Overwegingen bij COM(2024)277 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10158/21 en ST 10158/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Duitsland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Nadat Duitsland op 28 april 2021 zijn nationale herstel- en veerkrachtplan had ingediend, legde de Commissie de Raad een voorstel voor een positieve beoordeling voor. De Raad keurde de positieve beoordeling goed door middel van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 2 . Het uitvoeringsbesluit van de Raad is gewijzigd op 14 februari 2023 en 8 december 2023.

(2) Op 30 april 2024 heeft Duitsland bij de Commissie een gewijzigd nationaal herstel- en veerkrachtplan ingediend, met daarin een hoofdstuk REPowerEU, overeenkomstig artikel 21 quater van Verordening (EU) 2021/241.

(3) Op 30 april 2024 heeft Duitsland ook een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie gericht om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 te wijzigen omdat het herstel- en veerkrachtplan wegens objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet meer haalbaar is. Op basis hiervan heeft Duitsland een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend. De indiening van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met daarin een hoofdstuk REPowerEU, volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces van raadpleging van lokale en regionale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden. De samenvatting van de raadplegingen is samen met het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan ingediend. Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de in bijlage V bij die verordening opgenomen beoordelingsrichtsnoeren.

Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241

(4) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Duitsland op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op acht maatregelen.

(5) Duitsland heeft uitgelegd dat twee maatregelen gedeeltelijk niet meer haalbaar zijn binnen het vastgestelde tijdschema voor de uitvoering, wegens een gebrek aan deskundig IT-personeel. Het tekort aan IT-professionals was eind 2022 aanzienlijk toegenomen door de COVID-19-pandemie. De toegenomen vraag naar IT-professionals in diverse sectoren leidde tot meer concurrentie tussen werkgevers en maakte het lastig voor IT-aanbieders om hun dienstverlening op te schalen. Dit betreft respectievelijk streefdoel 102 van investering 5.1.2 (Programma voor toekomstbestendige ziekenhuizen) in het kader van component 5.1 (Versterking van een pandemisch veerkrachtig gezondheidszorgstelsel) en streefcijfer 113 van hervorming 6.1.2 (Digitalisering van de administratie — tenuitvoerlegging van de wet inzake onlinetoegang) in het kader van component 6.1 (Modern openbaar bestuur). Op deze basis verzocht Duitsland om een verlenging van het tijdschema voor de uitvoering van streefdoel 102, wijziging van streefdoel 113 en toevoeging van een streefdoel 113A, om het deel dat niet langer haalbaar is binnen het vastgestelde tijdschema voor de uitvoering. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(6) Duitsland heeft uitgelegd dat één streefdoel niet langer binnen het vastgestelde tijdschema voor uitvoering haalbaar is, omdat de vereisten inzake IT-beveiliging in verband met Russische aanvalsoorlog in Oekraïne zijn toegenomen. Hierbij gaat het om streefdoel 85 van investering 3.1.4 (Modernisering van de onderwijs- en opleidingsfaciliteiten van de federale strijdkrachten) in het kader van component 3.1 (Digitalisering van het onderwijs). Op deze basis heeft Duitsland verzocht om het tijdschema voor streefdoel 85 te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(7) Duitsland heeft uitgelegd dat één maatregel gedeeltelijk niet meer haalbaar is doordat er minder vraag naar ondersteuning is dan verwacht, dankzij de verbeterde marktsituatie voor leerlingplaatsen en de onverwachte ondersteuning voor leerlingplaatsen door de privésector zelf. Dit betreft streefcijfer 91 van investering 4.1.3 (Ondersteuning van leerlingplaatsen) in het kader van component 4.1 Versterking van de sociale integratie. Op deze basis heeft Duitsland verzocht om zowel uitbetalingsdoelstelling 91 als de kosten van de maatregel neerwaarts bij te stellen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(8) Duitsland heeft uitgelegd dat één maatregel gedeeltelijk niet meer haalbaar is, door de vertraagde bekendmaking van de uitvoeringsverordening waarin overeenkomstig artikel 14 van de verordening inzake één digitale toegangspoort van de EU (SDG-verordening), de benodigde technische specificaties voor een nationale uniforme technische architectuur worden bepaald. Ook moest er een nieuwe nationale IT-architectuur worden gecreëerd om een toereikende IT-infrastructuur te ontwikkelen. Dit betreft de streefdoelen 115 en 116 van hervorming 6.1.3 (Digitalisering van het bestuur — modernisering van registers) in het kader van component 6.1 Modern openbaar bestuur. Op deze basis heeft Duitsland verzocht om het tijdschema voor de uitvoering van streefdoel 115 en streefdoel 116 te verlengen en dat laatste streefdoel ook te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(9) Duitsland heeft uitgelegd dat voor de uitvoering van twee maatregelen betere alternatieven bestaan waarmee het oorspronkelijke oogmerk van de maatregel zou kunnen worden verwezenlijkt. Streefdoelen 48A en 48B worden toegevoegd aan investering 1.3.3 (Renovatie van gebouwen: federale financiering voor energie-efficiënte gebouwen) in het kader van component 1.3 Klimaatvriendelijke renovatie en bouw. De vertraging in verband met de uitvoering van een beter alternatief betreft streefdoelen 109 en 110 van hervorming 6.1.1 Ecosysteem van de Europese identiteit in het kader van component 6.1 (Modern openbaar bestuur). Op deze basis heeft Duitsland verzocht om streefdoelen 48A en 48B toe te voegen en het tijdschema voor de uitvoering van streefdoelen 109 en 110 te verlengen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(10) Duitsland heeft uitgelegd dat één maatregel gedeeltelijk niet meer haalbaar is omdat een aantal aannemers onverwachts niet in staat bleek zijn verplichtingen na te komen. Dit betreft streefdoel 43 van investering 1.3.1 (Steunprogramma voor de ontwikkeling van een klimaatvriendelijke houtbouw). Op deze basis heeft Duitsland verzocht om streefdoel 43 neerwaarts bij te stellen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(11) De Commissie is van oordeel dat de door Duitsland aangevoerde redenen de wijziging op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen en het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.

