Overwegingen bij COM(2021)398 - Goedkeuring van de beoordeling van het herstel- en veerkrachtplan voor Cyprus

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

 
 
(1) De COVID-19-uitbraak heeft ontwrichtende gevolgen gehad voor de economie van Cyprus en heeft de uitdagingen die vóór de pandemie bestonden nog verergerd. In 2019 bedroeg het bruto binnenlands product (bbp) per hoofd van de bevolking van Cyprus 81 % van het gemiddelde van de Unie. Volgens de voorjaarsprognoses 2021 van de Commissie is het reële bbp van Cyprus in 2020 gedaald met 5,1 % en wordt verwacht dat het in 2020 en 2021 samen zal dalen met 2,1 %. Reeds langer aanwezige aspecten met een effect op de economische prestaties op middellange termijn zijn onder meer een groeimodel dat gebaseerd is op relatief weinig bronnen van groei, en de hoge particuliere, openbare en externe schulden, met kwetsbaarheden in de financiële sector.

(2) Op 9 juli 2019 en op 20 juli 2020 heeft de Raad in het kader van het Europees Semester aanbevelingen gericht tot Cyprus. De Raad beval met name aan om de pandemie doeltreffend aan te pakken, de economie te stimuleren en het daarop volgende herstel te ondersteunen. De Raad beval Cyprus aan om, als de economische omstandigheden dit toelaten, een begrotingsbeleid te voeren dat gericht is op het tot stand brengen van prudente begrotingssituaties op middellange termijn en op het waarborgen van de houdbaarheid van de schuld, daarbij de investeringen verhogend. Voorts beval de Raad aan om de veerkracht en de capaciteit van de gezondheidszorg te versterken, teneinde betaalbare diensten van goede kwaliteit te waarborgen, onder meer door de arbeidsomstandigheden van gezondheidswerkers te verbeteren, en om ervoor te zorgen dat het nationale gezondheidszorgstelsel in 2020 operationeel wordt, zoals gepland, en de houdbaarheid ervan op lange termijn wordt gewaarborgd. De Raad beval Cyprus ook aan om te zorgen voor passende inkomensvervanging en toegang tot sociale bescherming voor iedereen, de openbare diensten voor arbeidsvoorziening te versterken, de benadering van en activeringssteun voor jongeren te versterken, flexibele werkregelingen te bevorderen, de relevantie van onderwijs en opleiding voor de arbeidsmarkt te verbeteren, de hervorming van het onderwijs- en opleidingsstelsel, met inbegrip van lerarenevaluatie, tot een succes te maken en de inzet van werkgevers voor en de deelname van lerenden aan beroepsonderwijs en -opleiding en de toegang tot voor- en vroegschoolse educatie te vergroten. De Raad beval Cyprus ook aan om te zorgen voor passende toegang tot financiering en liquiditeit, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen, om wetgeving aan te nemen ter vereenvoudiging van de vergunnings- en licentieprocedures voor strategische investeerders, om de uitvoering van privatiseringsprojecten te hervatten en volwassen publieke investeringsprojecten te vervroegen, en om particuliere investeringen te bevorderen teneinde het economisch herstel te ondersteunen en investeringen te richten op de groene en digitale transitie, met name op schone en efficiënte productie en gebruik van energie, afval- en waterbeheer, duurzaam vervoer, digitalisering, en onderzoek en innovatie. Bovendien werd Cyprus verzocht meer actie te ondernemen om kenmerken van het belastingstelsel aan te pakken die agressieve fiscale planning door individuen en multinationals vergemakkelijken, met name door middel van uitgaande betalingen. Cyprus kreeg ook de raad om de efficiëntie en kwaliteit, met inbegrip van digitalisering, van i) het rechtsstelsel, met inbegrip van de werking van de bestuurlijke justitie, te verbeteren, de civiele procedures te herzien en de specialisatie van rechtbanken te vergroten, en ii) de overheidssector, met inbegrip van de werking van de overheidsdiensten en lokale overheden en het beheer van staatsentiteiten te verbeteren, maatregelen te nemen om de juridische handhaving van vorderingen te versterken en te zorgen voor betrouwbare, beveiligde en snelle systemen voor de afgifte en overdracht van eigendomsbewijzen en rechten op onroerende goederen. Cyprus werd ook verzocht de afbouw van niet-renderende leningen te faciliteren door een effectieve beheerstructuur van het staatsbedrijf voor activabeheer op te zetten, stappen te ondernemen om de betalingsdiscipline te verbeteren en het toezicht op de kredietaccepterende ondernemingen en de niet-bancaire financiële sector te versterken, onder meer door de volledige integratie van de toezichthouders op de verzekerings- en pensioenfondsen. Cyprus werd ook verzocht sneller werk te maken van hervormingen ter bestrijding van corruptie, de onafhankelijkheid van het openbaar ministerie te beschermen en de capaciteit van de wetshandhaving te versterken. Nu de Commissie bij de indiening van het herstel- en veerkrachtplan de vooruitgang bij de uitvoering van die landspecifieke aanbevelingen heeft beoordeeld, oordeelt zij dat de aanbeveling om alle nodige maatregelen te nemen om de pandemie doeltreffend aan te pakken, de economie te stimuleren en het daarop volgende herstel te ondersteunen, volledig is uitgevoerd.

(3) Op 2 juni 2021 heeft de Commissie een diepgaande evaluatie op grond van artikel 5 van Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad 2 bekendgemaakt voor Cyprus. De conclusie van de analyse van de Commissie luidde dat Cyprus buitensporige macro-economische onevenwichtigheden vertoont, met name in verband met de hoge externe, overheids- en particuliere schulden en de nog steeds hoge niet-renderende leningen, samen met een aanzienlijk tekort op de lopende rekening.

(4) [In de aanbeveling van de Raad over het economisch beleid van de eurozone kregen de lidstaten van de eurozone de aanbeveling om, onder meer via hun herstel- en veerkrachtplannen, een beleidsstandpunt in te nemen dat het herstel ondersteunt en om de convergentie, veerkracht en duurzame en inclusieve groei verder te verbeteren. Voorts beval de Raad aan om de nationale institutionele kaders te versterken, te zorgen voor macrofinanciële stabiliteit, de Economische en monetaire unie te voltooien en de internationale rol van de euro te versterken.] [If the Council recommendation is not adopted by the time of the CID adoption, please remove the recital].

