Toelichting bij COM(2023)791 - Sluiting van de partnerschapsovereenkomst met de leden van de Organisatie van staten in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

# otivering en doel van het voorstel

3.

Dit voorstel betreft de sluiting van een nieuwe partnerschapsovereenkomsttussen de Europese Unie (EU) en haar lidstaten en de leden van de Urganisatie van state n in Afr i ka, het oari bisch


gebied en de Stille Oceaan. Voorheen bekend als de 'ACS groep van staten' (ACS), werd de

groep in april 2020 de 0 rganisatie van staten in Afr i ka, het Uari bisch gebied en de Otille Oceaan (OACPS), een internationale organisatie.

Sinds 2000 vormt de rartnerschapsovereenkomst van VvOtonou het kader voor de betrekkingen t u ss e n de EU en de 79 ACS-i anden. Z_iJ is gebaseerd op politieke dialoog en economische, handels" en o n tw ikkelingssamenwerking. De Partnerschapsovereenkomst werd herzien in 2005 en 2010 en liep eind februari 2020 ar. A angezien de partners echter meer tijd nodig hadden voor de onderhandelingen over de opvolger van de Partnerschapsovereenkomst

(hierna 'de Overeenkomst' genoe m d) en de EU meer tijd nodig had voor de afronding van

4.

haar interne procedures om de ondertekening van de Overeenkomst goed te keuren, werd de toepassing van de Overeenkomst van Cotonou vijf keer voorlopig verlengd, in eerste instantie


tot en m et 31 decern ber 2020, daarna tot en met 30 novem ber 2021, 30juni 2022, 30juni 2023 en 31 o kto ber 2023. De 0 vereenkomst werd op 15 novem ber 2023 door de EU en haar lidstaten en door de OACPS-, eden ondertekend . Uit hoofde van artikel 98, Md 4, van de Overeenkomst vangt de voorlopige toepassing aan op de eerste dag van de tweede maand na de ondertekening, wm een Juridisch vacuüm in de EU-ACS "betrekkingen te voorkomen, wordt de huidige wvereenkomst opnieuw verlengd tot en met 31 decern ber 2023.

Een gemoderniseerde overeenkomst is broodnodig om de betrekkingen tussen de EU en de ACS afte stemmen op de nieuwe ambitie die voort vloeit uit nieuwe behoeften en uitdagingen. Sinds de goedkeuring van de Overeenkomst van Cotonou is de wereld, die meer dan ooit onderling verbonden is, sterk veranderd en dat geldt ook voor de EU, haar partners en hun geza menl ij ke aspiraties.

In september 2018 werd gestart met de onderhandelingen over een nieuwe overeenkomst, kort nadat de Raad de Commissie en de hoge vertegenwoordiger had gemachtigd om namens de Europese Unie onderhandelingen te openen, alsook te onderhandelen over de onder de bevoegdheid van de Unie vallende bepalingen van een pa rtnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten, enerzijds, en de landen van de groep van staten in Afr i k a, h et Caribisch gebied en de Stille Oceaan, anderzijds, en in juni 2018 onderhandel i ngsrichtsnoeren had vastgesteld. De Ra ad en het Europees Parlement werden gedurende de onderhandelingen regelmatig op de hoogte gehouden. Het speciaal comité dat is ingesteld bij het besluit van de Raad tot machtiging tot het openen van onderhandelingen, werd gedurende de onderhandelingen geraadpleegd. Op 15 apri, 2021 parafeerden de hoofdonderhandelaars de o n tw erptekst van de Overeenkom st, met uitzondering van de definitie van de Pa rt ij en bij de Overeen ko mst.

Het algemene doel van de Overeenkomst is een ambitieus en versterkt politiek partnerschap tot stand te brengen, waarbij een nieuwe dynamiek wordt ingeluid en verder wordt gegaan dan de traditionele o n tw ikkelingssamenwerking. In het kader van de Overeenkom st krijgt elke

Overeenkom stig Verordening (EU, Euratom) 201 5/2264 betreffende de geleidel ij ke afschaffing van de afwijking voor de Ierse taal worden internationale overeenkomsten pas met ingang van 1 januar, 2022 in het Iers vertaald.

1

regio bevoegdheden. Uit zal het voor de EU en de leden van de OACPS mogelijk maken grotere ambities op lokaal, nationaal, regionaal en internationaal niveau te verwezenlijken.

