Toelichting bij COM(2024)9 - Uitvoering van Verordening 70/2012 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 16.1.2024

COM(2024) 9 finai

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARPEMENT EN DE

RAAD

over de uitvoering van Verordening (PU) nr. 70/2012 van het Lu ropees Parlement en de Ra ad van 18 januari 2012 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer

over de weg

1 INLEIDING

1.1 doel van het verslag

In artikel 7 van Verordening (EU) nr. 70/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 18 Januari 2012 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg'' wordt gespecificeerd dat de Uom m issie uiterlijk op 31 d ece m ber 2014 en daarna om de drie Jaar verslag moet uitbrengen aan het Europees Parlement en de Raad over de uitvoering van de verordening en over verdere ontwikkelingen. Dit verslag is het vierde verslag dat aan deze vereiste voldoet.

In het eerste deel van dit verslag worden de achtergronden, de be I e i dsco ntext en het bereik van de verordening uiteengezet. In het tweede deel wordt de uitvoering ervan door de lidstaten en de Commissie (Eurostat) beschreven, evenals de lasten en kosten voor de lidstaten in verband met het verzamelen van gegevens, problemen met de methodologie en de g eg e v en s k wa I ite it, en de verschillende wijzen van bekendmaking van statistieken over goederenvervoer over de weg. In de laatste twee delen wordt verwezen naar mogelijke toekomstige ontwikkelingen van statistieken van goederenvervoer over de weg en worden de belangrijkste conclusies van het verslag gegeven.

1.2 Achtergrond van het juridisch kader

Verorden i n g (EU) nr. 70/2012 is een herschikking van Verordening (EG) nr. 1172/98 van de Raad van 25 mei 1998 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg en is een stap vooruit in de ontwikkeling van v er v o ersstat ist i e k en in de EU. De verordening vormt de rechtsgrondslag voor het verzamelen van talrijke soorten gegevens inzake goederenvervoer over de

Veror den i n g (EU) nr. 70/2012 voorziet de Commissie, de overige EU- instellingen en de nationale overheden van vergelijkbare, betrouwbare, geharmoniseerde, regelmatige en volledige statistische gegevens over de omvang en de ontwikkeling van het goederenvervoer over de weg. Deze gegevens zijn nodig om de beleidsmaatregelen van de EU te bepalen, te volgen en te evalueren.

De lidstaten sturen de gegevens naar de Commissie in de vorm van m i cr o g eg e v en s. Zo wordt het mogelijk om gebruikers te voorzien van statistische tabellen die vele verschillende combinaties van variabelen bevatten met inachtneming van de nodige waarborgen inzake betrouwbaarheid van gegevens.

Veror den i n g (EU) nr. 70/2012 is opgezet om de lasten voor vervoersondernemingen te beperken. De gegevensverzameling is op een stee k pro ef o n d er z o e k gebaseerd. Daarom worden alleen gegevens gevraagd voor een steekproef van voertuigen en voor een beperkte periode (in het algemeen een week). De lidstaten kunnen de hierna vermelde v er v o ersa ct i v ite iten van het onderzoek uitsluiten indien zij onder bepaalde grenzen blijven^. Dit kan evenwel de vergelijkbaarheid tussen de lidstaten en decombinatie met gegevens van andere gegevensbronnen bemoeilijken.

1 PB L32 van 3.2.2012, b,z. 1.

2 PB L 163 van 6.6.1998, b,z. 1.

3 Overeenkomstig artikel 1 van Verordening (EU) nr. 70/2012 sta at het iedere lidstaat vrij om gemotoriseerde wegvoertuigen voor goederenvervoer waarvan het laadvermogen of het totaal toegelaten gewicht onder een bepaalde grens blijft, uit te sluiten. Ueze grens mag niet hoger liggen dan 3,5 ton laadvermogen of D ton maximaal toegestaan gewicht voor enkelvoudige gemotoriseerde wegvoertuigen.

In Verordening (EU) nr. 202/2010 van 10 maart 2010 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 6/2003

4

betreffende de verspreiding van statistieken over het goederenvervoer over de weg is bepaald welke tabellen met stat i st ieken over het goederenvervoer over de weg Euro stat moet verspreiden.

1.3 Beleidscontext

De ontwikkeling van een gezamenlijk vervoersbeleid vereist een grondige kennis van de omvang van goederenvervoer over de weg en van de wijze waarop het is geëvolueerd.

