Toelichting bij COM(2023)739 - Wijziging van bijlage II bij Verordening 396/2005 wat de maximumgehalten aan residuen van thiacloprid in of op bepaalde producten betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



Overeenkomstig de bij Verordening (EG) nr. 178/2002 vastgestelde algemene beginselen, en met name de noodzaak een hoog niveau van consumentenbescherming te waarborgen, zijn bij Verordening (EG) nr. 396/2005 geharmoniseerde bepalingen van de Unie vastgesteld betreffende de maximumgehalten aan bestrijdingsmiddelenresiduen (MRL’s) in of op levensmiddelen en diervoeders van plantaardige en van dierlijke oorsprong. Daarbij wordt erkend dat voor buiten de Unie geproduceerde levensmiddelen en diervoeders afwijkende landbouwpraktijken met betrekking tot het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen overeenkomstig de wet kunnen zijn toegepast, wat soms resulteert in bestrijdingsmiddelenresiduen die afwijken van die welke het gevolg zijn van legale toepassingen in de Unie. Daarom voorziet de verordening in de mogelijkheid om een aanvraag in te dienen voor de vaststelling van MRL’s voor ingevoerde producten (d.w.z. invoertoleranties) door een volledig wetenschappelijk dossier te verstrekken waarin rekening wordt gehouden met deze toepassingen en de daaruit voortvloeiende residuen, dat vervolgens door een lidstaat en de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) wordt geëvalueerd. Ook worden MRL’s die op internationaal niveau door de Commissie van de Codex Alimentarius zijn vastgesteld, in aanmerking genomen wanneer MRL’s worden vastgesteld, rekening houdend met de desbetreffende goede landbouwpraktijken.

In de EFSA-conclusies over collegiale toetsing 1 zijn voor de werkzame stof thiacloprid gebieden aangewezen die aanleiding geven tot ernstige bezorgdheid in verband met de verontreiniging van grondwater door metabolieten van thiacloprid met betrekking tot een of meer representatieve gebruiksdoeleinden die aan de goedkeuringscriteria van artikel 4 van Verordening (EG) nr. 1107/2009 voldoen. Bijgevolg is de goedkeuring van de stof bij Uitvoeringsverordening (EU) 2020/23 2 van de Commissie niet verlengd. Daarnaast is thiacloprid overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1272/2008 van het Europees Parlement en de Raad ingedeeld als giftig voor de voortplanting, categorie 1B.

De lidstaten moesten alle toelatingen van gewasbeschermingsmiddelen die de werkzame stof thiacloprid bevatten, uiterlijk op 3 augustus 2020 intrekken. De maximale respijtperiode die een lidstaat overeenkomstig artikel 46 van Verordening (EG) nr. 1107/2009 mocht toekennen, is op 3 februari 2021 verstreken.

Overeenkomstig artikel 14, lid 1, punt a), en in samenhang met artikel 17 van Verordening (EG) nr. 396/2005, heeft de Commissie na de niet-verlenging van thiacloprid een verordening opgesteld om de MRL’s ervan te verlagen tot de bepaalbaarheidsgrens. Desondanks zijn er enkele uitzonderingen mogelijk voor bepaalde invoertoleranties en Codex-MRL’s (CXL’s), met name wanneer deze onlangs zijn geëvalueerd en door de EFSA3 veilig zijn bevonden. Die MRL’s zijn gehandhaafd overeenkomstig artikel 3, lid 2, punt g), en artikel 14, lid 2, punten a), c) en e), van Verordening (EG) nr. 396/2005.

De Commissie heeft de lidstaten een ontwerpverordening voorgelegd, die grondig is besproken in het Permanent Comité voor planten, dieren, levensmiddelen en diervoeders tijdens zijn vergaderingen van 13-14 februari 2023, 10-11 mei 2023 en 18-19 september 2023.

•Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

De gevolgde aanpak is in overeenstemming met de bepalingen van Verordening (EG) nr. 396/2005.

Inhoudsopgave

  1. Rechtsgrondslag
  2. Gevolgen voor de begroting

1.

Rechtsgrondslag


, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag



In overeenstemming met het gunstige met redenen omklede advies van de EFSA en op grond van artikel 14, lid 1, punt a), en artikel 49, lid 2, van Verordening (EG) nr. 396/2005 is een ontwerpverordening van de Commissie opgesteld en bij het Permanent Comité voor planten, dieren, levensmiddelen en diervoeders ingediend (zie punt 1). Overeenkomstig artikel 45, lid 4, van die verordening is de regelgevingsprocedure met toetsing van toepassing overeenkomstig artikel 5 bis van Besluit 1999/468 van de Raad.

Keuze van het instrument



Bovengenoemde ontwerpverordening van de Commissie, waarin wordt voorgesteld de MRL’s voor thiacloprid te herzien, is op 18-19 september 2023 voor advies voorgelegd aan het Permanent Comité voor planten, dieren, levensmiddelen en diervoeders. Het comité heeft over de ontwerpverordening van de Commissie geen advies uitgebracht, aangezien noch voor noch tegen de voorgestelde maatregelen een gekwalificeerde meerderheid werd bereikt.

Bijgevolg dient de Commissie overeenkomstig artikel 5 bis van Besluit 1999/468/EG van de Raad, in samenhang met artikel 45, lid 4, van Verordening (EG) nr. 396/2005, een voorstel voor een verordening van de Raad in bij de Raad en het Parlement betreffende de te nemen maatregelen. De Raad neemt binnen een maand na de datum van verwijzing naar de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen een besluit over de voorgestelde maatregel. Indien de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen bezwaar maakt tegen de maatregel, wordt de maatregel niet vastgesteld. Indien de Raad overweegt de voorgestelde maatregel aan te nemen, legt hij deze maatregel onverwijld voor aan het Europees Parlement. Indien de Raad geen advies uitbrengt, wordt de verordening teruggezonden naar de Commissie, die de verordening onverwijld ter toetsing aan het Europees Parlement voorlegt. Indien het Parlement geen bezwaar maakt tegen de maatregel, wordt deze door de Commissie vastgesteld. Indien het Parlement bezwaar maakt tegen de maatregel, wordt deze niet door de Commissie vastgesteld.

3.EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Voor deze uitvoeringsverordening zijn in het kader van Verordening (EG) nr. 396/2005 geen evaluaties, raadplegingen van belanghebbenden of effectbeoordelingen voorzien.

2.

Gevolgen voor de begroting



De verordening heeft geen gevolgen voor de begroting.

5.OVERIGE ELEMENTEN

Artikelsgewijze toelichting



Naar aanleiding van de niet-verlenging van de goedkeuring van thiacloprid, wordt met deze verordening beoogd alle bestaande MRL’s ervoor tot de bepaalbaarheidsgrens te verlagen, met uitzondering van sommige MRL’s die zijn gebaseerd op gebruik in niet-EU-landen. De MRL’s voor thiacloprid in papaja’s en thee komen overeen met invoertoleranties waarvan de EFSA in 2023 heeft bevestigd dat zij veilig zijn voor consumenten 3 . De MRL’s voor thiacloprid in noten, kweeperen, mispels, loquats/Japanse mispels, abrikozen, kersen (zoet), pruimen, aardbeien, bramen/braambessen, dauwbramen, ander kleinfruit en besvruchten, kiwi’s, aardappelen, tomaten, aubergines, meloenen, watermeloenen, rijst, tarwe, dierlijke (varkens, runderen, schapen, paarden, pluimvee en andere landbouwdieren) producten uit weefsel (spier, lever, nier en eetbaar slachtafval), melk en eieren komen overeen met CXL’s die veilig werden geacht voor consumenten 3.