Overwegingen bij SEC(2006)1196-2 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier SEC(2006)1196-2 - .
document SEC(2006)1196 NLEN
datum 26 september 2006
 
17. Overeenkomstig artikel 104 van het Verdrag dienen de lidstaten buitensporige overheidstekorten te vermijden.

18. Het stabiliteits- en groeipact is gebaseerd op de doelstelling van deugdelijke openbare financiën als middel om de voorwaarden voor prijsstabiliteit en voor een tot werkgelegenheidsschepping leidende sterke duurzame groei te verbeteren.

19. Op 5 juli 2004 heeft de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 6, vastgesteld dat er in Hongarije een buitensporig tekort bestaat.

20. Na te hebben vastgesteld dat er in Hongarije een buitensporig tekort bestaat, heeft de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 7, van het Verdrag en artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad van 7 juli 1997 over de bespoediging en verduidelijking van de tenuitvoerlegging van de procedure bij buitensporige tekorten i een aanbeveling aan de Hongaarse autoriteiten gericht om binnen een middellangetermijnkader maatregelen te nemen teneinde het tekort in 2008 op een geloofwaardige en duurzame wijze tot onder de 3% van het BBP terug te brengen overeenkomstig het traject voor tekortreductie dat wordt vermeld in het advies van de Raad van 5 juli 2004 over het in mei 2004 ingediende convergentieprogramma. Met name is de Hongaarse autoriteiten aanbevolen vóór 5 november 2004 te zorgen voor een doeltreffende tenuitvoerlegging van de voorgenomen maatregelen om de tekortdoelstelling voor 2005 te halen.

21. Op 18 januari 2005 heeft de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 8, van het Verdrag op aanbeveling van de Commissie vastgesteld dat Hongarije geen effectief gevolg had gegeven aan zijn aanbeveling van 5 juli 2004, vooral omdat werd verwacht dat de tekortdoelstelling voor 2005 bij lange na niet zou worden gehaald.

22. Na de toetreding tot de Gemeenschap op 1 mei 2004 is Hongarije een lidstaat met een derogatie in de zin van artikel 122, lid 1, van het Verdrag, hetgeen inhoudt dat het buitensporige tekorten dient te vermijden, maar dat artikel 104, leden 9 en 11, van het Verdrag niet op het land van toepassing is. Aan Hongarije kunnen alleen verdere aanbevelingen op grond van artikel 104, lid 7, worden gericht.

23. Op aanbeveling van de Commissie heeft de Raad op 8 maart 2005 overeenkomstig artikel 104, lid 7, een nieuwe aanbeveling aan de Hongaarse autoriteiten gericht met het verzoek binnen een middellangetermijnkader maatregelen te nemen om het tekort op een geloofwaardige en duurzame wijze terug te dringen tot minder dan 3% van het BBP in 2008. Op 8 november 2005 stelde de Raad voor de tweede maal overeenkomstig artikel 104, lid 8, op aanbeveling van de Commissie vast dat de door Hongarije genomen maatregelen ontoereikend waren. Hij hield daarbij rekening met het feit dat de tekortdoelstellingen voor 2005 en 2006 van respectievelijk 3,6% en 2,9% van het BBP (exclusief de kosten van de pensioenhervorming van 1998)  i bij lange na niet zouden worden gehaald en dat de toepassing van belastingverlagingen vanaf 2006 indruiste tegen de aanbeveling van de Raad.

24. Overeenkomstig artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 dient in een aanbeveling van de Raad overeenkomstig artikel 104, lid 7, te worden vermeld dat de betrokken lidstaat binnen een termijn van ten hoogste zes maanden daaraan effectief gevolg moet geven en dat het buitensporige tekort, behoudens bijzondere omstandigheden, binnen het jaar nadat het is geconstateerd verholpen moet zijn. Als er bijzondere omstandigheden gelden, kan het de betrokken lidstaat worden toegestaan het buitensporige tekort binnen een middellangetermijnkader te corrigeren. Toen de buitensporigtekortprocedure ten aanzien van Hongarije werd ingeleid, werden dergelijke bijzondere omstandigheden geacht te bestaan (namelijk het omvangrijke tekort en het feit dat de economie zich in een herstructureringsfase bevond). Om die reden werd het kader voor het verhelpen van het buitensporige tekort tegen 2008 vastgesteld overeenkomstig de Hongaarse strategie die in het convergentieprogramma van mei 2004 was aangegeven.

