Overwegingen bij COM(2025)318 - Standpunt EU in de Algemene Vergadering van de bijzondere unie van Lissabon

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Europese Unie is een overeenkomstsluitende partij bij de Akte van Genève bij de Overeenkomst van Lissabon betreffende oorsprongsbenamingen en geografische aanduidingen (“de Akte van Genève”) 3 , die op 26 februari 2020 in werking is getreden. Op grond van artikel 21 van de Akte van Genève zijn de overeenkomstsluitende partijen leden van de Algemene Vergadering van de bijzondere unie die is opgericht bij de Overeenkomst van Lissabon betreffende de bescherming van oorsprongsbenamingen en de internationale inschrijving ervan (“de Overeenkomst van Lissabon”) 4 .

(2) Op grond van artikel 22, lid 2, punt a), iii), van de Akte van Genève is de Algemene Vergadering van de bijzondere unie bevoegd om wijzigingen in het reglement van uitvoering bij de Akte van Genève aan te brengen.

(3) Tijdens de algemene vergaderingen van de Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom (“WIPO”) die van 8 tot en met 17 juli 2025 worden gehouden, zal de Algemene Vergadering van de bijzondere unie worden verzocht wijzigingen van de gemeenschappelijke regels van de Overeenkomst van Lissabon en de Akte van Genève (“de gemeenschappelijke regels”) vast te stellen.

(4) Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Europese Unie op de Algemene Vergadering van de bijzondere unie moet worden ingenomen, aangezien die wijzigingen voor de Unie bindend zullen zijn.

(5) Tijdens haar zesde zitting, die van 8 tot en met 20 maart 2025 plaatsvond in Genève, heeft de werkgroep voor de ontwikkeling van het Lissabonsysteem (de “Lissabon-werkgroep”) (het internationale stelsel voor de internationale registratie van oorsprongsbenamingen en geografische aanduidingen) de Algemene Vergadering van de bijzondere unie aanbevolen verschillende wijzigingen van de gemeenschappelijke regels vast te stellen die voorgesteld waren door het secretariaat van de WIPO en vervolgens gewijzigd werden door de Lissabon-werkgroep.

(6) De voorgestelde wijziging van regel 1, lid 1, actualiseert de definitie van “officieel formulier” in punt vi) door daarin een verwijzing op te nemen naar de elektronische interface (e-Lissabon), die door het internationaal bureau ter beschikking is gesteld van de bevoegde autoriteiten van het Lissabonsysteem op de website van de organisatie.

(7) De voorgestelde wijzigingen van regel 8, lid 9, actualiseren de huidige bepalingen door de relevante datum te verduidelijken voor het bepalen van de vergoedingen die moeten worden betaald uit hoofde van regel 5, lid 2, punt c), regel 15, lid 2, punt a), en regel 7, lid 4, punten a) en d), alsook alle andere gevallen in de huidige versie van regel 8, lid 9, rekening houdend met de verschillende specifieke kenmerken van de gemeenschappelijke regels.

(8) De voorgestelde wijzigingen van regel 15, waarbij in lid 1 de nieuwe punten vii) tot en met ix) worden toegevoegd, breiden de lijst uit van wijzigingen die in het internationaal register kunnen worden opgenomen. Het voorgestelde nieuwe lid 5 van regel 15 voorziet in de mogelijkheid voor een overeenkomstsluitende partij om kennis te geven van een weigering indien ze vanwege de wijziging de bescherming van de oorsprongsbenaming of geografische aanduiding niet kan waarborgen.

(9) De voorgestelde wijziging van regel 18, lid 4, brengt de formulering van deze bepaling in overeenstemming met het voorgestelde nieuwe punt 5 van regel 15.

(10) De Unie moet daarom de vaststelling van die wijzigingen steunen.