Overwegingen bij COM(2024)492 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 11047/21 INIT; ST 11047/21 ADD 1; ST 11047/21 COR 1) van 8 september 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Tsjechië - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)492 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 11047/21 INIT; ST 11047/21 ADD 1; ST 11047/21 COR 1) van 8 september 2021 ... |
---|---|
document | COM(2024)492 ![]() ![]() |
datum | 16 oktober 2024 |
(2) Op 13 september 2024 heeft Tsjechië overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel te doen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021, aangezien het herstel- en veerkrachtplan vanwege objectieve omstandigheden deels niet langer te verwezenlijken is. Op basis daarvan heeft Tsjechië een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Tsjechië op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 40 maatregelen.
(4) Tsjechië heeft toegelicht dat 22 maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven uit te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te bereiken. Het betreft maatregel 1 (Institutionele hervorming van het beheersysteem voor de digitale transformatie, met inbegrip van RIS 3-strategie), streefdoel 56 van maatregel 5 (Europese infrastructuur voor blockchaindiensten (EBSI) — compatibele DLT-obligaties voor kmo-financiering), streefdoel 58 van maatregel 6 (5G-demonstratieprojecten voor steden en industriegebieden) onder component 1.4 (Digitale economie en samenleving, innovatieve starters en nieuwe technologieën); streefdoelen 120 en 121 van maatregel 5 (Steun voor de aankoop van voertuigen (elektrisch, H2) en infrastructuur voor gemeenten, regio’s, overheidsdiensten en andere overheidsinstanties) onder component 2.4 (Schone mobiliteit); mijlpaal 144 van maatregel 1 (Tenuitvoerlegging van nieuwe wetgeving inzake afvalbeheer in Tsjechië) onder component 2.7 (Circulaire economie, recycling en industrieel water); maatregel 1 (Faciliteit voor concessionele leningen), maatregel 2 (Faciliteit voor achtergestelde leningen), streefdoel 271 en mijlpaal 272 van maatregel 3 (Co-investeringsfaciliteit) onder component 2.10 (Betaalbare huisvesting), investering 1 (Ontwikkeling van arbeidsmarktbeleid), mijlpaal 185 van hervorming 1 (Ontwikkeling van arbeidsmarktbeleid), streefdoel 189 van maatregel 2 (Vergroting van de capaciteit van kinderopvangfaciliteiten), mijlpaal 275 en streefdoel 279 van maatregel 4 (Ontwikkeling en modernisering van infrastructuur op het gebied van de zorg voor kinderen die gevaar lopen) onder component 3.3 (Modernisering van diensten voor arbeidsvoorziening en ontwikkeling van de arbeidsmarkt); streefdoel 201 van maatregel 1 (Ontwikkeling van een nieuwe lijn van quasi-eigenvermogensinstrumenten en groene leninginstrumenten ter ondersteuning van ondernemerschap) onder component 4.2 (Nieuwe quasi-eigenvermogensinstrumenten ter bevordering van ondernemerschap en de ontwikkeling van de Tsjechisch-Moravische garantie- en ontwikkelingsbank (ČMZRB) als nationale ontwikkelingsbank); mijlpaal 304 en 305 van maatregel 3 (Verbetering van de voorspelbaarheid, transparantie en beschikbaarheid van het netaansluitingsproces) onder component 7.1 (Infrastructuur voor hernieuwbare energie en elektriciteit (REPowerEU)); streefdoel 309 van maatregel 1 (Datacentrum voor elektriciteit) onder component 7.2 (Ondersteuning van decentralisatie en digitalisering van de energiesector (REPOWER EU)), maatregel 1 (Verlening van adviesdiensten aan huishoudens, ondernemingen en de overheidssector) onder component 7.3 (Uitgebreide hervorming van de adviesdiensten voor de renovatiegolf in Tsjechië (REPOWER EU)); streefdoel 326 van maatregel 1 (Transformatie van universiteiten om zich aan te passen aan de veranderende behoeften van de arbeidsmarkt) onder component 7.4 (Aanpassing aan scholen — Bevordering van groene vaardigheden en duurzaamheid op universiteiten (REPOWER EU)). Op basis hiervan heeft Tsjechië verzocht bovengenoemde mijlpalen en streefdoelen te wijzigen. Daarnaast heeft Tsjechië verzocht de beschrijving aan te passen van maatregel 1 (Institutionele hervorming van het beheersysteem voor de digitale transformatie, met inbegrip van RIS 3-strategie) onder component 1.4 (Digitale economie en samenleving, innovatieve starters en nieuwe technologieën), maatregelen 1 (Faciliteit voor concessionele leningen) en 2 (Faciliteit voor achtergestelde leningen) onder component 2.10 (Betaalbare huisvesting), maatregel 1 (Ontwikkeling van arbeidsmarktbeleid) onder component 3.3 (Modernisering van de diensten voor arbeidsvoorziening en ontwikkeling van de arbeidsmarkt) en maatregel 1 (Verlening van adviesdiensten aan huishoudens, ondernemingen en de overheidssector) onder component 7.3 (Uitgebreide hervorming van de adviesdiensten voor de renovatiegolf in Tsjechië (REPOWER EU)). Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(5) Tsjechië heeft toegelicht dat elf maatregelen zijn gewijzigd om betere en administratief minder belastende alternatieven uit te voeren, waarmee de oorspronkelijke doelstellingen van de desbetreffende maatregelen nog steeds worden behaald. Dit betreft maatregel 3 (Digitale diensten voor justitie) onder component 1.1 (Digitale diensten voor burgers en bedrijven); streefdoelen 45 en 46 van maatregel 4 (Wetenschappelijke onderzoeksactiviteiten in verband met de ontwikkeling van 5G-netwerken en -diensten) onder component 1.3 (Digitale netwerken met hoge capaciteit); streefdoel 69 van maatregel 1 (Europese en nationale digitale-innovatiehubs) en streefdoel 70 van maatregel 2 (Europese faciliteit voor referentietests en experimenten) onder component 1.5 (Digitale transformatie van ondernemingen); streefdoelen 103 en 104 van maatregel 1 (Verbetering van de energieprestatie van staatsgebouwen) en streefdoelen 108 en 109 van maatregel 3 (Verbetering van de energieprestatie van openbare gebouwen) onder component 2.2 (Vermindering van het energieverbruik in de overheidssector); mijlpaal 113 van maatregel 4 (Modernisering van de warmtedistributie in stadsverwarmingssystemen) onder component 2.3 (Overgang naar schonere energiebronnen); mijlpaal 183 onder maatregel 4 (Begeleidingsprogramma’s) onder component 3.2 (Aanpassing van schoolprogramma’s); maatregel 2 (Voorlichting) onder component 7.3 (Uitgebreide hervorming van de adviesdiensten voor de renovatiegolf in Tsjechië (REPOWER EU)); streefdoel 336 van maatregel 4 (Voorwaarden scheppen voor infrastructuur voor emissievrije alternatieve brandstoffen) onder component 7.5 (Koolstofvrij maken van het wegvervoer (REPOWER EU)) en streefdoel 345 van maatregel 2 (Gebieden voor de versnelde uitrol van hernieuwbare energie) onder component 7.7 (Vereenvoudiging van milieuvergunningsprocedures en vaststelling van gebieden voor de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen (REPOWER EU)). Op basis hiervan heeft Tsjechië verzocht bovengenoemde mijlpalen en streefdoelen te wijzigen. Daarnaast heeft Tsjechië verzocht de beschrijving aan te passen van maatregel 3 (Digitale diensten voor justitie) onder component 1.1 (Digitale diensten voor burgers en bedrijven) en maatregel 2 (Voorlichting) onder component 7.3 (Uitgebreide hervorming van de adviesdiensten voor de renovatiegolf in Tsjechië (REPOWER EU)). Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(6) Voorts heeft Tsjechië verzocht gebruik te maken van de middelen die vrijkomen door de lagere kostenramingen voor streefdoelen 69, 70, 189 en 230 op grond van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241 om het uitvoeringsniveau van twee maatregelen te verhogen. Het betreft streefdoelen 195 en 197 van maatregel 3 (Ontwikkeling en modernisering van de infrastructuur voor sociale zorg) onder component 3.3 (Modernisering van de diensten voor arbeidsvoorziening en ontwikkeling van de arbeidsmarkt), en streefdoel 292 van maatregel 5 (Steun voor onderzoek en ontwikkeling in ondernemingen overeenkomstig de nationale RIS 3-strategie) onder component 5.2 (Steun voor onderzoek en ontwikkeling in ondernemingen en invoering van innovaties in de bedrijfspraktijk). Op basis hiervan heeft Tsjechië verzocht het vereiste uitvoeringsniveau van bovengenoemde mijlpalen en streefdoelen te verhogen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(7) Tsjechië heeft uitgelegd dat vijf maatregelen vanwege objectieve omstandigheden deels niet meer haalbaar zijn. Tsjechië heeft uitgelegd dat mijlpaal 7 van maatregel 1 (Digitale diensten voor eindgebruikers) onder component 1.1 (Digitale