Overwegingen bij COM(2024)347 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10155/21 INIT; ST 10155/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Luxemburg - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)347 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10155/21 INIT; ST 10155/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van ... |
---|---|
document | COM(2024)347 ![]() ![]() |
datum | 23 juli 2024 |
(2) Op 16 mei 2024 heeft Luxemburg bij de Commissie een gewijzigd nationaal herstel- en veerkrachtplan ingediend, inclusief een REPowerEU-hoofdstuk, overeenkomstig artikel 21 quater van Verordening (EU) 2021/241.
(3) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan bevat een met redenen omkleed verzoek aan de Commissie om het uitvoeringsbesluit van de Raad overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 te wijzigen, aangezien het herstel- en veerkrachtplan door objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. De door Luxemburg ingediende wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan hebben betrekking op vier maatregelen.
(4) Op 14 juli 2023 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen aan Luxemburg gericht. De Raad heeft Luxemburg aanbevolen de energiesteunmaatregelen af te bouwen; een voorzichtig begrotingsbeleid te waarborgen; nationaal gefinancierde overheidsinvesteringen in stand te houden en te zorgen voor een doeltreffende absorptie van subsidies uit de herstel- en veerkrachtfaciliteit en andere EU-fondsen; te blijven streven naar een begrotingsstrategie voor de middellange termijn van geleidelijke en duurzame consolidatie na 2024, in combinatie met investeringen en hervormingen die een hogere duurzame groei bevorderen; de risico’s in verband met de woningmarkt te verminderen; de houdbaarheid van het pensioenstelsel op lange termijn aan te pakken; meer maatregelen te nemen om agressieve fiscale planning doeltreffend aan te pakken; en de prestaties en de kansengelijkheid van het schoolonderwijs te verbeteren. Wat energie betreft, heeft de Raad Luxemburg aanbevolen de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen door de uitrol van hernieuwbare energiebronnen en elektriciteitstransmissiecapaciteit te versnellen, de vergunningsprocedures te versoepelen en in energie-efficiëntie te investeren; gemeenten te steunen bij de ontwikkeling van gedetailleerde lokale plannen voor hernieuwbare energie en stadsverwarmings- en -koelingssystemen; de elektrificatie van het vervoer te bevorderen en in openbaar vervoer te investeren; en de beleidsinspanningen met betrekking tot de benodigde vaardigheden voor de groene transitie op te voeren.
(5) Na beoordeling van de vooruitgang bij de uitvoering van alle relevante landspecifieke aanbevelingen op het moment van indiening van het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan, is de Commissie van mening dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt bij de aanbeveling van 2023 over het versnellen van de uitrol van hernieuwbare energie en de aanbeveling van 2020 om de gevolgen van de COVID-19-crisis voor de werkgelegenheid te beperken.
(6) De indiening van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces van raadpleging van autoriteiten en sociale partners. De samenvatting van de raadplegingen is samen met het gewijzigde nationale herstel- en veerkrachtplan ingediend. Krachtens artikel 19 van Verordening (EU) 2021/241 heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de in bijlage V bij die verordening opgenomen beoordelingsrichtsnoeren.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(7) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Luxemburg op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op vier maatregelen.
(8) Luxemburg heeft verklaard dat één maatregel, “Project “Neischmelz” in Dudelange – hernieuwbare energie”, niet langer haalbaar is binnen de levensduur van de herstel- en veerkrachtfaciliteit vanwege onverwachte vertragingen bij de bouw ervan, aangezien op de bouwlocatie een zeldzame biotoop is aangetroffen. Het betreft de mijlpalen 1C-4, 1C-5, 1C-6, streefdoel 1C-7 en mijlpaal 1C-8 van component “1C – Verhoging van het aanbod van betaalbare en duurzame volkshuisvesting”. Daarnaast is een andere maatregel, “Investering 2: Telegeneeskundige oplossing voor medische follow-up op afstand van patiënten”, niet langer op dezelfde manier haalbaar vanwege de onbeschikbaarheid van de oorspronkelijk beoogde eigen IT-oplossing en de gewijzigde omstandigheden na het einde van de COVID-19-crisis. Dit betreft mijlpaal 1B-8 in het kader van component “1B – Versterking van de veerkracht van het gezondheidsstelsel”. Op basis daarvan heeft Luxemburg verzocht de investering van component 1C te schrappen en investering 2 van component 1B te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(9) Voorts heeft Luxemburg verzocht de middelen die zijn vrijgemaakt door de schrapping van de investering van component 1C en de wijziging van investering 2 van component 1B krachtens artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241 en die een totaal van 18 884 883 EUR bedragen, te gebruiken om het uitvoeringsniveau van “Investering 2: Bevordering van emissievrije en actieve mobiliteit” van het REPowerEU-hoofdstuk te verhogen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(10) Luxemburg heeft verklaard dat drie maatregelen moeten worden gewijzigd om betere alternatieven te kunnen uitvoeren om de oorspronkelijke ambitie van het land te verwezenlijken. Dit betreft de mijlpalen 3B-5 en 3B-6 van “Investering 2: Ontwikkeling van MyGuichet – Project 1/3 – Virtuele benoeming” en 3B-11 en 3B-12 van “Investering 3: eADEM” van component “3B: Modernisering van het openbaar bestuur”. Met de wijzigingen worden overbodige details van de beschrijvingen van de maatregelen geschrapt die niet bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen, om zo ongerechtvaardigde administratieve lasten te verminderen.