De nieuwe Overeen komst heeft specifiek tot doel.

1.

2. 3.

de mensenrechten, de democratische beginselen, de rechtsstaat en goed bestuur te bevorderen, te beschermen en te behartigen, met bijzondere aandacht voor gendergelij kheid,

vreedzame en veerkrachtige staten en samenlevingen op te bouwen en bestaande en opkomende bedreigingen voor vrede en veiligheid aan te pakken,

menselijke en sociale o n tw ikkeling te bevorderen, en met name armoede uit te bannen en ongel ij kheden aan te pakken, door ervoor te zorgen dat iedereen een waardig leven kan leiden en niemand aan zijn lot wordt overgelaten, met bijzondere aandacht voor vrouwen en meisjes,

investeringen te mobiliseren, de handel te onder steunen en de o n tw ikkeling van de particuliere sector te bevorderen, met het oog op duurzame en inclusieve groei en fatsoenlijke banen voor iedereen,

5.

de klimaatverandering te bes tr ij den, het milieu te beschermen en te zorgen voor een duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen, alsmede


een brede en evenwichtige aanpak van migratie in de prakt ij k te brengen, om de vruchten te plukken van veilige, ordelijke en reguliere migratie en mobiliteit, irreguliere migratie te beteugelen en tegelijkertijd de onderliggende oorzaken ervan aan te pakken, met volledige inachtneming van het internationaal recht en in overeen stemming metde respectieve bevoegdheden van de Pa rt ij en.

De C ommissie is van oordeel dat de door de Kaad in zijn onderhandelingsrichtsnoeren vastgestelde doelstellingen zijn bereikt en dat de uit de onderhandelingen voortgekomen tekst aanvaardbaar is voor de Unie.

5. 6.

# Ve renigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleid sterrein

6.

De onderhandelingen over de Overeenkomst waren in overeen stemming met de uitgebreide onderhandelingsrichtsnoeren die de Kaad in Juni 2018 had vastgesteld op grond van een


De onderhandelingsrichtsnoeren bouwen voort op voorafgaande evaluaties, een effect beoordeling, mededeling en aanbeveling.

7.

Aanbeveling voor een BESLUIT VAN DE RAAD tot machtiging tot het openen van onderhandelingen over een partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en de landen in Af r ika, het Caribisch


gebied en de Stille Oceaan. COM (2017) 763 nnai.

8.

GEZAMENLIJKE MEDEDELING AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD. Een


hernieuwd partnerschap met de landen in Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan. JOIN (2016) 52 final.

GEZAMENLIJK WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE. Eva,uat,e van

de Overeenkomst van Cotonou. SWD (2016) 250 final.

GEZAMENLIJK WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE EFFECTBEOORDELING bU het dooument GEMEENSCHAPPELIJKE MEDEDELING AAN HET

9.

EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD E en hernieuwd partnerschap met de landen in Afrika, h et


Caribiseh gebied en de Stille Ooeaan. SWD (2016) 380 final. JOIN (2016) 52 final. SWD (2016) 381 final.

GEZAMENLIJKE DISCUSSIENOTA Naar een nieuw partnerschap tussen de Europese Unie en de staten in Afrika, hetCaribisch gebied en de Stille Oceaan na 2020. JOIN (2015) 33 nnai.

2

aanbeveling van de Commissie voor een besluit van de Raad tot machtiging tot het openen van onderhandelingen over een partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en de landen van de groep van staten in Afr i ka, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan, voo rt bouwend op een voorafgaande evaluatie, een effectbeoordeling en een mededeling. In al deze richtsnoeren is rekening gehouden met het beleid en de strategieën van de EU op de verschillende betrokken gebieden, alsook met die van de partners van de EU, waaronder de Agenda 2063 van de Afr ikaanse Unie, de gemeenschappelijke strategie Afrika-EU uit 2007, de gezamenlijke strategie voor een partnerschap tussen de EU en het Uari bisch gebied uit 2012 en de strategie voor een versterkt partnerschap met de eilanden in de Stille Oceaan uit

2006.

10.

Het nieuwe partnerschap bouwt voort op verschillende internationaal overeengekomen


normen en doelstellingen. De Agenda 2030 van de Verenigde Naties (SDG's) en de

Overeenkomstvan Par ij s inzake klimaatverandering vormen de kern van de Overeenkom st en het optreden van de partners in de toekomst.