De Europese Green Deal^ is een groeistrategie van de EU naar een duurzame economie waarbij we de klimaat" en milieuproblemen zien als kansen op alle beleidsterreinen en tegelijk zorgen voor een eerlijke en inclusieve transitie voor iedereen. Om kli ma at neutraliteit te bereiken, moet de u itsto ot van het vervoer tegen 2050 m et 90 % zijn afgenomen. De prioritaire acties voor omschakeling naar een duurzame en slimme mobiliteit omv atten .

multimodaal vervoer een krachtige impuls geven,

de uitrol van geautomatiseerde en g eco n n ecteer d e multimodale mobiliteit tussen diverse vervoerswijzen ond erste u n e n ,

de externe kosten van v er vo ersact i v ite ite n beter aanpakken door middel van prijsstelling, de productie en het gebruik van duurzame alternatieve v er v oers bra n d stof f en vergroten, en de vervuiling door v er v o er ter u g d r i n g en , vooral in steden.

In d ece m ber 2020 heeft de Commissie de "Strategie voor duurzame en slimme mobiliteit — Het Europees vervoer op het juiste spoor naar de toekomst"6 voorgesteld, waarin de geplande maatregelen

beschreven staan om het verv o erssy stee m van de EU te transformeren overeenkom stig de ambitie van de Europese Green Deal. De mobiliteitsstrategie omvat de visie van duurzame, betaalbare, inclusieve, slimme, veerkrachtige en concurrerende mobiliteit, en vereisteen fundamentele transform at ie van de vervoerssector. Dit leidttot drie benaderingen die op alle vervoerswijzen moeten worden toegepast.

de eerste bestaat erin de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen door bestaande vloten te vervangen door emissiearme en emissievrije voertuigen en door het gebruik van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen te doen toenemen,

de tweede bestaat erin het gebruik van minder vervuilende vervoerswijzen te doen toenemen en een aanzienlijk deel van het interne goederenvervoer dat momenteel over de weg verloopt {/O /O], naar het spoor en de binnenwateren te verschuiven,

de derde bestaat erin de externe kosten te internaliseren. De mobiliteitsstrategie gaat vergezeld van een actieplan met 82 initiatieven op tien kerngebieden voor actie met goed te keuren concrete m aatreg e I en .

De gegevens die in het kader van Verordening (EU) nr. 70/2012 worden verzameld, zijn niet alleen belangrijk voor besluitvormers, maar ook voor beroepsorganisaties, vervoersondernemingen, onderzoekers en m o d e I o ntw i k k e I aars op het gebied van wegvervoer. De enquêteresultaten zijn essentieel voor het monitoren van de markt voor goederenvervoer over de weg in de EU en worden regelmatig gebruikt als referentie in mededelingen van de Commissie, werkdocumenten van de diensten van de Commissie en effectbeoordelingen. Een grondige kennis van de markt helpt het concurrentievermogen van ondernemingen in de sect or te v er beteren . In het kader van de verordening

4 PB L61 van 11.3.2010, b,z. 24 5COM(2019) 640 finai. 6COM(2020) 789 finai.

worden statistieken geproduceerd die ook kunnen worden gebruikt om de potentiële omschakeling van goederenvervoer over de weg naar milieuvriendelijker vervoerswijzen te beoordelen. Het aandeel goederenvervoer dat gebruikmaakt van intermodale vervoerswijzen, zou een belangrijk toekomstig gegevensbestand zijn.

1.4 Bestreken lidstaten en andere landen

Verorden i n g (EU) nr. 70/2012 is in al haar onderdelen rechtstreeks van toepassing in alle lidstaten en vereist dat zij overeenkomstig artikel 5 van deze verordening k warta a I g eg e v en s verstrekken. Overeenkomstig artikel 1, lid 3, van Verordening (EU) nr. 70/2012 is zij evenwel niet van toepassing op Malta, zolang het aantal in Malta geregistreerde gemotoriseerde wegvoertuigen voor het goederenvervoer met een vergunning voor deelname aan internationaal vervoer van goederen over de weg niet meer dan 400 voertuigen bedraagt. Daarom moet Malta het aantal wegvoertuigen met een vergunning voor deelname aan het internationaal vervoer van goederen over de weg elk Jaar aan Eurostat melden. Uiterlijk eind maart van hetjaar dat volgt op het Jaar waarop het aantal voertuigen dat goederen over de weg vervoert, betrekking heeft, moet Malta dit aantal melden.

