Toelichting bij COM(2024)135 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)135 - .
bron COM(2024)135
datum 25-03-2024
Inhoud


1. Inleiding 1

1.1 Europass en de uitvoering ervan 1

1.2 Overzicht van de evaluatiemethode 2

2. De belangrijkste bevindingen en conclusies van de evaluatie 3

2.1 Doeltreffendheid 3

2.2 Doelmatigheid 5

2.3 Coherentie 6

2.4 EU-meerwaarde en impact 7

2.5 Relevantie 7

3. Geleerde lessen 8


1. Inleiding


Dit verslag bevat de bevindingen van de evaluatie door de Europese Commissie van Besluit (EU) 2018/646 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verstrekken van betere diensten voor vaardigheden en kwalificaties (Europass) en houdende intrekking van Beschikking nr. 2241/2004/EG1. Het gaat vergezeld van het werkdocument van de diensten van de Commissie waarin wordt beoordeeld in hoeverre Europass doeltreffend, doelmatig en coherent is, EU-meerwaarde biedt en relevant blijft om aan de huidige en toekomstige behoeften tegemoet te komen. Bovendien is in de evaluatie het gebruik en de bredere impact van Europass op de Europese arbeidsmarkt en op het beleid inzake vaardigheden en een leven lang leren geëvalueerd. Tijdens de evaluatie zijn enkele aspecten onderzocht, waaronder een betere transparantie en vergelijkbaarheid van kwalificaties, vaardigheden en competenties en de consistentie van verschillende instrumenten voor het documenteren van vaardigheden en kwalificaties. In de evaluatie wordt ook onderzocht in welke mate Europass toegang biedt tot informatie en begeleiding over werk- en leermogelijkheden en vaardigheden die op de arbeidsmarkt vereist zijn. De evaluatie bestrijkt de periode van 2018, toen het Europass-besluit werd vastgesteld, tot 2022. De nadruk ligt op 2020, toen het nieuwe platform werd gelanceerd en daarna. De geografische reikwijdte van de evaluatie bestrijkt de 27 EU-lidstaten, de Europese Economische Ruimte (EER), evenals kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten in het kader van hun overeenkomsten met de EU.


1. Europass en de uitvoering ervan

Europass is een van de twaalf acties van de Europese vaardighedenagenda 20202, die personen en bedrijven moet helpen meer en betere vaardigheden te ontwikkelen om bij- en omscholing te ondersteunen. Dit zal bijdragen tot de verwezenlijking van een sociaal rechtvaardige groene en digitale transitie. Bovendien ondersteunt het Europass-platform rechtstreeks de Europese onderwijsruimte en het digitale decennium van Europa.

Het besluit van 2018 had tot doel Europass te verbeteren en te ontwikkelen van een portaal met downloadbare templates tot een dienstenplatform. Bij deze ontwikkeling werd rekening gehouden met de technologische vooruitgang en de veranderingen op de arbeidsmarkt, in onderwijs- en opleidingsstelsels en in de samenleving in het algemeen die zich sinds de lancering van Europass in 2004 hebben voorgedaan.

Het nieuwe Europass-platform is in juli 2020 door de Commissie gelanceerd. Het doel is een nieuw EU-breed onlineplatform te bieden dat gebruikers toegang biedt tot een reeks online-instrumenten en -diensten. Lerenden, werkenden, werkzoekenden en vrijwilligers kunnen deze gebruiken om hun vaardigheden, kwalificaties en ervaring in heel Europa duidelijk en consequent over te brengen en te presenteren. Andere belanghebbenden zijn aanbieders van onderwijs en opleiding, loopbaanbegeleiders, werkgevers, openbare diensten voor arbeidsvoorziening, sociale partners, aanbieders van jeugdwerk, jongeren- en vrijwilligersorganisaties en beleidsmakers.

De nieuwe Europass is een “één-loket” voor verschillende bestaande EU-instrumenten en -diensten, ter ondersteuning van de uitwisseling van informatie en het inzicht in vaardigheden en kwalificaties, waaronder die welke nodig zijn voor mobiliteit, opleiding en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.

