Overwegingen bij COM(2021)96 - Aanpassen van verordeningen mbt informatiesystemen inzake veroordelingen (Ecris-TCN), politiële en justitiële samenwerking, asiel en migratie, en screening aan buitengrenzen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) Verordening (EU) .../... [screeningverordening] 15 voorziet in identiteits-, veiligheids- en gezondheidscontroles van onderdanen van derde landen die zich aan de buitengrens bevinden zonder aan de toegangsvoorwaarden te voldoen of die op het grondgebied worden aangehouden, wanneer er geen aanwijzingen zijn dat zij aan een buitengrens zijn gecontroleerd. Verordening (EU) .../... [screeningverordening] 16 pakt de problemen inzake het beheer van gemengde migrantenstromen aan en creëert uniforme regels voor een snelle identificatie van onderdanen van derde landen en doorverwijzing naar de toepasselijke procedures.

(2) In Verordening (EU).../... [screeningverordening] 17 is bepaald dat verificaties voor veiligheidsdoeleinden in het kader van de screening moeten worden uitgevoerd aan de hand van dezelfde systemen als die welke worden gebruikt voor aanvragers van een visum of een reisautorisatie in het kader van het Europees reisinformatie en -autorisatiesysteem. In Verordening (EU).../... [screeningverordening] 18 is met name bepaald dat de persoonsgegevens van de personen die aan de screening worden onderworpen, moeten worden gecontroleerd aan de hand van Europol-gegevens, de Interpol-databank voor gestolen en verloren reisdocumenten (SLDT) en de Interpol-databank voor reisdocumenten die voorkomen in Notices (TDAWN), alsook het Europees Strafregisterinformatiesysteem voor onderdanen van derde landen (Ecris-TCN) voor zover het gaat om personen die zijn veroordeeld in verband met terroristische misdrijven en andere vormen van ernstige strafbare feiten.

(3) Toegang tot het Ecris-TCN is noodzakelijk voor de autoriteiten die zijn aangewezen om de screening als bedoeld in Verordening (EU).../... [screeningverordening] 19 uit te voeren, teneinde te kunnen vaststellen of een persoon een bedreiging voor de binnenlandse veiligheid of de openbare orde vormt.

(4) Verordening (EU) …/… [screeningverordening] 20 vormt een ontwikkeling van het Schengenacquis inzake grenzen en wijzigt de Verordeningen (EC) No 767/2008 21 , (EU) 2017/2226 22 , (EU) 2018/1240 23 en (EU) 2019/817 24 , die eveneens ontwikkelingen van het Schengenacquis inzake grenzen vormen, teneinde ten behoeve van de screening toegangsrechten te verlenen tot respectievelijk de gegevens in het Visuminformatiesysteem (VIS), het inreis-uitreissysteem (EES) en het Europees reisinformatie en -autorisatiesysteem (Etias). De parallelle wijziging van Verordening (EU) 2019/816 om ten behoeve van de screening toegangsrechten te verlenen tot Ecris-TCN kon echter om redenen van variabele geometrie niet in dezelfde verordening worden opgenomen, aangezien de verordening tot instelling van Ecris-TCN geen ontwikkeling van het Schengenacquis vormt. Verordening 2019/816 moet daarom bij een afzonderlijk wetgevingsinstrument worden gewijzigd.

(5) Daar de doelstelling van deze verordening, namelijk het mogelijk maken van toegang tot Ecris-TCN met het oog op de veiligheidscontroles die zijn ingesteld bij Verordening (EU) .../... [screeningverordening] 25 , die de controle van personen die op het punt staan het Schengengebied binnen te komen en de doorverwijzing van die personen naar de passende procedures moeten versterken, niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt, maar alleen op het niveau van de Unie kan worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU) neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze verordening niet verder dan nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken.

(6) Verordening (EU) .../... [screeningverordening] 26 voorziet in specifieke regels voor de identificatie van onderdanen van derde landen door raadpleging van het gemeenschappelijke identiteitsregister (CIR) dat is ingesteld bij de Verordeningen (EU) 2019/817 en (EU) 2019/818 van het Europees Parlement en de Raad, teneinde de correcte identificatie van in het EES, VIS, Etias, Eurodac en Ecris-TCN geregistreerde personen, met inbegrip van onbekende personen die zichzelf niet kunnen identificeren, te vergemakkelijken en daaraan bij te dragen.

(7) Aangezien de voor de screening aangewezen autoriteiten toegang moeten hebben tot gegevens die zijn opgeslagen in het gemeenschappelijke identiteitsregister (CIR) voor identificatiedoeleinden, wijzigt Verordening (EU) .../... [screeningverordening] 27 Verordening (EU) 2019/817. Om redenen van variabele geometrie was het niet mogelijk Verordening (EU) 2019/818 in dezelfde verordening te wijzigen en daarom moet Verordening (EU) 2019/818 bij een afzonderlijk wetgevingsinstrument worden gewijzigd.

(8) Overeenkomstig de artikelen 1 en 2 van Protocol nr. 22 betreffende de positie van Denemarken, dat aan de Verdragen is gehecht, neemt Denemarken niet deel aan de vaststelling van deze verordening, die derhalve niet bindend is voor, noch van toepassing is in deze lidstaat.

(9) Overeenkomstig de artikelen 1 en 2 en artikel 4 bis, lid 1, van Protocol nr. 21 betreffende de positie van Ierland ten aanzien van de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht, dat aan de Verdragen is gehecht, en onverminderd artikel 4 van dat protocol, neemt Ierland niet deel aan de vaststelling van deze verordening, die derhalve niet bindend is voor, noch van toepassing is in deze lidstaat.