(5) Op 17 mei 2021 heeft Cyprus in overeenstemming met artikel 18, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 zijn herstel- en veerkrachtplan ingediend bij de Commissie. Die indiening van het plan volgde op een in overeenstemming met het nationale rechtskader uitgevoerd proces van raadpleging van lokale autoriteiten, sociale partners, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en andere relevante belanghebbenden. Het nationale draagvlak voor de herstel- en veerkrachtplannen vormt de basis voor de succesvolle uitvoering en het blijvende effect ervan op nationaal niveau en voor de geloofwaardigheid op Europees niveau. Krachtens artikel 19 van die verordening heeft de Commissie de relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie en samenhang van het herstel- en veerkrachtplan beoordeeld in overeenstemming met de beoordelingsrichtsnoeren van bijlage V bij die verordening.

(6) De herstel- en veerkrachtplannen moeten gericht zijn op de algemene doelstellingen van de bij Verordening (EU) 2021/241 ingestelde herstel- en veerkrachtfaciliteit en het bij Verordening (EU) 2020/2094 3 van de Raad opgezette herstelinstrument van de EU, teneinde het herstel in de nasleep van de COVID-19-crisis te ondersteunen. Ze moeten de economische, sociale en territoriale cohesie van de Unie bevorderen door bij te dragen aan de zes pijlers die genoemd worden in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241.

(7) De uitvoering van de herstel- en veerkrachtplannen van de lidstaten zal gecoördineerde investeringen en hervormingen in de hele Unie teweegbrengen. Via de gecoördineerde en gelijktijdige uitvoering van deze hervormingen en investeringen en de uitvoering van grensoverschrijdende projecten zullen deze hervormingen en investeringen elkaar versterken en positieve overloopeffecten in de hele Unie genereren. Een derde van het effect van de faciliteit op de groei en de jobcreatie in de lidstaten zal dan ook afkomstig zijn van overloopeffecten uit andere lidstaten.

Evenwichtige respons die bijdraagt aan de zes pijlers

(8) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt a), van Verordening (EU) 2021/241 en punt 2.1 van bijlage V bij die verordening vormt het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) een alomvattende en voldoende evenwichtige respons op de economische en sociale situatie en draagt het zodoende bij aan elk van de zes in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241 bedoelde pijlers, daarbij rekening houdend met de specifieke uitdagingen van en de financiële toewijzing aan de betrokken lidstaat.

(9) Het herstel- en veerkrachtplan bestaat uit een brede en evenwichtige reeks hervormingen en investeringen die de aanpak van de belangrijkste politieke uitdagingen van de Cypriotische samenleving en economie ondersteunen, en tegelijkertijd adequaat reageren op de gevolgen van de COVID-19-pandemie. Het plan is opgezet rond de overkoepelende doelstelling om de veerkracht van de economie en het potentieel van het land voor duurzame langetermijngroei vanuit economisch, sociaal en milieuoogpunt te versterken. In het plan wordt de nadruk gelegd op vijf prioritaire beleidsassen: gezondheid en civiele bescherming; transitie naar een groene economie; veerkracht en concurrentievermogen van de economie; digitale transformatie; en arbeidsmarkt, sociale bescherming, onderwijs en menselijk kapitaal. In het plan wordt duidelijk uitgelegd hoe elke beleidsas bijdraagt tot de zes pijlers die vermeld zijn in artikel 3 van Verordening (EU) 2021/241. Dit draagt ertoe bij dat op coherente wijze ruim aandacht wordt besteed aan elke pijler.

(10) Het doel van het plan is bij te dragen tot de aanpak van de belangrijkste uitdagingen in verband met de groene transitie, met inbegrip van de hoge broeikasgasemissies, tekortkomingen op het gebied van water- en afvalbeheer en de behoefte aan bescherming van de biodiversiteit en de wilde flora en fauna. Voorbeelden van maatregelen op deze gebieden zijn de invoering van een groene belasting, een hervorming van de elektriciteitsmarkt in combinatie met het faciliteren van de uitrol van hernieuwbare energie, renovatie van het gebouwenbestand teneinde de energie-efficiëntie ervan te verbeteren, vergroening van het wagenpark, bescherming tegen bosbranden, bescherming van het mariene ecosysteem en slim waterbeheer. Het plan bevat ook maatregelen die tot doel hebben bij te dragen tot de digitale transformatie, waarbij de nadruk wordt gelegd op connectiviteit en e-overheidsoplossingen, en digitaliseringsaspecten te integreren in maatregelen op andere gebieden, zoals de hervorming van justitie, gezondheidszorg en onderwijs en opleiding. De digitalisering van bedrijven, met name kleine en middelgrote ondernemingen, wordt ondersteund door directe maatregelen die gericht zijn op het verhogen van de productiviteit en het concurrentievermogen. Slimme, duurzame en inclusieve groei zal naar verwachting worden bevorderd door maatregelen ter verbetering van de toegang tot financiering voor bedrijven, gerichte hervormingen en investeringen op het gebied van onderzoek en innovatie, een onderwijshervorming die bijdraagt tot de aanpak van zowel de kwaliteit van de onderwijsresultaten als de noodzaak om de sociaal-economische verschillen te beperken, en steun voor een schonere energiemix en een kleinere koolstofvoetafdruk van de economie, op billijke en inclusieve wijze. Parallel hiermee heeft een component die gericht is op financiële en budgettaire stabiliteit tot doel de banksector gezonder te maken, het insolventiekader beter te doen werken en hoge particuliere schulden te voorkomen, in combinatie met een doeltreffender en eerlijker belastingstelsel, teneinde de veerkracht van de economie te verbeteren. Het plan draagt ook bij tot de aanpak van uitdagingen van de Cypriotische economie op het gebied van concurrentievermogen, productiviteit en de behoefte aan diversificatie van het groeimodel, via hervormingen en investeringen in de agrovoedingssector, de lichte nijverheid, duurzaam toerisme en de circulaire economie.

(11) Het plan draagt bij tot de verbetering van de sociale en territoriale cohesie en de convergentie van Cyprus met de Unie, via maatregelen ter verbetering van de toegankelijkheid, veerkracht en kwaliteit van de stelsels voor gezondheidszorg en langdurige zorg, renovatie van de sociale infrastructuur, bestrijding van energiearmoede, gelijkere toegang tot digitale infrastructuur en versterking van de werkgelegenheids- en sociale steun voor kwetsbare groepen. Sommige van die maatregelen moeten ook ten goede komen aan de gezondheid en de economische, sociale en institutionele veerkracht en zullen in synergie werken met andere gerichte hervormingen en investeringen, zoals het dichten van lacunes in de sociale zekerheid, het beperken van de vaardighedenmismatch op de arbeidsmarkt via bijscholing, omscholing en begeleiding, en het moderniseren en digitaliseren van de overheidsdiensten, met inbegrip van scholen en gezondheidsinstellingen. Beleidsmaatregelen voor de volgende generatie, kinderen en jongeren zijn ook prominent aanwezig in het plan en hebben betrekking op de modernisering en verbetering van het onderwijs- en opleidingsstelsel op alle niveaus, toegankelijkere voor- en vroegschoolse educatie en opvang, betere benadering van jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen, en steun op alle niveaus voor de ontwikkeling van vaardigheden die relevant zijn voor de digitale en groene transities.