Hoewel veel van de instrumenten, diensten en informatie over Europass waren opgenomen in en beschikbaar waren op het platform toen het in juli 2020 werd gelanceerd, zijn er later nog meer instrumenten toegevoegd, zoals de Europese digitale leercredentials in oktober 2021, het instrument voor zelfbeoordeling van digitale vaardigheden in december 2021 en het instrument Job & Skill Trends3 in juni 2023.

De verschillende instrumenten en diensten worden regelmatig bijgewerkt en er wordt meer gebruik gemaakt van artificiële intelligentie en gegevensanalyse om het platform verder aan te passen aan de behoeften van de gebruikers, bijvoorbeeld door middel van gepersonaliseerde voorstellen voor werk- en leermogelijkheden. Het doel is de dienstverlening van het platform aan eindgebruikers te verbeteren om profielen, vaardigheden, kwalificaties en interesses beter af te stemmen op banen, leer- en vrijwilligersmogelijkheden enz.

De lidstaten voeren de in het Europass-besluit vastgestelde taken voornamelijk uit via de nationale Europass-centra (NEC’s), die al bestonden vóór het Europass-besluit van 2018. De centra worden op nationaal niveau aangewezen, werken onafhankelijk en worden medegefinancierd via EU-subsidies. Zij ondersteunen gebruikers en bevorderen de documentatie van vaardigheden en kwalificaties via Europass. In het algemeen dragen zij bij aan de operationele en promotionele ondersteuning van Europass, de nationale voorlichtingsactiviteiten.



2. Overzicht van de evaluatiemethode

Als onderdeel van de externe studie ter ondersteuning van de evaluatie werd een gemengde methode4 toegepast waarbij primaire en secundaire gegevens werden gecombineerd5. Het omvatte een administratief onderzoek van relevante officiële documenten en literatuur, gegevensanalyse (gebruikersgegevens van het Europass-platform, door de Commissie verstrekte kostengegevens, Google-zoekopdracht en een socialemedia-analyse), de verzameling van kwantitatieve primaire gegevens (drie gerichte enquêtes voor Europass-gebruikers en niet-gebruikers, werkgevers en aanbieders van onderwijs en opleiding) en kwalitatieve inzichten uit diepgaande interviews met belanghebbenden, gerichte kwalitatieve waarnemingen van niet-gebruikers, een openbare raadpleging en een verzoek om input6.

Als onderdeel van deze evaluatie zijn een interventielogica7 en een evaluatiematrix ontwikkeld. In de matrix werden de evaluatiecriteria gekoppeld aan de interventielogica en werden de belangrijkste elementen gebruikt om onderzoeksvragen op te stellen.

Een van de uitdagingen van de evaluatie heeft betrekking op structurele veranderingen tussen het Europass-kader van vóór 2018 en het kader van 2018, dat een veel breder toepassingsgebied heeft (en heeft geleid tot de lancering van het nieuwe platform in 2020). Dit maakte de kaders slechts gedeeltelijk vergelijkbaar. Een andere uitdaging betrof de granulariteit van de beschikbare gegevens ter voorbereiding van de ondersteunende studie.

Voor deze evaluatie zijn de lidstaten regelmatig geraadpleegd via de Europass-adviesgroep8.


2. De belangrijkste bevindingen en conclusies van de evaluatie


In dit deel worden de bevindingen en conclusies van de evaluatie over de impact en de uitvoering van het Europass-besluit samengevat overeenkomstig de vijf criteria van de richtsnoeren voor betere regelgeving: doeltreffendheid, doelmatigheid, coherentie, EU-meerwaarde en relevantie.

2.1 Doeltreffendheid

Wat de doeltreffendheid betreft, waarderen gebruikers en belanghebbenden het nieuwe Europass-platform als een één-loket dat vaardigheden, kwalificaties en instrumenten voor arbeidsmobiliteit samenbrengt. Sommige Europass-functies zijn niet volledig (informatie over kwalificaties en leermogelijkheden), aangezien gegevens van de nationale autoriteiten nog steeds ontbreken. Verwacht wordt dat het in juni 2023 gelanceerde instrument voor trends op het gebied van banen en vaardigheden (Job & Skill Trends Tool) het integratieproces van het platform met andere initiatieven en gegevensbronnen verder zal versterken.

