Overwegingen bij SEC(2004)816 - Aanbeveling van de Raad aan Griekenland om het buitensporige overheidstekort te verhelpen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Overeenkomstig artikel 104 van het Verdrag dienen de lidstaten buitensporige tekorten te vermijden.

(2) Het stabiliteits- en groeipact is gebaseerd op de doelstelling van deugdelijke openbare financiën als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een tot werkgelegenheidsschepping leidende sterke duurzame groei te verbeteren.

(3) In de resolutie van de Europese Raad van Amsterdam van 17 juni 1997 betreffende het stabiliteits- en groeipact worden alle partijen, te weten de lidstaten, de Raad en de Commissie, dringend verzocht om het Verdrag en het stabiliteits- en groeipact strikt en tijdig ten uitvoer te leggen.

(4) De Raad heeft overeenkomstig artikel 104, lid 6, op (5 juli 2004) besloten dat er in Griekenland een buitensporig tekort bestaat.

(5) Na te hebben besloten dat er in Griekenland een buitensporig tekort bestaat, dient de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 7, van het Verdrag en artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad tegelijkertijd aanbevelingen te richten tot de betrokken lidstaat opdat deze binnen een bepaalde termijn een einde maakt aan deze situatie. In de aanbeveling van de Raad dient een termijn van ten hoogste vier maanden te worden bepaald waarbinnen Griekenland daaraan effectief gevolg moet geven; tevens dient een termijn te worden bepaald voor het corrigeren van het buitensporige tekort, dat behoudens bijzondere omstandigheden binnen het jaar nadat het is geconstateerd verholpen moet zijn.

(6) De maatregelen ter consolidering van de begroting moeten naar het oordeel van de Raad een duurzame verbetering van het overheidssaldo teweegbrengen en er tegelijkertijd op gericht zijn de kwaliteit van de overheidsfinanciën te bevorderen en het groeipotentieel van de economie te versterken.

(7) Bij de formulering van de aanbevelingen om het buitensporige tekort te corrigeren, dient met de volgende factoren rekening te worden gehouden: i) in haar voorjaarsprognoses 2004 voorspelt de Commissie dat het overheidstekort in 2004 en 2005 zal uitkomen op respectievelijk 3,2% en 2,8%. De Commissieprognose voor 2005 is evenwel gebaseerd op de hypothese dat het beleid ongewijzigd blijft en dat het overheidstekort voor 2003 2,95% van het BBP beliep. Dit percentage, dat op 30 maart 2004 was meegedeeld, is op 4 mei 2004 evenwel herzien tot 3,2% van het BBP; ii) verwacht wordt dat de reële BBP-groei in 2004 4% zal bedragen (een percentage dat vergelijkbaar is met de 4,2% van 2003) en in 2005 zal teruglopen tot 3,3% doordat de werkzaamheden ter voorbereiding van de Olympische Spelen in de eerste helft van 2004 geleidelijk aan verminderen. Gezien het grote effect dat momenteel van de tijdelijke groeibevorderende factoren uitgaat, mag immers worden aangenomen dat de economische activiteit in de nabije toekomst zal vertragen; iii) tegen de achtergrond van een krachtige economische groei en een positieve output gap wordt voorspeld dat het conjunctuurgezuiverde tekort in 2004 zal oplopen, hetgeen tekenend is voor het aanhoudend procyclische karakter van het Griekse begrotingsbeleid; iv) volgens de voorjaarsprognoses 2004 van de Commissie zal de bruto overheidsschuld naar verwachting slechts een geringe daling te zien geven van 103,0% van het BBP in 2003 tot 102,8% van het BBP in 2004 en 101,7% van het BBP in 2005, hetgeen inhoudt dat zij nog steeds ver boven de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 60% van het BBP zal blijven. Het hoge niveau van de overheidsschuld en het langzame dalingstempo ervan zijn zorgwekkend, vooral in een periode van hoge nominale groei en positieve, toenemende output gaps; v) nadat de nieuwe regering het initiatief had genomen om tot een grondige controle van de openbare financiën over te gaan, hebben de Griekse autoriteiten toegezegd de hangende problemen in verband met de kwaliteit van de gegevens over de openbare financiën zo spoedig mogelijk op te lossen in nauwe samenwerking met Eurostat. Er zijn aanwijzingen dat in september 2004, wanneer de gebruikelijke rapportage plaatsvindt, de tekortcijfers voor 2003 en eerdere jaren wederom fors opwaarts zullen worden herzien. Verwacht wordt dat deze herzieningen van invloed zullen zijn op de tekortprognoses voor 2004 en 2005, en dus ook op de maatregelen die zullen moeten worden genomen om het buitensporige tekort te verhelpen.

(8) Indien de feitelijke macro-economische ontwikkeling spoort met de voorjaarsprognoses 2004 van de Commissie, dan zouden corrigerende maatregelen van overwegend structurele aard ten belope van ten minste 1 procentpunt van het BBP in 2004 en 2005 samen leiden tot een tekort van minder dan de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 3% van het BBP, ook als rekening wordt gehouden met de risico's die uit de verwachte bijstellingen van de tekortcijfers voortvloeien. Indien deze verwachte bijstellingen geen basiseffecten van betekenis sorteren, dan zullen corrigerende maatregelen ten belope van 0,5% in 2004 het tekort reeds in dat jaar terugbrengen tot onder de referentiewaarde van 3%,

BEVEELT AAN :

dat de Griekse autoriteiten conform artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad zo spoedig mogelijk en uiterlijk in 2005 een einde maken aan de thans bestaande buitensporigtekortsituatie. De Raad stelt 5 november 2004 vast als uiterste datum voor de Griekse regering om de daartoe vereiste maatregelen te nemen;

dat de Griekse autoriteiten corrigerende maatregelen van overwegend structurele aard ten belope van ten minste 1% van het BBP in 2004 en 2005 samen en, bij voorkeur, gelijkelijk verdeeld over beide jaren nemen om ervoor te zorgen dat het buitensporige tekort uiterlijk in 2005 daadwerkelijk is verholpen;

dat de Griekse autoriteiten er ook op toezien dat de bruto schuldquote van de overheid in voldoende mate afneemt en de referentiewaarde in een bevredigend tempo benadert; daarbij dient bijzondere aandacht te worden besteed aan andere factoren dan het vorderingentekort welke bijdragen tot de verandering in het schuldniveau;

dat de Griekse autoriteiten streven naar een betere vergaring en verwerking van de gegevens over de overheidssector teneinde de ernstige tekortkomingen op dit gebied weg te werken.

Voorts verzoekt de Raad de Griekse autoriteiten de begrotingsconsolidatie voort te zetten om te bereiken dat de openbare financiën op middellange termijn vrijwel in evenwicht zijn of een overschot vertonen, door middel van een vermindering van het conjunctuurgezuiverde tekort met ten minste 0,5% van het BBP per jaar nadat het buitensporige tekort is verholpen.

Deze aanbeveling is gericht tot de Helleense Republiek.

Gedaan te Brussel, (5 juli 2004).

Voor de Raad

De Voorzitter

...