Toelichting bij COM(2025)239 - Toepassing in 2024 van Verordening (EG) nr. 1049/2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 19.5.2025


COM(2025) 239 final


VERSLAG VAN DE COMMISSIE

over de toepassing in 2024 van Verordening (EG) nr. 1049/2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie


Inhoudsopgave

Inleiding



2.

2. Informatie en documenten online en via registers beschikbaar maken


3.

3. Analyse van de verzoeken om toegang tot documenten


4.

3.1. Aantal verzoeken (tabellen 3 en 4 in de bijlage)


5.

3.2. Ontvangen verzoeken per directoraat-generaal of dienst (tabel 5 in de bijlage)


6.

4. Uitzonderingen op het toegangsrecht


7.

4.1. Verleende toegang tot de gevraagde documenten (tabellen 8 en 9 in de bijlage)


8.

4.2. Uitzonderingen die zijn toegepast op de gevraagde documenten (tabel 10 in de bijlage)


9.

5. Klachten bij de Europese Ombudsman


10.

6. Nieuwe rechtspraak over toegang tot documenten


11.

6.1. Het Hof van Justitie


12.

6.1.1. Opheldering over materiële bepalingen


13.

6.2. Het Gerecht


14.

6.2.1. Opheldering over materiële bepalingen


15.

6.2.2. Opheldering over procedurele bepalingen


16.

6.3. Nieuwe tegen de Europese Commissie ingestelde gerechtelijke procedures



1.Inleiding

Dit jaarverslag is opgesteld overeenkomstig artikel 17, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1049/2001 1 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (hierna “Verordening (EG) nr. 1049/2001” genoemd). In dit verslag wordt toegelicht hoe Verordening (EG) nr. 1049/2001 door de Europese Commissie in 2024 is uitgevoerd op basis van statistische gegevens 2 die zijn samengevat in de bijlage. Ook wordt in dit verslag geput uit de bevindingen van de Europese Ombudsman over de uitvoering van Verordening (EG) nr. 1049/2001 door de Europese Commissie en de beslissingen van de rechterlijke instanties van de Europese Unie.

Transparantie, integriteit en verantwoordelijkheid zijn essentiële voorwaarden voor een op de rechtsstaat gebaseerde democratie. Het zijn belangrijke beginselen voor de bevordering van goed bestuur en het opbouwen van vertrouwen in het besluitvormingsproces, waardoor de legitimiteit en de geloofwaardigheid van openbare instellingen worden vergroot. In aansluiting op de politieke beleidslijnen 3 verbindt het algemene deel van de opdrachtbrieven aan de commissarissen 4 het college aan de beginselen van openheid en transparantie in zijn betrekkingen met de medewetgevers, belangenvertegenwoordigers en het publiek. Het waarborgen dat burgers daadwerkelijk recht op toegang hebben tot documenten, is een hoeksteen van de toezegging van de Europese Commissie op het gebied van transparantie onder het vorige mandaat 5 , en blijft een vast onderdeel van de prioriteiten voor de periode 2024-2029 6 . De statistieken over geheel of gedeeltelijk openbaar gemaakte documenten worden uitgewerkt in hoofdstuk 4 en laten zien dat de Europese Commissie zich als onderdeel van haar transparantiebeleid wil blijven inzetten voor het recht van het publiek op toegang tot documenten.

Op 4 december 2024 heeft de Europese Commissie haar nieuwe reglement van orde vastgesteld 7 . De herziene uitvoeringsbepalingen van Verordening (EG) nr. 1049/2001 zijn opgenomen in de bijlage bij dat besluit om de duidelijkheid, voorspelbaarheid en consistentie van het beleid van de Commissie inzake toegang tot documenten te verbeteren. Artikel 3 van de bijlage vergroot de proactieve transparantie verder door de categorieën documenten te vermelden die rechtstreeks toegankelijk zijn voor het publiek.