Uit de enquête voor gebruikers en niet-gebruikers blijkt dat er verschillen zijn in het gebruik van Europass-instrumenten en -diensten. Het Europass-cv en de motivatiebrief zijn de bekendste en meest gebruikte Europass-instrumenten. De meeste Europass-gebruikers (76 %) gebruiken het cv en de motivatiebrief vaak of soms. Europass-instrumenten en -diensten worden over het algemeen als nuttig beschouwd. De meeste respondenten van de openbare raadpleging (ten minste 80 %) vinden de instrumenten en diensten nuttig of zeer nuttig, waarbij zij het Europass-cv (90 %) het meest waarderen. Andere functies, zoals het opstellen en volgen van sollicitaties, de modellen van diplomasupplementen, het instrument voor zelfbeoordeling van digitale vaardigheden en de Europese digitale leercredentials worden in mindere mate gebruikt (respectievelijk 37 %, 31 %, 28 % en 28 % van de geënquêteerde Europass-gebruikers gebruikten deze instrumenten vaak of soms). Er zij op gewezen dat de verschillende instrumenten van verschillende aard zijn en enigszins verschillende doelgroepen hebben, wat een verklaring kan zijn voor sommige verschillen in aantal. Dit wijst erop dat er meer analyse nodig is om de onderliggende oorzaken van dit lagere gebruik aan te pakken. Ook wordt gesuggereerd dat de verschillende Europass-instrumenten beter moeten worden geïntegreerd in een verbeterd systeem voor gegevensanalyse, zodat gebruikers beter op maat gesneden suggesties voor werken en leren in Europa kunnen ontvangen.

Europass biedt instrumenten, diensten en informatie om de arbeids- en leermobiliteit van individuele burgers in de EU te ondersteunen en grensoverschrijdende standaardisatie te vergemakkelijken. De instrumenten en diensten stellen gebruikers in staat persoonlijke informatie te presenteren en hun vaardigheden, kwalificaties en leerresultaten in een gestandaardiseerd Europees formaat in tot wel 31 talen te documenteren. Werkgevers en aanbieders van onderwijs en opleiding gebruiken Europass voornamelijk als instrument om mobiliteit te ondersteunen en kennis, vaardigheden en competenties op een gestandaardiseerde manier te presenteren. Bovendien bleek uit interviews met EU- en nationale belanghebbenden dat Europass meestal wordt gezien als een platform dat mobiliteit voor werk en onderwijskansen in de EU ondersteunt. De geïnterviewden op EU-niveau stelden ook vast dat Europass de uitvoering van ander Europees beleid ondersteunt (bv. EU-mobiliteitsprogramma’s).

Europass bevordert een gemeenschappelijk kader voor transparantie en erkenning van vaardigheden en kwalificaties tussen de lidstaten. Dit berust op verschillende elementen: het verband met het Europees kwalificatiekader, de publicatie van informatie over kwalificaties en leermogelijkheden (hoewel dit aspect nog verder wordt ontwikkeld), de gemeenschappelijke modellen voor diplomasupplementen en de Europese digitale leercredentials.

De communicatie over Europass vindt plaats op EU- en nationaal niveau, onder leiding van de nationale Europass-centra. Dit heeft geleid tot succesvolle contacten met eindgebruikers en belanghebbenden. Uit platformgegevens blijkt dat het aantal geregistreerde gebruikers na de lancering van het nieuwe platform aanzienlijk is toegenomen (eind 2022 waren meer dan 4,5 miljoen profielen door gebruikers gecreëerd). Op 31 januari 2023 telde het nieuwe platform ongeveer 32,4 miljoen unieke bezoekers9 en waren er meer dan 261 miljoen pagina’s bezocht tijdens 58,8 miljoen sessies.