diensten voor burgers en bedrijven) deels niet meer haalbaar is, omdat de vermelde pensioenuitkering niet bestaat in het Tsjechische pensioenstelsel. Tsjechië heeft uitgelegd dat streefdoel 9 van maatregel 1 (Digitale diensten voor eindgebruikers) onder component 1.1 (Digitale diensten voor burgers en bedrijven) deels niet meer haalbaar is vanwege de parallelle invoering van nieuwe juridische vereisten die het project vertragen. Tsjechië heeft uitgelegd dat de streefdoelen 18 en 19 van maatregel 1 (Ontwikkeling en verbetering van individuele informatiesystemen) onder component 1.2 (Digitale systemen voor openbaar bestuur) deels niet meer haalbaar zijn vanwege vertragingen bij aanbestedingen als gevolg van de lopende procedure van de mededingingsautoriteit. Tsjechië heeft uitgelegd dat mijlpaal 193 van maatregel 3 (Hervorming van de langdurige zorg) onder component 3.3 (Modernisering van diensten voor arbeidsvoorziening en ontwikkeling van de arbeidsmarkt) deels niet meer haalbaar is, omdat een deel van de uitvoering vertraging oploopt vanwege de vertragingen bij de noodzakelijke heropbouw van faciliteiten. Tsjechië heeft uitgelegd dat streefdoel 230 van maatregel 4 (Steun voor onderzoek en ontwikkeling in synergie met het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie) onder component 5.2 (Steun voor onderzoek en ontwikkeling in ondernemingen en invoering van innovaties in de bedrijfspraktijk) deels niet meer haalbaar is vanwege de kleinere hoeveelheid steun die door de aanvragers wordt aangevraagd. Op basis hiervan heeft Tsjechië verzocht om mijlpaal 7, streefdoel 9, streefdoel 18, streefdoel 19, mijlpaal 193 en streefdoel 230 te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(8) De Commissie is van oordeel dat de door Tsjechië aangevoerde redenen de wijziging(en) op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 8 september 2023 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Correctie van schrijffouten
(9) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 39 schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor 39 mijlpalen en streefdoelen en 16 maatregelen onder 12 componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd om de schrijffouten te corrigeren die niet overeenstemmen met de inhoud van het herstel- en veerkrachtplan dat op 1 juni 2021 bij de Commissie is ingediend, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Tsjechië. Deze schrijffouten hebben betrekking op streefdoelen 3, 4, 5 en 6 van maatregel 2 (E-gezondheidsdiensten), mijlpaal 11 en streefdoelen 12 en 245 van maatregel 2 (Ontwikkeling van open data en een openbaar datafonds), mijlpaal 13 en streefdoel 14 van maatregel 3 (Digitale diensten voor justitie) en mijlpaal 246 van maatregel 4 (Digitale diensten voor eindgebruikers op sociaal gebied) onder component 1.1 (Digitale diensten voor burgers en bedrijven), mijlpalen 20, 21 en 22 van maatregel 2 (Ontwikkeling van centrale registers en faciliteiten voor e-overheid), mijlpalen 23 en 24 van maatregel 3 (Cyberbeveiliging), mijlpaal 247 en streefdoel 248 van maatregel 5 (Aanvulling van investeringen in cyberbeveiliging), streefdoel 249 van maatregel 6 (Ontwikkeling van informatiesystemen op sociaal gebied) onder component 1.2 (Digitale systemen voor openbaar bestuur), streefdoel 44 van maatregel 3 (Ondersteuning van de ontwikkeling van mobiele 5G-infrastructuur in rurale investeringsintensieve witte gebieden) onder component 1.3 (Digitale netwerken met hoge capaciteit), mijlpaal 250 van maatregel 2 (Europees Waarnemingscentrum voor digitale media (EDMO)), streefdoel 59 van maatregel 7 (Programma “Czech Rise-Up”) en mijlpaal 61 van maatregel 9 (Fondsen voor de ontwikkeling van pre-seed investments, strategische digitale technologieën en universitaire spin-offs) onder component 1.4 (Digitale economie en samenleving, innovatieve starters en nieuwe technologieën), mijlpaal 77 van maatregel 3 (De voordelen van de digitalisering van de gebouwencontrole volledig benutten) onder component 1.6 (Versnelling en digitalisering van het bouwproces), mijlpaal 79 van maatregel 1 (Het creëren van alternatieven voor energie- en ruimte-intensief wegvervoer) onder component 2.5 (Duurzaam transport), streefdoel 124 van maatregel 2 (Steun voor projecten van