Bij de Europese Commissie worden initiële verzoeken om toegang tot documenten decentraal behandeld door elke dienst van de Commissie. In 2024 zijn er 6 938 initiële verzoeken ontvangen. Het aantal confirmatieve verzoeken, waarbij de aanvragers verzoeken om een herziening van initiële antwoorden die volledige of gedeeltelijke weigering van toegang inhouden, bedroeg 641.

Confirmatieve verzoeken worden centraal behandeld door de eenheid Transparantie, documentbeheer en toegang tot documenten van het secretariaat-generaal, met het oog op een onafhankelijke beoordeling van de in de initiële fase gegeven antwoorden. Deze eenheid beheert ook EASE 8 , het Commissiebrede IT-systeem voor de afhandeling van verzoeken om toegang tot documenten.

De diensten van de Commissie worden ondersteund door de dienst Historische Archieven (HAS), die wordt ingeschakeld bij verzoeken om toegang tot documenten uit de archieven van voorgaande commissarissen en hun kabinetten. In 2024 heeft de HAS in 344 gevallen ondersteuning verleend, voornamelijk aan het secretariaat-generaal (99), en de directoraten-generaal Klimaat (46); Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie (32); Interne markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf (21); en Onderzoek en Innovatie (19).

2.Informatie en documenten online en via registers beschikbaar maken

De Europese Commissie publiceert een breed spectrum van juridische, administratieve, beleids- en andere documenten via verschillende websites en registers 9 . Veel documenten zijn beschikbaar in het register van documenten van de Commissie (RegDoc), het register van gedelegeerde en uitvoeringshandelingen en andere organisatiebrede registers die het secretariaat-generaal beheert. Andere documenten zijn te vinden op door directoraten-generaal beheerde websites of op EUR-Lex 10 .

In 2024 zijn er 11 276 nieuwe documenten aan RegDoc toegevoegd (zie tabel 1 in de bijlage), die binnen de volgende categorieën vallen: C, COM, JOIN, OJ, P, PV, SEC of SWD 11 .

In 2024 werden er 7 489 pagina’s bekeken via de pagina “Toegang tot documenten” op de Europa-website 12 , 15 007 via het openbare EASE-portaal 13 en 74 259 via RegDoc 14 .

3.Analyse van de verzoeken om toegang tot documenten

3.0.Aantal verzoeken 15 (tabellen 3 en 4 in de bijlage)

Zoals aangegeven, werden in 2024 6 938 initiële verzoeken om toegang tot documenten ingediend. De Europese Commissie verstrekte 5 542 antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 en 6 863 antwoorden in totaal 16 .


In 2024 werden 641 confirmatieve verzoeken ingediend, 7 % meer dan in 2023. De Europese Commissie verstrekte 305 antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 en 514 antwoorden in totaal.


3.1.Ontvangen verzoeken per directoraat-generaal of dienst (tabel 5 in de bijlage) 17

In 2024 ontving het secretariaat-generaal het hoogste aandeel initiële verzoeken (11,2 %). Dit werd gevolgd door de directoraten-generaal voor Interne markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf (10,5 %); Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie (8 %); Gezondheid en Voedselveiligheid (6,9 %); Nabuurschapsbeleid en Uitbreidingsonderhandelingen (5,4 %); Milieu (5,2 %); en Internationale Partnerschappen (5,2 %). De overige diensten ontvingen elk minder dan 5 % van alle initiële verzoeken.


In 2024 werd het grootste aandeel confirmatieve verzoeken ingediend in verband met zaken die initieel door het directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid waren behandeld (9,8 %). Dit werd gevolgd door het directoraat-generaal Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie (8,4 %); het directoraat-generaal Nabuurschapsbeleid en uitbreidingsonderhandelingen (8,4 %); het secretariaat-generaal (8,3 %); het directoraat-generaal Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf (8,3 %); het directoraat-generaal Concurrentie (5 %); en het directoraat-generaal Milieu (5 %). De overige diensten ontvingen elk minder dan 5 % van alle confirmatieve verzoeken.