Aanpakken van alle of een significant deel van de in de landspecifieke aanbevelingen vastgestelde uitdagingen

(12) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt b), van Verordening (EU) 2021/241 en punt 2.2 van bijlage V bij die verordening zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting bijdragen tot een doeltreffende aanpak van alle of een significant deel van de uitdagingen (score A) die zijn vastgesteld in de relevante landspecifieke aanbevelingen, met inbegrip van de begrotingsaspecten en de krachtens artikel 6 van Verordening (EU) nr. 1176/2011 aan Cyprus gerichte aanbevelingen, of de uitdagingen die zijn vastgesteld in andere relevante documenten die de Commissie officieel heeft goedgekeurd in het kader van het Europees Semester.

(13) Het plan bevat een uitgebreide reeks elkaar versterkende hervormingen en investeringen die bijdragen tot de doeltreffende aanpak van alle of een aanzienlijk deel van de economische en sociale uitdagingen die zijn geschetst in de landspecifieke aanbevelingen die de Raad in het Europees Semester van 2019 en 2020 tot Cyprus heeft gericht. Door de aanpak van de bovengenoemde uitdagingen zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting ook bijdragen tot het corrigeren van de buitensporige macro-economische onevenwichtigheden 4 waarmee Cyprus wordt geconfronteerd, met name met betrekking tot de hoge externe, overheids- en particuliere schuld en het nog steeds grote aantal niet-renderende leningen, samen met een aanzienlijk tekort op de lopende rekening.

(14) De uitbreiding van netwerken met zeer hoge capaciteit in gebieden met een dekkingstekort en de aanleg van bekabeling die klaar is voor gigabitsnelheden zullen naar verwachting de internetconnectiviteit in Cyprus verbeteren en het gebruik ervan bevorderen. De digitalisering van overheidsdiensten en de invoering van e-justitie, e-gezondheid en slimme steden zullen naar verwachting bevorderlijk zijn voor de digitale transitie. Voorts wordt verwacht dat het plan overheidsdiensten efficiënter zal maken door de strategische rol van de personeelsafdeling en de administratieve capaciteit van de vakministeries te versterken teneinde het beleid van de overheidsdiensten en de functies op het gebied van personeelsbeleid te verbeteren, waarbij een nieuw kader voor het invullen van vacatures bij de overheid en voor de evaluatie van de prestaties van werknemers wordt ingevoerd. De invoering van een nieuw wettelijk kader voor lokale overheden zal hun werking naar verwachting verbeteren. Voorts wordt verwacht dat de oprichting van een anticorruptieautoriteit zal helpen om corruptie effectiever te bestrijden, wat ook zou moeten bijdragen tot het voorkomen, opsporen en corrigeren van onregelmatigheden bij het gebruik van overheidsmiddelen. Het plan omvat maatregelen die naar verwachting bepaalde kenmerken van het Cypriotische belastingstelsel die agressieve fiscale planning vergemakkelijken, met name door multinationals, zullen aanpakken, zoals de invoering van een bronheffing op uitgaande betalingen van dividenden, royalty’s en interesten.

(15) Het volgen van afgestudeerden en het actualiseren van de leerplannen van secundaire scholen om de digitale geletterdheid, zachte vaardigheden en ondernemersvaardigheden te verbeteren, samen met verschillende opleidingsprogramma’s om digitale, groene, blauwe en ondernemersvaardigheden in diverse bevolkingsgroepen te versterken, zullen naar verwachting de kwaliteit en relevantie voor de arbeidsmarkt van onderwijs en opleiding verbeteren. De digitalisering van de stimuleringsregelingen voor indienstneming en de ontwikkeling van een prestatiebeheersysteem voor openbare diensten voor arbeidsvoorziening zullen naar verwachting de efficiëntie van de werking en de kwaliteit van de diensten verbeteren. Het verstrekken van advies en begeleiding en een stimuleringsregeling voor de indienstneming van jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen, zullen naar verwachting de benadering van en de activeringssteun voor jongeren versterken. Het onderwijs- en opleidingsstelsel zal naar verwachting worden verbeterd door een nieuw beoordelingssysteem voor leerkrachten en scholen, door de uitvoering van een nationaal actieplan voor de aanpak van vaardighedenmismatches, door de uitbreiding van gratis verplicht kleuteronderwijs vanaf vier jaar en door de bouw van twee technische modelscholen om het beroepsonderwijs en de beroepsopleiding verder te versterken. Bovendien zullen investeringen in voor- en vroegschoolse educatie en opvang en de vaststelling van een nationale strategie en een nationaal actieplan de kwaliteit en betaalbaarheid van de voor- en vroegschoolse educatie en opvang verbeteren. Het plan voorziet ook in een wet die flexibele werkregelingen zoals telewerk regelt en in een uitbreiding van de sociale bescherming tot zelfstandigen en werknemers in nieuwe vormen van werkgelegenheid, overeenkomstig de landspecifieke aanbevelingen. De uitvoering van het plan zal naar verwachting de capaciteit, kwaliteit en veerkracht van de gezondheidszorg en civiele bescherming versterken aan de hand van maatregelen die gericht zijn op het moderniseren van apparatuur en het opzetten van gerichte informatiesystemen, naast de bevordering van investeringen in communicatiesystemen en e-gezondheidszorg. Ook de uitbreiding en bouw van extra eenheden voor gespecialiseerde zorg is gepland.

(16) De oprichting van een nationaal promotiebureau en de invoering van financieringsprogramma’s en -regelingen zullen naar verwachting de toegang tot financiering en liquiditeit verbeteren, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen. Naar verwachting zullen subsidieregelingen voor onderzoek en innovatie en de oprichting van een centraal bureau voor kennisoverdracht de investeringen in onderzoek en innovatie doen toenemen.

(17) Het herstel- en veerkrachtplan bevat maatregelen die naar verwachting zullen bijdragen tot de groene transitie. Het plan bevordert schone en efficiënte productie en gebruik van energie via diverse maatregelen, zoals groene belastingen, de openstelling van de elektriciteitsmarkt, steun voor groene investeringen en energierenovatieprojecten van het gebouwenbestand en andere infrastructuur. Het plan bevat ook maatregelen die tot doel hebben de bescherming tegen bosbranden en de bescherming van het mariene ecosysteem te versterken. Maatregelen op het gebied van afval- en waterbeheer zijn gericht op het terugdringen van waterverliezen, het verbeteren van bestaande infrastructuur en waterbeheer. Voorts zijn investeringen in emissievrije of emissiearme voertuigen en in de digitalisering van de vervoerssector gepland, teneinde duurzaam vervoer te bevorderen.