M eer specifiek, op thematisch niveau, is de Overeenkomst volledig afgestemd op het b esta a n d e EU "beleid.

In overeen stemming met de integrale strategie voor het buitenlands en veiligheidsbeleid van de Europese Unie zal de Overeenkomst b ij dragen tot de totsta ndbrenging van inclusieve, vreedzame en veerkrachtige samenlevingen. Zij bevordert een brede en geïntegreerde aanpak van conflicten en crises en heeft tot doel de onderliggende oorzaken ervan aan te pakken, evenals nieuwe of toenemende bedreigingen voor de veiligheid, zoals terrorisme, de financiering daarvan en gewelddadig extremisme om er maar een paar te noemen. De partnerschapsdialoog zal van cruciaal belang zijn voor de verdere verdieping van de acties op deze gebieden en, in ruimere zin, op alle gebieden die onder het partnerschap vallen. De Overeenkom st bevordert meer politieke samenwerking en bevestigt opnieuw het belang van samenwerking in internationale fora, maar ook van het smeden van allianties op mondiale schaal om een doeltreffend multilateraal systeem tot stand te brengen.

I F 4

In overeen stemming met de Luropese consensus inzake o n tw ikkeling bevat de Overeenkom st omvattende verbintenissen die geïnspireerd zijn op en zullen b ij dragen tot de verwezenlijking van de duurzame~o n tw i kkel i ngsdoelstel I i ngen

(SDG's) van de Agenda 2030 van de Verenigde Naties. De mensgerichte aanpak van

de Overeenkomst houdt rekening met de verschillende, onderling verbonden aspecten van duurzame o n tw ikkeling, of het nu gaat om economische, sociale, milieu- of veiligheidsgerelateerde aspecten. AI deze belangrijke dimensies en andere transversale kwesties zoals Jongerenzaken, gendergelijkheid, goed bestuur en mensenrechten, vullen elkaar aan en worden b ij zonder belangrijk geacht. Samen zullen de partners zich inzetten om de planeet te beschermen, armoede in al haar vormen uit te bannen, ongel ij kheden aan te pakken en de sociale cohesie te bevorderen.

In overeenstemming met de [luropese vjreen LJeal en het milieubeleid van de EU wordt in de Overeenkom st erkend dat op verschillende niveaus dringend actie moet worden ondernomen om de duurzaamheid van de planeet te waarborgen en de

11.

G lobal Strategy for the European Union's Foreign and Security Policy


Europese consensus inzake ontwikkeling Europese Green Deal

3

ernstige dreiging van de klimaatverandering, milieuaantasting en het niet"duurzame gebruik van natuurlijke hulpbronnen tegen te gaan. De partners st reven ernaar de mondiale respons op de klimaatverandering te versterken, veerkracht op te bouwen en een belangrijke rol te spelen bij de uitvoering van de Overeenkomst van Parijs, die zal fungeren als overkoepelend kader voor het partnerschap.

• i 6

• In overeenstemming met het nieuwe migratie- en asielpact en het migratiebeleid van de EU wordt in de wvereenkomst een brede en evenwichtige aanpak gehanteerd, waarbij de verschillende onderling verbonden dimensies van zowel legale als irreguliere migratie op coherente wijze worden aangepakt om goed beheerde migratie en mobiliteitte bevorderen.

• Het voorstel is ook volledig in overeenstemming met andere EU "belei ds m aatregelen die verband houden met de vastgestelde prioriteiten, zoals energie, onderwijs, gendergelij kheid, werkgelegenheid, onderzoek en innovatie, en handel.

Inhoudsopgave

1.

Rechtsgrondslag


, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

De rechtsgrondslag voor de sluiting van de Overeenkomst is artikel 217, in samenhang met arti kei 218, Md 6, punt a), te lezen in samenhang met artikel 218, lid 8, tweede alinea, van het Ver drag betreffende de werking van de Europese Unie.