4.Uitzonderingen op het toegangsrecht 18

Er gelden verschillende uitzonderingen op het recht op toegang als bedoeld in Verordening (EG) nr. 1049/2001, die in artikel 4 van de verordening worden genoemd. Een volledige of gedeeltelijke afwijzing van toegang tot een document moet met minstens een van deze uitzonderingen worden gerechtvaardigd.

4.0.Verleende toegang tot de gevraagde documenten (tabellen 8 en 9 in de bijlage)


4.1.Uitzonderingen die zijn toegepast op de gevraagde documenten 19 (tabel 10 in de bijlage)


5.Klachten bij de Europese Ombudsman

In 2024 opende de Europese Ombudsman 115 nieuwe onderzoeken in zaken waarbij de Europese Commissie betrokken was en waarbij de toegang tot documenten het hoofd- of een ondergeschikt onderdeel van de klacht was. Er werden 111 klachten afgesloten 20 . De Europese Ombudsman heeft in tien zaken gevallen van wanbeheer vastgesteld 21 . De overige 101 zaken werden afgesloten zonder enige opmerkingen.

6. Nieuwe rechtspraak over toegang tot documenten

6.0.Het Hof van Justitie

In 2024 heeft het Hof van Justitie drie arresten 22 gewezen en één beschikking 23 gegeven inzake het recht op toegang van het publiek tot documenten op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 in zaken waarin de Europese Commissie partij was.

In drie zaken wees het Hof het beroep af 24 . In één zaak werd het arrest van het Gerecht vernietigd en het besluit van de Europese Commissie nietig verklaard 25 .

17.

6.0.0.Opheldering over materiële bepalingen


In 2024 heeft het Hof van Justitie verdere verduidelijkingen verstrekt met betrekking tot het begrip “hoger openbaar belang” 26 .

6.1.Het Gerecht

In 2024 heeft het Gerecht elf arresten 27 gewezen en zes beschikkingen 28 gegeven in procedures waarin de Europese Commissie partij was met betrekking tot besluiten betreffende het recht op toegang van het publiek tot documenten op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001.

Het beroep tot nietigverklaring werd in vijf zaken verworpen 29 . In vier zaken heeft het Gerecht het besluit van de Europese Commissie nietig verklaard en het beroep voor het overige verworpen 30 . In drie zaken werd geoordeeld dat er niet langer behoefde te worden beslist 31 . In twee zaken heeft het Gerecht de doorhaling van de zaak in het register van het Gerecht gelast 32 .

In één zaak heeft het Gerecht verklaard dat er geen uitspraak meer hoefde te worden gedaan over de vordering tot nietigverklaring van het impliciete besluit van de Europese Commissie, heeft het het beroep niet-ontvankelijk verklaard voor zover het strekte tot nietigverklaring van het besluit van de Commissie tot afwijzing van het initiële verzoek om toegang, en het beroep voor het overige verworpen 33 .

In één zaak heeft het Gerecht verklaard dat er geen uitspraak meer hoefde te worden gedaan over de vordering tot nietigverklaring van het impliciete besluit van de Europese Commissie, heeft het het uitdrukkelijke besluit van de Commissie gedeeltelijk nietig verklaard en het beroep voor het overige verworpen 34 .

In één zaak heeft het Gerecht verklaard dat er geen uitspraak meer hoefde te worden gedaan over de vordering tot nietigverklaring van het impliciete besluit van de Europese Commissie en het beroep voor het overige verworpen 35 .

18.

6.1.0.Opheldering over materiële bepalingen


In 2024 hadden de materiële verduidelijkingen van het Gerecht betrekking op de toepassing van de uitzonderingen in verband met de bescherming van persoonsgegevens 36 , van commerciële belangen 37 , van gerechtelijke procedures 38 en van het besluitvormingsproces 39 .

Voorts heeft het Gerecht verdere verduidelijkingen verstrekt met betrekking tot de begrippen “databanken” 40 , “hoger openbaar belang” 41 , “ongeoorloofde openbaarmaking” 42 en “algemeen vermoeden van vertrouwelijkheid” 43 .