(18) Het plan is erop gericht de risico’s in de banksector ten gevolge van niet-renderende leningen uit het verleden te beperken via een gericht actieplan en maatregelen ter verbetering van de werkomgeving voor kredietaccepteerders en kredietservicers. Wat de hoge particuliere schuld en betalingsdiscipline betreft, voorziet het plan in verbeterde schuldmonitoring, een versterking van de werking van het insolventiekader en een strategie ter bestrijding van financiële ongeletterdheid. Naar verwachting zal het toezicht op de sectoren verzekeringen en pensioenfondsen worden verbeterd door te voorzien in meer personeel en betere toezichtinstrumenten.

(19) De aanbevelingen in verband met de onmiddellijke respons van het begrotingsbeleid op de pandemie kunnen worden geacht buiten het toepassingsgebied van het herstel- en veerkrachtplan van Cyprus te vallen, onverminderd het feit dat Cyprus over het algemeen op passende en toereikende wijze heeft gereageerd op de onmiddellijke behoefte aan ondersteuning van de economie via begrotingsmaatregelen in 2020 en 2021, overeenkomstig de bepalingen van de algemene ontsnappingsclausule.

Bijdrage aan het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht

(20) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt c), van Verordening (EU) 2021/241 en punt 2.3 van bijlage V bij die verordening zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting een hoge impact (score A) hebben op het versterken van het groeipotentieel, de jobcreatie en de economische, sociale en institutionele veerkracht van de betrokken lidstaat, waarmee wordt bijgedragen aan de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer door middel van de bevordering van beleid inzake kinderen en jongeren, alsmede op het verzachten van de economische en sociale gevolgen van de COVID‑19-crisis en daarmee het bevorderen van de economische, sociale en territoriale cohesie en de convergentie binnen de Unie.

(21) Uit simulaties van de diensten van de Commissie blijkt dat het plan het bbp van Cyprus tegen 2026 met tussen 1,1 % en 1,8 % kan verhogen 5 . Het plan omvat een breed scala aan investeringen in fysiek en menselijk kapitaal en hervormingen die naar verwachting zullen bijdragen tot economische groei en meer werkgelegenheid. Het plan is erop gericht het economisch herstel in Cyprus te versnellen en de basis te leggen voor een duurzaam groeimodel op lange termijn. Door het groeipotentieel te verbeteren, jobs te creëren en de economische, sociale en institutionele veerkracht te vergroten, zullen de in het plan opgenomen maatregelen het land naar verwachting minder kwetsbaar maken voor schokken. Het plan zal naar verwachting ook bijdragen tot de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten, onder meer door beleidsmaatregelen te bevorderen die gelijke kansen voor alle kinderen creëren en de werkgelegenheid voor jongeren vergroten, en zal Cyprus helpen een inclusieve samenleving te zijn met goede toegang tot gezondheidszorg en een productieve en duurzame economie.

(22) Het plan van Cyprus bevat ook maatregelen op het gebied van werkgelegenheid, onderwijs en vaardigheden en sociale uitdagingen die relevant zijn voor de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten. Om gelijke kansen en toegang tot de arbeidsmarkt te bevorderen, worden in het plan hervormingen voorgesteld om digitale en groene vaardigheden te verbeteren, het evaluatiesysteem voor leerkrachten en scholen te moderniseren en algemene vaardighedenmismatches aan te pakken. Er zijn ook investeringen gepland om het beroepsonderwijs en de beroepsopleiding te moderniseren en activeringssteun te bieden aan jongeren, ter aanvulling van de acties van het Europees Sociaal Fonds Plus. Om de arbeidsmarktdynamiek en de arbeidsomstandigheden te verbeteren, heeft Cyprus een aantal maatregelen voorgesteld, waaronder wetgevende, om flexibele arbeidsregelingen ruimer beschikbaar te maken. Het plan hanteert een geïntegreerde benadering van arbeidsmarktdiensten en -beleid, zoals openbare diensten voor arbeidsvoorziening en actief arbeidsmarktbeleid, overeenkomstig de aanbeveling van de Commissie inzake doeltreffende actieve steun voor werkgelegenheid 6 . Het plan voorziet in een stimulans voor indienstneming die gericht is tot de belangrijkste doelgroep, namelijk jongeren, in combinatie met opleiding. Om de sociale bescherming en inclusie te verbeteren worden in het plan maatregelen voorgesteld ter ondersteuning van deïnstitutionalisering en diensten voor langdurige zorg.

(23) In het plan wordt een uitgebreide reeks maatregelen voorgesteld om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te pakken en de sociale cohesie te verbeteren. Die beleidsmaatregelen hebben onder meer betrekking op hervormingen en investeringen in onderwijs en vaardigheden, activeringsbeleid en sociale diensten, de bestrijding van ongelijkheid, de modernisering van de arbeidsmarkt en het vergroten van de sociale inclusie. Het plan geeft een gedetailleerd overzicht van de ingrepen die geselecteerd zijn om de door het sociaal scorebord vastgestelde kwetsbaarheden aan te pakken, ter ondersteuning van de Europese pijler van sociale rechten.

(24) Het plan bevat hervormingen van de overheidsdiensten die tot doel hebben de digitalisering van de overheid te bevorderen, de administratieve lasten voor burgers en bedrijven te beperken en de planning en goedkeuring van openbare investeringsprojecten verder te versnellen. Naar verwachting zullen die maatregelen het ondernemingsklimaat op lange termijn investeringsvriendelijker en de economie concurrerender maken door te zorgen voor efficiënte digitale overheidsdiensten en door blijvende productiviteitsverhogende effecten mogelijk te maken.

Geen ernstige afbreuk doen

(25) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 en punt 2.4 van bijlage V bij die verordening zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting waarborgen dat geen enkele erin opgenomen maatregel (score A) voor de uitvoering van hervormingen en investeringsprojecten ernstig afbreuk doet aan milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852 van het Europees Parlement en de Raad 7 (het beginsel “geen ernstige afbreuk doen”).

(26) Het herstel- en veerkrachtplan van Cyprus zal naar verwachting voor elke maatregel waarborgen dat geen ernstige afbreuk wordt gedaan aan de zes milieudoelstellingen in de zin van artikel 17 van Verordening (EU) 2020/852, met name mitigatie van klimaatverandering, adaptatie aan klimaatverandering, duurzaam gebruik en bescherming van water en mariene hulpbronnen, circulaire economie, preventie en bestrijding van verontreiniging en bescherming en herstel van biodiversiteit en ecosystemen. Cyprus heeft onderbouwing verstrekt overeenkomstig de technische richtsnoeren van de Europese Commissie inzake “geen ernstige afbreuk doen aan” (2021/C 58/01).