(12) De verdeling van mijlpalen en streefdoelen in termijnen moet worden gewijzigd om rekening te houden met de REPowerEU-toewijzing, de wijzigingen van het plan en het indicatieve tijdschema dat Duitsland heeft gepresenteerd.

Correcties van schrijffouten

(13) In de bijlage bij het uitvoeringsbesluit van de Raad van juli 2021 zijn 21 schrijffouten vastgesteld, die betrekking hebben op 30 mijlpalen/streefdoelen en op 21 maatregelen van 9 componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd ter correctie van schrijffouten die niet de inhoud weerspiegelen van het op 28 april 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Duitsland. Deze schrijffouten betreffen: streefdoel 2 van investering 1.1.1 (Waterstofprojecten in het kader van IPCEI’s); streefdoelen 8, 9 en 10 van investering 1.1.2 (Steunprogramma voor het koolstofarm maken van de industrie); streefdoelen 11 en 13 van investering 1.1.3 (Proefproject voor klimaatactiecontracten op basis van het beginsel van koolstofcontracten voor verschillen); streefdoel 15 van investering 1.1.4 (Projectgerelateerd klimaatbeschermingsonderzoek); streefdoelen 17, 18 en 20 van investering 1.1.5 (Vlaggenschipprojecten voor onderzoek en innovatie in het kader van de nationale strategie voor waterstof) en streefdoel 21c van investering 1.1.6 (Federale steun voor efficiënte warmtenetten) in het kader van component 1.1 (Koolstofarm maken met hernieuwbare waterstof in het bijzonder); streefdoel 23 van investering 1.2.1 (Steun voor de aanleg van oplaadinfrastructuur), streefdoelen 29, 30 en 30A van investering 1.2.3 (Steun voor de vervanging van het particuliere wagenpark) alsook in het kader van component 1.2 (Klimaatvriendelijke mobiliteit); mijlpaal 56 van investering 2.1.3 (IPCEI Next Generation Cloud Infrastructure and Services (IPCEI CIS)) in het kader van component 2.1 (Gegevens als grondstof van de toekomst); streefdoelen 66 en 69 van investering 2.2.3 (Onderzoekscentrum voor digitalisering en technologie van de Bundeswehr) in het kader van component 2.2 (Digitalisering van de economie) alsmede mijlpalen 70, 71, 72 en 72A van investering 2.2.4 (Bevordering van de digitalisering van het spoor door de vervanging van conventionele interlock-/fast-track-programma’s om de uitrol van het “Digital Rail Germany” (SLP) te versnellen) in het kader van component 2.2 (Digitalisering van de economie); streefdoel 77 van investering 3.1.2 (Onderwijsplatform) alsmede streefdoel 80 van investering 3.1.3 (Onderwijscentra van excellentie) in het kader van component 3.1 Digitalisering van het onderwijs; streefdoelen 87 en 88 van investering 4.1.1 (Investeringsprogramma “Kinderfinanciering” 2020/21) en mijlpaal 97 van hervorming 4.1.5 (Digitaal overzicht pensioenen) van component 4.1 Versterking van de sociale integratie; streefdoel 106 van investering 5.1.3 (Speciaal programma ter bespoediging van onderzoek naar en ontwikkeling van dringend noodzakelijke vaccins tegen SARS-CoV-2) in het kader van component 5.1 (Versterking van een pandemisch veerkrachtig gezondheidszorgstelsel) alsmede streefdoel 117 van hervorming 6.2.1 (Gezamenlijk programma van de federale regering en de deelstaten voor een efficiënt bestuur ten behoeve van burgers en bedrijven) in het kader van component 6.2 (Vermindering van belemmeringen voor investeringen). Verder zijn er schrijffouten die betrekking hebben op de beschrijving van investering 1.1.1 (Waterstofprojecten in het kader van IPCEI’s) en de beschrijving van investering 1.1.3 (Proefproject voor klimaatactiecontracten op basis van het beginsel van koolstofcontracten voor verschillen) in het kader van component 1.1. Koolstofarm maken met hernieuwbare waterstof in het bijzonder; de beschrijving van investering 1.2.3 (Steun voor de vervanging van het particuliere wagenpark) van component 1.2 (Klimaatvriendelijke mobiliteit); de beschrijving van investering 1.3.1 (Steunprogramma voor de ontwikkeling van een klimaatvriendelijke houtbouw) in het kader van component 1.3 (Klimaatvriendelijke renovatie en bouw); de beschrijving van investering 2.1.2 (IPCEI Micro-elektronica en communicatietechnologie) alsook de beschrijving van investering 2.1.3 (IPCEI Next Generation Cloud Infrastructure and Services (IPCEI CIS)) in het kader van component 2.1 (Gegevens als grondstof van de toekomst); de beschrijving van investering 2.2.4 (Bevordering van de digitalisering van het spoor door de vervanging van conventionele interlock-/fast-track-programma’s om de uitrol van het “Digital Rail Germany” (SLP) te versnellen) in het kader van component 2.2 (Digitalisering van de economie) en de beschrijving van investering 3.1.1 (programma voor lerarenapparatuur) in het kader van component 3.1 (Digitalisering van het onderwijs); de beschrijving van hervorming 4.1.4 (Onderwijsondersteuning voor leerlingen met een leerachterstand) van component 4.1 (Versterking van de sociale integratie). Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betreffende maatregelen.