De bekendheid met Europass verschilt per land. Op basis van een gebruikers- en niet-gebruikersenquête in tien landen zijn Portugal, Roemenië en Kroatië de landen waar Europass het meest bekend is: respectievelijk 88 %, 79 % en 77 % van de respondenten van de enquête was op de hoogte van Europass. Twee landen waar Europass minder bekend is, zijn Frankrijk en Duitsland (respectievelijk 24 % en 19 %)10. Op basis van platformgegevens van 2022 en statistieken van Eurostat over de EU-bevolking bevinden de meeste Europass-gebruikers zich in Italië, Portugal en Roemenië (in totaalaantal). In deze landen is het percentage Europass-profielen op de totale bevolking ook hoger. Het percentage profielen per land (van de totale bevolking) voor Portugal, Roemenië en Italië bedraagt respectievelijk 4,5 %, 1,9 % en 1,8 %. Er zijn ook relatief hoge percentages profielen (van de totale bevolking) in Malta, Kroatië, Slovenië en Letland. Landen met relatief lagere percentages Europass-gebruikers (van de totale bevolking) zijn Denemarken, Zweden, Duitsland, Nederland, Polen, Frankrijk en Ierland11. Er zouden meer maatregelen kunnen worden genomen om Europass te promoten in landen waar het minder bekend is en minder wordt gebruikt, zowel door de Commissie als door de nationale Europass-centra van die landen.

De meeste Europass-gebruikers zijn jonger dan 35 jaar en zijn goed opgeleid. De sterke aantrekkingskracht van Europass voor jongeren aan het begin van hun loopbaan is een bijzonder pluspunt waarop moet worden voortgebouwd. Bij de gebruikers zijn vrouwen licht ondervertegenwoordigd. De meeste gebruikers hebben enige werkervaring. Wat de profieltalen betreft, is Engels de meest gebruikte taal, gevolgd door het Italiaans, het Portugees en het Roemeens. De overige talen zijn minder vertegenwoordigd.

De toegankelijkheid van het platform is sinds de lancering ervan verbeterd. Er zijn echter nog steeds problemen waar verschillende groepen mensen mee te maken hebben, waaronder mensen met lagere digitale vaardigheden, ouderen en mensen met een handicap. Een gebrek aan digitale vaardigheden wordt gezien als de belangrijkste belemmering voor toegankelijkheid.

Twee derde van de deelnemers aan de openbare raadpleging achtte het platform gebruiksvriendelijk. De respondenten haalden echter ook kwesties aan met betrekking tot de complexiteit ervan, die volgens hen het platform minder gebruiksvriendelijk en intuïtief maakt.

2.2 Doelmatigheid

Wat het budget voor de ontwikkeling en uitvoering van Europass betreft, moeten de aanzienlijke toename van het aantal nieuwe gebruikers sinds de lancering van het platform in juli 2020 (tussen juli 2020 en december 2022 werden per maand gemiddeld 150 000 profielen gecreëerd) en de verwachte stabiliteit van de kosten in de komende jaren in verband met de maturiteit van het platform en de voltooiing van de meeste instrumenten bijdragen tot een verlaging van de kosten per Europass-profiel (kosten per extra Europass-profiel in 2022: 1,22 EUR). De kosteneffectiviteit van het platform is tussen 2021 en 2022 verbeterd, en dit zal naar verwachting blijven voortduren, aangezien digitale platforms doorgaans lage marginale kosten voor extra gebruikers hebben.

Sinds 2018 is de governance efficiënter dan voorheen dankzij een solidere meerlagige structuur en de bredere verdeling van verantwoordelijkheden en taken van de Commissie naar de lidstaten en over meerdere organisaties op EU- en nationaal niveau. Belanghebbenden en nationale Europass-centra gaven aan dat er meer middelen nodig zijn omdat er extra taken moeten worden uitgevoerd en het nieuwe platform meer instrumenten en diensten biedt dan het vorige. Het feit dat aanvullende taken worden uitgevoerd met een budget12 dat vergelijkbaar is met dat van vóór de lancering van het platform in juli 2020, toont aan dat de kosteneffectiviteit is verbeterd.