Noorwegen en Zwitserland verstrekken eveneens deze gegevens. Wat de k a n d i d aat" I i d staten betreft, verstrekken Montenegro en N o o r d ~ M ace d o n i ë deze gegevens respectievelijk sinds 2016 en 2020. Albanië neemt momenteel de nodige maatregelen om de enquête naar goederenvervoer over de weg te ontwikkelen en uit te voeren. Eurostat neemt elke gelegenheid te baat om k a n d i d aat" I i d staten en potentiële k a n d i d a at" I i d staten aan te moedigen hun enquêtes naar goederenvervoer over de weg op te st ellen en uitte voeren, zodat zij voldoen aan de EU_w et geving op het gebied van statistiek,

2 OPVOLGING VAN DE UITVOERING VAN VERORDEN ING (EU) NR. 70/2012

2.1 Naleving van wettelijke verplichtingen

Alle lidstaten leven de verplichtingen met betrekking tot gegevensverstrekking uit hoofde van Veror den i n g (EU) nr. 70/2012 zeer goed na. /Alle lidstaten hebben de verzochte gegevensbestanden geleverd, slechts in een klein aantal gevallen met vertraging, die voornamelijk het gevolg was van updates van hun IT"systemen en personeelsverloop. Dit maakt het mogelijk om hoogwaardige, tijdige en betrouwbare statistieken van het goederenvervoer over de weg in Europa te produceren.

2.2 In de lidstaten gebruikte methoden voorde verzameling van gegevens

De in Verordening (EU) nr. 70/2012 beschreven methoden vormen het kader voor het verzamelen van duidelijk omschreven m i cro g eg e v en s door de lidstaten op basis van nationale enquêtes.

Eurostat verzamelt gegevens over de nationale methoden voor het verzamelen van gegevens (het gebruik van registers, steekproeven, bereik enz.), en stelt die beschikbaar in zijn publicatie

"Methodologies used in road freight transport surveys in Member States, EFTA and candidate co u n tries .

Bovendien werken de rapporterende landen hun bestanden met nationale metagegevens jaarlijks bij in

het model 'Euro-SDMX Metadata Structure'. Nationale metagegevens bevatten een statistische

weergave van gegevens over goederenvervoer over de weg, informatie over de betreffende nationale

https.//ec.europa.eu/eu r o stat/we b/p ro d u ets ~manuals~and~guidelin es/~ / k s~ g g ~ 21 ~002 (uitsluitend in het Engels

b esc h i kbaar

wetgeving, het verspreid ingsbeleid en de g eg e v en s k wa I ite it, eventuele methodologische

8

bijwerkingen, en informatie over de enquête en de statistische verwerking van gegevens .

2.3 Lasten en kosten voor de lidstaten

Veror den i n g (EU) nr. 70/2012 is zo opgesteld dat de lasten voor lidstaten tot een minimum worden beperkt. De meeste lidstaten moeten geen bijkomende maatregelen nemen omdat hun bestaande processen voldoende zijn om te voldoen aan de vereisten voor het verzamelen van gegevens van de verordening.

Volgens de informatie die in de nationale metagegevens wordt gerapporteerd, wordt de werklast voor het verstrekken van gegevens in de meeste rapporterende landen als aanvaardbaar beschouwd. Er bestaan aanzienlijke verschillen tussen de landen wat betreft de lasten met betrekking tot het verzamelen van gegevens. Die hangen af van de omvang van de voor het verzamelen van gegevens gebruikte steekproef, die verschilt van land tot land, en van de nationale systemen voor het samenstellen van gegevens. De gemiddelde tijd die een respondent nodig heeft om gegevens te verstrekken over een voertuig dat tijdens de enquêteperiode werd gebruikt voor vervoer, wordt door de meeste landen geraamd op 30 tot 45 minuten. Enkele landen melden een g e m i d d e I d e t ij d van 20 tot 30 m i n uten.