Het REPowerEU-hoofdstuk gebaseerd op artikel 21 quater van Verordening (EU) 2021/241

(14) Het REPowerEU-hoofdstuk omvat twee nieuwe hervormingen en twee nieuwe investeringen. De hervormingen overeenkomstig de wet inzake windenergie op land en de wet inzake offshore windenergie helpen de capaciteit voor hernieuwbare energie uit te breiden door regelgevingsprocedures te verbeteren en te stroomlijnen. De investering in een steunprogramma voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen zonder emissie en de bijbehorende infrastructuur bevordert de aanschaf van klimaatvriendelijke commerciële voertuigen en de ontwikkeling van de vereiste oplaad- en tankinfrastructuur. Ten slotte is de investering in een digitaal platform voor het versnellen van planning en goedkeuring gericht op het bespoedigen van de plannings- en goedkeuringsprocessen voor e, waarbij gebruik wordt gemaakt van platformen voor het stroomlijnen van administratieve procedures. Deze maatregelen in het kader van het REPowerEU-hoofdstuk zijn opgezet om samen de energie-infrastructuur te versterken en de onmiddellijke veiligheids- en voorzieningsbehoeften te vervullen. Investeringen in windenergie- en waterstofinfrastructuur ondersteunen niet alleen de diversificatie van de energiebronnen maar versterken ook de veerkracht en betrouwbaarheid van het Duitse energiesysteem. De totstandbrenging van een betrouwbare energievoorziening uit diverse, hernieuwbare bronnen leidt tot stabilisering van de energiekosten, en levert in de hele economie voordelen op voor zowel consumenten als producenten. Aangezien kwetsbare groepen vaak een groter deel van hun inkomen besteden aan essentiële voorzieningen als energie, raken prijsstijgingen deze groepen onevenredig hard. Dat deze hervormingen en investeringen de schommelingen in de energieprijzen kunnen helpen afvlakken, heeft dan ook aanzienlijke voordelen voor de meest kwetsbare gemeenschappen. Het REPowerEU-hoofdstuk omvat ook opgeschaalde maatregelen met gevolgen voor maatregel 1.3.3 “Renovatie van gebouwen: federale financiering voor energie-efficiënte gebouwen” in het kader van component 1.3 “Klimaatvriendelijke renovatie en bouw”.