(11) De Commissie is van oordeel dat de door Luxemburg aangevoerde redenen de wijzigingen overeenkomstig artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen.
Het REPowerEU-hoofdstuk op basis van artikel 21 quater van Verordening 2021/241
(12) Het REPowerEU-hoofdstuk bevat één nieuwe hervorming en drie nieuwe investeringen. Met de hervorming van de “Nationale biogasstrategie” wordt de Luxemburgse steunregeling voor de productie van elektriciteit en biogas herzien en draagt het land bij tot de doelstelling om de productie en het gebruik van duurzaam biomethaan te verhogen. Investering 1 is een financiële steunregeling voor energierenovatie en bouwprojecten voor huisvesting. Ze heeft tot doel de energie-efficiëntie van gebouwen te verbeteren en het aandeel hernieuwbare energie te vergroten en de uitrol ervan te versnellen. Investering 2 is een financiële steunregeling voor de aankoop van emissievrije voertuigen en fietsen, die bijdraagt tot de doelstelling om emissievrij vervoer te ondersteunen. Investering 3 is een financiële steunregeling voor ondernemingen die fotovoltaïsche centrales voor eigen verbruik installeren en draagt zodoende bij tot de uitrol van hernieuwbare energie. De uitrol van hernieuwbare energie en een betere energie-efficiëntie dragen bij tot de vermindering van kwetsbaarheden tijdens de komende winters.
(13) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
(14) De verdeling van mijlpalen en streefdoelen in tranches moet worden gewijzigd om rekening te houden met de nieuwe REPowerEU-toewijzing, de wijzigingen van het plan en het indicatieve tijdschema volgens Luxemburg.
Een evenwichtige respons bieden die bijdraagt aan de zes pijlers
(15) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt a), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.1 van bijlage V daarbij, vormt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende bij aan elk van de zes in artikel 3 van die verordening bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan de betrokken lidstaat.
(16) Het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan vormde een alomvattende en voldoende evenwichtige respons (score A) op de toenmalige economische en sociale situatie en droeg op passende wijze bij aan elk van de zes in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241 bedoelde pijlers.
(17) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, dekt nog steeds op alomvattende wijze de zes pijlers en bevat een aanzienlijk aantal componenten die meer dan één pijler ondersteunen. Ondanks de investering uit het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241, stemt de reeks maatregelen van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, overeen met de doelstellingen van de bij die verordening ingestelde herstel- en veerkrachtfaciliteit, met een passend algemeen evenwicht tussen de pijlers als gevolg van maatregelen die krachtens artikel 21 quater, lid 3, van die verordening opnieuw in het REPowerEU-hoofdstuk worden opgenomen. De maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk dragen met name bij tot de pijlers van de groene transitie, slimme, duurzame en inclusieve groei en sociale en territoriale cohesie.
Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen
(18) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.2 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de tot Luxemburg gerichte landspecifieke aanbevelingen, met inbegrip van de begrotingsaspecten, of de uitdagingen die zijn vastgesteld in andere relevante documenten die officieel door de Commissie zijn vastgesteld in het kader van het Europees Semester.
(19) Na beoordeling van de vooruitgang bij de uitvoering van alle relevante landspecifieke aanbevelingen in het kader van het Europees Semester 2024, stelt de Commissie vast dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt met betrekking tot de aanbeveling van 2023 inzake het versnellen van de uitrol van hernieuwbare energie en de aanbeveling van 2020 om de gevolgen van de COVID-19-crisis voor de werkgelegenheid te beperken.
