Overwegingen bij COM(2017)766 - Onderwerpen van de nieuwe psychoactieve stof methyl 2-

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2017)766 - Onderwerpen van de nieuwe psychoactieve stof methyl 2-.
document COM(2017)766 NLEN
datum 18 december 2017
 
(1) Overeenkomstig artikel 6 van Besluit 2005/387/JBZ heeft het uitgebreide wetenschappelijk comité van het Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving (EMCDDA) op een bijzondere vergadering een risicobeoordelingsverslag over de nieuwe psychoactieve stof methyl 2-{[1-(5-fluoropentyl)-1H-indazol-3-carbonyl]amino}-3,3-dimethylbutanoaat (5F-MDMB-PINACA) opgesteld, dat vervolgens op 14 november 2017 bij de Commissie en de Raad is ingediend.

(2) 5F-MDMB-PINACA is een synthetische cannabinoïde. De effecten ervan zijn te vergelijken met die van THC, dat verantwoordelijk is voor de grote psychoactieve werking van cannabis, maar de toxiciteit is levensbedreigender. Het risico op vergiftiging met 5F-MDMB-PINACA is groot als gevolg van de hoge werkzaamheid en het hoge en variabele gehalte van de stof in mengsels om te roken.

(3) 5F-MDMB-PINACA is zeker sinds september 2014 in de Unie verkrijgbaar en is in 25 lidstaten aangetroffen. Gezien de aard van 5F-MDMB-PINACA zal de aanwezigheid van de stof waarschijnlijk worden ondergerapporteerd, omdat er niet routinematig naar deze stof wordt gezocht. De stof werd in de meeste gevallen in beslag genomen in kruid-, plant- en poedervorm, maar werd ook, zij het in mindere mate, in beslag genomen als vloeistof, op vloeipapier en in andere niet gespecificeerde fysische vormen. Tot op heden waren er al meer dan 1 770 gevallen van inbeslagname van de stof in kruidvorm in de Europese Unie.

(4) Twee lidstaten hebben in totaal 28 sterfgevallen gemeld die in verband worden gebracht met 5F-MDMB-PINACA. In ten minste 20 sterfgevallen was 5F-MDMB-PINACA ofwel de doodsoorzaak ofwel een factor die vermoedelijk heeft bijgedragen tot het overlijden. Daarnaast zijn door twee lidstaten 35 niet-dodelijke acute intoxicaties gemeld in verband met 5F-MDMB-PINACA. Gezien de aard van 5F-MDMB-PINACA zullen er waarschijnlijk minder gevallen van niet-dodelijke intoxicaties en sterfgevallen met deze stof worden gedetecteerd en gerapporteerd dan er in werkelijkheid zijn.

(5) Er is geen specifieke informatie inzake de betrokkenheid van de georganiseerde misdaad bij het vervaardigen, distribueren, verhandelen of leveren van 5F-MDMB-PINACA in de Unie. De beschikbare gegevens lijken erop te wijzen dat 5F-MDMB-PINACA wordt vervaardigd door chemische bedrijven in China.

(6) 5F-MDMB-PINACA wordt doorgaans zowel in kleine hoeveelheden als in bulk verkocht als legaal mengsel om te roken en als poeder in headshops en online als legale vervanger voor cannabis. De stof kan ook rechtstreeks op de illegaledrugsmarkt worden verkocht. Aangezien maar zelden de ingrediënten van dergelijke producten worden aangegeven, zijn de meeste gebruikers er zich niet van bewust dat zij synthetische cannabinoïden gebruiken, en meer specifiek 5F-MDMB-PINACA.

(7) 5F-MDMB-PINACA heeft noch in de humane, noch in de veterinaire geneeskunde in de Unie een erkende toepassing. Er zijn geen aanwijzingen dat 5F-MDMB-PINACA kan worden gebruikt voor andere doeleinden dan als analytische referentienorm of in het kader van wetenschappelijk onderzoek.

(8) Uit het risicobeoordelingsverslag blijkt dat veel van de vragen over 5F-MDMB-PINACA die voortvloeien uit het gebrek aan gegevens over de risico’s voor de individuele gezondheid en de volksgezondheid en over de sociale risico’s, door nader onderzoek zouden kunnen worden beantwoord. De beschikbare gegevens over de gezondheids- en sociale risico’s van 5F-MDMB-PINACA geven echter voldoende aanleiding om de stof in de Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen.

(9) 5F-MDMB-PINACA is niet als aan controle onderworpen stof opgenomen in het Enkelvoudig Verdrag van de Verenigde Naties inzake verdovende middelen van 1961, noch in het Verdrag van de Verenigde Naties inzake psychotrope stoffen van 1971. De stof is momenteel in beoordeling in het kader van het systeem van de Verenigde Naties en is getoetst tijdens de 39e vergadering van het WHO-deskundigencomité inzake drugsafhankelijkheid, die van 6 tot en met 10 november 2017 in Genève is gehouden. Dit sluit niet uit dat de Unie beslist de stof aan controlemaatregelen te onderwerpen.

(10) Aangezien 14 lidstaten 5F-MDMB-PINACA aan controlemaatregelen onderwerpen op grond van hun nationale drugswetgeving en vier lidstaten de stof aan controlemaatregelen onderwerpen op grond van andere wettelijke maatregelen, zouden controlemaatregelen in de Unie voor 5F-MDMB-PINACA helpen voorkomen dat er zich obstakels voordoen bij de grensoverschrijdende rechtshandhaving en justitiële samenwerking en zou bescherming worden geboden tegen de risico’s die de beschikbaarheid en het gebruik ervan met zich mee kunnen meebrengen.

(11) Teneinde op het niveau van de Unie snel en deskundig te kunnen reageren wanneer nieuwe psychoactieve stoffen door de lidstaten zijn aangetroffen en gemeld, worden bij Besluit 2005/387/JBZ uitvoeringsbevoegdheden aan de Raad toegekend om deze stoffen in de hele Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen. Aangezien is voldaan aan de voorwaarden om een aanvang te maken met de uitoefening van deze uitvoeringsbevoegdheden en de procedure is gevolgd, dient een uitvoeringsbesluit te worden vastgesteld om 5F-MDMB-PINACA in de hele Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen.

(12) Denemarken is gebonden door Kaderbesluit 2005/387/JBZ en neemt derhalve deel aan de vaststelling en toepassing van dit besluit.

(13) Ierland is gebonden door Kaderbesluit 2005/387/JBZ en neemt derhalve deel aan de vaststelling en toepassing van dit besluit.

(14) Besluit 2005/387/JBZ is niet bindend voor het Verenigd Koninkrijk. Het land neemt derhalve niet deel aan de vaststelling en toepassing van het onderhavige besluit, dat bijgevolg niet bindend is voor, noch van toepassing is op deze lidstaat.