De Commissie draagt bij tot de inspanningen van de lidstaten om nationale statistieken over het goederenvervoer over de weg op te stellen. Eurostat beheert de nationale m i cro g eg e v en s en stelt statistieken (D"tabellen) op voor v er v o ersa ct i v ite it in elk land door voertuigen die in andere landen zijn geregistreerd. Die statistieken worden teruggezonden naar de nationale statistische instanties, zodat zij over volledige statistische gegevens beschikken over alle goederenvervoer over de weg op hun grondgebied door vrachtwagens die waar dan ook geregistreerd zijn in de EU (behalve in Malta), in Zwitserland en in Noorwegen, en volledige nationale statistieken kunnen overleggen. Dankzij de

uitvoering van Verordening (EU) nr. 70/2012 en de D-tabellen die door de Commissie worden

verstrekt, hoeven de rapporterende landen zelf geen inspanning te doen om gegevens te verzamelen over de prestatie van buitenlandse vrachtwagens op hun grondgebied met specifieke nationale enquêtes. De kostprijs en lasten die door het verzamelen van gegevens worden gegenereerd, worden dan ook meer dan gecompenseerd door het voordeel van de resulterende statistieken.

Bovendien biedt het verzamelen en beheren van informatie op m i cro g eg e ve n s n i v ea u Eurostat flexibiliteit om te voldoen aan behoeften van gebruikers aan statistische informatie, zonder vertragingen en bijkomende inspanning op nationaal niveau. De verspreiding van statistieken van goederenvervoer over de weg door Eurostat en de verdere publicatie van de D"tabellen door de lidstaten is in overeenstemming met de bepalingen van Verordening (EU) nr. 202/2010.

2.4 Administratieve lasten verlagen en vereenvoudigen

Het verlagen en vereenvoudigen van de administratieve lasten is een voortdurende doelstelling van de Commissie. In samenwerking met nationale bureaus voor de statistiek voert Euro stat specifieke acties uit om de nationale lasten voor het verzamelen en rapporteren van gegevens te verlichten. Bedoelde acties zijn onder meer.

https.//ec.europa.eu/eu r o stat/ca c h e/ m eta data/en/road go esms.htm (uitsluitend in het Engels beschikbaar

I. de ontwikkeling van instrumenten om de rapportering van gedetailleerde regionale gegevens te vergemakkelijken (bv. tabellen die overeen stem men met postco des en codes van NUTS 3~niveau^ om gegevens te gebruiken die oorspronkelijk alleen per post code zijn gecodeerd),

2. nieuw ontwikkelde instrumenten voor de validatie van gegevensbestanden, waarmee de rapporterende landen hun gegevens kunnen valideren alvorens zij deze officieel naar Eurostat zenden, en feedback kunnen geven over specifieke fouten voor elk gegevensbestand,

3. regel matige vergaderingen van deskund igen u it lidstaten, EVA" landen, k a n d i d a at" I i d state n en potentiële k a n d i d aat" I i d state n (in de d es k u n d i g en g r oe p voor statistieken van het goederenvervoer over de weg van de Commissie en taskforces indien nodig) om goede praktijken uitte wisselen en de kwaliteit van gegevens, methodologische kwesties en toekomstige vooruitgang te bespreken.

Om de lasten voor respondenten te verminderen, rapporteren verschillende lidstaten gegevens aan de hand van elektronische vragenlijsten, elektronische E x ce I ~ wer k b I a d e n of mobiele applicaties voor vervoer in plaats van papieren documenten. Naar verwachting zullen in de nabije toekomst meer landen soortgelijke methoden toepassen.

2.5 Gegevensvalidatie en kwaliteit van de ontvangen statistische gegevens

Het verzamelen en overdragen van gegevens is de verantwoordelijkheid van de lidstaten, maar Euro stat neemt alle maatregelen om eventuele f o uten in de ontvangen gegevens te d etectere n en houdt een gesofisticeerd IT-systeem bij voor de validatie en verwerking van gegevens. Sinds 2022 werkt Eurostat aan een geavanceerd en robuuster IT-systeem dat twee verbeterde componenten omvat, nieuwe instrumenten voor gegevensvalidatie, die sinds Januari 2023 zijn ingevoerd, en krachtige

software (statistische analysesystemen - SAS) voor de verwerking van m i cro g eg e ve n s en

metagegevens. Het nieuwe IT_systeem zal tegen december 2023 volledig ontwikkeld zijn en zal de normen van de uitgevoerde kwaliteitscontroles verhogen. Het verzamelen van gegevens over goederenvervoer over de weg zal baat hebben bij dit gemoderniseerde systeem voor gegevensvalidatie en "verwerking.

De kwaliteit van de gegevens die de lidstaten verstrekken, is in het algemeen zeer goed. Alle lidstaten herzien de gegevens wanneer er fouten worden vastgesteld. Eurostat past een gedetailleerd v a I i d at i e pro ces toe op driemaandelijkse m i cr og eg e v e n s en voert tijdreekscontroles uit op driemaandelijkse en Jaarlijkse microgegevens over goederenvervoer.