B ij de va stste Ming van zijn besluit waarbij machtiging wordt verleend tot het openen van onderhandelingen over een p a rt n e rs c h a p s o v e re e n k o m st met de landen in Afr ika, het Uari bisch gebied en de Stille Oceaan (ACS), heeft de Raad de titel en artikel 1 van het aanbevolen

besluit zodanig aangepast dat de Overeenkomst als 'gemengd' wordt bepaald7. Daarnaast

hebben de ve rte genwoordigers van de regeringen van de lidstaten, in het kader van de Raad b ij een, een apart intergouvernementeel besluit aangenomen waarbij de Commissie wordt gemachtigd om namens hen te onderhandelen over de bepalingen van de voorlopige

8 n

toepassing die de bevoegdheid van de lidstaten betreffen . VJ e onderhandelingen werden op 15 april 2021 succesvol afgerond, met uitzondering van de definitie van de Pa rt ij en. Op 11 juni 2021 heeft de Uom missie een voorstel voor een besluit van de Kaad b etr ef f e n d e de ondertekening en de voorlopige toepassing van de wvereenkomst als een uitsluitend de EU betreffende overeenkomst ingediend. Op 20jum 2023 heeft de Kaad het besluit betreffende de ondertekening en de voorlopige toepassing van de Overeenkomst als een gemengde overeenkom st vastgesteld . Naar aanleiding van het besluit van de Raad, en om te voorkomen dat de sluiting door de Europese Unie in de Raad wordt opgehouden, hebben de Commissie

12.

Een n i e u


w migratie" en asielpact

Besluit van de Raad tot machtiging van de Europese Commissie en de hoge vertegenwoordiger voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid gemachtigd om namens de Europese Unie onderhandelingen te openen alsook te onderhandelen over de onder de bevoegdheid van de Europese Unie vallende bepalingen van een pa rtnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lid state n, enerzijds, en de landen van de groep van state n i n Afrika, het Caribisch gebied en de Stille Oceaan, anderzijds, ST

9426 2018 INIT.

Besluit van de ve rte genwoordigers van de regeringen van de lid state n, in het kader van de Ra ad b ij e e n , tot machtiging van de Europese Commissie tot het voeren van onderhandelingen, namens de lidstaten, over de onder de bevoegdheden van de lid st aten vallende bepalingen van een partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lids ta ten, enerzijds, en de state n i n Afr ika, het Caribisch gebied en de Sti Me Oceaan, anderzijds, va stg este ld door de vertegenwoordigers van de

regeringen van de lid st aten, ST 9426 2018 INIT.

Besluit van de Raad [zoals vervat in Ra ad sdocument 8371/23 DCL 1] van 20 j u I i 2023 betreffende de ondertekening, namens de Europese Unie, en de voorlopige toepassing van de Partnerschapsovereenkomst tussen de Europese Unie, enerzijds, en de leden van de Organisatie van staten in Afrika, h et Caribisch gebied en de Stille Oceaan (OACPS), anderzijds.

4

en de hoge vertegenwoordiger besloten het b ij gaand o n tw erpvoorstel in te dienen voor sluiting van de Overeenkomst als een gemengde overeenkomst.

13.

E v e n r


e d i g h e i d

Dit initiatief streeft de doelstelling van de Unie op het gebied van extern optreden direct na en

draagt bij tot de politieke prioriteit van de 'EU als sterkere mondiale speler'. Het is in

overeen stemming met de uitgangspunten van de integrale EU_strategie om met andere partners samen te werken en de externe partnerschappen van de EU op vera n tw oorde wijze te vernieuwen om aldus de externe prioriteiten van de EU te verwezenlijken. Met voorstel

14.

versterkt de samenwerking met de respectieve regio's, waardoor een meer op maat gesneden


aanpak mogelijk wordt en ter onder steuning van de brede EU "strategie met Afrika. De voorgestelde Overeenkom st vergemakkelijkt ook de interactie tussen de verschillende bestu ursn iveaus.

15.

Keu


ze van hetinstrument

Dit voorstel is in overeenstemming met artikel 218, lid 6, VWEU, uit hoofde waarvan de Raad besluiten over internationale overeenkomsten va stste It. Er bestaat geen ander rechtsinstrument dat kan worden gebruikt om de in dit voorstel uitgedrukte doelstellingen te b e r e i ken.

16.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING


# Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Het was belangrijk voor de EU en haar partners om rekening te houden met de lessen die uit hun langdurige samenwerking zijn getrokken. In het kader van de beleidsvoorbereiding van een nieuwe partnerschapsovereenkomst met de staten in Afr i ka, het Uari b isch gebied en het gebied van de Stille Oceaan is voorafgaand aan en tijdens de onderhandelingen een aantal specifieke evaluaties en raadplegingen uitgevoerd om zowel het publiek als de belanghebbenden en de partners te raadplegen en conclusies te trekken uit de samenwerking t u ss e n de EU en de ACS in de afgelopen decennia. LJeze kunnen in twee categorieën worden ingedeeld.

