Overwegingen bij COM(2025)195 - Wijziging van Verordening (EU) 2017/2107 tot vaststelling van in het verdragsgebied van de Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen (ICCAT) geldende beheers-, instandhoudings- en controlemaatregelen, Verordening (EU) 2018/975 tot vaststelling van de beheers-, instandhoudings- en controlemaatregelen die gelden in het verdragsgebied van de regionale organisatie voor het visserijbeheer in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan (SPRFMO), Verordening (EU) 2019/833 tot vaststelling van instandhoudings- en handhavingsmaatregelen die van toepassing zijn in het gereglementeerde gebied van de Visserijorganisatie voor het noordwestelijk deel van de Atlantische Oceaan, Verordening (EU) 2021/56 tot vaststelling van de beheers-, instandhoudings- en controlemaatregelen die gelden in het verdragsgebied van de Inter-Amerikaanse Commissie voor tropische tonijn, Verordening (EU) 2022/2056 tot vaststelling van de instandhoudings- en beheersmaatregelen die gelden in het verdragsgebied van de Commissie voor de visserij in het westelijke en centrale deel van de Stille Oceaan, Verordening (EU) 2022/2343 tot vaststelling van beheers-, instandhoudings- en controlemaatregelen die gelden in het bevoegdheidsgebied van de Commissie voor de tonijnvisserij in de Indische Oceaan (IOTC), en Verordening (EU) 2023/2053 tot vaststelling van een meerjarig beheersplan voor blauwvintonijn in het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan en in de Middellandse Zee - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)195 - Wijziging van Verordening (EU) 2017/2107 tot vaststelling van in het verdragsgebied van de Internationale Commissie voor de ... |
---|---|
document | COM(2025)195 ![]() ![]() |
datum | 12 mei 2025 |
(2) Verordening (EU) 2017/2107 is vervolgens gewijzigd bij de Verordeningen (EU) 2019/1154 11 , (EU) 2023/205 12 en (EU) 2024/897 van het Europees Parlement en de Raad 13 om uitvoering te geven aan de verdere maatregelen vastgesteld door de Iccat tijdens haar 28e gewone vergadering in 2023. Deze omvatten maatregelen voor de instandhouding van walvishaaien en roggen van het geslacht Mobula en een geografische beperking voor de toepasselijkheid van instandhoudingsmaatregelen voor zeeschildpadden. Voorts wordt de rol van het Europees Bureau voor visserijcontrole (EFCA) opnieuw omschreven als een waarnemingsentiteit met betrekking tot de waarneming van vaartuigen en verdere communicatie met het Iccat-secretariaat.
(3) Bij Verordening (EU) 2023/2053 van het Europees Parlement en de Raad 14 worden de door de Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen vastgestelde maatregelen voor het beheer van blauwvintonijn in Unierecht omgezet.
(4) Tijdens haar 28e gewone vergadering in 2023 heeft de Iccat ook controlemaatregelen vastgesteld voor de instandhouding van de onder haar bevoegdheid vallende visbestanden in verband met de uitwisseling van quota tussen gezamenlijke visacties, de voorafgaande kennisgeving van aanlandingen, de monitoring van de overhevelingsverrichtingen ten aanzien van blauwvintonijn met behulp van een videocamera, kooiverrichtingen en controleactiviteiten op de kwekerijen na het kooien.
(5) Dergelijke maatregelen zijn bindend voor de Unie. Zij moeten daarom in het Unierecht worden omgezet.
(6) Bij Verordening (EU) 2018/975 van het Europees Parlement en de Raad 15 wordt uitvoering gegeven aan de beheers-, instandhoudings- en controlemaatregelen die door de Regionale Organisatie voor het visserijbeheer in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan (SPRFMO) zijn vastgesteld en die van toepassing waren op het SPRFMO-verdragsgebied tot en met haar jaarvergadering in 2017.
(7) De SPRFMO-commissie heeft tijdens haar jaarvergaderingen van 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024 verdere maatregelen vastgesteld voor de instandhouding van de onder haar bevoegdheid vallende visbestanden in verband met bodemvisserij, overlading, kieuwnetten, waarnemersprogramma’s en -gegevens en volgsystemen voor vaartuigen, alsook nieuwe maatregelen, met name een nieuw protocol voor inspecties aan boord op volle zee, met inbegrip van procedures voor vermeende inbreuken, en maatregelen inzake verontreiniging van de zee en inzake de markering en identificatie van vissersvaartuigen.