19.

6.1.1.Opheldering over procedurele bepalingen


De belangrijkste procedurele kwesties die het Gerecht in 2024 heeft verduidelijkt, hadden betrekking op de raadpleging van lidstaten 44 en de mogelijkheid om categorieën documenten te identificeren ten aanzien waarvan een algemeen vermoeden van vertrouwelijkheid 45 geldt.

6.2.Nieuwe tegen de Europese Commissie ingestelde gerechtelijke procedures

In 2024 werden bij de rechterlijke instanties van de Europese Unie 23 zaken aanhangig gemaakt waarin de Europese Commissie partij was met betrekking tot besluiten betreffende het recht op toegang van het publiek tot documenten op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001.

Daarvan betroffen er 19 zaken die bij het Gerecht 46 waren ingesteld, waarvan er 1 al in 2024 was gesloten, bij de hierboven genoemde beschikking 47 .

Daarnaast werden bij het Hof van Justitie drie nieuwe hogere voorzieningen ingesteld tegen arresten van het Gerecht in zaken waarin de Europese Commissie partij was 48 . In een van deze hogere voorzieningen heeft de Commissie een verzoek in kort geding ingediend tot opschorting van de tenuitvoerlegging van een deel van het bestreden arrest van het Gerecht 49 .

(1) Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43).
(2) Percentages worden afgerond op de dichtstbijzijnde decimaal. De statistieken geven onder meer het aantal ontvangen verzoeken en gegeven antwoorden in 2024 weer. Na reguliere controles en correcties bieden deze statistieken nu nauwkeuriger gegevens dan in voorgaande jaren. Om deze reden kunnen de cijfers in dit verslag enigszins verschillen van de cijfers uit eerdere verslagen.
(3) https://commission.europa.eu/document/e6cd4328-673c-4e7a-8683-f63ffb2cf648_nl .
(4) https://commission.europa.eu/about/organisation/college-commissioners_en?prefLang=nl
(5) https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/new-push-european-democracy_nl .
(6) https://commission.europa.eu/priorities-2024-2029/democracy-and-our-values_nl .
(7) Besluit (EU) 2024/3080 van de Commissie van 4 december 2024 tot vaststelling van het reglement van orde van de Commissie en tot wijziging van Besluit C(2000) 3614 (PB L, 2024/3080, 5.12.2024, ELI: data.europa.eu/eli/dec/2024/3080/oj ).
(8) “Electronic AccesS to European Commission Documents” of “Elektronische toegang tot documenten van de Europese Commissie”; https://ec.europa.eu/transparency/documents-request/home .
(9) https://commission.europa.eu/about-european-commission/service-standards-and-principles/transparency/access-documents/how-access-commission-documents_nl .
(10) https://eur-lex.europa.eu/ .
(11) C — eigen besluiten van de Commissie, met inbegrip van gedelegeerde en uitvoeringshandelingen, andere soorten besluiten enz.; COM — voorstellen, aanbevelingen, mededelingen, verslagen enz. van de Commissie; JOIN — gemeenschappelijke handelingen van de Commissie en de hoge vertegenwoordiger; OJ — agenda’s van de vergaderingen van de Commissie; P — beslissingen van de voorzitter van de Commissie; PV — notulen van de vergaderingen van de Commissie; SEC — documenten van de Commissie die niet onder de andere categorieën vallen; SWD — werkdocumenten van de diensten van de Commissie.
(12) https://commission.europa.eu/about-european-commission/service-standards-and-principles/transparency/access-documents/how-access-commission-documents_nl .
(13) https://ec.europa.eu/transparency/documents-request/home .
(14) https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/ .
(15) De statistieken over het sociale en beroepsprofiel en de geografische herkomst van de aanvragers staan in de tabellen 6 en 7 in de bijlage.
(16)