Beoordeling door de Commissie

(15) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-plan, beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.

Een evenwichtige respons die bijdraagt tot de zes pijlers

(16) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt a), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.1 van bijlage V daarbij, vormt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende bij aan elk van de zes in artikel 3 van die verordening bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan de betrokken lidstaat.

(17) Het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan vormde een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en droeg zodoende bij aan elk van de zes in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241 bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan Duitsland.

(18) De Commissie is van mening dat de wijziging van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, een aanzienlijk effect heeft op de beoordeling van de bijdrage van het herstel- en veerkrachtplan aan de eerst pijler van de groene transitie, waarvoor de bijdrage beduidend toeneemt. De voorgestelde hervormingen vergroten met name het aandeel hernieuwbare energie in de Duitse energiemix, en de investeringen bevorderen de energie-efficiëntie van gebouwen, dragen bij tot de decarbonisatie van het goederenvervoer over de weg en vereenvoudigen de goedkeuringsprocedures voor een basisdistributienetwerk voor waterstof. De toewijzing voor digitale uitgaven is marginaal afgenomen. Voor de andere pijlers hebben de aard en de omvang van de voorgestelde wijzigingen aan het herstel- en veerkrachtplan geen gevolgen voor de eerdere beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan, aangezien zij in grote mate een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie vormen, en voor de passende bijdrage ervan aan alle zes pijlers die in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241 worden genoemd.

Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen

(19) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.2 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de tot Duitsland gerichte landspecifieke aanbevelingen, met inbegrip van de begrotingsaspecten, of de uitdagingen die zijn geconstateerd in andere relevante documenten die officieel door de Commissie zijn vastgesteld in het kader van het Europees Semester. Met name houdt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan rekening met de energiegerelateerde landspecifieke aanbevelingen van 2022 en 2023.

(20) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, houdt rekening met de algemene beoordeling van de energiegerelateerde landspecifieke aanbevelingen van 2022 en 2023 die formeel door de Raad zijn vastgesteld vóór de beoordeling van het gewijzigde plan door de Commissie.

(21) Na beoordeling van de vooruitgang bij de uitvoering van alle relevante landspecifieke aanbevelingen bij de indiening van het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan, stelt de Commissie vast dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt met betrekking tot aanbeveling 2.5 van 2019 inzake het versterken van de voorwaarden voor een hogere salarisgroei.

(22) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk omvat een uitgebreide lijst hervormingen en investeringen die elkaar versterken en die bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de economische en sociale uitdagingen, zoals die door de Raad zijn beschreven in de landspecifieke aanbevelingen aan Duitsland in het kader van het Europees Semester. Het gaat hierbij met name om het beperken van investeringsknelpunten en om modernisering van het openbaar bestuur, alsook om hervormingen en investeringen om de groene en digitale transitie te versnellen. Het helpt ook om de uitdagingen aan te pakken die betrekking hebben op onderwijs, arbeidsmarktparticipatie, arbeidsbelasting en sociaal beleid. Door de bovengenoemde uitdagingen aan te pakken, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting ook bijdragen tot het corrigeren van de onevenwichtigheden waarmee Duitsland te maken heeft, zoals vastgesteld in de aanbevelingen op grond van artikel 6 van Verordening (EU) nr. 1176/2011 in 2019, 2020, 2022 en 2023, die met name verband houden met het aanhoudend grote overschot op de lopende rekening, dat ook de matige investeringen ten opzichte van de besparingen weerspiegelt.

Geen ernstige afbreuk doen

(23) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.4 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad 3 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).

(24) De veranderingen die bij de herziening van het herstel- en veerkrachtplan zijn aangebracht, met de wijziging van bestaande maatregelen of de invoering van nieuw maatregelen, hebben geen gevolgen voor de positieve beoordeling die met betrekking tot dit beoordelingscriterium is verricht voor het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan. Wat betreft de nieuwe hervormingen en investeringen die aan het REPowerEU-hoofdstuk zijn toegevoegd, heeft Duitsland elke maatregel systematisch getoetst aan hete beginsel van “geen ernstige afbreuk doen”, overeenkomstig de technische richtsnoeren van de DNSH (2021/C58/01). De verstrekte informatie wettigt de conclusie dat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan er naar verwachting voor zal zorgen dat geen enkele maatregel “ernstige afbreuk doet”.