(20) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan omvat een uitgebreide reeks elkaar versterkende hervormingen en investeringen die bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een aanzienlijk deel van de economische en sociale uitdagingen die zijn vastgesteld in de tot Luxemburg gerichte landspecifieke aanbevelingen van de Raad in het kader van het Europees Semester, met name wat betreft de woningmarkt, de arbeidsparticipatie van oudere werknemers, duurzaam vervoer en vaardigheden die nodig zijn voor de groene transitie.
(21) In het REPowerEU-hoofdstuk worden de uitdagingen aangepakt die zijn vastgesteld in de landspecifieke aanbevelingen in verband met het energiebeleid en de groene transitie. Met name de maatregelen van het REPowerEU-hoofdstuk – de hervorming van het kader voor duurzaam biogas en investeringen die financiële steun verlenen voor projecten op het gebied van energie-efficiëntie en hernieuwbare energie bij huisvesting, emissievrije mobiliteit en kleinschalige fotovoltaïsche installaties – komen rechtstreeks tegemoet aan aanbeveling 4 van 2023 over de noodzaak om de algemene afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, de specifieke onderdelen inzake investeringen in energie-efficiëntie en de bevordering van de elektrificatie van vervoer.
Bijdragen aan het groeipotentieel, het scheppen van banen en de economische, sociale en institutionele veerkracht
(22) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt c), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.3 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, naar verwachting een hoge impact (score A) hebben op de bijdrage aan het groeipotentieel, het scheppen van banen en de economische, sociale en institutionele veerkracht van Luxemburg, waarmee wordt bijgedragen tot de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer door middel van de bevordering van het kinder- en jeugdbeleid, alsmede op het verzachten van de economische en sociale gevolgen van de COVID-19-crisis en daarmee het bevorderen van de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie binnen de Unie.
(23) Uit de beoordeling van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan, overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt c), van en criterium 2.3 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241, is gebleken dat het oorspronkelijke plan naar verwachting een hoge impact (score A) zou hebben gehad op de bijdrage aan het groeipotentieel, het scheppen van banen en de economische, sociale en institutionele veerkracht.
(24) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan bevat nog steeds aanzienlijke investeringen en hervormingen om de kwetsbaarheden van de economie en de economische cohesie aan te pakken. Het gaat onder meer om een hervorming om de toegankelijkheid van huisvesting te verbeteren; hervormingen voor en investeringen in een efficiënter gezondheidszorgstelsel; maatregelen om de arbeidsmarktparticipatie te vergroten; en investeringen in de digitalisering van het openbaar bestuur.
(25) De sociale cohesie wordt versterkt door bij- en omscholingsmaatregelen (met name investeringen gericht op oudere werknemers) en de lacunes in de toegang tot gezondheidszorg aan te pakken, en zo bij te dragen tot de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten.
Geen ernstige afbreuk doen
(26) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.4 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het REPowerEU-hoofdstuk, naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstige afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad 4 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).
(27) De wijzigingen van de maatregelen in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan hebben geen gevolgen voor de toetsing van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”, dat ongewijzigd blijft.
(28) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, wordt beoordeeld als zijnde in overeenstemming met het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” volgens de methode die is uiteengezet in de technische richtsnoeren in de mededeling van de Commissie (2021/C58/01). De conclusie in de beoordeling is dat er voor alle nieuwe maatregelen krachtens het REPowerEU-hoofdstuk ofwel geen risico op ernstige schade bestaat, ofwel, indien er wel een risico is vastgesteld, een nadere beoordeling is uitgevoerd waaruit blijkt dat er geen sprake is van ernstige schade. Waar nodig zijn de vereisten inzake de naleving van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” vastgelegd in het ontwerp van een maatregel.
Bijdrage aan de REPowerEU-doelstellingen
(29) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d) bis, van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.12 van bijlage V daarbij, zal het REPowerEU-hoofdstuk naar verwachting daadwerkelijk en in hoge mate (score A) bijdragen tot energiezekerheid, de diversificatie van de energievoorziening van de Unie, een toename van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en van de energie-efficiëntie, een verhoging van de opslagcapaciteit voor energie of tot de noodzakelijke vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vóór 2030.