energiegemeenschappen) en streefdoel 129 van maatregel 2 (Vervanging van stationaire bronnen van verontreiniging in huishoudens door hernieuwbare energiebronnen) onder component 2.5 (Renovatie van gebouwen en luchtbescherming), streefdoel 136 van maatregel 2 (Kleine waterlopen en waterreservoirs) onder component 2.6 (Natuurbescherming en aanpassing aan klimaatverandering), streefdoelen 154 en 155 van maatregel 1 (Investeringssteun voor de regeneratie van specifieke brownfieldterreinen), streefdoelen 156 en 157 van maatregel 2 (Investeringssteun voor de regeneratie van brownfieldterreinen die eigendom zijn van gemeenten en regio’s voor niet-zakelijk gebruik), streefdoelen 158 en 159 van maatregel 3 (Investeringssteun voor de regeneratie van brownfieldterreinen die eigendom zijn van gemeenten en regio’s voor zakelijk gebruik) onder component 2.8 (Heropleving van brownfieldterreinen), streefdoel 276 van maatregel 4 (Hervorming van de zorg voor kinderen die gevaar lopen) onder component 3.3 (Modernisering van de diensten voor arbeidsvoorziening en ontwikkeling van de arbeidsmarkt), streefdoel 285 van maatregel 4 (Verhoging van de doeltreffendheid en verbetering van de uitvoering van het nationaal herstel- en veerkrachtplan) onder component 4.1 (Systemische steun voor overheidsinvesteringen), streefdoel 215 van maatregel 1 (Meer efficiëntie, klantgerichtheid en gebruik van de beginselen van empirisch onderbouwde besluitvorming in het openbaar bestuur) onder component 4.4 (Verbetering van de efficiëntie van het openbaar bestuur), mijlpaal 311 van maatregel 1 (Datacentrum voor elektriciteit) onder component 7.2 (Ondersteuning van decentralisatie en digitalisering van de energiesector), streefdoelen 320 en 321 van maatregel 2 (Gegevens en methodologische richtsnoeren en opleidingen voor het adviessysteem) onder component 7.3 (Uitgebreide hervorming van de adviesdiensten voor de renovatiegolf in Tsjechië); en de beschrijving van de volgende maatregel(en): maatregel 1 (Digitale diensten voor eindgebruikers) en maatregel 4 (Digitale diensten voor eindgebruikers op sociaal gebied) onder component 1.1 (Digitale diensten voor burgers en bedrijven), maatregel 2 (Ontwikkeling van centrale registers en faciliteiten voor e-overheid), maatregel 2 (Ontwikkeling van systemen ter ondersteuning van e-gezondheidszorg), maatregel 5 (Aanvulling van investeringen in cyberbeveiliging) onder component 1.2 (Digitale systemen voor openbaar bestuur), maatregel 1 (Opbouwen van verbindingen met hoge capaciteit) onder component 1.3 (Digitale netwerken met hoge capaciteit), maatregel 7 onder component 1.4 (Digitale economie en samenleving, innovatieve starters en nieuwe technologieën), maatregel 3 (Digitale transformatie van productie- en niet-productiebedrijven en vergroting van hun veerkracht) onder component 1.5 (Digitale transformatie van ondernemingen), maatregel 3 (De voordelen van de digitalisering van de gebouwencontrole ten volle benutten) onder component 1.6 (Versnelling en digitalisering van het bouwproces), en maatregel 1 (Het creëren van alternatieven voor energie- en ruimte-intensief wegvervoer) onder component 2.5 (Duurzaam vervoer), maatregel 1 (Inwerkingtreding van de Wet betaalbare huisvesting) onder component 2.10 (Betaalbare huisvesting), maatregel 1 (Ontwikkeling van het arbeidsmarktbeleid) onder component 3.3 (Modernisering van de diensten voor arbeidsvoorziening en ontwikkeling van de arbeidsmarkt), maatregel 1 (Meer efficiëntie, klantgerichtheid en gebruik van de beginselen van empirisch onderbouwde besluitvorming in het openbaar bestuur) onder component 4.4 (Verbetering van de efficiëntie van het openbaar bestuur), maatregel 2 (Gegevens en methodologische richtsnoeren en opleidingen voor het adviessysteem) onder component 7.3 (Uitgebreide hervorming van de adviesdiensten voor de renovatiegolf in Tsjechië); en de beschrijving van component 1.1 (Digitale diensten voor burgers en bedrijven), component 1.2 (Digitale systemen voor openbaar bestuur), component 2.10 (Betaalbare huisvesting) en component 7.7 (Vereenvoudiging van milieuvergunningsprocedures en vaststelling van gebieden voor de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen). Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de desbetreffende maatregelen.