Bijdrage aan de verwezenlijking van de doelstellingen van REPowerEU

(25) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d) bis, van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.12 van bijlage V daarbij, zal het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting daadwerkelijk in hoge mate (score A) bijdragen tot energiezekerheid, de diversificatie van de energievoorziening van de Unie, een toename van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en van de energie-efficiëntie, een verhoging van de opslagcapaciteit voor energie of tot de noodzakelijke vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vóór 2030.

(26) Het REPowerEU-hoofdstuk draagt daadwerkelijk bij tot het stimuleren van de energie-efficiëntie in gebouwen, het opvoeren van het gebruik van het gebruik van hernieuwbare of fossielvrije waterstof en het versnellen van de uitrol van hernieuwbare energie overeenkomstig artikel 21 quater, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241.

(27) Daarnaast helpt het REPowerEU-hoofdstuk de beperking van de vraag naar energie te stimuleren door middel van verbeteringen op het vlak van energie-efficiëntie, via de geplande opschaling van investeringen in de renovatie van gebouwen (federale financiering voor energie-efficiënte gebouwen, maatregel 7.1.1), overeenkomstig artikel 21 quater, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241.

(28) Het REPowerEU-hoofdstuk draagt ook bij tot het aanpakken van interne en grensoverschrijdende knelpunten voor energietransmissie en -distributie, het versnellen van de integratie van hernieuwbare energiebronnen en het ondersteunen van emissievrij vervoer en de infrastructuur daarvoor, via de geplande hervormingen inzake windenergie op land en op zee (maatregelen 7.1.4 en 7.1.5) en de geplande investering in een steunprogramma voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen zonder emissie (maatregel 7.1.2), overeenkomstig artikel 21 quater, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241.

(29) Het REPowerEU-hoofdstuk draagt ook bij tot de ondersteuning van de bovenstaande doelstellingen door het terugdringen van planning- en vergunningsknelpunten bij energie-infrastructuurprojecten, met name inzake waterstof, via de geplande investering in een digitaal vergunningsplatform (maatregel 7.1.3), overeenkomstig artikel 21 quater, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241.

(30) De maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk zijn derhalve in overeenstemming met de inspanningen van Duitsland om de doelstellingen van artikel 21 quater, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241 te verwezenlijken. Belangrijk zijn met name de bijdragen om interne en grensoverschrijdende knelpunten voor energietransmissie aan te pakken, de energie-efficiëntie van gebouwen te stimuleren en het gebruik van hernieuwbare waterstof en de productie en het gebruik van andere hernieuwbare energiebronnen en vervoer zonder emissies te bevorderen.

(31) De maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk zijn ook in overeenstemming met het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan, aangezien REPowerEU-maatregelen voortbouwen op investeringen in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan, met name op het vlak van waterstofinfrastructuur en duurzaam vervoer.

Maatregelen met een grensoverschrijdende of meerlandendimensie dan wel een grensoverschrijdend of meerlandeneffect

(32) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d) ter, van Verordening (EU) 2021/241 en bijlage V, criterium 2.13, daarbij, zullen de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting in hoge mate (score A) een grensoverschrijdende of meerlandendimensie dan wel een grensoverschrijdend of meerlandeneffect hebben.

(33) In de zin van de gewijzigde Verordening (EU) 2021/241 hebben de maatregelen 7.1.1 (Opschaling) van renovatie van gebouwen: federale financiering voor energie-efficiënte gebouwen en maatregel 7.1.3 Digitaal platform voor het versnellen van planning en goedkeuring, en derhalve 100 % van de geraamde kosten daarvan, een grensoverschrijdende of meerlandendimensie dan wel een grensoverschrijdend of meerlandeneffect. Rechtstreekse grensoverschrijdende impact wordt ook verwacht van de hervorming van de wet inzake windenergie op land (7.1.4) en de wet inzake offshore windenergie (7.1.5). Deze maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk zullen bijdragen tot het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en tot het beperken van de vraag naar energie (7.1.1). Als gevolg daarvan zullen de maatregelen, en derhalve het REPowerEU-hoofdstuk als geheel, naar verwachting een positief grensoverschrijdend effect hebben, zoals vastgesteld in de richtsnoeren van de Commissie in het kader van REPowerEU. Bijna alle maatregelen dragen bij tot de vermindering van de vraag naar en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. De geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk met een grensoverschrijdende of meerlandendimensie dan wel een grensoverschrijdend of meerlandeneffect maken 89,6 % uit van de geraamde totale kosten van het REpowerEU-hoofdstuk.

Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit

(34) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 49,5 % van de totale toewijzing van het herstel- en veerkrachtplan (met inbegrip van REPowerEU). De totale geraamde kosten van de maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 48,7 % van het REPowerEU-hoofdstuk. Deze percentages zijn berekend volgens de methodologie van bijlage VI bij die verordening. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 strookt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk met de informatie in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030.

(35) Over het geheel genomen stelt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan de ambities van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan ten aanzien van de groene transitie naar boven bij. De toevoeging van een extra financieringsonderdeel aan maatregel 1.3.3. Renovatie van gebouwen: de federale financiering voor energie-efficiënte gebouwen en de opschaling ervan in het REPowerEU-hoofdstuk, stellen, net als de toevoeging van twee nieuwe hervormingen, nl. de wet inzake windenergie op land (7.1.4) en de wet inzake offshore windenergie (7.1.5), Duitslands ambitie aanzienlijk naar boven bij wat betreft het koolstofvrij maken van gebouwen en het gebruik van hernieuwbare energie. Ook andere aspecten, zoals de bevordering van emissievrij wegvervoer (investering 7.1.2 Steunprogramma voor lichte en zware bedrijfsvoertuigen zonder emissie en de bijbehorende infrastructuur) en de facilitering van geplande waterstofinfrastructuurprojecten om tot netto broeikasgasneutraliteit te komen via een digitaal vergunningsplatform (investering Digitaal platform voor het versnellen van planning en goedkeuring) vergroten de bijdrage aan Duitslands inspanningen om te zorgen voor duurzaam vervoer en de infrastructuur die daarbij hoort, en versnellen de goedkeuring van waterstofinfrastructuurprojecten. Maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk versterken de elementen van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan die betrekking hebben op de groene transitie. De waterstofinfrastructuurprojecten van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan (component 1.1) zouden bijvoorbeeld kunnen worden versneld door het digitale vergunningsplatform dat op grond het REPowerEU-hoofdstuk wordt toegevoegd.

(36) De maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk vergroten de bijdrage van het herstel- en veerkrachtplan aan de groene transitie, waaronder de biodiversiteit, aanzienlijk. De ondersteunde maatregelen zullen naar verwachting de broeikasgasemissies en verontreinigende stoffen in de energie-, vervoer- en gebouwensector doen afnemen. In de energiesector zullen de versoepelde toepassing van en goedkeuring voor waterstofinfrastructuurprojecten, alsook de wetgevingshervormingen voor het verhelpen van knelpunten bij de transitie van de sector, door het stroomlijnen van vergunningsprocedures van de wet inzake offshore windenergie en de wet inzake windenergie op land, bijdragen tot de verwezenlijking van de klimaat- en energiedoelstellingen voor 2030 van de Unie en van de klimaatdoelstelling voor 2050. De snellere uitrol van waterstofinfrastructuur is een katalysator voor de groene transitie in de sectoren vervoer en industrie. In de vervoerssector draagt het REPowerEU-hoofdstuk bij tot het koolstofvrij maken van het bedrijfswagenpark. Ten slotte zullen in de bouwsector de renovatiemaatregelen met betrekking tot woongebouwen en de installatie van hernieuwbare verwarmingssystemen het mogelijk maken om te diversifiëren in de richting van duurzamer energiebronnen en het energieverbruik te beperken. De meeste maatregelen zullen naar alle waarschijnlijkheid nevenvoordelen voor de biodiversiteit hebben doordat de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen en broeikasgassen er naar verwachting door zal afnemen.

(37) Uit de maatregelen inzake duurzame waterstof blijkt dat hervormingen en investeringen die bijdragen tot de groene transitie grotendeels complementair zijn met belangrijke hervormingen op nationaal niveau in Duitsland, zoals de nationale waterstofstrategie, en daarmee gecombineerd moeten worden. Andere voorbeelden zijn de diversificatie van de energievoorziening om de energiezekerheid te versterken, de versterking van de toevoer van windenergie om bij te dragen tot lagere elektriciteitsprijzen, en het programma voor efficiënte gebouwen om tot een schoon product te komen; deze voorbeelden zijn stuk voor stuk in overeenstemming met de overkoepelende beleidsdoelstellingen van het nationale energie- en klimaatplan (NECP). De opgeschaalde maatregel betreffende renovatie van gebouwen draagt ook bij tot Duitslands langetermijnrenovatiestrategie.

Bijdrage aan de digitale transitie

(38) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.6 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate bijdragen tot de digitale transitie of die helpen het hoofd te bieden aan de uit die transitie voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 47,6 % van de totale toewijzing voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij die verordening beschreven methode.