• Evaluatie van de Overeenkom st van Cotonou

Openbare raadplegingen



M et de desbetreffende conclusies en resultaten is rekening gehouden en deze zijn terug te vinden in de voorges te Ide Overeenkomst.

# Effectbeoordeling

In 2016 is een effectbeoordeling (SWD(2016) 380 final) gepubliceerd, samen met een mededeling over de toekomstige betrekkingen van de EU m et d e ACS-, a n d e n (JOIN(2016) 52 final), die als basis diende voor de daaropvolgende aanbeveling van de Commissie voor een besluit van de Raad houdende machtiging tot het openen van onderhandelingen en de onderhandelingsrichtsnoeren van de Raad. Zij had tot doel te bepalen in welke vorm de betrekkingen met de partners in Afr ika, het Uari bisch gebied en de Otille Oceaan het best konden worden georganiseerd en geregeld. Uit de effectbeoordeling zijn verschillende opties naar voren gekomen waarvan één de voorkeur genoot en uiteindelijk

werd gekozen. Deze kan als volgt worden samengevat: "De voorkeursoptie voor de EU is een

5

nieuw partnerschap tussen de EU en de ACS 'landen, in de vorm van een overkoepelende

overeenkomst met een 'dak' in het kader waarvan gemeenschappelijke waarden, beginselen

en belangen zij n opgenomen en algemene beginselen en mogelijkheden voor samen we rking op mondiaal niveau worden va stg este id, alsook drie partnerschappen wa a r i n regiospecifieke pr ior iteiten en a cti es wo r den va stg este ld voor respectieve/ijk Afrika, het Ca rI b isch gebied en de St111 e Ocea a n,

# Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging Niet van toepassing.

# Grondrechten

Een van de doelstellingen van de Overeenkomst is het bevorderen en eerbiedigen van de mensenrechten en de fundamentele vr ij heden, alsook van de democratie, de rechtsstaat en goed bestuur. Dit is een belangrijk aspect gezien de veranderingen die wereldwijd plaats vinden, met opkomende machten die deze waarden en beginselen niet noodzakelijkerwijs delen. Uvereenkomstig de gemeenschappelijke aanpak van de EU inzake het gebruik van politieke clausules plegen de Pa rt ij en in geval van schending van de essentiële elementen van de Overeenkom st gestructureerd en systematisch overleg. Indien zij niet tot een wederzijds aanvaardbare oplossing kunnen komen, kan de kennisgevende Partij passende maatregelen nemen.

2.

Gevolgen


17.

VOORDE BEGROTING


De 0 vereenkomst bevat geen financieel protocol. De EU verbindt zich ertoe het passende niveau van financiële middelen beschikbaar te stellen in overeenstemming met haar interne voorschriften en procedures.

18.

5. OVERIGE ELEMENTEN


# Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Er zal toezicht worden gehouden op de uitvoering van de Overeenkomst door middel van een regelmatige partnerschapsdialoog, zie het algemene deel, deel I, artikel 3, Md 1. De R egionale Protocollen bevatten specifieke bepalingen inzake uitvoering en toezicht, zie het Regionaal Protocol voor Afri ka, deel I, artikel 0, het Regionaal Protocol voor het Caribisch gebied, deel I, artikel 8, en het Regionaal Protocol voor de Stille Oceaan, deel I, artikel 8.

De OACPS-EU-Ra ad van M inisters ziettoe op de effectieve en consistente uitvoering van de Overeenkomst, stelt beleidsrichtsnoeren vast en neemt besluiten om uitvoering te geven aan specifieke aspecten die nodig zijn voor de uitvoering van de bepalingen van de Overeenkomst, zie het algemene deel, deel V, a rt i k e I 88.

# Gedetailleerde toelichting bij het resultaat van de onderhandelingen

De 0 vereenkomst voorziet in een ambitieus en versterkt politiek partnerschap tussen de EU en de leden van de OACPS, met als doel wederzijds voordelige resultaten te behalen met betrekking tot gemeenschappelijke belangen. Zij zal de vorm aannemen van een associatieovereenkomst en worden gesloten voor een periode van tw i n t i g J a a r.

