Overwegingen bij COM(2019)131 - Standpunt EU in het Administratief Comité voor de TIR-overeenkomst tav het wijzigen van de Douaneovereenkomst inzake internationaal vervoer onder dekking van carnets TIR

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Douaneovereenkomst inzake het internationale vervoer van goederen onder dekking van carnets TIR van 14 november 1975 (hierna 'de TIR-overeenkomst' genoemd) is namens de Europese Economische Gemeenschap goedgekeurd bij Verordening (EEG) nr. 2112/78 van de Raad 4 en is op 20 juni 1983 in de Gemeenschap in werking getreden 5 .

(2) Overeenkomstig de artikelen 59 en 60 van de TIR-overeenkomst kan het Administratief Comité wijzigingen aannemen met een meerderheid van twee derde van de aanwezige Overeenkomstsluitende Partijen die hun stem uitbrengen.

(3) Het Administratief Comité zal tijdens een buitengewone zitting in juni 2019 verscheidene wijzigingen van de TIR-overeenkomst en de daaraan gehechte bijlagen aannemen. 

(4) Het is passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen in het Administratief Comité, aangezien de wijzigingen bindend zullen zijn voor de Unie.

(5) Om rekening te houden met de diverse administratieve regelingen in de verschillende Overeenkomstsluitende Partijen, moet de reikwijdte van de betrokken actoren overeenkomstig artikel 6 van de TIR-overeenkomst, de bijbehorende toelichting en bijlage 9 bij de TIR-overeenkomst worden verruimd zodat ook andere autoriteiten dan douaneautoriteiten organisaties kunnen machtigen om zich garant te mogen stellen voor personen die gebruik maken van de TIR-regeling.

(6) Om de toepassing van de TIR-overeenkomst door de logistieke keten te vergemakkelijken en het concurrentievermogen van het internationale vervoer waarop de TIR-overeenkomst betrekking heeft te verbeteren, moet artikel 18 worden gewijzigd om het aantal bij een TIR-operatie betrokken douanekantoren te verhogen. Tegelijkertijd behouden de douaneautoriteiten van een Overeenkomstsluitende Partij de mogelijkheid het aantal douanekantoren dat bij een TIR-operatie op hun grondgebied betrokken is, te beperken, mits zij het publiek en het TIR-Uitvoerend Orgaan van deze beperkingen in kennis stellen.