(39) De voorgestelde wijzigingen ten opzichte van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan leidden tot een lichte daling van het percentage van het totale bedrag dat in het kader van het herstel- en veerkrachtplan wordt toegewezen aan de ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering (van 48,1 % tot 47,5 %), gezien de verlaging van de totale toewijzing ter ondersteuning van leerlingen of stagiairs (maatregel 4.1.3). Het herziene herstel- en veerkrachtplan blijft werk maken van de digitalisering van overheidsdiensten en onderwijs, de digitale transformatie van gezondheidsdiensten en ziekenhuizen, twee IPCEI’s op het gebied van cloudinfrastructuur en microchips, en de digitale transitie van de auto-industrie.

(40) Het REPowerEU-hoofdstuk zal naar verwachting bijdragen aan de digitale transitie en helpen het hoofd te bieden aan de uitdagingen waarmee die transitie gepaard gaat, door bij te dragen tot de digitalisering van de overheidsdiensten op het gebied van planning en goedkeuring van infrastructuur. Overeenkomstig artikel 21 quater, lid 5, van Verordening (EU) 2021/241 mogen hervormingen en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk niet in aanmerking genomen bij de berekening van de totale toewijzing van het plan ten behoeve van het vereiste van het bij die verordening bepaalde digitale streefcijfer.

Blijvende effecten

(41) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.7 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, naar verwachting in hoge mate (score A) een blijvend effect sorteren voor Duitsland.

(42) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan houdt geen beperking in van de ambitie van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan als geheel. Er wordt rekening gehouden met de economische situatie tijdens de COVID-19-crisis, verstoringen van de toeleveringsketens, de impact van de Russische aanvalsoorlog in Oekraïne, alsmede enkele onverwachte juridische en technische problemen en de beschikbaarheid van betere alternatieven voor de uitvoering van bepaalde maatregelen. Het plan bevat ook een aanvullende maatregel voor het herstel- en veerkrachtplan en een nieuw REPowerEU-hoofdstuk dat, in aanvulling op de bestaande maatregelen, naar verwachting ook een blijvend positief effect zal hebben op de Duitse economie en de groene transitie verder zal stimuleren. De aanvullende maatregelen zullen naar verwachting met name een blijvende impact hebben op de groene transitie, doordat de energie-efficiëntie van het gebouwenbestand duurzaam zal toenemen, het wagenpark klimaatvriendelijker wordt, en de uitrol wordt vergemakkelijkt van een op hernieuwbare energie gebaseerde elektriciteitsopwekking op land en op zee.

Monitoring en uitvoering

(43) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.8 van bijlage V daarbij, zijn de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, voorgestelde regelingen passend (score A) om te zorgen voor de doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het beoogde tijdschema en de beoogde mijlpalen en streefdoelen alsmede de bijbehorende indicatoren.

(44) De voor het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen blijven van kracht en de eerdere positieve beoordeling blijft ongewijzigd. Het coördinatieorgaan van het federale ministerie van Financiën en de vakministeries zijn verantwoordelijk voor de effectieve uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan. De diverse regelingen die zijn opgezet om te onderhandelen over, vorm te geven aan en in te staan voor een efficiënte en regelmatige uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, zijn geloofwaardig wat betreft het wettelijke mandaat en de bestuurlijke capaciteit. De mijlpalen en streefdoelen van het herstel- en veerkrachtplan vormen een systeem dat geschikt is om toezicht te houden op de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan. De mijlpalen en streefdoelen zijn duidelijk en realistisch, en de indicatoren voor deze mijlpalen en streefdoelen zijn relevant, aanvaardbaar en robuust. De mijlpalen en streefdoelen zijn ook relevant voor reeds voltooide maatregelen die in aanmerking komen uit hoofde van artikel 17, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. De door de Duitse autoriteiten beschreven controlemechanismen, gegevensverzamelingsmethoden en verantwoordelijkheden lijken voldoende robuust om de uitbetalingsverzoeken op passende wijze te rechtvaardigen, zodra de mijlpalen en streefdoelen op bevredigende wijze zijn bereikt.

Kosten

(45) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.9 van bijlage V daarbij, is de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.