Validatie van microgegevens. lidstaten zenden gegevens aan Eurostat via het E d a m i s ~ po rtaa I en in

bestanden die compatibel zijn met de SDMX -norm (Stat istical Data and M et ad at a eXchange -

uitwisseling van statistische gegevens en metagegevens). Vervolgens wordt op de ontvangen gegevensbestanden een robuust d r i esta ps v a I i d at i e pro ces toegepast.

O ten eerste valideert het Stru va I ~ i nstru m ent (STRU ctu ra I VAL idation - validatie van structuur)

elk gegevensbestand op het gebied van formaat, volledigheid van verplichte velden en Juistheid van gebruikte structuur en codes,

O ten tweede valideert het Co n v a I ~ i n str u m e nt (CON tent VAL idation - validatie van inhoud) de

inhoud van elk gegevensbestand op basis van vooraf gedefinieerde regels. Rapporterende lidstaten ontvangen voor elk verzonden gegevensbestand een va I i d at i e v ers I a g met details, wat het gemakkelijk maakt om eventuele fouten te verbeteren. Eurostat werkt de toegepaste

9Nomenclatuur van territoriale eenheden voor de statistiek: httPs://ec.euroPa.eu/euroStat/ web/n u ts/b ac k g ro u n d

(beschikbaar in het Engels, Frans en Duits).

v a I i d at i ereg e I s voortdurend bij om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften en om de productie van hoogwaardige statistieken te waarborgen,

O ten derde wordt binnen het I T_g eg e v e ns be h eersy stee m een ander geheel van v a I i d at i er eg e I s toegepast, waarbij wordt vereist dat de gegevens voor 99,5 % correct zijn alvorens zij in een databank voor verdere verwerking kunnen worden opgeslagen.

Tijdreekscontroles, de Commissie vindt het belangrijk ui tschi eters in een tijdreekste identificeren voordat gegevens worden bekendgemaakt. Daarom voert Eurostat tijdreekscontroles uit op zowel kwartaal" als Jaargegevens. Het is belangrijk dat rapporterende landen tendensen bevestigen wanneer er grote afwijkingen worden vastgesteld. Indien nodig dienen landen herziene gegevensbestanden of een toelichting op de redenen voor de aanzienlijke verschillen in de

tijdreeksen in. Deze toelichtingen staan vermeld in het document "Country and table specific

notes"10.

2.6 Methodologische ondersteuning aan lidstaten

Eurostat verstrekt voortdurend methodologische en technische ondersteuning aan lidstaten en onderhoudt een betrouwbaar informatiesysteem voor gegevens en metagegevens voor de productie van statistieken van goederenvervoer over de weg.

Eurostat heeft twee ref er ent i e h a n d I e i d i n g e n opgesteld voor de uitvoering van Verordening (EU)

nr. 70/2012:

• "Road freight transport methodolog y ^\ dat de methodologische grondslag schetst voor de

samenstelling van statistieken van het goederenvervoer over de weg in de lidstaten, de EVA" landen, de k a n d i d aat" I i d staten en potentiële k a n d i d a at" I i d state n ,

'Methodologies used in road freight transport surveys in Member States, EFTA and candidate countries', waarin de methodologische aspecten van de enquêtes over goederenvervoer over de

weg, die zijn uitgevoerd in de rapporterende landen, worden gepresenteerd.

2.7 Verspreiding van gegevens

2.7.1 Verspreidingstabellen van Eurostat

Samengevoegde gegevens die zijn gebaseerd op de m i cro g eg e v e n s die in het kader van Verordening

(EU) nr. 70/2012 zijn verzameld, worden bekendgemaakt in de voor de verspreiding van gegevens

r 12 p

gebruikte databank van Lurostat . uebru i kers kunnen gedetailleerde statistische tabellen verkrijgen die zijn opgesteld overeenkomstig de bepalingen van Verordening (EU) nr. 202/2010. Er zijn 43 tabellen over goederenvervoer over de weg, aangevuld met één E U " m etag eg e v en s besta n d en meerdere nationale metagegevensbestanden.