25. Het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma dat Hongarije op 1 september 2006 heeft ingediend in reactie op het verzoek dat de Raad in zijn advies van januari 2006 over het geactualiseerde convergentieprogramma van december 2005 heeft geformuleerd, bevat een herzien middellangetermijnkader voor de correctie van het buitensporige tekort. Met de aangepaste actualisering wordt beoogd het buitensporige tekort uiterlijk in 2009 te verhelpen, een jaar later dan in de vorige programma's was aangegeven. Het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma bevat de volgende jaarlijkse streefcijfers voor het overheidstekort: 10,1% van het BBP in 2006, 6,8% in 2007, 4,3% in 2008 en 3,2% in 2009. In deze cijfers zijn ook de kosten van de pensioenhervorming opgenomen, waarmee wordt afgestapt van de bij de geactualiseerde convergentieprogramma's van december 2004 en december 2005 gevolgde werkwijze. De Hongaarse autoriteiten hebben dus besloten niet langer gebruik te maken van de op 23 september 2004 door Eurostat toegestane overgangsperiode voor de sectorale indeling van pensioenregelingen, welke overigens toch op 1 april 2007 afloopt. De geplande reductie van het nominale tekort zou worden bewerkstelligd door in de loop van de programmaperiode de ontvangstenquote met 3 procentpunten te verhogen en de uitgavenquote met 3,9 procentpunten te verminderen. Na in 2006 een verslechtering met naar schatting ongeveer 2 procentpunten van het BBP te hebben vertoond, zou het structurele saldo (d.w.z. het conjunctuurgezuiverde saldo, ongerekend eenmalige en andere tijdelijke maatregelen) volgens de plannen over de periode 2006-2009 met circa 6½% van het BBP moeten verbeteren. Ongeveer de helft van deze aanzienlijke verbetering zou in 2007 moeten plaatsvinden. Na de geplande correctie van het buitensporige tekort zal de aanpassingsinspanning in de richting van de middellangetermijndoelstelling van een begrotingssituatie die door een structureel tekort tussen ½ en 1% van het BBP wordt gekenmerkt, naar verwachting worden voortgezet. De schuldquote zou blijven stijgen tot 72,3% van het BBP in 2008 (hetgeen veel hoger is dan de referentiewaarde van 60% van het BBP) en pas in 2009 beginnen te dalen.

26. In zijn advies van [10 oktober 2006] over het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma van september 2006 analyseert de Raad de plannen van de Hongaarse autoriteiten om onder meer met behulp van een programma van structurele hervormingen het tekort terug te dringen. In 2006 zijn er belangrijke eerste stappen gezet om extra inkomsten te verwerven en de uitgaven te verminderen teneinde de nieuwe tekortdoelstelling voor 2007 te halen. Voorts zijn er plannen aangekondigd om de begrotingsdiscipline te verbeteren (door middel van transparantere financiële verslaggeving, alsmede door de invoering van meerjarenplafonds voor de uitgaven en voorschriften om de uitgaven binnen de perken te houden) en structurele hervormingen door te voeren. Dit neemt echter niet weg dat er zowel op korte termijn als in de laatste programmajaren risico's blijven bestaan. Zo heerst er nog steeds grote onzekerheid over de effectieve handhaving van de geplande uitgavenbevriezingen en, meer in het algemeen, over de beperking van de uitgavenverhogingen. Voorts is het niet uitgesloten dat er zich ondanks de voorgenomen maatregelen risico's aandienen voor de verwezenlijking van de begrotingsdoelstellingen in de laatste programmajaren, mede in het licht van het zwakke institutionele kader voor het begrotingsproces, het feit dat de aangekondigde begrotingsregels nog niet volledig zijn gespecificeerd, en het feit dat de openbare financiën herhaaldelijk ernstig zijn ontspoord. Hongarije wordt geacht ernstig risico te lopen wat de houdbaarheid van de openbare financiën betreft. Daarom is het noodzakelijk de openbare financiën op middellange termijn over de gehele linie gezond te maken zoals gepland en de begrotingssituatie nadien verder te versterken. In het advies wordt ook nota genomen van de toezegging van de Hongaarse autoriteiten dat zij tweemaal per jaar aan de Commissie en de Raad verslag zullen uitbrengen over de begrotingsontwikkelingen en mededeling zullen doen van eventuele corrigerende maatregelen in geval van ontsporingen.