Een verzoek kan betrekking hebben op meerdere documenten van verschillende diensten van de Commissie en derhalve aanleiding geven tot meerdere verschillende antwoorden. Anderzijds kunnen meerdere verzoeken in sommige gevallen worden samengevoegd en aanleiding geven tot één enkel antwoord. Het aantal antwoorden omvat alle soorten antwoorden van de Europese Commissie, variërend van antwoorden op grond van Verordening (EG) nr. 1049/2001 (waaronder antwoorden waarin de Commissie verklaarde dat zij niet beschikt over de gevraagde documenten) tot antwoorden uit hoofde van andere rechtskaders (vanwege de inhoud van het verzoek, de status van de aanvrager enz.) of verzoeken waarvan de behandeling is afgesloten omdat de aanvrager heeft verzuimd de gevraagde opheldering te verschaffen of niet aan de procedurele vereisten heeft voldaan. In 568 gevallen bevestigde de Commissie dat zij geen documenten in haar bezit had die aan de beschrijving in het verzoek voldeden.

(17) De gegevens voor het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) omvatten verzoeken om toegang tot documenten met betrekking tot zijn administratieve activiteiten, die worden geregistreerd in het IT‑systeem dat ook wordt gebruikt door andere diensten van de Europese Commissie (EASE). Verzoeken om toegang tot documenten met betrekking tot de onderzoeksactiviteiten van OLAF zijn niet opgenomen in dit verslag. Sinds de oprichting van de Europese Dienst voor extern optreden (EDEO) berusten alleen FPI-documenten (Dienst Instrumenten buitenlands beleid) bij de Europese Commissie. De statistieken over de FPI omvatten enkele van de initiële verzoeken die de Europese Vredesfaciliteit (EPF) heeft ontvangen. De EPF is een instrument dat de EU beter in staat stelt op te treden als mondiale veiligheidsverstrekker en dat buiten de begroting valt. Krachtens Besluit C(2021) 2011 van de Commissie heeft de Europese Commissie de rol van beheerder, rekenplichtige en intern controleur voor steunmaatregelen in het kader van de faciliteit aanvaard. In 2024 werden er twee initiële verzoeken ingediend bij de Commissie in haar rol als beheerder voor steunmaatregelen. Confirmatieve antwoorden worden vastgesteld door het comité van de EPF. Daarom zijn de antwoorden van de EPF in de confirmatieve fase niet opgenomen in dit verslag.
(18) Afzonderlijke verzoeken kunnen betrekking hebben op meerdere documenten of hele dossiers die betrekking hebben op een specifiek onderwerp of procedure. De statistieken in de vorige jaarverslagen, afkomstig uit het buiten gebruik gestelde systeem GestDem, weerspiegelden niet het aantal gevraagde documenten. Dankzij het ontwerp van EASE weerspiegelen de cijfers in hoofdstuk 4 van dit verslag de gevraagde documenten in zaken die in EASE zijn behandeld en in 2024 zijn afgesloten.
(19) Op basis van artikel 4 van Verordening (EG) nr. 1049/2001.
(20) De statistieken hebben betrekking op de dossiers die de Ombudsman in behandeling had voor alle diensten van de Europese Commissie, met uitzondering van OLAF.
(21) De Ombudsman was van mening dat de vertraging bij het verstrekken van een antwoord aan de aanvrager neerkwam op wanbeheer in de zaken 2103/2022 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/62871">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/62871 ), 409/2023 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/63458">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/63458 ) en 569/2023 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/63642">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/63642 ). De Ombudsman