Vanuit een meer strategisch oogpunt breidt de Overeenkomst de reikwijdte en omvang van de samenwerking tussen de partners uit, met als overkoepelende doelstelling sterkere samenlevingen tot stand te brengen. Dit hernieuwde partnerschap is een politieke

6

verwezenlijking en markeert een keerpunt. Het verandert de dynamiek en verbetert de betrekkingen tussen de partners om de meest dringende uitdagingen in elke regio specifiek aan te pakken. De Overeenkomst is in overeenstemming met de regionale en mondiale context, maar ook met de meest recente internationaal overeengekomen wetten, normen, vorderingen en, bovenal, de behoeften van de bevolking.

Dit zorgt voor een samenhangend kader met de p a rtn er I a n d e n op alle politieke niveaus, zowel nationaal als (sub)regionaal of op partnerschapsniveau met een mondiale dimensie. In de Overeenkomst wordt gepleit voor effectief multila te ralisme en het pad geëffend voor meer politieke en gecoördineerde acties op mondiaal niveau waar de impact van het partnerschap aanzienlijk kan zijn.

Innovatieve "1 + 3" - st r u ct uur

19.

De betrekkingen van de EU met de leden van de OACPS worden verdiept, maar ook grondig herzien zodat ze geschikt zijn voor het beoogde doel, daarbij komt het zwaartepunt in de drie


regio's te liggen. Dienovereenkomstig bestaat de Overeenkomst nu uit:

20.

1. E en algemeen deel (de basis) dat voor alle ondertekenaars gemeenschappelijk is en bestaat u it!


Deel I — A Igemene bepalingen waarin de algemene doelstellingen en beginselen worden to egel i c ht.

Deel II — Strategische prioriteiten, onderverdeeld in zes hoofdtitels.

• T i te I I — M ensenrechten, democratie en goed bestuur in mensgerichte en op rechten gebaseerde samenlevingen

• T i te I I I — We de en veiligheid

• T i te I I I I — M enselijke en sociale on tw i k k e I i n g

• Tite, IV- I nclusieve duurzame economische groei en o n tw i k k e I i n g

• Titel V- Mill euduurzaamheid en klima atv eranderi ng

• Tite, VI-M igratie en mobiliteit

Deel III — \\A ondiale allianties en internationale samenwerking, waarin de nieuwe politieke ambities op mondiaal niveau worden uiteengezet.

Dee, IV - M iddelen voor samenwerking en uitvoering, dat de gediversifieerde middelen beschr ij ft waarmee de doelstellingen van het partnerschap moeten worden verwezenlijkt.

Dee, V - I nstitutioneel kader, waarin de verschillende instellingen en partners worden to egel i c ht.

Dee, VI - S lotbepalingen, dat nadere gegevens bevat over de toepassing van de Overeen ko mst.

B ij lage I. Terugkeer- en overnameprocedures.

B ij lage II. Operaties van de Europese Investeringsbank.

21.

De 0 vereenkomst stelt het institutioneel ka regelen, op zowel het niveau van de basis als deel van de Overeenkom st (de basis), dat op


der in dat de partnerschapsovereenkomst zal regionaal niveau. M et name zal het algemene alle ondert ekenaars van toepassing is, worden

7

beheerd door de OACPS-EU-Ra ad van M i n isters (die naar verwachting om de driejaar zal bijeenkomen), bijgestaan door een Comité van A mbassadeurs, mogelijke topontmoetingen van de OACPS-EU ( indien door de Pa rt ij en overeengekomen) en een nieuwe Paritaire Parlementaire Vergadering OACPS-EU ( die jaarlijks zal bijeenkomen en waarvan de leden ook lid zijn van de drie regionale pari ta ire parlementaire vergaderingen).

22.

2. Er z i j n drie Regionale Protocollen tussen respectievelijk de landen van elke regio en de


EU. Elk Protocol is toegesneden op de behoeften en de dynamiek van de regio's en is dus

geschikt om hun specifieke uitdagingen aan te pakken. \/o Igens deze logica beschikt elke regio over een eigen institutionele structuur om het Protocol in kwestie te sturen. Het omvat een Raad van M inisters die op door de Pa rt ij en overeengekomen tij den bijeenkomt, een C o m i té van A mbassadeurs, de mogelijkheid op het niveau van staats hoofden en regeringsleiders b ij een te komen, en een Paritaire Parlementaire Verg a d e r i n g .

23.