(27) Voor sommige maatregelen, waarvoor oproepen voor voorstellen of oproepen tot het indienen van blijken van belangstelling nodig zullen zijn om in de toekomst specifieke projecten te selecteren, moet aan het beginsel “geen ernstige afbreuk doen” worden voldaan door er via passende mijlpalen in verband met die maatregelen voor te zorgen dat het bestek van de oproepen voor voorstellen of de oproepen tot het indienen van blijken van belangstelling uitsluitingscriteria bevat om te voorkomen dat activiteiten worden geselecteerd die ernstige afbreuk zouden kunnen doen aan milieudoelstellingen.

Bijdrage aan de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit

(28) In overeenstemming met artikel 19, lid 3, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 en punt 2.5 van bijlage V bij die verordening bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de groene transitie, met inbegrip van biodiversiteit, of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van de klimaatdoelstellingen vertegenwoordigen 41 % van het totale voor het plan toegewezen bedrag, berekend overeenkomstig de methode van bijlage VI bij Verordening (EU) 2021/241. Overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) 2021/241 strookt het herstel- en veerkrachtplan met de informatie in het nationale energie- en klimaatplan 2021-2030.

(29) Wat de bijdrage tot het bereiken van de klimaat- en energiegerelateerde doelstellingen van de Unie voor 2030 betreft, wordt verwacht dat de uitvoering van het plan zal bijdragen tot de aanpak van enkele van de belangrijkste beleidsuitdagingen die zijn vastgesteld in de aanbevelingen van de Commissie voor het Cypriotische nationale energie- en klimaatplan. Het plan bevat hervormingen met betrekking tot de invoering van groene belastingen, de liberalisering van de elektriciteitsmarkt, het vergemakkelijken van energierenovaties in gebouwen en het versnellen van elektrische mobiliteit. Voorts omvat het plan omvat een breed scala aan investeringen op het gebied van energie-efficiëntie en hernieuwbare energie die gericht zijn op huishoudens, ondernemingen, gemeenten en de bredere overheidssector en niet-gouvernementele organisaties. Het plan omvat investeringen in verband met de grootschalige uitrol van slimme meters, alsook het project EuroAsia-interconnector, dat de opwekking van elektriciteit uit schonere bronnen, met name hernieuwbare energiebronnen, moet bevorderen. Het plan bevordert ook de vervanging van conventionele voertuigen door emissievrije en emissiearme voertuigen, het gebruik van alternatieve, schonere brandstoffen en vervoermiddelen en het gebruik van openbaar vervoer.

(30) Voorts wordt verwacht dat de uitvoering van het plan zal bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de Unie inzake milieubeleid, waarbij sterk de nadruk wordt gelegd op waterbeheer en de circulaire economie. Het plan omvat een hervorming van het waterbeheer en een reeks onderling samenhangende en elkaar versterkende investeringen om het waterbeheer te moderniseren en duurzamer te maken. Het plan bevat ook maatregelen die gericht zijn op de versterking van de circulaire economie in de toeristische en de industriële sector en op de versterking van duurzame afvalbeheerpraktijken, zoals recycling. Voorts gaat het plan ook in op de uitdagingen van de aanpassing aan de klimaatverandering, via een aantal beschermende en preventieve maatregelen op het gebied van de bestrijding van bosbranden en overstromingen. Eén maatregel, die erop gericht is het mariene ecosysteem te beschermen tegen gevaren, heeft betrekking op het behoud van de biodiversiteit.

Bijdrage aan de digitale transitie

(31) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt f), van Verordening (EU) 2021/241 en punt 2.6 van bijlage V bij die verordening bevat het herstel- en veerkrachtplan maatregelen die in hoge mate (score A) bijdragen tot de digitale transitie of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen. De maatregelen ter ondersteuning van digitale doelstellingen vertegenwoordigen 23 % van het totale voor het plan toegewezen bedrag dat is berekend volgens de methode van bijlage VII bij Verordening (EU) 2021/241.

(32) Gezien het significante aandeel van de totale begroting en de prominente plaats voor digitale aspecten in de meeste componenten ervan, legt het door Cyprus voorgestelde herstel- en veerkrachtplan sterk de nadruk op de digitale transitie en de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen in alle sectoren.

(33) Bijna elke component bevat maatregelen die de digitale transitie rechtstreeks ondersteunen of de bijbehorende uitdagingen aanpakken. De belangrijkste bijdragen komen van componenten die gewijd zijn aan connectiviteitsinfrastructuur en de digitalisering van de overheidssector, gevolgd door de drie componenten die betrekking hebben op e-justitie, budgettaire en financiële stabiliteit en de ondersteuning van digitale vaardigheden. De maatregelen die betrekking hebben op de digitale transitie of de aanpak van de daaruit voortvloeiende uitdagingen zijn dan ook verspreid over het hele plan. Ze zullen naar verwachting bijdragen tot de digitale transformatie van verscheidene economische en sociale sectoren, zoals het onderwijs of de gezondheidszorg, en tot de aanpak van de landspecifieke uitdagingen die voortvloeien uit de digitale transitie.

Blijvende effecten

(34) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt g), van Verordening (EU) 2021/241 en deel 2.7 van bijlage V bij die verordening zal het herstel- en veerkrachtplan naar verwachting in hoge mate (score A) een blijvend effect sorteren voor Cyprus.

(35) In het plan wordt een reeks maatregelen gepresenteerd die tot doel hebben bij te dragen tot de digitale transitie en iets te doen aan het lage niveau van digitale overheidsdiensten. Deze maatregelen zullen er naar verwachting voor zorgen dat 100 % van de bevolking die in georganiseerde gemeenschappen woont toegang heeft tot vaste en draadloze breedbandverbindingen met zeer hoge capaciteit (waaronder ook mobiele, namelijk 5G), met inbegrip van de uitrol van 5G langs de belangrijkste terrestrische corridors; dit zal universele en betaalbare toegang tot gigabitconnectiviteit mogelijk maken in alle stedelijke en plattelandsgebieden, met inbegrip van 5G-connectiviteit. Het plan bevat een reeks hervormingen en investeringen om elektronische overheidsdiensten te bevorderen. Digitale projecten, zoals de digitale transformatie van rechtbanken, slimme steden en de digitalisering van het wetgevingsproces, in combinatie met projecten ter verbetering van het beheersysteem, de evaluatie en aanwerving van personeel in overheidsdiensten en een herziening van de lokale autoriteiten, zullen naar verwachting een structurele en duurzame verandering teweegbrengen in de werking van de overheidsdiensten en justitie, die uiteindelijk het ondernemingsklimaat moet verbeteren. De oprichting van een onafhankelijke autoriteit om maatregelen ter bestrijding van corruptie te coördineren en te monitoren, is een essentieel element van de door het plan beoogde structurele verandering in de instellingen.