In 2022 heeft Eurostat een nieuwe tabel over g eterr itor i a I iseerd e prestaties van goederenvervoer over de weg (in to n k i I o m eters) verspreid, die is gedefinieerd als de prestatie op een nationaal grondgebied, ongeacht het land waar de wegvervoerder is ingeschreven. Om de reeks g eterr ito r i a I i seer d e v er v o ers prestat i es te berekenen, worden de internationale prestaties van goederenvervoer over de weg

https./jcircabc.europa.ei

b8e1-4872271562da/d eta i I s (uitsluitend in het Engels beschikbaar).

//e c.europa.eu/eu r o stat/e n / we b/products - m an ua ls~and~g u idel i nes/~/h\S~GQ~1 6~1 05 (uitsluitend in he

1.

ii ^


https.//ec. europa, e Engels beschikbaar).

h ttp s .//e c.europa.eu/eu r o stat/ we b/transpo rt/d ata/database (in het Engels, Frans en Duits beschikbaar).

die elke lidstaat aangeeft, opgesplitst in de prestaties die plaatsvonden in elke andere EU-lidstaat. De herverdeling van v er v o ers prestat i eg eg e v en s naar andere lidstaten omvat de modellering van het waarschijnlijke traject en de projectie ervan op het wegennet van de EU. Eurostat berekent dit met behulp van een af sta n ds m atr i x . De nieuwe tabel presenteert de totale, nationale, internationale en cabotagevervoersprestatie voor elke EU-, idstaat, de EU-27 als geheel, Noorwegen en Zwitserland. De nationale en de ca botag eg eg e v e ns die voor de opstelling van deze tabel worden gebruikt, zijn de gegevens die in het kader van Verordening (EU) nr. 70/2012 z ijn verzameld.

2.7.2 Pub

I i cat i es

Eurostat stelt artikelen over goederenvervoer over de weg met de titel 'Statistics Explained' op,

waarin de gegevens voor de media en het publiek worden geanalyseerd. Deze hebben betrekking op de volgende onderwerpen.

13.

algemene tendensen in h et goederenvervoer over de weg ,

14.

goederenvervoer over de weg per voertuigkenmerk ,

15.

goederenvervoer over de weg per ritkenmerk ,

16.

goederenvervoer per soort goederen ,

17

goederenvervoer over de weg - cabotage

Deze artikelen worden Jaarlijks bijgewerkt (behalve het artikel over cabotage, dat tot 2022 elke twee Jaar werd bijgewerkt, maar dat vanaf 2023 ook Jaarlijks zal worden bijgewerkt). Artikelen worden bijgewerkt wanneer het verzamelen van gegevens voor een bepaald referentiejaar is voltooid.

2.7.3 G ea n o n i

miseerde gegevens

In overeenstemming met Verordening (EU) nr. 557/201318 worden m i cro g eg e ve n s over goederenvervoer over de weg geanonimiseerd en beschikbaar gesteld aan onderzoeksinstellingen voor wetenschappelijke doeleinden. Aanvragen voor geanonimiseerde gegevens worden ontvangen door de Commissie (Eurostat) en toegang wordt verleend na de gezamenlijke goedkeuring van de Commissie (Eurostat) en de nationale statistische instanties. In 2021, 2022 en de eerste acht maanden van 2023 werd aan zeven verschillende onderzoeksinstellingen toegang verleend tot geanonimiseerde gegevens van de Europese enquête naar het goederenvervoer over de weg.

h ttp .//e c.europa.eu/eu r o stat/sta ti stics~explained/index.ph p/ Ro ad freight transport statistics (uitsluitend in het Engels beschikbaar).

h ttp .//e c.europa.eu/eu ro stat/sta ti stics~explained/index.ph p/ Ro ad freight transport by vehicle characteristics (uitsluitend in het Engels beschikbaar).

^ ^ h ttp .//e c.europa.eu/eu ro stat/sta ti stics~explained/index.ph p/ Ro ad freight transport by journey characteristics (uitsluitend in het Engels beschikbaar).

^ ^ h ttp .//e c.europa.eu/eu ro stat/sta ti stics~explained/index.ph p/ Ro ad freight transport by type of goods (uitsluitend in het Engels beschikbaar).

^ ^ h ttp s .//e c.europa.eu/eu ro stat/sta ti stics~explained/index.ph p?ti tl e= Ro ad freight transport statistics ~ cabotage (uitsluitend in het Engels beschikbaar).

