Overwegingen bij COM(2024)547 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10154/21 INIT; ST 10154/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Denemarken - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)547 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit (EU) (ST 10154/21 INIT; ST 10154/21 ADD 1) van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van ... |
---|---|
document | COM(2024)547 ![]() ![]() |
datum | 18 november 2024 |
(2) Op 22 oktober 2024 heeft Denemarken overeenkomstig artikel 21, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 een met redenen omkleed verzoek bij de Commissie ingediend om een voorstel in te dienen tot wijziging van het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021, aangezien het herstel- en veerkrachtplan vanwege objectieve omstandigheden gedeeltelijk niet langer haalbaar is. Op basis daarvan heeft Denemarken een gewijzigd herstel- en veerkrachtplan ingediend.
Wijzigingen op basis van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241
(3) De wijzigingen van het herstel- en veerkrachtplan die Denemarken op grond van objectieve omstandigheden heeft ingediend, hebben betrekking op 20 maatregelen.
(4) Denemarken heeft toegelicht dat drie maatregelen zijn gewijzigd om betere alternatieven uit te voeren, om zo de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te verwezenlijken. Het betreft streefdoel 8 van investering 2 (Biologische transitie van openbare keukens) in het kader van component 2 (Groene transitie van landbouw en milieu); mijlpalen 39 en 40 van hervorming 2 (Emissiebelastingen op industrieën) in het kader van component 4 (Groene belastinghervorming); en streefdoel 59 van hervorming 1 (Digitale strategie) in het kader van component 6 (Digitalisering). De wijzigingen hebben ook betrekking op de beschrijving van de maatregelen van hervorming 2 (Emissiebelastingen op industrieën) in het kader van component 4 (Groene belastinghervorming). Op basis hiervan heeft Denemarken verzocht bovengenoemde mijlpalen, streefdoelen en maatregelen te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(5) Denemarken heeft toegelicht dat negen maatregelen zijn gewijzigd om betere en administratief minder belastende alternatieven uit te voeren teneinde de oorspronkelijke ambitie van de maatregel te verwezenlijken. Het betreft mijlpaal 17 van investering 6 (Sanering van industrieterreinen en verontreinigde grond) in het kader van component 2 (Groene transitie van landbouw en milieu); mijlpaal 26 van investering 3 (Renovaties i.v.m. energiebesparing in openbare gebouwen) en mijlpaal 28 van investering 5 (Potentieel voor koolstofafvang en -opslag (CCS)) in het kader van component 3 (Energie-efficiëntie, groene verwarming en koolstofafvang en -opslag); streefdoelen 51 en 52 van investering 7 (Investeringen in fietspaden op rijkswegen en fietssubsidieregeling voor gemeenten) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer); en mijlpalen 55 en 56 van hervorming 1 (Digitale strategie) in het kader van component 6 (Digitalisering). Het betreft ook de maatregelbeschrijving van investering 6 (Sanering van industrieterreinen en verontreinigde grond) in het kader van component 2 (Groene transitie van landbouw en milieu); investering 1 (Vervanging van oliebranders en gasgestookte cv-ketels) en investering 4 (Energie-efficiëntie in huishoudens) in het kader van component 3 (Energie-efficiëntie, groene verwarming en koolstofafvang en -opslag); hervorming 1 (Deskundigengroep voor de voorbereiding van voorstellen voor een CO2e-belasting) in het kader van component 4 (Groene belastinghervorming); investering 2 (Ontwikkelingstest voor rekeningrijden) en investering 7 (Investeringen in fietspaden op rijkswegen en fietssubsidieregeling voor gemeenten) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer). Op basis hiervan heeft Denemarken verzocht bovengenoemde mijlpalen, streefdoelen en maatregelen te wijzigen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(6) Denemarken heeft uitgelegd dat vier maatregelen gedeeltelijk