(30) De uitvoering van de beoogde maatregelen zal naar verwachting doeltreffend bijdragen tot energie-efficiëntie, de uitrol van hernieuwbare energie en emissievrij vervoer. De hervorming van de strategie voor duurzaam biogas is gericht op de doelstelling om de productie en het gebruik van duurzaam biomethaan te verhogen. De investering in de energierenovatie van woningen heeft tot doel de energie-efficiëntie van gebouwen te verbeteren en het aandeel hernieuwbare energie te vergroten en de uitrol ervan te versnellen. De uitrol van hernieuwbare energie is ook de doelstelling van investeringen in fotovoltaïsche installaties in ondernemingen voor eigen verbruik. De investering waarmee financiële steun wordt verleend aan mensen die emissievrije voertuigen kopen, draagt bij tot de doelstelling om emissievrij vervoer te ondersteunen.
(31) Het REPowerEU-hoofdstuk komt overeen met de toezegging van Luxemburg om de broeikasgasemissies te verminderen. De maatregelen inzake duurzame huisvesting en vervoer versterken de maatregelen die in het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan waren opgenomen.
(32) In het REPowerEU-hoofdstuk wordt ook ingegaan op de noodzaak van diversificatie en het afschalen van het gebruik van fossiele brandstoffen door de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen, waardoor de energievoorzieningszekerheid van Luxemburg wordt vergroot.
Maatregelen met een grensoverschrijdende of meerlandendimensie of een soortgelijk effect
(33) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d) ter, van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.13 van bijlage V daarbij, wordt verwacht dat de in het REPowerEU-hoofdstuk opgenomen maatregelen in hoge mate (score A) een grensoverschrijdende of meerlandendimensie of een soortgelijk effect zullen hebben.
(34) Het REPowerEU-hoofdstuk draagt bij tot het veiligstellen van de energievoorziening in de EU als geheel, onder meer door de uitdagingen aan te pakken die in de recentste behoeftenanalyse van de Commissie zijn vastgesteld, krachtens de in artikel 21 quater, lid 3, vastgestelde doelstellingen en rekening houdend met de beschikbare financiële bijdrage voor Luxemburg. De maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk dragen bij tot de vermindering van de afhankelijkheid van Luxemburg van ingevoerde energie en fossiele brandstoffen door extra capaciteit voor hernieuwbare energie te ontwikkelen. Het REPowerEU-hoofdstuk draagt ook bij tot de vermindering van de energievraag en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen door de energierenovatie van woongebouwen te ondersteunen en duurzaam vervoer verder mogelijk te maken.
(35) De totale geraamde kosten van deze maatregelen bedragen 94 miljoen EUR, ofwel 53 % van de geraamde kosten van het REPowerEU-hoofdstuk, waarmee het indicatieve streefdoel van 30 % wordt overschreden.
Bijdragen aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit
(36) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of die helpen het hoofd te bieden aan de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen vertegenwoordigen 80,1 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 90,3 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, berekend volgens de in bijlage VI bij die verordening beschreven methode. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 strookt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, met de informatie die is opgenomen in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030 en het ontwerp van de actualisering daarvan van 2023.
(37) Het effect van de verwijderde en gewijzigde maatregelen op de algemene ambitie van het herstel- en veerkrachtplan met betrekking tot de groene transitie is beperkt, aangezien de toewijzing van de geschrapte maatregel wordt gebruikt voor de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk. Het REPowerEU-hoofdstuk levert een aanzienlijke bijdrage aan de verdere ondersteuning van de groene transitie van Luxemburg, aangezien alle nieuwe hervormingen en investeringen aan deze doelstelling bijdragen. De hervorming en de investeringen hebben tot doel de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, de energie-efficiëntie te verhogen, de uitrol van hernieuwbare energie te versnellen en emissievrij vervoer te ondersteunen.
(38) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, blijft op significante wijze bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, en tot de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen van de Unie voor 2030. Tegelijkertijd wordt ook de doelstelling van klimaatneutraliteit van de Unie in 2050 nageleefd.
Bijdragen aan de digitale transitie
(39) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.6 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate bijdragen tot de digitale transitie of die helpen het hoofd te bieden aan de uit die transitie voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 37,5 % van de totale toewijzing van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij die verordening beschreven methode.
(40) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan blijft aanzienlijk bijdragen aan de digitale transitie met verschillende investeringen in de digitalisering van het openbaar bestuur en de gezondheidszorg, en door de ontwikkeling van ultrabeveiligde communicatie-infrastructuur op basis van kwantumtechnologie.
Blijvend effect
(41) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.7 van bijlage V daarbij, zal het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, naar verwachting in hoge mate (score A) een blijvend effect sorteren voor Luxemburg.