(36) De uitvoering van de hervormingen en investeringen in het plan van Cyprus zal naar verwachting blijvende veranderingen teweegbrengen in het onderwijs- en opleidingsstelsel en op de arbeidsmarkt. Het plan omvat belangrijke hervormingen van het onderwijsstelsel, zoals de invoering van een nieuw systeem voor de evaluatie van leerkrachten en scholen, de uitbreiding van gratis verplicht kleuteronderwijs en de aanpassing van de leerplannen van het hoger en secundair onderwijs aan de behoeften van de arbeidsmarkt. Het plan voorziet ook in opleiding om de digitale vaardigheden van studenten, werknemers en werklozen te bevorderen. Het plan voorziet verder ook in de opstelling van een alomvattende nationale strategie om vaardighedenmismatches aan te pakken en in de opstelling van een nationale strategie voor voor- en vroegschoolse educatie en opvang. Deze maatregelen zullen naar verwachting de kwaliteit van onderwijs en opleiding voor alle leeftijden en de prestaties van studenten verbeteren en zorgen voor een betere koppeling tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt.

(37) Het blijvende effect van het plan kan ook worden vergroot via synergieën tussen het plan en andere programma’s die uit de cohesiefondsen worden gefinancierd, met name door territoriale uitdagingen grondig aan te pakken en een evenwichtige ontwikkeling te stimuleren.

Monitoring en uitvoering

(38) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt h), van Verordening (EU) 2021/241 en deel 2.8 van bijlage V bij die verordening zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen passend (score A) om te zorgen voor een doeltreffende monitoring en uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met inbegrip van het beoogde tijdschema en de beoogde mijlpalen en streefdoelen, alsmede de bijbehorende indicatoren.

(39) Het monitoringcomité, voorgezeten door de directeur-generaal van het directoraat-generaal voor Europese programma’s, coördinatie en ontwikkeling (“DG EPCD”) en bijgewoond door de directeurs-generaal van de bij het plan betrokken ministeries en hun plaatsvervangers, is verantwoordelijk voor centraal toezicht op de voortgang. De algemene verantwoordelijkheid voor het toezicht op en de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan is toegewezen aan het directoraat voor herstel en veerkracht van het DG EPCD, dat als coördinerende instantie optreedt. De rol van dit directoraat is de uitvoering van de maatregelen te coördineren, te certificeren dat de mijlpalen en streefdoelen zijn bereikt, voortgangsverslagen op te stellen en contacten te onderhouden met de Commissie, met inbegrip van het indienen van betalingsverzoeken in het kader van Verordening (EU) 2021/241. Het wordt bijgestaan door twee gespecialiseerde toezichthoudende instanties die certificeren dat de mijlpalen en streefdoelen zijn bereikt voor de maatregelen in het plan waarvoor gespecialiseerde input nodig is. De uitvoering van de diverse investeringen en hervormingen in het plan valt onder de verantwoordelijkheid van de uitvoerende instanties. 

(40) De mijlpalen en streefdoelen van het Cypriotische plan vormen een systeem dat geschikt is voor de monitoring van de uitvoering van het plan. Ze zijn voldoende duidelijk, realistisch en alomvattend en waarborgen derhalve dat hun voltooiing kan worden getraceerd en geverifieerd en dat de voorgestelde indicatoren voor die mijlpalen en streefdoelen relevant, aanvaardbaar en robuust zijn. De mijlpalen en streefdoelen zijn ook relevant voor reeds voltooide maatregelen die in aanmerking komen overeenkomstig artikel 17, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241. Om een betalingsverzoek te kunnen rechtvaardigen, moeten die mijlpalen en streefdoelen in de loop van de tijd op bevredigende wijze worden bereikt. De door de Cypriotische autoriteiten beschreven controlemechanismen, gegevensverzameling en verantwoordelijkheden lijken voldoende robuust om de uitbetalingsverzoeken op passende wijze te rechtvaardigen nadat de mijlpalen en streefdoelen als voltooid zijn beoordeeld.

(41) De lidstaten moeten zorgen voor communicatie en erkenning van de financiële steun in het kader van de faciliteit, overeenkomstig artikel 34 van Verordening (EU) 2021/241. In het kader van het instrument voor technische ondersteuning kunnen de lidstaten om technische ondersteuning bij de uitvoering van hun plan verzoeken.

Kostenberekening

(42) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt i), van Verordening (EU) 2021/241 en deel 2.9 van bijlage V bij die verordening is de in het plan verstrekte motivering voor het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan in redelijke mate (score B) redelijk en aannemelijk, strookt het met het kostenefficiëntiebeginsel en staat het in verhouding tot de verwachte nationale economische en sociale gevolgen.

(43) Voor de meeste maatregelen is de verstrekte kosteninformatie tamelijk gedetailleerd en is de methode goed uitgelegd aan de hand van berekeningen die gemakkelijk te volgen zijn en gestaafd worden door bewijsmateriaal. Uit deze informatie blijkt dat de kosten in overeenstemming zijn met de aard en het type van de beoogde hervormingen en investeringen; zij ondersteunt dus de aannemelijkheid van de kosten. Een klein bedrag aan kosten werd echter slechts enigszins redelijk en aannemelijk geacht. Tot slot zijn de geraamde totale kosten van het ingediende herstel- en veerkrachtplan in overeenstemming met het kostenefficiëntiebeginsel, en staan ze in verhouding tot het verwachte nationale economische en sociale effect.

Bescherming van financiële belangen

(44) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt j), van Verordening (EU) 2021/241 en deel 2.10 van bijlage V bij die verordening zijn de in het herstel- en veerkrachtplan voorgestelde regelingen en de in dit besluit vermelde aanvullende maatregelen passend (score A) om corruptie, fraude en belangenconflicten bij het gebruik van de financiële middelen die op grond van deze verordening zijn verstrekt, te voorkomen, op te sporen en recht te zetten, en wordt verwacht dat de regelingen daadwerkelijk dubbele financiering in het kader van de verordening en andere Unieprogramma’s zullen voorkomen. Dit laat de toepassing onverlet van andere instrumenten om de naleving van het Unierecht te bevorderen en te handhaven, onder meer voor het voorkomen, opsporen en corrigeren van corruptie, fraude en belangenconflicten, en het beschermen van de financiën van de Unie overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) 2020/2092 van het Europees Parlement en de Raad 8 .