niet langer haalbaar zijn omdat het land zich moet aanpassen aan nieuwe aanbevelingen van de gezondheidsautoriteiten, en vanwege de hoge inflatie en de ontoereikende marktvraag binnen de gestelde termijnen. Dit betreft mijlpaal 5 van investering 1 (Klinische studie naar het effect van COVID-19-vaccins) in het kader van component 1 (Versterking van de veerkracht van het gezondheidszorgstelsel); streefdoel 24 van investering 2 (Energie-efficiëntie in de industrie) in het kader van component 3 (Energie-efficiëntie, groene verwarming en koolstofafvang en -opslag); en streefdoel 50 van investering 8 (Subsidieregeling voor groene veerboten) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer); en mijlpaal 84 en streefdoel 85 van submaatregel 3 van investering 1 (Ondersteuning van windenergie) in het kader van component 8 (REPowerEU). Op basis hiervan heeft Denemarken verzocht mijlpaal 5 van investering 1 (Klinische studie naar het effect van COVID-19-vaccins) in het kader van component 1 (Versterking van de veerkracht van het gezondheidszorgstelsel) te wijzigen en doelstelling 24 van investering 2 (Energie-efficiëntie in de industrie) in het kader van component 3 (Energie-efficiëntie, groene verwarming en koolstofafvang en -opslag) te verlagen. Voorts heeft Denemarken verzocht streefdoel 50 van investering 8 (Subsidieregeling voor groene veerboten) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer) en de mijlpalen 84 en 85 van submaatregel 3 van investering 1 (Ondersteuning van windenergie) in het kader van component 8 (REPowerEU) te schrappen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(7) Denemarken heeft uitgelegd dat één maatregel geheel niet meer haalbaar is vanwege onvoldoende marktvraag, aangezien er geen in aanmerking komende inschrijvingen waren voor de aanbesteding. Dit betreft mijlpaal 90 en streefdoel 91 van investering 4 (opgeschaalde maatregel: Potentieel voor koolstofafvang en -opslag (CCS)) in het kader van component 8 (REPowerEU). Op basis hiervan heeft Denemarken verzocht mijlpaal 90 en streefdoel 91 van investering 4 (opgeschaalde maatregel: Potentieel voor koolstofafvang en -opslag (CCS)) in het kader van component 8 (REPowerEU) te schrappen. Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(8) Denemarken heeft voorts verzocht om de middelen die vrijkomen door de schrapping van de maatregelen en de daling van het uitvoeringsniveau ervan op grond van artikel 21 van Verordening (EU) 2021/241, te gebruiken om één nieuwe maatregel toe te voegen en het uitvoeringsniveau van twee maatregelen te verhogen. Dit betreft streefdoel 43 van hervorming 1 (Herprioritering van de registratiebelasting op voertuigen en lage elektriciteitsbelasting op het opladen van elektrische voertuigen) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer); streefdoel 89 van investering 3 (opgeschaalde maatregel: Vervanging van oliebranders en gasgestookte cv-ketels) en de nieuwe doelstelling 94 van de nieuwe investering 5 (Energie-efficiëntie in de industrie) in het kader van component 8 (REPowerEU). Op basis hiervan heeft Denemarken verzocht om verhoging van het vereiste uitvoeringsniveau van streefdoel 43 van hervorming 1 (Herprioritering van de registratiebelasting op voertuigen en lage elektriciteitsbelasting op het opladen van elektrische voertuigen) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer) en streefdoel 89 van investering 3 (opgeschaalde maatregel: Vervanging van oliebranders en gasgestookte cv-ketels) in het kader van component 8 (REPowerEU). Voorts heeft Denemarken verzocht streefdoel 94 toe te voegen aan de nieuwe investering 5 (opgeschaalde maatregel: Energie-efficiëntie in de industrie) in het kader van component 8 (REPowerEU). Het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
(9) De Commissie is van oordeel dat de door Denemarken aangevoerde redenen de wijziging op grond van artikel 21, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 rechtvaardigen en het uitvoeringsbesluit van de Raad van 13 juli 2021 moet dienovereenkomstig worden gewijzigd.
