Overwegingen bij COM(2005)138 - Standpunt EG met betrekking tot het Voorstel tot wijziging van de Internationale Overeenkomst van 1982 inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Internationale Overeenkomst van 1982 inzake de harmonisatie van de goederencontroles aan de grenzen (de harmonisatieovereenkomst) werd goedgekeurd bij Verordening (EEG) nr. 1262/84 van de Raad van 10 april 1984[3] en is in de Gemeenschap in werking getreden op 12 september 1987,

(2) Artikel 22 van de harmonisatieovereenkomst, in combinatie met bijlage 7, voorziet er in dat de Commissie van beheer amendementen op de overeenkomst kan voorstellen en goedkeuren. Deze amendementen moeten worden aanvaard tenzij een overeenkomstsluitende partij, binnen twaalf maanden nadat de Verenigde Naties de overeenkomstsluitende partijen op de hoogte hebben gebracht van het voorgestelde amendement, bezwaar aantekent,

(3) Het Comité binnenlands vervoer van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) besloot tijdens zijn zitting van februari 1999 dat de harmonisatieovereenkomst moest worden herzien om er bepalingen in op te nemen die het grensoverschrijdende verkeer moesten vergemakkelijken,

(4) Vervolgens heeft de VN/ECE-werkgroep voor douanevraagstukken op het gebied van het vervoer ontwerpvoorstellen ingediend voor een nieuwe bijlage 8 bij de harmonisatieovereenkomst die de bestaande bepalingen moet aanvullen,

(5) De ontwerpbijlage is bedoeld om het internationale handelsverkeer te vergemakkelijken door het verminderen, harmoniseren en coördineren van de administratieve en ambtelijke procedures in verband met de goederencontroles aan de grenzen, in het bijzonder levende dieren en aan bederf onderhevige goederen. De ontwerpbijlage bevat hoofdzakelijk verplichtingen die ten doel hebben de wachttijden aan de grensovergangen met betrekking tot levende dieren en aan bederf onderhevige goederen te beperken (bijvoorbeeld door het gebruik van “one stop” technologie om 24 uur per dag gezamenlijke controles tussen buurlanden mogelijk te maken, en door de scheiding van verkeersstromen om prioriteit aan het vervoer van deze goederen te geven), het verbeteren van het functioneren van de grensposten, alsmede technische kwesties in verband met de wederzijdse erkenning van internationale voertuiginspectiecertificaten en weegcertficaten,

(6) Het vergemakkelijken van het internationale handelsverkeer en het wegnemen van technische obstakels voor de handel behoren tot de doelstellingen van het gemeenschappelijk handelsbeleid en vallen dus onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap,

(7) De Commissie van beheer werd verzocht de voorgestelde wijziging tijdens haar vergadering van juni 2005 goed te keuren,

(8) Er moet worden bepaald welk standpunt de Gemeenschap met betrekking tot de voorgestelde wijziging moet innemen.