Overwegingen bij COM(2017)408 - Standpunt EU ten aanzien van het voorstel tot wijziging van de Douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR (TIR-Overeenkomst) van 14 november 1975 werd bij Verordening (EEG) nr. 2112/78 van de Raad 2 namens de Europese Economische Gemeenschap goedgekeurd en is op 20 juni 1983 in de Gemeenschap in werking getreden 3 .

(2) Een geconsolideerde versie van de TIR-Overeenkomst werd gepubliceerd als bijlage bij Besluit 2009/477/EG van de Raad 4 , waarin is bepaald dat de Commissie toekomstige wijzigingen van de Overeenkomst voortaan bekend zal maken in het Publicatieblad van de Europese Unie met vermelding van de datum van inwerkingtreding ervan.

(3) Het is noodzakelijk het toepassingsgebied van de bepaling van artikel 1, onder q, van de TIR-Overeenkomst te verruimen om andere autoriteiten dan de douaneautoriteiten toe te staan een organisatie te machtigen zich garant te stellen voor personen die gebruikmaken van de TIR-regeling. Een dergelijke flexibiliteit is noodzakelijk gezien de uiteenlopende administratieve regelingen in de verschillende overeenkomstsluitende partijen.

(4) Het woord 'grenzen' dat momenteel in artikel 2 van de TIR-Overeenkomst wordt gebruikt, kan voor verschillende interpretaties zorgen. De tekst van artikel 2 moet worden gewijzigd om te specificeren dat met 'grenzen' naar douanegrenzen wordt verwezen.

(5) Om in de hele TIR-overeenkomst voor samenhangend terminologiegebruik te zorgen, moet het woord 'erkend(e)' worden vervangen door 'gemachtigd(e)' en de woorden 'de Overeenkomstsluitende Partijen' door 'iedere Overeenkomstsluitende Partij'.

(6) Een wijziging van artikel 11, lid 3, van de TIR-Overeenkomst zal de termijn verkorten aan het eind waarvan een vordering tot betaling van het in artikel 8, lid 1, van de TIR-Overeenkomst bedoelde bedrag aan een aansprakelijke organisatie wordt ingediend. Het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst heeft overleg gepleegd met de Internationale Wegvervoerorganisatie (International Road Transport Union, IRU), de in artikel 6 van de TIR-Overeenkomst bedoelde internationale organisatie die is gemachtigd de verantwoordelijkheid voor de organisatie en werking van een internationaal garantiestelsel op zich te nemen. De IRU heeft bevestigd dat de verkorting van die termijn waarschijnlijk geen operationele gevolgen heeft voor de werking van de internationale TIR-garantieketen. De voorgestelde verkorting van drie maanden tot één maand maakt de procedure waarschijnlijk efficiënter en belet de douanedienst niet op een latere datum een vordering in te dienen.

(7) Naast een ernstige inbreuk op de douanewetten en -reglementen betreffende het internationale vervoer van goederen, kan ook een herhaalde overtreding van deze wetten en reglementen reden zijn om een houder van het TIR-carnet tijdelijk of definitief uit te sluiten van de TIR-regeling overeenkomstig artikel 38, lid 1, van de TIR-Overeenkomst. In dat artikel moet expliciet worden verduidelijkt dat de overeenkomstsluitende partijen de criteria vaststellen aan de hand waarvan de ernst van een inbreuk wordt bepaald. Die wijziging is bedoeld om de dubbelzinnigheid weg te nemen over de vraag of de overeenkomstsluitende partijen in dat opzicht al dan niet over zeggenschap beschikken.

(8) Om de tekst van de TIR-Overeenkomst in overeenstemming te brengen met de verhoging van het maximumbedrag per TIR-carnet in de garantieketen, moet bijlage 6 bij deze TIR-Overeenkomst worden gewijzigd zodat naar 100 000 EUR wordt verwezen in plaats van naar 50 000 USD.

(9) De wijzigingen van bijlage 6, bijlage 8, artikel 1 bis, en bijlage 9, deel III, punt 2, bij de TIR-Overeenkomst zijn bedoeld om de transparantie te verbeteren van financiële kwesties met betrekking tot de werking van de IRU, de internationale organisatie die gemachtigd is om de verantwoordelijkheid voor de organisatie en werking van het internationale garantiestelsel op zich te nemen. Met de wijziging van bijlage 9 bij de TIR-Overeenkomst worden nieuwe regels voor auditvereisten en voorwaarden en vereisten voor een gemachtigde internationale organisatie vastgesteld, teneinde de transparantie en het goed bestuur inzake de dossiers en rekeningen en het drukken en distribueren van TIR-carnets te waarborgen. Met de wijzigingen van artikel 1 bis van bijlage 8 bij de TIR-Overeenkomst wordt een verplichting ingevoerd om de door de internationale organisatie ingediende jaarlijkse financiële overzichten en auditverslagen overeenkomstig de verplichtingen krachtens bijlage 9, deel III, bij de TIR-Overeenkomst door het Administratief Comité te laten onderzoeken of zelfs te laten controleren. Het Administratief Comité krijgt het recht om te vragen om aanvullende onderzoeken, indien dit op grond van een risicoanalyse gerechtvaardigd is. Met de wijziging van bijlage 6 bij de TIR-Overeenkomst wordt beoogd nader uit te werken hoe de aanvullende onderzoeken zullen worden uitgevoerd.

(10) De wijziging van bijlage 9, deel I, ondertitel en punt 1, bij de TIR-Overeenkomst, waarbij het woord 'voorwaarden' wordt vervangen door 'minimumvoorwaarden', heeft tot doel het inconsistente gebruik weg te nemen van de woorden 'voorwaarden' en 'minimumvoorwaarden' in artikel 6 van en bijlage 9 bij de TIR-Overeenkomst.

(11) Alle EU-lidstaten hebben hun instemming met de voorgestelde wijzigingen betuigd in de Groep douanedeskundigen - TIR en andere vergaderingen over VN-ECE-overeenkomsten.

(12) De volgende zitting van het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst, waarop de voorgestelde wijzigingen ter goedkeuring zullen worden voorgelegd, is gepland voor oktober 2017.

(13) Het namens de Unie in te nemen standpunt in het Administratief Comité voor de TIR-Overeenkomst dient derhalve te worden gebaseerd op de aan dit besluit gehechte ontwerpwijzigingen.