Overwegingen bij COM(2025)504 - Wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 765/2008, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2023/1230, (EU) 2023/1542 en (EU) 2024/1781 wat betreft digitalisering en gemeenschappelijke specificaties

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Rapportagevereisten zijn van essentieel belang voor een goede monitoring en correcte handhaving van de wetgeving. Het is echter van belang om die vereisten te stroomlijnen, zodat zij beantwoorden aan het beoogde doel ervan en de administratieve lasten beperkt blijven.

(2) In haar mededeling “Concurrentievermogen van de EU op lange termijn: blik op de periode na 2030”6 heeft de Commissie toegezegd de rapportagevereisten te rationaliseren en te vereenvoudigen, met als uiteindelijk doel dergelijke lasten met 25 % terug te dringen zonder dat dit ten koste gaat van de daarmee samenhangende beleidsdoelstellingen.

(3) In haar richtsnoeren voor betere regelgeving 13 bevordert de Commissie het beginsel “standaard digitaal” ter ondersteuning van digitale transformaties door het faciliteren van beleid dat klaar is voor het digitale tijdperk en waarbij rekening wordt gehouden met de snel evoluerende wereld van digitalisering en technologie, en die standaard digitaal, interoperabel, toekomstbestendig en flexibel zijn.

(4) Het toenemende belang van digitalisering bij de vereenvoudiging van regelgeving maakt het noodzakelijk de rapportagevereisten en de verplichtingen van de marktdeelnemers te beperken en te moderniseren. In overeenstemming met de inspanningen om de digitalisering te versnellen, is het van essentieel belang dat de rapportageverplichtingen van bedrijven aan de autoriteiten en de verplichtingen van de marktdeelnemers volledig worden gedigitaliseerd, voor zover deze geen invloed hebben op de bescherming en veiligheid van de consument. Door digitalisering te omarmen, zullen niet alleen de nalevingsprocedures worden vereenvoudigd, maar ook de algehele efficiëntie van het regelgevingskader worden verbeterd, wat uiteindelijk zowel bedrijven als autoriteiten ten goede komt.

(5) In een aantal sectorale rechtshandelingen van de Unie zijn geharmoniseerde regels vastgesteld voor de verplichtingen van de marktdeelnemers bij het in de handel brengen of het in gebruik nemen van een product. Tot dergelijke rechtshandelingen behoren de Verordeningen (EU) 2016/424 14 , (EU) 2016/425 15 , (EU) 2016/426 16 , (EU) 2023/1230 17 , (EU) 2023/1542 18 en (EU) 2024/1781 19 van het Europees Parlement en de Raad (“de desbetreffende verordeningen”). De desbetreffende verordeningen zijn gebaseerd op de beginselen van de “nieuwe aanpak” van technische harmonisatie en zijn in overeenstemming gebracht met de referentiebepalingen van Besluit nr. 768/2008/EG van het Europees Parlement en de Raad 20 .

(6) Overeenkomstig de desbetreffende verordeningen moeten de fabrikanten een EU-conformiteitsverklaring opstellen waaruit blijkt dat aan de essentiële eisen van de toepasselijke verordeningen is voldaan. Om naadloze elektronische processen mogelijk te maken, moet de EU-conformiteitsverklaring alleen in elektronische vorm worden opgesteld.

(7) Bovendien schrijven de Verordeningen (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426 en (EU) 2023/1230 voor dat bij het product een kopie van de conformiteitsverklaring wordt gevoegd. Gezien de ontwikkeling van de digitalisering, is het van essentieel belang deze verplichting te moderniseren door voor te schrijven dat een dergelijke EU-conformiteitsverklaring elektronisch bij het product wordt gevoegd. De fabrikant zorgt ervoor dat de EU-conformiteitsverklaring toegankelijk is via een internetadres of een machineleesbare code.

(8) Aangezien niet minder dan 94 % van de EU-huishoudens in 2024 internettoegang had 21 , zijn op papier verstrekte instructies bij de producten die binnen het toepassingsgebied van de desbetreffende verordeningen vallen, achterhaald en niet in overeenstemming met de huidige technologieën, de praktijk van de consument en groene doelstellingen. Bijgevolg moet in de desbetreffende verordeningen de mogelijkheid voor een digitale vorm van de instructies worden opgenomen. Hierdoor kunnen fabrikanten, indien zij dit wensen, de instructies in digitaal formaat verstrekken. Wanneer fabrikanten ervoor kiezen om instructies in digitaal formaat te verstrekken, moet de veiligheidsinformatie, waaronder instructies die van invloed zijn op de veiligheid van het product, op papier worden verstrekt of op het product worden aangebracht om de veiligheid van de consument te beschermen. Bovendien moeten eindgebruikers op verzoek een papieren exemplaar van de gebruiksaanwijzing of veiligheidsinformatie kunnen krijgen — bij de aankoop en gedurende een bepaalde periode na hun aankoop.