was van mening dat de weigering om het publiek (ruimere) toegang te verlenen neerkwam op wanbeheer in de zaken 2089/2023 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65141">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65141 ), 2347/2023 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65397">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65397 ), 2421/2023 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65469">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65469 ), 177/2024 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65697">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65697 ) en 833/2024 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/66353">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/66353 ). Bovendien was de Ombudsman van mening dat er sprake was van wanbeheer van de Commissie bij de behandeling van de verzoeken om toegang van het publiek in de zaken 208/2024 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65730">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65730 ) en 363/2024 ( www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65877">https://www.ombudsman.europa.eu/en/case/en/65877 ).
(22) Arresten van het Hof van Justitie van 29 juli 2024, Validity Foundation/Commissie, C-51/23 P, ECLI:EU:C:2024:664; 5 september 2024, ClientEarth/Commissie, C-249/23 P, ECLI:EU:C:2024:691; 5 maart 2024, Public.Resource.Org en Right to Know/Commissie e.a., C-588/21 P, ECLI:EU:C:2024:201.
(23) Beschikking van het Hof van Justitie van 11 januari 2024, BonSens.org/Stevi e.a., C-634/23 P(I), ECLI:EU:C:2024:43.
(24) Arresten in de zaken Validity Foundation/Commissie, C-51/23 P, reeds aangehaald; ClientEarth/Commissie, C-249/23 P, reeds aangehaald; en de beschikking in de zaak BonSens.org/Stevi e.a., C-634/23 P(I), reeds aangehaald.
(25) Arrest in de zaak Public.Resource.Org en Right to Know/Commissie e.a., C-588/21 P, reeds aangehaald.
(26) Arresten in de zaken ClientEarth/Commissie, C-249/23 P, reeds aangehaald, punten 51 en 54-68; Public.Resource.Org en Right to Know/Commissie e.a., C-588/21 P, reeds aangehaald, punten 68-85.
(27) Arresten van het Gerecht van 10 juli 2024, Hongarije/Commissie, T-104/22, ECLI:EU:T:2024:467; 13 november 2024, Pesticide Action Network Europe/Commissie, T-104/23, ECLI:EU:T:2024:823; 13 november 2024, Kargins/Commissie, T-110/23, ECLI:EU:T:2024:805; 20 maart 2024, Acampora e.a./Commissie, T-261/23, ECLI:EU:T:2024:191; 25 september 2024, British American Tobacco Polska Trading/Commissie, T-311/23, ECLI:EU:T:2024:645; 2 oktober 2024, TotalEnergies Marketing Nederland/Commissie, T-332/22, ECLI:EU:T:2024:660; 25 september 2024, Herbert Smith Freehills/Commissie, T-570/22, ECLI:EU:T:2024:644; 24 januari 2024, Veritas/Commissie, T-602/22, ECLI:EU:T:2024:26; 2 oktober 2024, Soares/Commissie, T-606/23, ECLI:EU:T:2024:667; 17 juli 2024, Auken e.a./Commissie, T-689/21, ECLI:EU:T:2024:476; 17 juli 2024, Courtois e.a./Commissie, T-761/21, ECLI:EU:T:2024:477.
(28) Beschikkingen van het Gerecht van 20 augustus 2024, Oberlin/Commissie, T-194/24; 18 januari 2024, Del Valle Ruiz e.a./GAR, T-514/18; 22 april 2024, Mylan Ireland/Commissie, T-585/23; 2 december 2024, Shopper Union France en Azalbert/Commissie, T-1071/23, ECLI:EU:T:2024:887; 1 juli 2024, Smart Kid/Commissie, T-1130/23; 8 mei 2024, Huhtamaki Holding/Commissie, T-1145/23.
(29) Arresten in de zaken Hongarije/Commissie, T-104/22, reeds aangehaald; Pesticide Action Network Europe/Commissie, T-104/23, reeds aangehaald; TotalEnergies Marketing Nederland/Commissie, T-332/22, reeds aangehaald; Veritas/Commissie, T-602/22, reeds aangehaald; Soares/Commissie, T-606/23, reeds aangehaald.