Verordening (EU) nr. 557/2013 van de Commissie van 17juni 2013 tot uitvoering van Verordening (EG) n r. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de Europese statistiek, wat de toegang tot ver tr ouwel ij ke gegevens voor wetenschappelijke doeleinden be treft, en tot intrekking van Verordening (EG)

nr. 831/2002 (PB P 164 van 18.6.2013, b,z. 16).

2.7.4 And

ere wijzen van verspreiding

Gegevens over goederenvervoer over de weg worden ook verspreid via g eg e v en se xtr act i es op maat voor gebruikers in de nieuwsberichten van Eurostat (bv. "Increase In road freight transport as of

2021 "19) en andere publicaties van Eurostat (bv. 'Key figures on European transport'20, 'Key figures on the EU in the world'21, het 'Eurostat regional yearbook'22 en "Key figures on the European food

Chcllll ^) . De gegevens worden ook in de publicaties van andere d i rector aten ~g e n er aa I van de Commissie verspreid, met name deze van het d i r ecto raat~g en era a I M o b i I ite it en Vervoer (bv. het

"Statistical pocketbook"24). Ane gegevens in extracties op maat en publicaties worden ook in de

verspreidingsdatabank van Eurostat gepubliceerd.

3 VERDERE ONTWIKKELING VAN STATISTIEKEN VAN HET

GOEDERENVERVOER OVER DE WEG

De Europese Green Deal, waarmee wordt gestreefd naar een k I i m aatn eutra I e EU tegen 2050, omvat een reeks beleidsmaatregelen voor transformatie in de verschillende sectoren, ook in vervoer. Statistieken van goederenvervoer over de weg kunnen helpen bij het vaststellen en monitoren van beleidsdoelstellingen. Dit wordt bereikt door gegevens te verstrekken over volumes vervoerde goederen, afgelegde kilometers, en uitrusting en infrastructuur voor vervoer over de weg. Goederenvervoer over de weg is een bijzonder belangrijke sector, aangezien deze het grootste aandeel heeft in het binnenlandse goederenvervoer in de EN (77,3 % i n 2021 , uitgedrukt in to n k i I o m eters )

Tijdens de vergaderingen van de d es k u n d i g en g roe p voor statistieken van het goederenvervoer over de weg van de Commissie bespreken Eurostat, de lidstaten, de EVA- landen, de k a n d i d aat" I i d staten en potentiële k a n d i d aat" I i d staten de g eg e v en s beh o efte n , manieren om statistieken over goederenvervoer over de weg te verbeteren en manieren om de lasten van het verzamelen van gegevens verder te ver m i n deren .

ten van de ontwikkelingen die in 2018 is begonnen, heeft betrekking op de toekomstige statistieken van vervoer door lichte bestelwagens. Dergelijke voertuigen vervoeren weliswaar geen zeer zware ladingen, maar zij leggen veel kilometers af in stedelijke gebieden, waardoor zij aanzienlijk bijdragen tot emissies en files. Bovendien wordt ook op traj ecte n tussen steden en tussen landen een toenemend verbruik van deze voertuigen vastgesteld. De behoefte aan gegevens over lichte bestelwagens wordt voor veel landen belangrijk omdat zij in het toepassingsgebied van het vervoersbeleid van de EU en verwante rechtshandelingen worden geïntegreerd. Een deel van de gegevens over lichte bestelwagens kan afkomstig zijn uit de registers van technische controles waarin informatie wordt samengebracht

19

h ttp s .//e c.europa.eu/eu r o stat/e n / we b/products~eu r o stat" n e ws/w/d d n~20230725~1 (uitsluitend in het Engels

b esch i k b a ar J 20 ,

https

//e c.europa.eu/eu r o stat/ we b/products~key~fig u r es/w/ks ~07 ~ 2 2~5 23 (uitsluitend in het Engels

b esch i k b a ar J

21

h ttp s .//e c.europa.eu/eu r o stat/ we b/products~key~fig u res/w/ks ~ ex~23~001 (uitsluitend in het Engels

b esch i k b a ar) .

h tt p s . //e c. europa, ei

~ ~. .//e c.europa.eu/eu r o stat/ we b/products'f lagsh ip~publ ications /-/ks-ha-22-001 (u itsluitend in het Engels

b esch i k b a ar J 23 ,

1 h ttps l//ec. e uropa.eu/eu r o stat/w e b/p r o d u cts~ k e y ~f i g u res/w/ks~f k ~ 22-001 (u itsluitend in het Engels beschikbaar). h ttps '.II tra nsport.ec.europa.eu /fa ets ~f u n d i n g/stu d ies~data/eu~transpo rt~f i g u r es~stati stical~pocketboo k/stati sti ca I ~ p o c k etb ook -2022 en (uitsluitend in het Engels beschikbaar).