De belanghebbenden erkennen dat er veel werk is verzet om Europass gebruiksvriendelijker te maken en technische problemen aan te pakken. Dit omvat een aanzienlijke vermindering van het aantal door eindgebruikers gemelde bugs in de tweede helft van 2022 en de eerste helft van 2023. De belanghebbenden zijn van mening dat er meer aandacht moet worden besteed aan het oplossen van de technische kwesties van het platform dan aan de verdere ontwikkeling van nieuwe instrumenten. Dit zou ertoe bijdragen dat het platform functioneler, zichtbaarder en gebruiksvriendelijker wordt.

2.3 Coherentie

Europass is in overeenstemming met de bredere beleidscontext. Het Europass-platform ondersteunt rechtstreeks de Europese vaardighedenagenda, de Europese onderwijsruimte en het digitale decennium van Europa. Veel van de initiatieven van de Europese vaardighedenagenda zijn voor de praktische uitvoering ervan op EU-niveau afhankelijk van Europass, zoals het inzicht in vaardigheden. Daarnaast draagt Europass bij tot de prioriteiten van de Europese onderwijsruimte, namelijk het verbeteren van kwaliteit, kansengelijkheid, inclusie en succes in onderwijs en opleiding voor iedereen en het realiseren van een leven lang leren en mobiliteit voor iedereen. Ten slotte is de ontwikkeling van Europass van een platform met vijf documentsjablonen tot een digitaal één loket direct afgestemd op het digitale decennium van Europa.

Europass is nauw verbonden met het Europees kwalificatiekader, aangezien informatie over het kader en de instrumenten (vergelijkingstool, onderlinge koppeling van nationale kwalificatieregisters) in Europass zijn geïntegreerd. Europass is ook afgestemd op de prioriteiten van de Commissie-Von der Leyen: “Een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk” en “Een economie die werkt voor de mensen”. Daarnaast heeft Europass sterke synergieën en technische interoperabiliteit met EU-instrumenten en -initiatieven op het gebied van werkgelegenheid, onderwijs, opleiding en begeleiding, zoals Eures, de Europese classificatie van vaardigheden, competenties, kwalificaties en beroepen (ESCO), Erasmus+ en EQAR (Europees register voor kwaliteitsborging in het hoger onderwijs). In dit verband zouden meer synergieën tot stand kunnen worden gebracht tussen Europass en de EU- en nationale platforms die soortgelijke instrumenten en diensten aanbieden (bijvoorbeeld op het gebied van inzicht in vaardigheden, informatie over loopbaanbegeleiding, onderwijs- en opleidingsinformatie en arbeidsmarktinformatie). Aanvullende synergieën met Eures, in samenwerking met de Europese Arbeidsautoriteit (ELA), kunnen bestaan uit één cv en profielbouwer, waarbij visuele identiteiten op elkaar worden afgestemd met behoud van een gescheiden branding, de navigatie tussen de twee platforms wordt verbeterd en wordt gewaarborgd dat de diensten op beide platforms elkaar aanvullen.

2.4 EU-meerwaarde en impact

Europass biedt toegevoegde waarde via unieke, meertalige en gestandaardiseerde instrumenten en diensten die gratis zijn, evenals toegang tot informatie over arbeidskansen, leermogelijkheden en kwalificaties. De gestandaardiseerde instrumenten helpen werkgevers en aanbieders van onderwijs en opleiding in alle EU-lidstaten en andere Europass-landen de onderwijs- en beroepsachtergronden van kandidaten beter te begrijpen en te vergelijken en hun vaardigheden af te stemmen op de functievereisten.

Europass ondersteunt dan ook de leer- en arbeidsmobiliteit van kandidaten over de grenzen heen en helpt zo tekorten aan arbeidskrachten en vaardigheden in de EU aan te pakken. Daarnaast dragen de gestandaardiseerde instrumenten en diensten van Europass bij tot het creëren van gelijke kansen voor sollicitanten. Volgens de deelnemers aan de kwalitatieve waarnemingen geldt dit met name voor jongeren die overstappen van onderwijs en opleiding naar de arbeidsmarkt.