(42) Uit de beoordeling van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.7 van bijlage V daarbij, bleek dat dat plan naar verwachting in hoge mate (score A) een blijvend effect zou sorteren voor Luxemburg.
(43) Het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan blijft gericht op innoverende en duurzame economische activiteiten met een aanzienlijk ontwikkelingspotentieel. Het REPowerEU-hoofdstuk zal, naast de bestaande maatregelen, naar verwachting blijvende positieve effecten hebben op de Luxemburgse economie en de groene transitie verder bevorderen. Investeringen in hernieuwbare energie, energie-efficiëntie en de elektrificatie van het vervoer zullen naar verwachting een blijvend effect hebben op de vermindering van broeikasgasemissies en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. De hervorming zal een blijvend effect hebben door de randvoorwaarden voor de duurzame biogasproductie te verbeteren.
Monitoring en uitvoering
(44) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.8 van bijlage V daarbij, zijn de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, voorgestelde regelingen passend (score A) om te zorgen voor de doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het beoogde tijdschema en de beoogde mijlpalen en streefdoelen alsmede de bijbehorende indicatoren.
(45) Uit de beoordeling van het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan, overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.8 van bijlage V daarbij, bleek dat dat plan passend (score A) was om te zorgen voor de doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het beoogde tijdschema en de beoogde mijlpalen en streefdoelen alsmede de bijbehorende indicatoren.
(46) De aard en de omvang van de voorgestelde wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan van Luxemburg hebben geen gevolgen voor de vorige beoordeling van de doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan. De mijlpalen en de streefdoelen bij de gewijzigde en de nieuwe maatregelen, inclusief die van het REPowerEU-hoofdstuk, zijn duidelijk en realistisch en de voorgestelde indicatoren voor die mijlpalen en streefdoelen zijn relevant, acceptabel en robuust. De mijlpalen en streefdoelen zijn ook relevant voor reeds voltooide maatregelen die in aanmerking komen krachtens artikel 17, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Om een betalingsverzoek te kunnen rechtvaardigen, moeten deze mijlpalen en streefdoelen in de loop van de tijd op bevredigende wijze worden bereikt.
Kostenberekening
(47) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.9 van bijlage V daarbij, is de motivering die in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, wordt verstrekt voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel, en staan de kosten in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.
(48) Voor de kostenbeoordeling van het herziene plan is de motivering van Luxemburg voor het bedrag van de kostenwijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate aannemelijk, in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel en staan de kosten in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.
(49) Voor de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk blijkt uit de beoordeling van de kostenramingen en de ondersteunende documenten dat de meeste kosten redelijk en aannemelijk zijn. Voor de nieuwe maatregelen is een onderbouwing van de volledige kosten verstrekt. Tot slot stroken de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan met het kostenefficiëntiebeginsel en staan zij in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.
Bescherming van de financiële belangen van de Unie
(50) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.10 van bijlage V daarbij, zijn de in het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, voorgestelde regelingen passend (score A) om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die op grond van deze verordening zijn verstrekt, te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, en wordt verwacht dat de regelingen daadwerkelijk dubbele financiering in het kader van de verordening en andere Unieprogramma’s voorkomen. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het Unierecht te bevorderen en te handhaven, onder meer voor het voorkomen, opsporen en rechtzetten van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de begroting van de Unie, overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad 5 .
(51) In de oorspronkelijke beoordeling was geconcludeerd dat de voorgestelde controle- en auditregelingen van Luxemburg passend waren (score A) op grond van criterium 2.10 van bijlage V bij Verordening (EU) 2021/241, in geval van de tijdige voltooiing van twee mijlpalen met betrekking tot een opslagsysteem voor het monitoren van de uitvoering van die faciliteit en de voltooiing van de uitvoering van verdere procedures ter bescherming van de financiële belangen van de EU, die positief werden beoordeeld op voorwaarde dat een toezegging werd gedaan tijdens de goedkeuring van het eerste betalingsverzoek. Het directoraat Economische en Begrotingszaken van het Ministerie van Financiën is algemeen verantwoordelijk voor de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan en is namens alle uitvoeringsorganen verantwoordelijk voor de operationele en administratieve aspecten. De auditautoriteit voor het herstel- en veerkrachtplan, de inspecteur-generaal van Financiën, is verantwoordelijk voor het uitvoeren van systeemaudits om de doeltreffende werking van het controlesysteem te verifiëren, alsook voor audits van concrete acties om zekerheid te verschaffen over de verwezenlijking van mijlpalen en streefdoelen.
