Overwegingen bij COM(2012)430 - EU-standpunt over de herziening van het Internationale Telecommunicatiereglement

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Het Internationale Telecommunicatiereglement (ITR) is in 1988 in Melbourne op de Administratieve Wereldconferentie voor Telefonie en Telegrafie vastgesteld en sindsdien niet meer herzien.

(2) De 27 lidstaten van de Europese Unie hebben dit ITR ondertekend.

(3) De Internationale Telecommunicatie-Unie (ITU) heeft van 3 tot en met 14 december 2012 in Dubai een vergadering van de zogenoemde Wereldconferentie over internationale telecommunicatie (WCIT) belegd, waar een nieuwe tekst voor het ITR ter goedkeuring zal worden overgelegd.

(4) De Europese Unie heeft wetgeving tot vaststelling van voorschriften op het gebied van telecommunicatie vastgesteld, met name:                     (a) Richtlijn 2009/140/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten, Richtlijn 2002/19/EG inzake de toegang tot en interconnectie van elektronischecommunicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten, en Richtlijn 2002/20/EG betreffende de machtiging voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten; (b) Richtlijn 2009/136/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/22/EG inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronischecommunicatienetwerken en ‑diensten, Richtlijn 2002/58/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie en Verordening (EG) nr. 2006/2004 betreffende samenwerking tussen de nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming;                  (c) Richtlijn 2002/77/EG van de Commissie van 16 september 2002 betreffende de mededinging op de markten voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten.

(5) Verschillende voorstellen die tot nu toe voor wijzigingen aan het ITR zijn ingebracht, hebben betrekking op aspecten van internationale telecommunicatie die duidelijk binnen de draagwijdte van het acquis en de beleidsterreinen van de Unie liggen, met inbegrip van de relatie tussen regelgevende instanties en onafhankelijke commerciële exploitanten, roaming en de bescherming van persoonsgegevens. Aangezien het ITR voor de partijen bindend is (tenzij een partij formeel bezwaar aantekent tegen een wijziging), is het noodzakelijk dat de Europese Unie een standpunt inneemt met betrekking tot de aspecten van de voorgestelde aanpassingen aan het ITR die juridische gevolgen hebben.

(6) Het standpunt van de Europese Unie in het kader van de WCIT dient te waarborgen dat alle wijzigingen aan het ITR in overeenstemming met het acquis zijn.

(7) De Europese Commissie licht de ITU in over de respectievelijke bevoegdheden die de Europese Unie en haar lidstaten in dergelijke gevallen hebben.

(8) In het kader van de Europese Conferentie van de administraties van posterijen en van telecommunicatie (CEPT) hebben er bijeenkomsten plaatsgevonden om gemeenschappelijke Europese standpunten inzake de herziening van het ITR voor te bereiden.