(8) Dergelijke maatregelen zijn bindend voor de Unie. Zij moeten daarom in het Unierecht worden omgezet.
(9) Bij Verordening (EU) 2019/833 van het Europees Parlement en de Raad 16 zijn de beheers-, instandhoudings- en controlemaatregelen die door de Regionale Organisatie voor het visserijbeheer in het zuidelijke deel van de Stille Oceaan (NAFO) zijn vastgesteld en die van toepassing waren op het NAFO-verdragsgebied tot en met haar jaarvergadering in 2018, in Unierecht omgezet. Deze verordening is vervolgens gewijzigd met het oog op de omzetting van de verdere maatregelen die de NAFO tijdens haar jaarvergaderingen van 2019, 2020, 2021 en 2022 17 heeft vastgesteld.
(10) De NAFO heeft tijdens haar jaarvergaderingen in 2023 en 2024 verdere maatregelen vastgesteld voor de instandhouding van de onder haar bevoegdheid vallende visbestanden met betrekking tot kabeljauw in sector 2J3KL, met inbegrip van sluiting, bijvangst en aan boord houden, waarnemers, bewaking en een relevante aanvullende procedure voor ernstige inbreuken.
(11) Dergelijke maatregelen zijn bindend voor de Unie. Zij moeten daarom in het Unierecht worden omgezet.
(12) Bij Verordening (EU) 2021/56 van het Europees Parlement en de Raad 18 zijn de door de Inter-Amerikaanse Commissie voor tropische tonijn (IATTC) vastgestelde bepalingen, die van toepassing waren op het IATTC-verdragsgebied tot en met haar jaarvergadering in 2019, in Unierecht omgezet.
(13) De IATTC heeft tijdens haar jaarvergaderingen van 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024 maatregelen vastgesteld voor de instandhouding van de visbestanden die onder haar bevoegdheid vallen in verband met de activering van boeien met visaantrekkende voorzieningen (FAD’s), de vermindering van verstrikking in FAD’s en het gebruik van biologisch afbreekbare materialen, het rapporteren van vangsten van Pacifische blauwvintonijn, minimumvereisten inzake vaartuiggegevens, wijzigingen in het volgsysteem voor vaartuigen, de invoering van een elektronisch monitoringsysteem, met inbegrip van het verzamelen van visserijgegevens, de bescherming van zijdehaaien, de veilige vrijlating van haaien, het verzamelen van gegevens over haaiensoorten en updates van nalevingsverslagen.
(14) Dergelijke maatregelen zijn bindend voor de Unie. Zij moeten daarom in het Unierecht worden omgezet.
(15) Bij Verordening (EU) 2022/2056 van het Europees Parlement en de Raad 19 zijn de instandhoudings- en beheersmaatregelen die door de Commissie voor de visserij in het westelijke en centrale deel van de Stille Oceaan (WCPFC) zijn vastgesteld en die van toepassing waren op het WCPFC-verdragsgebied tot en met haar jaarvergadering in 2021, in Unierecht omgezet.
(16) De WCPFC heeft tijdens haar jaarvergaderingen van 2022 en 2023 maatregelen vastgesteld met betrekking tot bunkerdiensten en de bescherming van haaien en het gebruik van bijlijnen, stalen onderlijnen en haaienlijnen door beugvisserijvaartuigen van de Unie, met een verbod op het aan boord houden en de verplichting tot vrijlating van haaien, alsook het inleveren of teruggooien van onopzettelijk gevangen exemplaren van oceanische witpunthaaien en zijdehaaien.
(17) Dergelijke maatregelen zijn bindend voor de Unie. Zij moeten daarom in het Unierecht worden omgezet.
(18) Bij Verordening (EU) 2022/2343 van het Europees Parlement en de Raad 20 zijn de beheers-, instandhoudings- en controlemaatregelen die door de Commissie voor de tonijnvisserij in de Indische Oceaan (IOTC) zijn vastgesteld en die van toepassing waren op het bevoegdheidsgebied van de IOTC tot en met haar jaarvergadering in 2021, in Unierecht omgezet.