Beoordeling door de Commissie
(10) De Commissie is van mening dat de door Tsjechië voorgestelde wijzigingen niet van invloed zijn op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan zoals uiteengezet in het Uitvoeringsbesluit van de Raad (ST 11047/21 INIT; ST 11047/21 ADD 1; ST 11047/21 COR 1 van 8 september 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Tsjechië wat betreft de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het plan overeenkomstig de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), i), j) en k).
Bijdragen aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit
(11) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.5 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen zijn goed voor 43,2 % van de totale toewijzing voor het herstel- en veerkrachtplan en 98,6 % van de totale geraamde kosten van de maatregelen in het REPowerEU-hoofdstuk, berekend volgens de in bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241 beschreven methode. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 strookt het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan met de informatie in het nationaal energie- en klimaatplan 2021-2030.
(12) De wijzigingen van de bijdrage aan de groene transitie hebben betrekking op de herschikking van financiële middelen tussen investering 3 (Ontwikkeling en modernisering van de infrastructuur voor sociale zorg — heropbouw van gemeenschapsgebaseerde, ambulante sociale diensten en sociale diensten ter plekke, met inbegrip van faciliteiten, omzetting van bestaande capaciteit), investering 3 (Ontwikkeling en modernisering van de infrastructuur voor sociale zorg — heropbouw van gemeenschapsgebaseerde, ambulante sociale diensten en sociale diensten ter plekke, met inbegrip van faciliteiten, omzetting van bestaande capaciteit (overeenkomstig de energie-efficiëntiecriteria)); investering 3 (Ontwikkeling en modernisering van de infrastructuur voor sociale zorg — elektrische auto’s), en investering 3 (Ontwikkeling en modernisering van de infrastructuur voor sociale zorg — hybride auto’s) van component 3.3 (Modernisering van de diensten voor arbeidsvoorziening en ontwikkeling van de arbeidsmarkt), en investering 4 (Steun voor onderzoek en ontwikkeling in synergie met het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie) van component 5.2 (Steun voor onderzoek en ontwikkeling in bedrijven en invoering van innovaties in de bedrijfspraktijk). Dit houdt een grotere totale bijdrage aan de klimaatdoelstelling in. De beperkte reikwijdte van deze aanpassingen verandert niets aan de algemene beoordeling van dit criterium.
Bijdragen aan de digitale transitie
(13) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 en criterium 2.6 van bijlage V daarbij, bevat het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of tot de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de doelstellingen inzake digitalisering zijn goed voor 20,9 % van de totale toewijzing voor het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan, berekend volgens de in bijlage VII bij die verordening beschreven methode.
De wijzigingen van de bijdrage aan de digitale transitie hebben betrekking op de herschikking van financiële middelen tussen investering 1 (Europese en nationale digitale-innovatiehubs) en investering 2 (Europese faciliteit voor referentietests en experimenten) van component 1.5 (Digitale transformatie van ondernemingen). Dit houdt een kleinere totale bijdrage aan de doelstellingen inzake digitalisering in. De beperkte reikwijdte van deze aanpassingen verandert niets aan de algemene beoordeling van dit criterium.
Positieve beoordeling
(14) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(15) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Tsjechië worden geraamd op 9 233 011 652 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Tsjechië beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4, artikel 21 bis, lid 6, en artikel 21 ter, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 bepaalde totale financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Tsjechië is toegewezen, gelijk zijn aan 8 409 179 142 EUR.
(16) Uitvoeringsbesluit van de Raad ST 11047/21 INIT; ST 11047/21 ADD 1; ST 11047/21 COR 1 van 8 september 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Tsjechië, dient derhalve dienovereenkomstig te worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen.