Overwegingen bij COM(2019)622 - Machtiging voor onderhandelingen over wijziging van protocollen tot uitbreiding van de Interbus-overeenkomst tot het geregeld vervoer en openstelling ervan voor Marokko

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
1. De sluiting van de Interbus-overeenkomst betreffende het ongeregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen ("de Interbus-overeenkomst") is namens de Unie goedgekeurd bij Besluit van de Raad van 3 oktober 2002 6 . De Interbus-overeenkomst is op 1 januari 2003 in werking getreden.

2. Op 16 juli 2018 heeft de Raad Besluit (EU) 2018/1195 7 en Besluit (EU) 2018/1211 8 aangenomen betreffende de ondertekening, namens de Europese Unie, van een protocol betreffende het ongeregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen (Interbus-overeenkomst) voor wat het geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen betreft (hierna 'het Protocol betreffende geregeld en bijzondere vormen van geregeld vervoer' genoemd) en een protocol tot wijziging van de Overeenkomst betreffende het ongeregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en met autobussen (Interbus-overeenkomst) waardoor die Overeenkomst wordt opengesteld voor toetreding door het Koninkrijk Marokko (hierna 'het Protocol betreffende het Koninkrijk Marokko' genoemd).

3. De Unie heeft het Protocol betreffende geregeld en bijzondere vormen van geregeld vervoer op 24 september 2018 en het Protocol betreffende het Koninkrijk Marokko op 11 april 2019 ondertekend.


4. Naast de Unie hebben Bosnië en Herzegovina, Montenegro en Turkije het Protocol betreffende het Koninkrijk Marokko ondertekend. Het Protocol betreffende het geregeld internationaal vervoer en bijzondere vormen van geregeld internationaal vervoer van personen met touringcars en autobussen is alleen door de Unie ondertekend.

5. De termijn waarin de twee protocollen open stonden voor ondertekening is op 16 april 2019 verstreken. Om de huidige overeenkomstsluitende partijen bij de Interbus-overeenkomst die dat nog niet hebben gedaan de mogelijkheid te bieden de twee protocollen te ondertekenen en te sluiten, moeten die protocollen worden gewijzigd zodat de ondertekening niet langer binnen een specifieke periode moet plaatsvinden.

6. Het is passend het Protocol betreffende het Koninkrijk Marokko te wijzigen zodat het in werking treedt nadat het door alle huidige overeenkomstsluitende partijen van de Interbus-overeenkomst is ondertekend en geratificeerd.

7. Een van de partijen bij de Interbus-overeenkomst, namelijk de Republiek Noord-Macedonië, heeft zijn officiële benaming gewijzigd; het is passend in de tekst van de protocollen rekening te houden met die wijziging.

8. De ondertekeningen van de protocollen die vóór 16 april 2019 hebben plaatsgevonden, moeten geldig blijven.

9. De Commissie moet derhalve worden gemachtigd om namens de Europese Unie te onderhandelen over wijzigingen van het Protocol betreffende geregeld en bijzondere vormen van geregeld vervoer en het Protocol betreffende het Koninkrijk Marokko.