Momenteel wordt Europass in verschillende Europese landen (bv. Portugal, Roemenië en Italië) gebruikt als standaardonderdeel van toepassingen in de overheidssector. Europass kan ook een essentiële rol spelen bij het standaardiseren van instrumenten en diensten in hetzelfde land, waar het arbeidsmarktbeleid per regio verschilt. Bovendien vult Europass lacunes in de markt op, waar geen gelijkwaardige nationale alternatieven beschikbaar zijn.

Wat het gebruik van Europass in de particuliere sector betreft, is 66 % van de werkgevers die op de enquête hebben gereageerd, op de hoogte van Europass en 44 % van de werkgevers gebruikt Europass. Standaardisering leidt tot meer consistentie en vergelijkbaarheid van de vaardigheden in de Europese landen. Het bevorderen van het gebruik van Europass kan ertoe bijdragen dat Europass niet alleen een norm wordt voor overheidsdiensten, maar ook voor EU-initiatieven, mobiliteitsprogramma’s en verschillende arbeidsmarkt- en onderwijs- en opleidingsinstellingen.

De meeste respondenten van de openbare raadpleging (77 %) zijn van mening dat het belangrijkste voordeel van Europass het aanbieden van gratis diensten is, gevolgd door gestandaardiseerde modellen en meertalige functies van het platform (respectievelijk 66 % en 65 %).

2.5 Relevantie

Europass zal waarschijnlijk relevant blijven vanwege de noodzaak om inzicht te krijgen in de kwalificaties en vaardigheden van mensen in een Europese context en gezien het belang van het bevorderen van arbeidsmobiliteit in de hele EU en de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering. In dit verband is het belangrijk het gegevensanalysesysteem van Europass verder te ontwikkelen. Zo kan gebruik worden gemaakt van gegevens over interactie tussen gebruikers uit de verschillende instrumenten van het platform om suggesties voor werken en leren in Europa te personaliseren.

Informatie en begeleiding over vacatures worden verstrekt via het Eures-instrument voor het zoeken naar werk en landspecifieke informatie over zowel Europass als Eures. Meer sector- of bedrijfstakspecifieke informatie zou de aantrekkelijkheid en relevantie van Europass-instrumenten verder kunnen vergroten.

Wat informatie over een leven lang leren en transnationale mobiliteit voor leerdoeleinden betreft, is Europass afhankelijk van de lidstaten en Europass-landen om informatie te verstrekken over kwalificaties en leermogelijkheden.

Informatie over arbeidskansen en leermogelijkheden wordt bijzonder relevant geacht door jongeren die aan het begin van hun loopbaan staan en door mensen uit niet-EU-landen (Europese Economische Ruimte en kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten)13.

Meer op maat gesneden richtsnoeren zouden de relevantie van Europass-instrumenten verder kunnen vergroten. Gepersonaliseerde aanbevelingen over arbeidskansen kunnen ook helpen tekorten aan vaardigheden en arbeidskrachten aan te pakken. Dit vereist meer nationale informatie over loopbaanbegeleiding, die voor de gebruikers in Europass zou kunnen worden geïntegreerd.

De integratie van verschillende voorheen op zichzelf staande instrumenten voor vaardigheden, kwalificaties en arbeidsmobiliteit en de invoering van nieuwe instrumenten (bv. het instrument voor zelfbeoordeling van digitale vaardigheden) hebben de versnippering op dit gebied helpen verminderen. Belanghebbenden streven naar verdere interoperabiliteit met andere EU-instrumenten en -initiatieven. Er moet echter een evenwicht worden gevonden tussen de complexiteit en de gebruiksvriendelijkheid van het platform om te voorkomen dat het wordt overbelast met verschillende instrumenten die gericht zijn op belanghebbenden en niet op eindgebruikers.

Europass draagt bij tot transparantie, een gemeenschappelijk begrip van vaardigheden en kwalificaties en vergelijkbaarheid. In dit verband zijn gebruikers en belanghebbenden van mening dat de Europese digitale leercredentials zeer relevant zijn, aangezien EU-normen interoperabiliteit waarborgen en versnippering op een gebied dat nog in ontwikkeling is, voorkomen.


3. Geleerde lessen


Europass ondersteunt de doelstellingen van het Europees Jaar van de Vaardigheden om de relevantie van vaardigheden te vergroten en de aspiraties, behoeften en vaardigheden van mensen af te stemmen op de behoeften en kansen van de arbeidsmarkt. Informatie en begeleiding over vaardigheden die de arbeidsmarkt nodig heeft, worden door gebruikers en belanghebbenden als zeer belangrijk beschouwd. Europass biedt ook instrumenten die gebruikers helpen na te denken over hun vaardigheden en interesses.

Europass heeft al banden met verschillende EU-initiatieven, zoals Eures, ESCO, het Europees kwalificatiekader en het Europees leermodel. Daarnaast kunnen de interoperabiliteit en synergieën van Europass met andere relevante EU- en nationale portalen, met inbegrip van nationale begeleidingsdiensten, verder worden onderzocht.

Europass is relevant voor het zoeken naar werk en beantwoordt aan de behoefte aan informatie en begeleiding op het gebied van arbeidskansen door toegang te bieden tot het Eures-instrument voor het zoeken naar werk. Sterkere synergieën tussen Europass en Eures kunnen de impact van beide platforms versterken en alle gebruikers ten goede komen.

De lidstaten en de Europass-landen moeten verdere inspanningen leveren om databanken en registers over kwalificaties en leermogelijkheden te ontwikkelen. Deze kunnen worden gekoppeld aan het QDR-platform van Europass (Qualifications Dataset Register — kwalificatiedatasetregister), zodat de informatie beschikbaar is voor Europass-gebruikers.

Als Europass door meer belanghebbenden zou worden ingezet als standaardprofielinstrument voor leren en banen in de EU en in het kader van EU-initiatieven en mobiliteitsprogramma’s, zou dit ervoor zorgen dat meer eindgebruikers de instrumenten en diensten gebruiken en dit zou schaalvoordelen opleveren. Dit zou ook de relevantie en het effect van Europass verder versterken. Bovendien zou het gebruik van Europass in de particuliere sector verder kunnen worden onderzocht. Wat de geografische dekking betreft, kunnen de promotieactiviteiten van Europass gericht zijn op landen waar Europass minder bekend is en minder wordt gebruikt. Hoewel de aantrekkingskracht van Europass voor jongeren een bijzonder pluspunt is om op voort te bouwen, kunnen promotieactiviteiten ook gericht zijn op mensen ouder dan 35 jaar.

Er moet een evenwicht worden gevonden tussen de verdere integratie van nieuwe EU-initiatieven in Europass (wat leidt tot meer complexiteit) en de gebruiksvriendelijkheid van het platform.

Opdat Europass zijn volledige potentieel als platform voor loopbaanbeheer en een leven lang leren kan benutten, kan de informatie over loopbaanbegeleiding, validatiemogelijkheden en erkenning van kwalificaties worden verbeterd, aangezien de huidige informatie op het platform algemeen blijft. Dit vereist met name sterkere banden met nationale diensten en instellingen.

Het gebruik van Europass als oplossing om kennis, vaardigheden en competenties op een gestandaardiseerde manier te presenteren, is bijzonder doeltreffend in de context van mobiliteit voor arbeids- en leerdoeleinden in de hele EU.

Het is duidelijk dat de infrastructuur voor de Europese digitale leercredentials moet worden vervolledigd en dat de normen hiervoor moeten worden benut om de lidstaten te ondersteunen bij hun digitale transformatie van credentials en om de interoperabiliteit tussen nationale credential-platforms op EU-niveau te waarborgen.

Het gebruik van gegevensanalyse en artificiële intelligentie in Europass zou verder kunnen worden ontwikkeld. Gepersonaliseerde aanbevelingen over arbeidskansen kunnen bijdragen tot het aanpakken van tekorten aan vaardigheden en arbeidskrachten.

Om de gebruiksvriendelijkheid van het Europass-platform te verbeteren, is het belangrijk prioriteit te geven aan het oplossen van technische kwesties voordat er nieuwe instrumenten worden ontwikkeld. Hierdoor zou het platform functioneler, zichtbaarder en gebruiksvriendelijker worden.

Toekomstige ontwikkelingen voor Europass kunnen worden uitgevoerd door middel van een “toegankelijkheid door ontwerp”-benadering om ervoor te zorgen dat het platform toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen, waaronder mensen met lagere digitale vaardigheden, ouderen, langdurig werklozen en mensen met een handicap. Door deze beginselen toe te passen, zou Europass kunnen bijdragen tot de bevordering van inclusiviteit en gelijke kansen.

Om het effect en het gebruik van Europass te meten, zou een plan voor gegevensmonitoring kunnen worden opgesteld en zouden regelmatig enquêtes over de gebruikerstevredenheid kunnen worden uitgevoerd.

Deze evaluatie maakt het mogelijk de inspanningen toe te spitsen op de uitvoering van verbeteringen die voortvloeien uit deze geleerde lessen. Een aantal verbeteringen is al aan de gang. Deze en toekomstige ontwikkelingen vereisen verdere inspanningen en inzet op zowel EU- als nationaal niveau.


1 Zie Besluit (EU) 2018/646 van het Europees Parlement en de Raad van 18 april 2018 betreffende een gemeenschappelijk kader voor het verstrekken van betere diensten voor vaardigheden en kwalificaties (Europass) en houdende intrekking van Beschikking nr. 2241/2004/EG.

2 Zie EUR-Lex — 52020DC0274 — NL — EUR-Lex (europa.eu).

EUR-Lex - 52020DC0274 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

3 Tijdens de ontwikkelingsfase werd dit instrument “Skills Intelligence Tool” (instrument voor informatie over vaardigheden) genoemd.

4 Meer informatie over instrumenten voor gegevensverzameling, betrokken groepen belanghebbenden en het aantal respondenten is opgenomen in het werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 1.2 “Overview of the methodology” en bijlage V “Synopsis report”.

5 Zie “Study supporting the Europass ex-post evaluation”, Verian Group (voormalig Kantar Public) (https://op.europa.eu/nl/web/general-publications).

6 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13323-Lifelong-learning-and-career-management-evaluation-of-Europass-since-2018/F_nl.

7 Zie figuur 10 (Interventielogica voor Europass) in bijlage II bij het werkdocument van de diensten van de Commissie.

8 De Europass-adviesgroep is een adviesorgaan op EU-niveau dat bestaat uit belanghebbenden. De Commissie heeft de Europass-adviesgroep opgericht om de uitvoering van het Europass-besluit te ondersteunen.

9 Een unieke bezoeker is iedereen die het platform bezoekt vanuit een specifiek IP-adres. Ze worden slechts één keer geteld, zelfs als ze het platform via verschillende profielen bezoeken.

10 Op basis van een enquête onder gebruikers en niet-gebruikers in tien landen: Duitsland, Spanje, Griekenland, Frankrijk, Kroatië, Italië, Portugal, Polen, Roemenië en Zweden.

11 Zie bijlage VII bij het werkdocument van de diensten van de Commissie voor een volledig overzicht van het aandeel Europass-profielen per lidstaat als percentage van de totale bevolking.

12 In totaal heeft de Commissie ongeveer 6 miljoen EUR toegekend aan NEC’s voor beide perioden vóór en na de lancering van het platform in juli 2020 (d.w.z. 2018-2020 en 2021-2023).

13 Respondenten van een gebruikers- en niet-gebruikersenquête uit Bosnië en Herzegovina, Georgië, Montenegro, Noord-Macedonië, Noorwegen, Servië en Oekraïne.

NL NL