(52) Sinds de oorspronkelijke beoordeling heeft de Commissie inzage gekregen in informatie over de daadwerkelijke uitvoering van het Luxemburgse audit- en controlesysteem. Die omvatte de bevindingen van de audit van de Commissie in Luxemburg over de bescherming van de financiële belangen van de Unie.
(53) In het licht van deze informatie is de Commissie van oordeel dat het interne controlesysteem van het Luxemburgse herstel- en veerkrachtplan over het algemeen toereikend is. Luxemburg heeft a) de procedures inzake belangenconflicten, opsporing van onregelmatigheden, toezicht op uitgaven, dubbele financiering, overheidsopdrachten en subsidies herzien; en b) de interne procedures van de coördinerende instantie geactualiseerd in het licht van de opmerkingen die tijdens de audits zijn gemaakt, om ze passender en evenrediger te maken voor de bescherming van de financiële belangen van de EU. Voorts heeft het auditorgaan van Luxemburg de auditstrategie herzien.
Samenhang van het herstel- en veerkrachtplan
(54) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.11 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, in hoge mate (score A) maatregelen voor de uitvoering van projecten voor hervormingen en overheidsinvesteringen die coherente acties vormen.
(55) Uit de beoordeling van het oorspronkelijke herstel- veerkrachtplan, overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.11 van bijlage V daarbij, bleek dat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) maatregelen bevatte voor de uitvoering van projecten voor hervormingen en overheidsinvesteringen die coherente acties vormen.
(56) De wijzigingen aan het bestaande herstel- en veerkrachtplan veranderen niets aan de algemene samenhang ervan, rekening houdend met de manier waarop de componenten elkaar versterken en aanvullen. Het aanvullende REPowerEU-hoofdstuk is in overeenstemming met de maatregelen die krachtens het oorspronkelijke herstel- en veerkrachtplan zijn genomen om de groene transitie te ondersteunen en versterkt de ambitie van de maatregelen in verband met duurzame huisvesting en elektrificatie van het vervoer. Het REPowerEU-hoofdstuk bevat een consequente mix van een hervorming en drie investeringen die elkaar versterken en aanvullen.
Raadplegingsproces
(57) Luxemburg heeft in het kader van de wijziging van het herstel- en veerkrachtplan en voor de voorbereiding van het REPowerEU-hoofdstuk extra raadplegingen van belanghebbenden gehouden, waarbij de sociale partners zijn betrokken.
Positieve beoordeling
(58) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van, en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(59) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, van Luxemburg worden geraamd op 241 100 776 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Luxemburg beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 11 berekende financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Luxemburg, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, is toegewezen, gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Luxemburg, inclusief het REPowerEU-hoofdstuk, beschikbaar is. Dit bedrag bedraagt 82 670 643 EUR.
(60) Overeenkomstig artikel 21 bis, lid 5, van Verordening (EU) 2021/241 heeft Luxemburg op 16 mei 2024 een verzoek ingediend tot toewijzing van de in artikel 21 bis, lid 1, van die verordening bedoelde ontvangsten, die over de lidstaten worden verdeeld op basis van de indicatoren die zijn vastgesteld in de methode van bijlage IV bis bij Verordening (EU) 2021/241. De totale kosten van de in artikel 21 quater, lid 3, punten b) tot en met f), van die verordening bedoelde maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk worden geraamd op 176 746 699 EUR. Aangezien dit bedrag hoger is dan het voor Luxemburg beschikbare toewijzingsaandeel, moet de aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun die voor Luxemburg beschikbaar is, gelijk zijn aan het toewijzingsaandeel. Dit bedrag bedraagt 29 955 009 EUR.
(61) Daarnaast heeft Luxemburg overeenkomstig artikel 4 bis van Verordening (EU) 2021/1755 6 op 28 februari 2024 een met redenen omkleed verzoek ingediend om zijn gehele resterende voorlopige toewijzing uit de middelen van de reserve voor aanpassing aan de Brexit, ten bedrage van 128 475 124 EUR, naar de faciliteit over te dragen. Dat bedrag moet beschikbaar worden gesteld om de hervormingen en investeringen in het REPowerEU-hoofdstuk te ondersteunen als aanvullende niet-terugbetaalbare financiële steun.
(62) De totale financiële bijdrage die voor Luxemburg beschikbaar is, moet 241 100 776 EUR bedragen.
(63) Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Luxemburg moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. Voor de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit volledig worden vervangen.