25 Bron: Eurostat tabel "Modal split of inland freight transport":

h ttps ,//ec ■ europa, eu/eurostat/data browser/view /TRAN HV FRMOD/d efa u It/ta b I e?l a n g — en (beschikbaar in het Engels, Frans en Duits).

over het motortype, de g e w i c hts k I ass e en het brandstoftype van het voertuig, evenals de em issiebeheersingstechnolog ie.

In 2018 werd een taskforce voor vervoer door lichte bestelwagens opgericht om een methodologie voor het verzamelen van gegevens te bespreken, met inbegrip van definities, grenswaarden, gegevensbronnen en variabelen. In 2022 produceerde de taskforce een methodologisch document, samen met opties voor mogelijke vragenlijsten die kunnen worden gebruikt voor een relevante gegevensverzameling. Momenteel testen verschillende lidstaten de voorgestelde methodologie in het kader van de E u rostats u bs i d i es voor 2022. Z odra de resultaten van de door de subsidies gefinancierde projecten beschikbaar zijn, zal de groep de voorgestelde methodologie verfijnen.

In een schriftelijke raadpleging in 2022 werd rapporterende landen verzocht hun bijdrage te verstrekken met betrekking tot mogelijke verbeteringen en nieuwe variabelen bij het verzamelen van gegevens over goederenvervoer over de weg. Hun bijdragetot deze raadpleging had betrekking op.

de harmonisatie van de v oertu i g categ o r i eë n waarnaar onderzoek moet worden gedaan voor het verzamelen van gegevens in het kader van Verordening (EU) nr. 70/2012;

een bijkomende variabele over brandstoftype,

de potentiële eliminatie van de optionele variabele A1.1 ("mogelijkheid om het voertuig te

gebruiken voor gecombineerd vervoer");

een voorstel om de optionele variabele A1.6 over NACE- categorieën op c_~ in plaats van L\~ cijferniveau te rapporteren,

een nieuwe optionele variabele over de e m i ss i e k I asse van motorvoertuigen.

Deze punten werden tijdens de vergadering van 2022 van de d es k u n d i g en g roe p voor statistieken van

het goederenvervoer over de weg van de Commissie besproken en zullen tijdens toekomstige vergaderingen van deze groep worden opgevolgd.

4 CONCLUSIES

De ervaringen met en de resultaten van de uitvoering van Verordening (EU) nr. 70/2012 betreff e n d e de statistische registratie van het goederenvervoer over de weg worden als positief beschouwd. De lidstaten voldoen aan de verplichtingen voor gegevensverstrekking, en de middelen die zowel op nationaal als Co m m i ss i e n i v ea u worden toegekend, maken het mogelijk resultaten van hoge kwaliteit af te leveren. De Commissie ondersteunt de lidstaten bij de uitvoering van Verordening (EU) n r. 70/2012 en moedigt k a n d i d aat" I i d staten en potentiële k a n d i d a at" I i d staten aan om enquêtes naar goederenvervoer over de weg op te stellen en uit te voeren. De Commissie werkt aan de modernisering van haar IT_systeem voor de validatie en verwerking van de verzonden m i cro g eg e v ens en heeft de verspreiding van statistieken over goederenvervoer over de weg verruimd. De d es k u n d i g en g ro e p voor statistieken van het goederenvervoer over de weg van de Commissie blijft de instantie waar de uitvoering van de verordening en de mogelijke verbeteringen ervan actief worden bes pro ken.

Veror den i n g (EU) nr. 70/2012 blijft een doelmatig en doeltreffend instrument voor de productie van betrouwbare en vergelijkbare statistieken van goederenvervoer over de weg op zowel het niveau van de EU als op nationaal niveau, waardoor dubbel werk wordt voorkomen. De geproduceerde statistieken worden verspreid als tabellen in de voor de verspreiding van gegevens gebruikte databank en publicaties van Eurostat, als geanonimiseerde gegevensbestanden en als extracties op maat.

Statistieken van goederenvervoer over de weg zijn waardevol voor het opstellen en beoordelen va beleidsmaatregelen en voor het monitoren van de markt voor goederenvervoer over de weg in de EU.