27. Algemeen genomen dienen maatregelen ter consolidering van de begroting een duurzame verbetering van het overheidssaldo teweeg te brengen en tegelijkertijd gericht te zijn op een kwalitatieve verbetering van de openbare financiën en op versterking van het economische groeipotentieel. In het geval van Hongarije dient de correctie van het buitensporige tekort te worden ingepast in een alomvattende hervormingsstrategie die niet alleen de hervorming van de overheidsdiensten, de gezondheidszorg, het pensioenstelsel en het onderwijs omvat, maar ook maatregelen om de begroting beter in de hand te houden.

28. Het tekort diende oorspronkelijk binnen een middellangetermijnkader tot 2008 te worden gecorrigeerd, maar deze streefdatum kan niet langer als realistisch worden beschouwd gezien de recente grote begrotingsontsporingen in Hongarije, die, in strijd met de aanbeveling van de Raad, tot een forse stijging van het overheidstekort hebben geleid. In het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma is een nieuw middellangetermijnkader voor de correctie vastgelegd, waarbij 2009 als uiterste datum voor de correctie van het tekort geldt. Gezien de recente ontsporingen lijkt deze nieuwe termijn, die een aanzienlijke correctie van het structurele tekort met meer dan 6% van het BBP over een periode van drie jaar inhoudt, aanvaardbaar.

29. Om dit doel te bereiken, dient de Hongaarse regering: i) de verslechtering van de begrotingssituatie in 2006 te beperken door de goedgekeurde en aangekondigde corrigerende maatregelen strikt ten uitvoer te leggen en door ook eventuele meevallers daarvoor aan te wenden. Dit zou moeten resulteren in een nominaal tekort van ten hoogste 10% van het BBP in 2006, wat nog steeds uitzonderlijk hoog is; ii) de vereiste maatregelen onverkort ten uitvoer te leggen teneinde een vroegtijdige en duurzame aanzienlijke correctie van het structurele tekort te bewerkstelligen door in 2007 reeds een zeer belangrijke stap te zetten, die wordt gevolgd door een ernstige aanpassingsinspanning totdat het buitensporige tekort is verholpen, waarbij de te leveren inspanning de omvang moet hebben die in het advies van de Raad over het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma is aangegeven, en tevens klaar te staan om alle aanvullende maatregelen te nemen die noodzakelijk kunnen blijken om het buitensporige tekort in 2009 te verhelpen; en iii) in de volgende begrotingswetten voldoende veiligheden in te bouwen om zelfs in geval van onvoorziene gebeurtenissen ontsporingen te vermijden. Tegelijkertijd zal de overheidsschuldquote in overeenstemming met het in het convergentieprogramma uitgestippelde meerjarentraject voor tekortreductie en bij voorkeur vóór 2009 op een sterk neerwaarts pad moeten worden gebracht.

30. Om het buitensporige tekort zoals gepland tegen 2009 te verhelpen, zal de regering haar begrotingsdoelstellingen integraal moeten realiseren. Daartoe is het van cruciaal belang dat alle in het programma voor de jaren 2006 tot en met 2009 aangekondigde maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd en dat tijdig beslissingen worden getroffen omtrent en werk wordt gemaakt van structurele hervormingen en uitgavenbeheersing.

31. Overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1467/97 dienen de Commissie en de Raad de tenuitvoerlegging te volgen van de maatregelen die Hongarije naar aanleiding van deze aanbeveling neemt, waarbij zij zich onder meer baseren op de periodieke verslagen die de Hongaarse autoriteiten hebben aangekondigd,

BEVEELT AAN:

32. De Hongaarse autoriteiten dienen zo spoedig mogelijk en uiterlijk tegen 2009 het huidige buitensporige tekort te verhelpen.

