Overwegingen bij COM(2019)595 - Machtiging om onderhandelingen te openen tot wijziging van de Internationale Suikerovereenkomst 1992

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De Unie is partij bij de Internationale Suikerovereenkomst 1992 1 (hierna “de Internationale Suikerovereenkomst” genoemd) en lid van de Internationale Suikerorganisatie (hierna “ISO” genoemd).

(2) De Unie heeft sinds 1995 de verlenging van de Internationale Suikerovereenkomst voor perioden van telkens twee jaar goedgekeurd. Op 19 juli 2019 heeft de Commissie tijdens de 55e zitting van de Internationale Suikerraad, na machtiging door de Raad 2 , gepleit voor een verdere verlenging van de Internationale Suikerovereenkomst voor een periode van maximaal twee jaar, die afloopt op 31 december 2021.

(3) Overeenkomstig artikel 8 van de Internationale Suikerovereenkomst vervult de Internationale Suikerraad alle functies die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Overeenkomstig artikel 13 van de Internationale Suikerovereenkomst worden alle besluiten van de Internationale Suikerraad in beginsel bij consensus genomen. Indien er geen consensus is, worden de besluiten bij gewone meerderheid van stemmen genomen, tenzij de Internationale Suikerovereenkomst in een bijzondere meerderheid van stemmen voorziet.

(4) Overeenkomstig artikel 25 van de Internationale Suikerovereenkomst hebben de leden van de ISO in totaal tweeduizend stemmen. Elk lid van de ISO heeft een bepaald aantal stemmen dat jaarlijks wordt aangepast volgens criteria die vooraf zijn vastgesteld in de overeenkomst.

(5) Het is in het belang van de Unie om deel te nemen aan een internationale overeenkomst inzake suiker, gezien het belang van die sector voor een aantal lidstaten en voor de economie van de Europese suikersector.

(6) Het institutionele kader van de Internationale Suikerovereenkomst, en met name de verdeling van de stemmen tussen de leden van de ISO, die ook de financiële bijdrage van een lid aan de ISO bepaalt, weerspiegelt echter de toestand van de mondiale suikermarkt niet meer.

(7) Volgens de in de Internationale Suikerovereenkomst vervatte regels inzake financiële bijdragen aan de ISO is het deel van de Unie sinds 1992 hetzelfde gebleven, hoewel de wereldsuikermarkt, en met name de relatieve positie van de EU daarin, sindsdien aanzienlijk is veranderd. Als gevolg daarvan heeft de Unie in de ISO de voorbije jaren een onevenredig groot deel van de begrotingskosten en de met de kosten gepaard gaande verantwoordelijkheid op zich genomen.

(8) Bij Besluit (EU) 2017/2242 van de Raad 3 ontving de Commissie een mandaat van de Raad om binnen de Internationale Suikerraad met de andere partijen bij de Internationale Suikerovereenkomst onderhandelingen aan te gaan met het oog op de modernisering van de Internationale Suikerovereenkomst, met name wat betreft de discrepanties tussen het aantal stemmen en de financiële bijdragen van de leden van de ISO, enerzijds, en hun relatieve positie op de wereldmarkt voor suiker, anderzijds. Dat mandaat blijft geldig tot en met 31 december 2019.

(9) Op basis van het uit hoofde van Besluit (EU) 2017/2242 ontvangen mandaat heeft de Commissie het initiatief genomen tot het voeren van onderhandelingen met de lidstaten van de ISO en heeft zij concrete voorstellen gedaan voor de wijziging van artikel 25 van de Internationale Suikerovereenkomst, dat de goedkeuring van de administratieve begroting en de bijdragen van de leden regelt. Tijdens haar 55e zitting, op 19 juli 2019, heeft de Internationale Suikerraad besloten onderhandelingen te openen met het oog op een gedeeltelijke herziening van de Internationale Suikerovereenkomst vóór haar volgende vergadering in november 2019, onder leiding van de Conferentie van de Verenigde Naties voor handel en ontwikkeling (Unctad). Naar aanleiding van verzoeken van verscheidene ISO-lidstaten heeft de Internationale Suikerraad besloten dat, naast de door de Unie voorgestelde herziening van artikel 25 van de Internationale Suikerovereenkomst, andere gebieden van de Internationale Suikerovereenkomst het voorwerp van formele onderhandelingen moeten vormen. Deze andere gebieden zijn met name de doelstellingen en de werkprioriteiten van de ISO.

(10) Overeenkomstig het besluit van de Internationale Suikerraad van 19 juli 2019 worden deze onderhandelingen uiterlijk op 31 december 2021 afgesloten. Deze termijn houdt in dat de onderhandelingen niet vóór het einde van de geldigheidsduur van het bij Besluit (EU) 2017/2242 ontvangen mandaat worden afgesloten. Daarom is een nieuw mandaat van de Raad nodig om rekening te houden met de verlengde termijn en de verruimde reikwijdte van de onderhandelingen.

(11) In het kader van deze onderhandelingen overeengekomen wijzigingen moeten worden vastgesteld overeenkomstig de in artikel 44 van de Internationale Suikerovereenkomst vastgestelde procedure. Overeenkomstig dat artikel kan de Internationale Suikerraad, met een bijzondere meerderheid van stemmen, een wijziging van de Internationale Suikerovereenkomst aanbevelen aan de leden van de ISO. Aangezien de Unie overeenkomstig artikel 7 van de Internationale Suikerovereenkomst lid van de Internationale Suikerraad is, moet zij aan onderhandelingen tot wijziging van het institutionele kader van de Internationale Suikerovereenkomst kunnen deelnemen.

(12) Het is derhalve passend dat de Commissie wordt gemachtigd om onderhandelingen te voeren in het kader van de Internationale Suikerraad om de Internationale Suikerovereenkomst te wijzigen, dat er onderhandelingsrichtsnoeren worden opgesteld en dat de Commissie het bij Besluit (EU) 2017/2242 aangestelde speciale comité blijft raadplegen wanneer zij de onderhandelingen voert.