Correctie van schrijffouten
(10) In de tekst van het uitvoeringsbesluit van de Raad zijn 23 schrijffouten vastgesteld die gevolgen hebben voor 8 mijlpalen en streefdoelen en 6 maatregelen in het kader van 5 componenten. Het uitvoeringsbesluit van de Raad moet worden gewijzigd ter correctie van deze schrijffouten die niet de inhoud weerspiegelen van het op 30 april 2021 bij de Commissie ingediende herstel- en veerkrachtplan, zoals overeengekomen tussen de Commissie en Denemarken. Deze schrijffouten hebben betrekking op streefdoel 7 van investering 1 (Biologische landbouw) en de mijlpalen 14 en 15 van hervorming 1 (Koolstofrijke bodems) in het kader van component 2 (Groene transitie van landbouw en milieu); mijlpaal 21 van investering 1 (Vervanging van oliebranders en gasgestookte cv-ketels), mijlpaal 28 van investering 5 (Potentieel voor koolstofafvang en -opslag (CCS)) en mijlpaal 29 van investering 4 (Energie-efficiëntie in huishoudens) in het kader van component 3 (Energie-efficiëntie, groene verwarming en koolstofafvang en -opslag); streefdoel 43 van hervorming 1 (Herprioritering van de registratiebelasting op voertuigen en lage elektriciteitsbelasting op het opladen van elektrische voertuigen) en streefdoel 52 van investering 7 (Investeringen in fietspaden op rijkswegen en subsidieregeling voor fietsen voor gemeenten) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer); en mijlpaal 83 van investering 1 (Ondersteuning van windenergie) in het kader van component 8 (REPowerEU); en de maatregelbeschrijving van investering 1 (Klinische studie naar het effect van COVID-19-vaccins) in het kader van component 1 (Versterking van de veerkracht van het gezondheidszorgstelsel); investering 5 (Potentieel voor koolstofafvang en -opslag CCS)) in het kader van component 3 (Energie-efficiëntie, groene verwarming en koolstofafvang en -opslag); hervorming 1 (Herprioritering van de registratiebelasting voor voertuigen en lage elektriciteitsbelasting op het opladen van elektrische voertuigen) in het kader van component 5 (Duurzaam wegvervoer) en investering 1 (Digitale transitie en handel van kmo’s) in het kader van component 6 (Digitalisering). Bovendien zijn twee schrijffouten gecorrigeerd om te zorgen voor een consistente formulering in component 3 (Energie-efficiëntie, groene verwarming en koolstofafvang en -opslag) en component 6 (Digitalisering). Tot slot is in de volgende delen van de bijlage een aantal schrijffouten gecorrigeerd. Deze wijzigingen hadden betrekking op het kostenbedrag in punt 2 en de correctie van de verwijzing naar “mijlpaal/streefdoel” in de tabellen met tranches voor mijlpaal 87 en streefdoelen 33, 36, 77 en 79. Voorts is de nummering van de onderdelen in sectie 2: Financiële steun gecorrigeerd. Tot slot is de volgorde van de mijlpalen en streefdoelen in de derde, vierde en vijfde tranche gewijzigd om ze in oplopende volgorde weer te geven. Deze correcties hebben geen gevolgen voor de uitvoering van de betreffende maatregelen.
Beoordeling door de Commissie
(11) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan beoordeeld aan de hand van de criteria van artikel 19, lid 3, van Verordening (EU) 2021/241.
(12) De Commissie is van oordeel dat de door Denemarken voorgestelde wijzigingen geen invloed hebben op de positieve beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan in uitvoeringsbesluit ST 10154/2021 van de Raad van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Denemarken met betrekking tot de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan aan de hand van de beoordelingscriteria van artikel 19, lid 3, punten a), b), c), d), d bis), d ter), e), f), g), h), i), j) en k).
Positieve beoordeling
(13) De Commissie heeft het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan positief beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241. Nu moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2, van en bijlage V bij die verordening, de hervormings- en investeringsprojecten die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan worden vastgelegd, alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun.
Financiële bijdrage
(14) De totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Denemarken worden geraamd op 1 812 081 282 EUR. Aangezien het bedrag van de geraamde totale kosten van het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de geactualiseerde maximale financiële bijdrage die voor Denemarken beschikbaar is, moet de overeenkomstig artikel 20, lid 4 en artikel 21 bis, lid 6, van Verordening (EU) 2021/241 bepaalde totale financiële bijdrage die aan het gewijzigde herstel- en veerkrachtplan van Denemarken is toegewezen, gelijk zijn aan 1 625 890 885 EUR.
(15) Uitvoeringsbesluit van de Raad ST 10154/2021; ST 10154/21 ADD 1 van 13 juli 2021 betreffende de goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Denemarken moet derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd. Ten behoeve van de duidelijkheid moet de bijlage bij dat uitvoeringsbesluit van de Raad volledig worden vervangen.