(30) Arresten in de zaken Kargins/Commissie, T-110/23, reeds aangehaald; British American Tobacco Polska Trading/Commissie, T-311/23, reeds aangehaald; Herbert Smith Freehills/Commissie, T-570/22, reeds aangehaald; Auken e.a./Commissie, T-689/21, reeds aangehaald.
(31) Beschikkingen in de zaken Oberlin/Commissie, T-194/24, reeds aangehaald; Shopper Union France en Azalbert/Commissie, T-1071/23, reeds aangehaald; Smart Kid/Commissie, T-1130/23, reeds aangehaald.
(32) Beschikkingen in de zaken Del Valle Ruiz e.a./GAR, T-514/18, reeds aangehaald; Huhtamaki Holding/Commissie, T-1145/23, reeds aangehaald.
(33) Arrest in de zaak Acampora e.a./Commissie, T-261/23, reeds aangehaald.
(34) Arrest in de zaak Courtois e.a./Commissie, T-761/21, reeds aangehaald.
(35) Beschikking in de zaak Mylan Ireland/Commissie, T-585/23, reeds aangehaald.
(36) Arrest in de zaak Courtois e.a./Commissie, T-761/21, reeds aangehaald, punten 65, 68-73, 84-86 en 89-91.
(37) Arresten in de zaken Auken e.a./Commissie, T-689/21, reeds aangehaald, punten 162-166 en 183-186; Courtois e.a./Commissie, T-761/21, reeds aangehaald, punten 159-172.
(38) Arresten in de zaken Pesticide Action Network Europe/Commissie, T-104/23, reeds aangehaald, punt 49; Veritas/Commissie, T-602/22, reeds aangehaald, punten 70 en 71.
(39) Arrest in de zaak Hongarije/Commissie, T-104/22, reeds aangehaald, punten 84-94, 97-100, 116-118, 121-127, 139 en 140.
(40) Arresten in de zaken British American Tobacco Polska Trading/Commissie, T-311/23, reeds aangehaald, punten 46-48, 53, 54, en 80-82; Herbert Smith Freehills/Commissie, T-570/22, reeds aangehaald, punten 45, 46, 53-56 en 74-77.
(41) Arresten in de zaken Acampora e.a./Commissie, T-261/23, reeds aangehaald, punten 58-64; Soares/Commissie, T-606/23, reeds aangehaald, punten 59-71; Auken e.a./Commissie, T-689/21, reeds aangehaald, punt 223.
(42) Arresten in de zaken Acampora e.a./Commissie, T-261/23, reeds aangehaald, punten 40 en 41; Auken e.a./Commissie, T-689/21, reeds aangehaald, punten 114 en 115.
(43) Arresten in de zaken Acampora e.a./Commissie, T-261/23, reeds aangehaald, punten 32-35, 38, 50-56 en 76-79; Soares/Commissie, T-606/23, reeds aangehaald, punten 46-56.
(44) Arresten in de zaken Hongarije/Commissie, T-104/22, reeds aangehaald, punten 27-30 en 43-52; Veritas/Commissie, T-602/22, reeds aangehaald, punten 23-25, 49 en 50.
(45) Arrest in de zaak TotalEnergies Marketing Nederland/Commissie, T-332/22, reeds aangehaald, punt 57.
(46) De zaken Reverbel/Commissie, T-178/24; Novis/Commissie, T-185/24; Oberlin/Commissie, T-194/24; Zalando/Commissie, T-203/24; Caronte & Tourist Isole Minori/Commissie, T-208/24; Huhtamaki Holding/Commissie, T-225/24; Smart Kid/Commissie, T-227/24; Zver/Commissie, T-235/24; Smart Kid/Commissie, T-337/24; Compass-Datenbank/Commissie, T-350/24; Molitorisová/Commissie, T-353/24; Batchelor/Commissie, T-433/24; APEDA en O’Connor/Commissie, T-458/24; Pech/Commissie, T-485/24; Reclaim en Martínez González/Commissie, T-546/24; Public.Resource.Org en Right to Know/Commissie, T-580/24; Public.Resource.Org en Right to Know/Commissie, T-581/24; Compass-Datenbank/Commissie, T-594/24; International Electrotechnical Commission en ISO/Commissie, T-631/24.
(47) De zaak Oberlin/Commissie, T-194/24, reeds aangehaald.
(48) De zaken Commissie/Auken e.a., C-631/24 P; Commissie/Courtois e.a., C-632/24 P; Hongarije/Commissie, C-641/24 P.
(49) De zaak Commissie/Courtois e.a., C-632/24 P-R.