33. De Hongaarse autoriteiten dienen het tekort op geloofwaardige en duurzame wijze terug te dringen, overeenkomstig het meerjarentraject voor tekortreductie dat wordt vermeld in het advies van de Raad van [10 oktober 2006] over het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma, dat op 1 september 2006 is ingediend. Specifiek met dit doel voor ogen dienen de Hongaarse autoriteiten:

34. de verslechtering van de begrotingssituatie in 2006 te beperken door de goedgekeurde en aangekondigde corrigerende maatregelen strikt ten uitvoer te leggen en door ook eventuele meevallers daarvoor aan te wenden;

35. de vereiste maatregelen onverkort ten uitvoer te leggen teneinde een vroegtijdige en duurzame aanzienlijke correctie van het structurele tekort te bewerkstelligen, zoals in het aangepaste programma en het advies van de Raad daarover is aangegeven, en tevens klaar te staan om alle aanvullende maatregelen te nemen die noodzakelijk kunnen blijken om het buitensporige tekort in 2009 te verhelpen;

36. de geplande hervorming van de overheidsdiensten, de gezondheidszorg, het pensioenstelsel en het onderwijs goed te keuren en onverwijld ten uitvoer te leggen teneinde de uitgaven over de gehele programmahorizon en ook daarna binnen de perken te houden en te verminderen, en zodoende een blijvende verbetering van de openbare financiën te bewerkstelligen.

37. De Raad stelt [10 april 2007] vast als uiterste datum voor de Hongaarse autoriteiten om de nodige effectieve maatregelen te nemen teneinde de tekortdoelstellingen voor 2006 en 2007 te halen. Met name dienen de voorgenomen tekortreducerende maatregelen volledig in de begrotingswet 2007 te worden opgenomen en tijdig ten uitvoer te worden gelegd opdat de voor 2007 geplande, forse vermindering van het tekort integraal kan worden gerealiseerd. Daarenboven dienen in de begrotingswet voldoende veiligheden te worden ingebouwd om zelfs in geval van onvoorziene gebeurtenissen ontsporingen te vermijden.

38. De Hongaarse autoriteiten dienen erop toe te zien dat de overheidsschuldquote in overeenstemming met het in het convergentieprogramma uitgestippelde meerjarentraject voor tekortreductie en bij voorkeur vóór 2009 op een sterk neerwaarts pad wordt gebracht.

39. De Hongaarse autoriteiten dienen de controle op de begroting te verbeteren door de begrotingsregels aan te scherpen, met name door de geplande voorschriften tot beperking van de uitgaven en uitgavenplafonds te specificeren en te handhaven, alsook door het institutionele kader te versterken.

Voorts verzoekt de Raad de Hongaarse autoriteiten erop toe te zien dat de begrotingsconsolidatie in de richting van de middellangetermijndoelstelling van een structureel tekort van ½ à 1% van het BBP, ook na de correctie van het buitensporige tekort wordt volgehouden.

De Raad is ingenomen met het feit dat de Hongaarse autoriteiten in het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma van 1 september 2006 hebben toegezegd om de zes maanden bij de Commissie en de Raad een verslag te zullen indienen over de vooruitgang die bij het gevolg geven aan deze aanbeveling is geboekt. Het eerste verslag wordt uiterlijk op 1 april 2007 verwacht.

Deze aanbeveling is gericht tot de Republiek Hongarije.

Gedaan te Luxemburg, [10 oktober 2006].

Voor de Raad

De Voorzitter
–statistieken mee te delen waarin de kosten van de pensioenhervorming niet in aanmerking werden genomen. In het aangepaste geactualiseerde convergentieprogramma is van deze werkwijze afgestapt; Hongarije heeft dus besloten niet langer gebruik te maken van de op 23 september 2004 door Eurostat toegestane overgangsperiode voor de sectorale indeling van pensioenregelingen, welke overigens toch op 1 april 2007 afloopt. Zonder de kosten van de pensioenhervorming zou het feitelijke tekort in 2005 6,1% van het BBP hebben bedragen en zou de doelstelling voor 2006 4,7% van het BBP zijn geweest.
"… in aanzienlijke mate en voortdurend is afgenomen en een niveau heeft bereikt dat de referentiewaarde benadert", de nettokosten van een pensioenhervorming waarbij een pijler met volledige kapitaaldekking wordt ingevoerd, op een degressieve basis in aanmerking te nemen. Voor Hongarije zou dit in 2009 neerkomen op 20% van de nettokosten van de pensioenhervorming of naar schatting 0,3% van het BBP.
"… in aanzienlijke mate en voortdurend is afgenomen en een niveau heeft bereikt dat de referentiewaarde benadert", de nettokosten van een pensioenhervorming waarbij een pijler met volledige kapitaaldekking wordt ingevoerd, op een degressieve basis in aanmerking te nemen. Voor Hongarije zou dit in 2009 neerkomen op 20% van de nettokosten van de pensioenhervorming of naar schatting 0,3% van het BBP.