A. R egionaal Protocol Afri ka


M et op maat gesneden prioriteiten, die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de regio.

• inclusieve en duurzame economische groei en o n tw i k k e I i n g

• menselijke en sociale o n tw i k k e I i n g

• milieu, beheer van natuurlijke hulpbronnen en klimaatverandering

• vrede en veiligheid

• mensenrechten, democratie en goed bestuur

• migratieen mobiliteit en specifieke governance.

Raad van Mi n isters Afri ka" EU, G emengd Uo m ité Afrika-EU; Par, e m e n ta i r e Vergadering Afrika~EU.

Het P r oto c o I Afr ika zal worden toegepast in samenhang en complementariteit met het partnerschap tussen continenten, rekening houdend met de strategische en politieke sturing van de topontmoetingen van de AU en de EU. H et moedigt dialoogvoering en samenwerking op het gebied van regio~overschrijdende en continentale vraagstukken aan met Afr ikaanse landen die geen part ij zijn bij de Overeenkom st, met regionale economische gemeenschappen en met andere relevante a cto ren.

24.

B. R egionaal Protocol Caribisch gebied


M et op maat gesneden prioriteiten, die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de regio.

• inclusieve en duurzame economische groei en o n tw i k k e I i n g

• milieuduurzaamheid, klimaatverandering en duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen

• mensenrechten, goed bestuur, vrede en veiligheid

• menselijkeo n tw ikkeling en sociale cohesie en specifieke governance.

8

De Ra a cl van Ministers Caribisch gebied" EU, het vjemengd Uo m ité Uari b isch gebied EU, de Par, ementaire Vergadering Uari bisch gebied" EU.

25.

C. R egionaal Protocol St i I I e Oceaan


M et op maat gesneden prioriteiten, die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van de regio.

• milieuduurzaamheid en klimaatverandering

• inclusieve en duurzame economische o n tw i k k e I i n g

• oceanen, zeeën en visser ij

• veiligheid, mensenrechten, democratie en goed bestuur

• menselijke en sociale o n tw i k k e I i n g

en specifieke governance.

De Ra ad van M inistersStilleOceaan"EU, het Gemengd ComitéStilleOceaan"EU, de Parlementaire Vergadering Stille Oceaan_EU.

\\A ensgericht partnerschap

De 0 vereenkomst gaat op verschillende gebieden verder dan haar voorganger en biedt de gelegenheid om op vele gebieden een belangrijke rol te spelen.

De partners zullen b ij dragen tot de verwezenlijking van de duurzame-

ontwikkelingsdoelstellingen (SDG' s) CIl de strijd tegen de klimaatverandering, met de A\g e n d a

2030 voor duurzame o n tw ikkeling en de wvereenkomst van Far ij s als de bredere kaders waarbinnen het partnerschap zijn beslag krijgt.

De Overeenkomst beoogt nieuwe economische kansen voor iedereen te creëren. Bijzondere aandacht gaat uit naar duurzame, inclusieve groei en het scheppen van banen. M et name het sti muieren van investeringen en de o n tw ikkeling van de particuliere sector zullen essentieel zijn voor het versnellen van de duurzame o n tw ikkeling, waartoe wetenschap, technologie, onderzoek, innovatie en de digitale transitie in aanzienlijke ma te zullen b ij dragen. De samenwerking op economisch en handelsgebied zal ook worden verbeterd door bilaterale handels" en inves te rings st romen te vergemakkelijken, technische handelsbelemmeringen te verminderen, overheidsopdrachten te verbeteren en de intellectuele eigendom te beschermen. AMe bestaande handelsovereenkomsten, zoals de economische partnerschapsovereenkomsten (EPO), blijven van kracht. De samenwerking tussen de partners zal b ij dragen tot de in st andhouding van hoge milieu-, sociale en arbeidsnormen.

Dit gaat gepaard met hernieuwde aandacht voor klimaatverandering en ecologische duurzaamheid op een aantal gebieden. Zich bewust van het feit dat dringend actie moet worden ondernomen en dat klimaatverandering en natuurdegradatie een ernstige bedreiging vormen voor de verwezenlijking van duurzame on t w ikkeling, zijn de partners brede verbintenissen overeengekomen om de planeet, haar ecosystemen en oceanen in stand te houden en te beschermen. In overeen stemming met de doelstellingen van de Overeenkom st van Par ij s zal de respons op de klima atv erandering worden versterkt. Er zullen gezamenlijke inspanningen worden geleverd om aanpassing en mitigatie aan te pakken en natuurrampen beter te bestrijden. Dit maakt deel uit van een mondiale, milieuvriendelijke aanpak die de duurzame on tw ikkeling van een blauwe economie bevordert en de overgang naar groenere (emissiearme/hulpbronnenefficiënte) economieën onder steunt.

