Overwegingen bij COM(2017)758 - Onderwerpen van de nieuwe psychoactieve stof N-(1-amino-3-methyl-1-oxobutan-2-yl)-1-(cyclohexylmethyl)-1H-indazole-3-carboxamide (AB-CHMINACA) aan controlemaatregelen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
dossier COM(2017)758 - Onderwerpen van de nieuwe psychoactieve stof ...
document COM(2017)758 NLEN
datum 18 december 2017
 
(1) Overeenkomstig artikel 6 van Besluit 2005/387/JBZ heeft het uitgebreide wetenschappelijk comité van het Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving (EMCDDA) op een bijzondere vergadering een risicobeoordelingsverslag over de nieuwe psychoactieve stof N-(1-amino-3-methyl-1-oxobutaan-2-yl)-1-(cyclohexylmethyl)-1H-indazol-3-carboxamide (AB-CHMINACA) opgesteld, dat vervolgens op 14 november 2017 bij de Commissie en de Raad is ingediend.

(2) AB-CHMINACA is een synthetische cannabinoïde. De effecten ervan zijn te vergelijken met die van THC, dat verantwoordelijk is voor de grote psychoactieve werking van cannabis, maar de toxiciteit is levensbedreigender. Het risico op vergiftiging met AB-CHMINACA is groot als gevolg van de hoge werkzaamheid en het hoge en variabele gehalte van de stof in mengsels om te roken.

(3) AB-CHMINACA is zeker sinds april 2014 in de Unie verkrijgbaar en is in 24 lidstaten aangetroffen. Gezien de aard van AB-CHMINACA zal de aanwezigheid van de stof waarschijnlijk worden ondergerapporteerd, omdat er niet routinematig naar deze stof wordt gezocht. De stof werd in de meeste gevallen in beslag genomen in kruid-/plantvorm, maar werd ook in beslag genomen in poedervorm en, zij het in mindere mate, in andere fysische vormen (bv. als vloeistof en op vloeipapier). Tot op heden waren er al 4 600 gevallen van inbeslagname in de Europese Unie.

(4) Zes lidstaten hebben in totaal 31 sterfgevallen gemeld die in verband worden gebracht met AB-CHMINACA. Bij ten minste negen sterfgevallen was AB-CHMINACA ofwel de doodsoorzaak ofwel een factor die vermoedelijk heeft bijgedragen tot het overlijden. Daarnaast zijn door vier lidstaten zeven niet-dodelijke acute intoxicaties gemeld in verband met AB-CHMINACA. Gezien de aard van AB-CHMINACA zullen er waarschijnlijk minder gevallen van niet-dodelijke intoxicaties en sterfgevallen met deze stof worden gedetecteerd en gerapporteerd dan er in werkelijkheid zijn.

(5) Er is geen specifieke informatie inzake de betrokkenheid van de georganiseerde misdaad bij het vervaardigen, distribueren, verhandelen of leveren van AB-CHMINACA in de Unie. De beschikbare gegevens lijken erop te wijzen dat AB-CHMINACA wordt vervaardigd door chemische bedrijven in China.

(6) AB-CHMINACA wordt doorgaans zowel in kleine hoeveelheden als in bulk verkocht als legaal mengsel om te roken en als poeder in headshops en online als legale vervanger voor cannabis. De stof kan ook rechtstreeks op de illegaledrugsmarkt worden verkocht. Aangezien maar zelden de ingrediënten van dergelijke producten worden aangegeven, zijn de meeste gebruikers er zich niet van bewust dat zij synthetische cannabinoïden gebruiken, en meer specifiek AB-CHMINACA.

(7) AB-CHMINACA heeft noch in de humane, noch in de veterinaire geneeskunde in de Unie een erkende toepassing. Er zijn geen aanwijzingen dat AB-CHMINACA kan worden gebruikt voor andere doeleinden dan als analytische referentienorm of in het kader van wetenschappelijk onderzoek.

(8) Uit het risicobeoordelingsverslag blijkt dat veel van de vragen over AB-CHMINACA die voortvloeien uit het gebrek aan gegevens over de risico’s voor de individuele gezondheid en de volksgezondheid en over de sociale risico’s, door nader onderzoek zouden kunnen worden beantwoord. De beschikbare gegevens over de gezondheids- en sociale risico’s van AB-CHMINACA geven er echter voldoende aanleiding toe om de stof in de Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen.

(9) AB-CHMINACA is niet als aan controle onderworpen stof opgenomen in het Enkelvoudig Verdrag van de Verenigde Naties inzake verdovende middelen van 1961, noch in het Verdrag van de Verenigde Naties inzake psychotrope stoffen van 1971. De stof is momenteel in beoordeling in het kader van het systeem van de Verenigde Naties en is getoetst tijdens de 39e vergadering van het WHO-deskundigencomité inzake drugsafhankelijkheid, die van 6 tot en met 10 november 2017 in Genève is gehouden. Dit sluit niet uit dat de Unie beslist de stof aan controlemaatregelen te onderwerpen.

(10) Aangezien achttien lidstaten AB-CHMINACA aan controlemaatregelen onderwerpen op grond van hun nationale drugswetgeving en drie lidstaten de stof aan controlemaatregelen onderwerpen op grond van andere wettelijke maatregelen, zouden controlemaatregelen in de Unie voor AB-CHMINACA helpen voorkomen dat er zich obstakels voordoen bij de grensoverschrijdende rechtshandhaving en justitiële samenwerking en zou bescherming worden geboden tegen de risico’s die de beschikbaarheid en het gebruik ervan met zich mee kunnen meebrengen.

(11) Teneinde op het niveau van de Unie snel en deskundig te kunnen reageren wanneer nieuwe psychoactieve stoffen door de lidstaten zijn aangetroffen en gemeld, worden bij Besluit 2005/387/JBZ uitvoeringsbevoegdheden aan de Raad toegekend om deze stoffen in de hele Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen. Aangezien is voldaan aan de voorwaarden om een aanvang te maken met de uitoefening van deze uitvoeringsbevoegdheden en de procedure is gevolgd, dient een uitvoeringsbesluit te worden vastgesteld om AB-CHMINACA in de hele Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen.

(12) Denemarken is gebonden door Kaderbesluit 2005/387/JBZ en neemt derhalve deel aan de vaststelling en toepassing van dit besluit.

(13) Ierland is gebonden door Kaderbesluit 2005/387/JBZ en neemt derhalve deel aan de vaststelling en toepassing van dit besluit.

(14) Besluit 2005/387/JBZ is niet bindend voor het Verenigd Koninkrijk. Het land neemt derhalve niet deel aan de vaststelling en toepassing van het onderhavige besluit, dat bijgevolg niet bindend is voor, noch van toepassing is op deze lidstaat.