(9) Ter vergemakkelijking van de communicatie tussen de marktdeelnemers en de nationale bevoegde autoriteiten en de eindgebruikers is de vermelding van digitale contactgegevens van de fabrikant op het product en in de EU-conformiteitsverklaring noodzakelijk om de doeltreffendheid van het markttoezicht te vergroten en het proces van opsporing van niet-conforme producten te versnellen. Momenteel moeten marktdeelnemers hun postadres op het product vermelden, maar dit is niet altijd voldoende om ervoor te zorgen dat de bevoegde autoriteiten snel contact kunnen opnemen. Het is derhalve noodzakelijk de marktdeelnemers te verplichten zowel een postadres als digitale contactgegevens op het product en in de EU-conformiteitsverklaring te vermelden. Deze digitale contactgegevens moeten in de desbetreffende verordeningen worden omschreven.

(10) De desbetreffende verordeningen schrijven voor dat marktdeelnemers op grond van een met redenen omkleed verzoek van een bevoegde nationale autoriteit aan deze autoriteit op papier of in elektronische vorm alle informatie en documentatie verstrekken die nodig is om de conformiteit van de betrokken producten met de desbetreffende verordeningen aan te tonen. De papieren vorm is een achterhaalde vereiste, terwijl elektronische communicatie de interactie tussen autoriteiten en bedrijven verbetert, processen stroomlijnt en de administratieve lasten vermindert. Met het oog op de digitalisering van de rapportagevereisten en de vermindering van de administratieve lasten voor marktdeelnemers en bevoegde autoriteiten moeten de marktdeelnemers worden verplicht de nodige informatie en documentatie uitsluitend in elektronische vorm te verstrekken. Documentatie die in elektronische vorm wordt verstrekt, kan bijvoorbeeld beschikbaar worden gesteld in een digitaal afdrukbaar formaat, waardoor de documentatie kan worden afgedrukt, gedownload en opgeslagen op een elektronisch apparaat.

(11) Het huidige normalisatiekader van de Unie, dat gebaseerd is op Verordening (EU) nr. 1025/2012 van het Europees Parlement en de Raad 22 , vormt het standaardkader voor het opstellen van normen die voorzien in een vermoeden van conformiteit met de desbetreffende essentiële gezondheids- en veiligheidseisen of andere eisen. Wanneer er echter geen geharmoniseerde normen bestaan of deze ontoereikend zijn, moet de Commissie uitvoeringshandelingen kunnen vaststellen met het oog op het opstellen van gemeenschappelijke specificaties voor de essentiële gezondheids- en veiligheidseisen of andere eisen, bij wijze van uitzonderlijke terugvaloplossing om de fabrikant te helpen voldoen aan zijn verplichting om die gezondheids- en veiligheidseisen na te leven.

(12) Aangezien het digitale productpaspoort is opgenomen in bepaalde EU-wetgeving, zoals Verordening (EU) 2023/1542, is het van essentieel belang dat de marktdeelnemers de in de EU-conformiteitsverklaring en de instructies vervatte informatie in het digitale productpaspoort opslaan wanneer een product onder meerdere wetgevingshandelingen valt. Deze werkwijze zou de administratieve lasten voor fabrikanten verminderen, aangezien zij nalevingsdocumenten niet langer op afzonderlijke opslaglocaties hoeven te bewaren. Door de documentatie op één plaats te bewaren, zouden alle nodige documenten die de naleving van het product aantonen, gemakkelijk toegankelijk zijn, waardoor transparantie wordt gewaarborgd en de naleving wordt vergemakkelijkt. Deze gestroomlijnde aanpak zou de algehele efficiëntie van het regelgevingskader vergroten en strookt met het beginsel dat, wanneer een product is onderworpen aan verscheidene harmonisatiewetgevingsteksten van de Unie, de fabrikant of, in voorkomend geval, een andere marktdeelnemer één enkele EU-conformiteitsverklaring moet overleggen.

(13) Daar de doelstellingen van deze verordening niet voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt, aangezien deze verordening strekt tot wijziging van verordeningen die harmonisatiewetgevingsteksten zijn, maar vanwege een betere harmonisatie van de toepasselijke EU-regels voor producten beter door de Unie kunnen worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.

(14) Om een soepele en doeltreffende overgang te garanderen, verstoringen tot een minimum te beperken en de industrieën een redelijk tijdsbestek te bieden om zich aan de nieuwe eisen aan te passen, moeten wijzigingen van de Verordeningen (EG) nr. 765/2008, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2019/1009, (EU) 2023/1542 en (EU) 2024/1781 inzake digitalisering worden uitgesteld. De wijzigingen van Verordening (EU) 2023/1230 moeten van toepassing zijn vanaf de datum van toepassing van die verordening.

(15) Om de marktdeelnemers in staat te stellen voorraden van producten te leveren die vóór de datum van toepassing van de wijzigingen van de Verordeningen (EG) nr. 765/2008, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2019/1009, (EU) 2023/1542 en (EU) 2024/1781 inzake digitalisering in de handel zijn gebracht, moeten redelijke overgangsmaatregelen worden vastgesteld die het op de markt aanbieden van producten die overeenkomstig die verordeningen in de vóór die datum geldende versie in de handel zijn gebracht, niet belemmeren.

(16) Verordeningen (EG) nr. 765/2008, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425, (EU) 2016/426, (EU) 2019/1009, (EU) 2023/1230, (EU) 2023/1542 en (EU) 2024/1781 moeten derhalve dienovereenkomstig worden gewijzigd.