(46) De kosteninformatie die Duitsland heeft verstrekt voor maatregel 1.3.3 Energie-efficiëntie en 4.1.3 Leerlingplaatsen en voor de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, hebben geen gevolgen voor de score B van het oorspronkelijk herstel- en veerkrachtplan. Duitsland heeft gedetailleerde informatie verstrekt voor de opgeschaalde investering en de maatregelen voor kostenverlaging, alsook voor de drie investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk. De geraamde kosten van deze investeringen zijn in overeenstemming met hun aard en type en gaan vergezeld van relevante bewijsstukken en analyses van de kosten. De kosten van de opgeschaalde maatregel in verband met energie-efficiënte renovaties, van de maatregel in verband met een op AI gebaseerd waterstofplatform en van de maatregel in verband met zware bedrijfsvoertuigen zijn goed onderbouwd, redelijk, aannemelijk en omvatten geen kosten die door andere bestaande of geplande EU-financiering worden gedekt. Tot slot stroken de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan met het kostenefficiëntiebeginsel en staan zij in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.

Samenhang van het herstel- en veerkrachtplan

(47) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.11 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, in hoge mate (score A) maatregelen voor de uitvoering van projecten voor hervormingen en overheidsinvesteringen die coherente acties vormen.

(48) De wijziging heeft betrekking op drie componenten en voegt een nieuwe component (7.1) toe, de REPowerEU-component. De wijzigingen van de bestaande componenten veranderen niets aan de algemene samenhang van het herstel- en veerkrachtplan, rekening houdend met de manier waarop de componenten elkaar versterken en aanvullen. De aanvullende component in verband met de doelstellingen van REPowerEU versterkt de algehele samenhang van het herstel- en veerkrachtplan, door maatregelen die de broeikasgasemissies verder terugdringen en het gebruik van hernieuwbare energie bevorderen, wat vooral belangrijk is voor de vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. De wijzigingen versterken elkaar en vullen elkaar aan.

Overige beoordelingscriteria

(49) De Commissie is van oordeel dat de door Duitsland voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Duitsland met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten c) en i).

Raadplegingsproces

(50) Ter voorbereiding van het REPowerEU-hoofdstuk meldden de Duitse autoriteiten dat er raadplegingen plaatsvonden met de deelstaten, de sociale partners en welzijnsorganisaties en milieuverenigingen, evenals een gezamenlijke discussie met sociale partners en milieuverenigingen. Nadien verwerkten de autoriteiten de feedback van het raadplegingsproces in de opzet voor het REPowerEU-hoofdstuk. Om te zorgen voor draagvlak bij de desbetreffende actoren is het van cruciaal belang dat alle betrokken lokale autoriteiten en belanghebbenden, waaronder de sociale partners, worden betrokken bij de uitvoering van de investeringen en hervormingen die zijn opgenomen in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk.

Positieve beoordeling

(51) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, positief beoordeeld en concludeert dat het herstel- en veerkrachtplan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van, en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.

Financiële bijdrage

(52) De totale kosten van Duitslands gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, worden geraamd op 32 344 275 666 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Duitsland beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 11 berekende financiële bijdrage die aan Duitslands gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die voor Duitslands gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, beschikbaar is. Dit bedrag is gelijk aan 28 018 501 973 EUR. 

(53) Op 30 april 2024 diende Duitsland overeenkomstig artikel 21 bis, lid 5, van Verordening (EU) 2021/241 een verzoek in tot toewijzing van de ontvangsten bedoeld in artikel 21 bis, lid 1, van die verordening, waarvan het aandeel voor iedere lidstaat wordt berekend op basis van de indicatoren in de methode van bijlage IV bis bij Verordening (EU) 2021/241. De totale kosten van de in artikel 21 quater, lid 3, punten b) tot en met f), bedoelde maatregelen die zijn opgenomen in het REPowerEU-hoofdstuk, worden geraamd op 2 444 838 075 EUR. Aangezien dit bedrag groter is dan het toewijzingsaandeel dat voor Duitsland beschikbaar is, moet de aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun die voor Duitsland beschikbaar is, gelijk zijn aan het toewijzingsaandeel. Dit bedrag is gelijk aan 2 086 423 922 EUR.

(54) Voorts diende Duitsland op 27 februari 2023 overeenkomstig artikel 4 bis van Verordening (EU) 2021/1755 4 een met redenen omkleed verzoek in om een deel van zijn resterende voorlopig toegewezen bedrag uit de middelen van de reserve voor aanpassing aan de Brexit, ten belope van 219 739 187 EUR, over te dragen naar de faciliteit. Dit bedrag zou beschikbaar moeten worden gesteld als aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun ter ondersteuning van de hervormingen en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk.

(55) De totale financiële bijdrage die beschikbaar is voor Duitsland, zou 30 324 665 082 EUR moeten bedragen.

(56) Het uitvoeringsbesluit van de Raad (ST 10158/21 en ST 10158/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Duitsland zou daarom dienovereenkomstig moeten worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen.