding: het opleidingsaanbod omvat 1) opleiding op het gebied van sleutelcompetenties en horizontale vaardigheden, met name basisvaardigheden op IT-gebied die nodig zijn om een baan te vinden; 2) erkenning van eerdere leerervaringen: voorbereiding voor tests voor de erkenning van vaardigheden die door werkervaring zijn verworven; 3) omscholing in de vorm van beroepsopleiding, zoals onderhoud van gebouwen en stadsuitrusting, magazijnbeheer, magazijnlogistiek, heftruck- en platformchauffeur, bedrijfsautomatisering, Scrum Master-certificering34 enz. De omscholing is gericht op het aanleren van nieuwe beroepsvaardigheden die deel uitmaken van de nationale catalogus van beroepskwalificaties; en 4) bijscholing in de vorm van beroepsopleiding zoals virtual en augmented reality voor aluminiumproducten, CAD/CAM-oplossingen35 voor aluminiumcomponenten en -onderdelen, legeringen op maat36, behandelingen van aluminium (lakken, anodiseren en chemisch polijsten), additieve productie met laser, en uiteenlopende lastechnieken, zoals lastechnieken met FSW37 en hybride laser/MAG-technieken38, systemen voor gemonitord elektrisch booglassen enz. Er zal worden voorzien in opleiding in ondernemerschap voor degenen die als zelfstandige willen werken.

- Intensieve hulp bij het zoeken naar werk, waaronder een actief onderzoek van de plaatselijke en regionale arbeidskansen (ook voor zelfstandigen) en het zoeken naar een gepaste baan.

- Begeleiding door een mentor na herintreding: de werknemers die opnieuw aan de slag gaan, zullen tijdens de eerste maanden worden begeleid om mogelijke problemen met de nieuwe baan te voorkomen.

- Premies: er zal een waaier aan premies worden aangeboden: 1) premie voor deelname: de werknemers die deelnemen aan de maatregelen en het vastgestelde traject voor re-integratie volgen, zullen maximaal 400 EUR ontvangen (één uitbetaling of in tranches); 2) bijdrage in de reiskosten: 0,19 EUR/kilometer plus extra kosten zoals tolheffingen en parkeerkosten, indien nodig, en reiskostenvergoeding voor het openbaar vervoer; 3) bijdrage in de uitgaven voor verzorgers van afhankelijke personen: werknemers met zorgverantwoordelijkheden (voor kinderen, ouderen of personen met een beperking) krijgen tot 20 EUR per dag dat zij deelnemen aan de maatregelen. Deze maatregel is bedoeld om tegemoet te komen aan de extra kosten die de deelnemers met zorgtaken moeten maken wanneer zij aan opleiding of andere maatregelen deelnemen; 4) premies ten behoeve van outplacement: personen die als werknemer in loondienst of als zelfstandige terugkeren naar de arbeidsmarkt, zullen voor een periode van maximaal zes maanden 200 EUR per maand ontvangen. Deze premie is bedoeld om met name oudere werknemers te stimuleren om op de arbeidsmarkt te blijven of hen aan te moedigen snel weer aan het werk te gaan.

36. Opkomende en meer dynamische sectoren integreren voortdurend nieuwe arbeidstechnieken en nieuwe technologieën in de productieprocessen. Daarom werd bij het ontwerpen van het opleidingsaanbod prioriteit gegeven aan vaardigheden die nodig zijn op het gebied van digitalisering, robotisering en de overgang naar een groene economie (zoals vaardigheden in verband met nieuwe mobiliteit, nieuwe brandstoffen, elektrische technologieën enz.). Daarbij heeft Asime een belangrijke rol gespeeld.

37. De meeste voorgestelde bijscholingsopleidingen zijn in overeenstemming met de vereisten van artikel 7, lid 2, van Verordening (EU) 2021/691, zoals de opleiding over legeringen op maat, die gericht is op duurzame productie in faciliteiten voor recycling en omsmelting.

38. De hier voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktbeleidsmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van Verordening (EU) 2021/691 vastgestelde voor een financiële bijdrage in aanmerking komende maatregelen. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

39. Spanje heeft de nodige informatie verstrekt over maatregelen waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Overeenkomstig artikel 9, lid 1, van Verordening (EU) 2021/691 heeft Spanje bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats komt van dergelijke maatregelen.

Geraamde begroting

40. De totale kosten worden op 1 500 000 EUR geraamd, met inbegrip van uitgaven voor een bedrag van 1 429 400 EUR voor gepersonaliseerde steunmaatregelen en 70 600 EUR voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage.

41. Van het EFG wordt in totaal een financiële bijdrage van 1 275 000 EUR (85 % van de totale kosten) gevraagd.

42. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt m), van Verordening (EU) 2021/691 heeft Spanje gespecificeerd dat de nationale voorfinanciering en medefinanciering worden verstrekt door de Consellería de Promoción de Emprego e Igualdade (regionaal Ministerie van Werkgelegenheid en Gelijkheid).

MaatregelenGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(in EUR)39
Geraamde totale kosten
(in EUR)40
Gepersonaliseerde steunmaatregelen (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt a), van Verordening (EU) 2021/691)
Algemene informatiediensten en voorbereidende workshops
(acogida y diagnóstico inicial)
30310030 300
Loopbaanbegeleiding
(orientación laboral)
205500102 500
Opleiding
(formación transversal, de especialización dentro del sector, de recualificación fuera del sector y en autoempleo)
2652 545674 500
Intensieve hulp bij het zoeken naar werk
(apoyo a la recolocación, prospección laboral)
1801 300234 000
Begeleiding door een mentor na herintreding
(seguimiento en el empleo)
15025037 500
Subtotaal (a):

2.

Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen

1 078 800
(75,47 %)
Toelagen en premies (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691)
Premies
(beca de participación, beca de desplazamiento, incentivo para la inserción laboral por cuenta ajena o propia, incentivo para la conciliación)
2151 631350 600
Subtotaal (b):

3.

Percentage van het pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen:

350 600
(24,53 %)
Activiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 5, van Verordening (EU) 2021/691
1. Activiteiten op het vlak van voorbereiding
0
2. Beheer
47 267
3. Voorlichting en publiciteit
14 933
4. Controle en rapportage
8 400
Subtotaal (c):

4.

Percentage van de totale kosten:

70 600
(4,71 %)
Totale kosten (a + b + c):1 500 000
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten)1 275 000

43. De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen. Spanje heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

Periode waarbinnen de uitgaven voor financiering in aanmerking komen

44. Spanje heeft de beoogde begunstigden vanaf 2 maart 2023 gepersonaliseerde steunmaatregelen verstrekt. De uitgaven voor de maatregelen komen derhalve vanaf 2 maart 2023 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking.

45. Op 1 maart 2023 heeft Spanje de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de implementatie van het EFG. De uitgaven voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage zullen derhalve van 1 maart 2023 tot 31 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

Beheers- en controlesystemen

46. De aanvraag bevat een beschrijving van het beheers- en controlesysteem zoals voorgeschreven in artikel 23 van Verordening (EU) 2021/691, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. Spanje heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die ook het ESF+ beheren en controleren. De Xunta de Galicia41 zal fungeren als de intermediaire instantie voor de beheersautoriteit.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

5.

47. Spanje heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:


- bij de toegang tot de voorgestelde maatregelen en de uitvoering ervan zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

- er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving inzake collectieve ontslagen;

- dubbele financiering wordt voorkomen;

- de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

48. Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-202742 mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 186 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.

49. Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van Verordening (EU) 2021/691, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 1 275 000 EUR beschikbaar te stellen – hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen – teneinde een financiële bijdrage toe te kennen in het kader van de aanvraag.

50. Overeenkomstig artikel 15, lid 1, eerste alinea, tweede zin, van Verordening (EU) 2021/691 en zoals voorgeschreven in punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen43, zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

51. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in om 1 275 000 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel over te schrijven.

52. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van Verordening (EU, Euratom) 2018/104644. Dat financieringsbesluit treedt overeenkomstig artikel 15, lid 2, eerste alinea, van Verordening (EU) 2021/691 in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.