De samenwerking tussen de EU en de leden van de OACPS is tevens geworteld in een gemeenschappelijke reeks waarden en universele beginselen. De eerbiediging van de

9

mensenrechten, het internationale recht, democratische beginselen en de beginselen van het Handvest van de Ve r e nigde Naties vormen de basis voor samenwerking in het kader van de Overeenkomst. Zij worden beschouwd als belangrijke kwesties om ervoor te zorgen dat andere wederzijdse prioriteiten gedijen, net zoals de toezeggingen inzake de rechtsstaat en goed bestuur, die in de Overeenkom st zijn versterkt. H et zelfde geldt voor vrede en veiligheid, met de aanpak van nieuwe of opkomende dreigingen zoals piraterij, mensenhandel en de handel in drugs, wapens en andere illegale goederen, alsook cybercriminaliteit en cyberdreigingen, die essentiële onderdelen zijn van een geïntegreerde aanpak van conflicten, crises en de onderliggende oorzaken daarvan.

De 0 vereenkomst bevordert versterkte samenwerking, zowel op sectoraal als op politiek vlak, ook op het gebied van kwesties van buitenlands beleid van gemeenschappelijk belang. Het gaat onder meer om vredeshandhaving, terrorisme, onstabiele situaties, de dood straf met niet eerder opgenomen bepalingen, maar ook we ts handhaving, migratie en mobiliteit. Wat d i t I a atste betreft, worden de verschillende onderling verbonden dimensies van legale en irreguliere migratie op coherente wijze benaderd, aan de hand van nieuwe toezeggingen die een brede en evenwichtige aanpak weerspiegelen. Om goed beheerde migratie en mobiliteitte sti muieren, bevordert de Overeenkomst versterkte samenwerking tussen de partners en de betrokken agentschappen en instellingen, en verbetert zij ook terugkeer en overname, en verbetert daarbij de voorspelbaarheid en afdwingbaarheid. Gemeenschappelijke uitdagingen zullen beter worden aangepakt, waaronder de onderliggende oorzaken van irreguliere migratie, mensenhandel en migrantensmokkel.

M enselijke en sociale o n tw ikkeling worden sterk gestimuleerd in het partnerschap, met als doel armoede en ongel ij kheid aan te pakken en ervoor te zorgen dat niemand aan zijn lot wordt overgelaten. Zoals aanbevolen in de onderhandelingsrichtsnoeren zijn in het kader van de Overeenkomst sterkere toezeggingen gedaan om de gendergel ij kheid, sociale dien st en zoals onderwijs en gezondheidszorg en sociale inclusiviteit te verbeteren. De partners zullen samenwerken om verschillende vraagstukken, zoals voedselzekerheid, de snelle bevolkingsgroei en wereldwijde g e z o n d h e i d sc r i s es, beter aan te pakken.

De dialoog staat al Jaren centraal inde betrekkingen tussen de EU en de OACPS "state n e n de nieuwe Overeenkomst zal deze belangrijke dimensie verder ver st erken door een regelmatige, evenwichtige, brede en inhoudelijke partnerschapsdialoog over alle terreinen waarop deze Overeenkomst betrekking heeft.

Daarnaast bevordert de Overeenkom st de samenwerking tussen verschillende belanghebbenden, waarbij het belang wordt erkend van Jongeren en verschillende partners, waaronder lokale overheden, maatschappelijke organisaties en de particuliere sector, om te zorgen voor een betere toekomst. Act: eve betrokkenheid bij de dialoog en samenwerkingsprocessen, maar ook samenwerking met het oog op een doeltreffende uitvoering van de Overeenkomst zullen essentieel zijn.

AMe bovengenoemde elementen zijn met elkaar verbonden en zullen van cruciaal belang zijn om onze betrekkingen naar het volgende niveau te tillen. Dit betekent dat de Regionale Protocollen en de interpretatie en uitvoering ervan te allen tij de in overeen stemming moeten zijn met de bepalingen en beginselen van het algemene deel van de Overeenkomst.

10