(19) De IOTC heeft vervolgens tijdens haar jaarvergaderingen van 2022, 2023 en 2024 en tijdens haar zesde bijzondere zitting maatregelen vastgesteld voor de instandhouding van de onder haar bevoegdheid vallende visbestanden wat betreft het beheer van verankerde en niet-verankerde visaantrekkende voorzieningen, vrijwillige sluiting van de visserij, overladingen, instandhoudingsmaatregelen voor walvisachtigen en zeevogels, regionale waarnemersregelingen, plannen voor de monitoring van vaartuigen, normen voor elektronische monitoring en haveninspecties.
(20) Bij IOTC-resolutie 24/06 is een verbod ingevoerd op het teruggooien van grootoogtonijn, gestreepte tonijn, geelvintonijn en niet-doelsoorten die zijn gevangen door vaartuigen die in het IOTC-machtigingsregister staan ingeschreven en actief zijn in het bevoegdheidsgebied van de IOTC; vissersvaartuigen van de Unie die andere soorten vistuig gebruiken dan die welke door ringzegenvaartuigen worden gebruikt, worden aangemoedigd om alle voor menselijke consumptie geschikte vis aan boord te houden en vervolgens aan te landen, en om alle redelijke maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat niet-doelsoorten die levend zijn gevangen, veilig worden vrijgelaten, voor zover mogelijk, rekening houdend met de veiligheid van de bemanning; en om alle dode niet-doelsoorten aan boord te houden en vervolgens aan te landen, met uitzondering van die soorten die als ongeschikt voor menselijke consumptie worden beschouwd of die niet mogen worden gehouden.
(21) Deze maatregelen zijn bindend voor de Unie. Zij moeten daarom in het Unierecht worden omgezet.
(22) Sommige bepalingen van de SPRFMO, de NAFO, de IATTC, de IOTC en de Iccat worden vaker gewijzigd en zullen waarschijnlijk tijdens toekomstige jaarvergaderingen van de SPRFMO, de NAFO, de IATTC, de IOTC en de Iccat worden gewijzigd. Teneinde dergelijke toekomstige wijzigingen snel om te zetten in Unierecht moet aan de Commissie de bevoegdheid worden overgedragen om overeenkomstig artikel 290 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie als volgt handelingen vast te stellen: i) met betrekking tot de SPRFMO: over termijnen, de afstand tot het contactgebied, de afstanden in verband met de kennisgeving van overlading, gegevens- en informatievereisten en het verstrekken van vaartuiggegevens; met betrekking tot de NAFO: over maatregelen met betrekking tot de taken van de lidstaten in verband met de indiening van wijzigingen in de bijvangsten die aan boord worden gehouden, sluitingsperioden, kwalificaties, taken en opleiding van waarnemers, validering van waarnemersgegevens, veiligheidsuitrusting van waarnemers, rechten en plichten van exploitanten en kapiteins van vaartuigen van de Unie, procedures in noodgevallen; ii) met betrekking tot de instandhoudings- en nalevingsmaatregelen van de NAFO: over wijzigingen in de sluitingsperioden, het aan boord houden van vangsten, de taken van de kapitein in verband met achtergelaten vistuig, het terughalen ervan, afwijkingen van het waarnemersprogramma en een verwijzing naar het door de lidstaten te gebruiken waarnemingsdocument voor vaartuigen; iii) met betrekking tot de IATTC: over maatregelen in verband met IATTC-verwijzingen naar richtsnoeren voor de veilige vrijlating van haaien, en een vragenlijst van de lidstaten over de naleving; iv) met betrekking tot de IOTC: over maatregelen in verband met FAD’s van de IOTC; en v) met betrekking tot de Iccat-verordening inzake blauwvintonijn: over de termijnen voor de rapportageverplichting, de termijnen voor de visseizoenen, het percentage en de referentiepunten en de informatie die bij de Commissie moet worden ingediend.
(23) Het is van bijzonder belang dat de Commissie bij haar voorbereidende werkzaamheden tot passende raadplegingen overgaat, onder meer op deskundigenniveau, en dat die raadplegingen gebeuren in overeenstemming met de beginselen die zijn vastgelegd in het Interinstitutioneel Akkoord van 13 april 2016 over beter wetgeven 21 . Met name om te zorgen voor gelijke deelname aan de voorbereiding van gedelegeerde handelingen ontvangen het Europees Parlement en de Raad alle documenten op hetzelfde tijdstip als de deskundigen van de lidstaten, en hebben hun deskundigen systematisch toegang tot de vergaderingen van de deskundigengroepen van de Commissie die zich bezighouden met de voorbereiding van de gedelegeerde handelingen.