(45) Het door Cyprus ontwikkelde controle- en auditsysteem is op coherente wijze ontworpen om te voldoen aan de eisen van Verordening (EU) 2021/241. In afwachting van de opstelling van een specifiek informatiesysteem voor het beheer van en toezicht op het plan overeenkomstig artikel 22, lid 2, punt d), van Verordening (EU) 2021/241 moet een passend overgangsregister worden opgezet. In dit overgangsregister of in het specifiek informatiesysteem voor beheer en toezicht moeten de relevante gegevens worden opgeslagen met betrekking tot de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, met name gegevens over het bereiken van mijlpalen en streefdoelen, gegevens over eindbegunstigden, contractanten, subcontractanten en eindontvangers, overeenkomstig artikel 22, lid 2, punt d), van Verordening (EU) 2021/241. Overeenkomstig artikel 20, lid 5, punt e), van Verordening (EU) 2021/241 moet Cyprus het overgangsregister of het specifiek informatiesysteem voor beheer en toezicht opzetten, met de vereiste functies, om te voldoen aan artikel 22 van die verordening en moet het dit bevestigen bij de indiening van zijn eerste betalingsverzoek. Aan de hand van een specifieke audit van het systeem moet worden bevestigd dat het over de vereiste functies beschikt overeenkomstig artikel 22, lid 2, punt d), van Verordening (EU) 2021/241.

(46) Het internecontrolesysteem is gebaseerd op robuuste processen en structuren. De rollen en verantwoordelijkheden van de actoren voor controles en audits zijn duidelijk, de relevante controlefuncties zijn op passende wijze gescheiden en de onafhankelijkheid van de actoren die de audits uitvoeren, is gewaarborgd. De actoren die verantwoordelijk zijn voor controles, beschikken over de wettelijke bevoegdheid en de administratieve capaciteit om de aan hen toebedeelde rollen en taken op zich te nemen. De in het controle- en auditplan beschreven procedures zijn in werking getreden en de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn gedefinieerd aan de hand van het besluit van de Raad van ministers tot goedkeuring van het plan. De aangewezen controle-instanties zijn de Rekenkamer van de Republiek Cyprus en de dienst Interne audit van de Republiek Cyprus. Zij hebben de opdracht om ex-post te controleren of de uitvoerende instanties procedures toepassen om fraude, corruptie en belangenconflicten bij het gebruik van de in het kader van Verordening (EU) 2021/241 verstrekte middelen te voorkomen, op te sporen en te corrigeren. Bovendien zijn er controleregelingen op verschillende niveaus om dubbele financiering uit andere programma’s van de Unie te vermijden en om de naleving van de toepasselijke regels te garanderen.

Coherentie van het plan

(47) Overeenkomstig artikel 19, lid 3, punt k), van Verordening (EU) 2021/241 en deel 2.11 van bijlage V bij die verordening bevat het herstel- en veerkrachtplan in hoge mate (score A) maatregelen voor de uitvoering van hervormingen en openbare investeringsprojecten die coherente acties vormen.

(48) De in het Cypriotische herstel- en veerkrachtplan voorgestelde hervormingen en investeringen vullen elkaar aan. Ze zijn gebaseerd op een alomvattend groeiplan dat zorgt voor samenhang bij het bijdragen aan slimme, inclusieve en duurzame economische ontwikkeling in de toekomst. De vijf belangrijkste beleidsassen van het plan, “veerkrachtige en doeltreffende gezondheidszorg, versterkte civiele bescherming”, “klimaatneutraliteit, energie-efficiëntie en penetratie van hernieuwbare energie”, “versterking van de veerkracht en het concurrentievermogen van de economie”, “naar een digitaal tijdperk” en “arbeidsmarkt, sociale bescherming en menselijk kapitaal”, zijn met elkaar verbonden en versterken elkaar. Ze bevatten maatregelen in verband met de digitale transformatie, die van cruciaal belang zijn om de groene en circulaire transitie van de Cypriotische economie mogelijk te maken. Het plan bevat ook hervormingen die de geplande investeringen versterken, bijvoorbeeld in de sector waterbeheer, en een belastinghervorming om emissiereducties en groene investeringen te stimuleren. De beleidsas “versterking van de veerkracht en het concurrentievermogen van de economie” omvat overheidsinvesteringen om het concurrentievermogen een boost te geven, de productiviteit en de groei op lange termijn te ondersteunen en nieuwe banen te scheppen, ondersteund door hervormingen om het institutionele kader en dus ook het ondernemingsklimaat te verbeteren. De beleidsas “arbeidsmarkt, sociale bescherming en menselijk kapitaal” helpt de groene en digitale transities mogelijk te maken door het onderwijs- en vaardighedenontwikkelingssysteem op alle niveaus te verbeteren en zo de Cypriotische samenleving te voorzien van de nodige vaardigheden, door prioriteit te geven aan het scheppen van duurzame banen en aldus te garanderen dat de digitale en groene transities billijk zullen zijn, met name voor jongeren, en door te investeren in sociale zorgdiensten, terwijl de beleidsas “veerkrachtige en doeltreffende gezondheidszorg, versterkte civiele bescherming” tot doel heeft te zorgen voor universele toegang tot hoogwaardige en doeltreffende gezondheidsdiensten, waaronder ook digitale. Om ruimere samenhang over de instrumenten heen te bevorderen, met name met de fondsen van het Europees cohesiebeleid, wordt een evenwichtige territoriale toewijzing van de middelen aangemoedigd.

Gelijkheid

(49) Het plan bevat een reeks maatregelen, verspreid over verschillende componenten, die naar verwachting de uitdagingen op het gebied van gendergelijkheid en gelijke kansen voor iedereen zullen helpen aanpakken. Tot de bijzonder relevante maatregelen behoren die welke tot doel hebben de toegang tot betaalbare en hoogwaardige voor- en vroegschoolse educatie en opvang en langdurige zorg te verbeteren en die welke flexibele arbeidsregelingen bevorderen waardoor mensen met zorgtaken, met name vrouwen, gemakkelijker kunnen worden geactiveerd op de arbeidsmarkt en waardoor de sociale inclusie verbetert en sociaal-economische nadelen kunnen worden teruggedrongen. Voorts worden ook uitdagingen op het gebied van vrouwelijk ondernemerschap of financiële ongeletterdheid van oudere vrouwen aangepakt. Steun voor jongeren die geen werk hebben en evenmin onderwijs of een opleiding volgen zal naar verwachting ten goede komen aan jongeren met een kwetsbare achtergrond, met inbegrip van jongeren met een migratieachtergrond. Doorheen het hele plan wordt rekening gehouden met de behoeften van personen met een handicap; het plan bevat bijvoorbeeld een kwantitatieve doelstelling voor de verbetering van de energieprestaties van huishoudens met personen met een handicap.

Zelfbeoordeling van de beveiliging

(50) Het plan omvat een zelfbeoordeling van de beveiliging voor investeringen in digitale capaciteiten en connectiviteit. Wat de investeringen in connectiviteit betreft, worden in het plan de relevante beveiligingskwesties en bijbehorende risico’s geïdentificeerd en worden voor elk van deze kwesties risicobeperkende maatregelen vastgesteld op basis van de gemeenschappelijke objectieve criteria in de EU-toolbox voor cyberbeveiling van 5G-netwerken.

Grensoverschrijdende en meerlandenprojecten

(51) Cyprus heeft twee grensoverschrijdende projecten in zijn plan opgenomen, met betrekking tot een elektriciteitsinterconnector en onderzeese kabels voor gegevensverbindingen. Beide projecten hebben een grensoverschrijdend element met Griekenland. Ten eerste heeft de bouw van de EuroAsia-interconnector tot doel de voorzieningszekerheid te garanderen en te zorgen voor competitievere groothandelsprijzen voor elektriciteit, en een groter gebruik van elektriciteit uit schonere bronnen, met name hernieuwbare energiebronnen, mogelijk te maken door het elektriciteitsnet van Cyprus te verbinden met het continentale systeem van de Unie via het Griekse netwerk op Kreta. Dit maakt deel uit van een bredere investering in een grensoverschrijdende interconnector met een totale lengte van 1 208 km tussen Kreta, Cyprus en Israël. Ten tweede is het project voor onderzeese kabels erop gericht Cyprus te voorzien van een veerkrachtige backbone-internetconnectiviteit met hoge capaciteit door middel van een nieuwe onderzeese kabel voor dataverbindingen tussen Cyprus en Griekenland. De uitrol van een nieuwe afzonderlijke backbone-route tussen Cyprus en Griekenland zal naar verwachting de connectiviteit op Cyprus ondersteunen. Voorts wordt verwacht dat dit een positief effect zal hebben op de beschikbare capaciteit en het commerciële aanbod voor backbone-connectiviteit die nodig is om zeer snelle diensten aan te bieden aan eindgebruikers. Ten slotte wordt verwacht dat dit zal zorgen voor betere prestaties in vergelijking met de bestaande verouderde kabels.

Raadplegingsproces

(52) Op basis van het in het plan opgenomen overzicht van het raadplegingsproces zijn alle relevante belanghebbenden, zoals sociale partners, maatschappelijke organisaties en jongerenorganisaties, geraadpleegd tijdens de voorbereidingsfase van het plan, overeenkomstig het nationale rechtskader. De verschillende ministeries, overheidsdiensten en lokale autoriteiten zijn, binnen de grenzen van hun bevoegdheden, in een vroeg stadium en in tal van stappen bij de uitwerking van het plan betrokken. Het parlement is regelmatig geïnformeerd over de inhoud van het plan. De raad economie en concurrentievermogen van Cyprus, het equivalent van een nationaal comité voor de productiviteit, is eveneens geraadpleegd. Na de raadpleging van alle relevante belanghebbenden is een deel van de oorspronkelijk geplande hervormingen en investeringen aangepast of uit het plan geschrapt.

(53) Ook tijdens de uitvoeringsfase van het plan zal naar verwachting overleg worden gepleegd met alle relevante belanghebbenden, met inbegrip van de sociale partners en het maatschappelijk middenveld. Om te zorgen voor draagvlak bij de desbetreffende actoren is het van cruciaal belang dat alle betrokken lokale autoriteiten en belanghebbenden, waaronder de sociale partners, bij de uitvoering van de in het plan opgenomen investeringen en hervormingen worden betrokken.

Positieve beoordeling

(54) Nadat de Commissie het herstel- en veerkrachtplan van Cyprus positief heeft beoordeeld en concludeert dat het plan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241, moeten, overeenkomstig artikel 20, lid 2 van die verordening, in dit besluit de voor de uitvoering van het plan noodzakelijke hervormings- en investeringsprojecten worden vastgelegd alsmede de relevante mijlpalen, streefdoelen en indicatoren en het bedrag dat door de Unie ter beschikking wordt gesteld voor de uitvoering van het plan in de vorm van niet-terugbetaalbare financiële steun en steun via leningen.

Financiële bijdrage

(55) De geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan van Cyprus bedragen 1 206 400 000 EUR. Aangezien het herstel- en veerkrachtplan op bevredigende wijze voldoet aan de beoordelingscriteria van Verordening (EU) 2021/241 en aangezien voorts het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan hoger is dan de maximale financiële bijdrage die voor Cyprus beschikbaar is, moet de aan het Cypriotische herstel- en veerkrachtplan toegewezen financiële bijdrage gelijk zijn aan het totale bedrag van de financiële bijdrage die beschikbaar is voor Cyprus.

(56) Overeenkomstig artikel 11, lid 2, van Verordening (EU) 2021/241 moet de berekening van de maximale financiële bijdrage voor Cyprus uiterlijk 30 juni 2022 worden bijgewerkt. Overeenkomstig artikel 23, lid 1, van die verordening moet nu een bedrag voor Cyprus ter beschikking worden gesteld voor een juridische verbintenis op uiterlijk 31 december 2022. Indien noodzakelijk moet de Raad na het bijwerken van de maximale financiële bijdrage op voorstel van de Commissie dit besluit wijzigen om onverwijld de bijgewerkte maximale financiële bijdrage daarin op te nemen.

(57) Voorts heeft Cyprus steun via leningen aangevraagd om aanvullende hervormingen en investeringen te ondersteunen. Het maximale volume van de door Cyprus aangevraagde leningen bedraagt minder dan 6,8 % van zijn bruto nationaal inkomen in 2019 in lopende prijzen. Het bedrag van de geraamde totale kosten van het herstel- en veerkrachtplan is hoger dan het totaal van de voor Cyprus beschikbare financiële bijdrage en de aangevraagde steun via leningen.

(58) De te verstrekken steun wordt gefinancierd met leningen die de Commissie namens de Unie aangaat op basis van artikel 5 van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad 9 . De steun moet in termijnen worden uitbetaald zodra Cyprus de desbetreffende mijlpalen en streefdoelen die zijn vastgesteld in verband met de uitvoering van het herstel- en veerkrachtplan, op bevredigende wijze heeft verwezenlijkt.

(59) Cyprus heeft verzocht om voorfinanciering van 13 % van de financiële bijdrage en 13 % van de lening. Dat bedrag moet ter beschikking van Cyprus worden gesteld onder voorbehoud van de inwerkingtreding van en in overeenstemming met de financieringsovereenkomst bedoeld in artikel 23, lid 1, van Verordening (EU) 2021/241 en de leningsovereenkomst als bedoeld in artikel 15, lid 2, van die verordening.

(60) Dit besluit moet de uitkomst onverlet laten van eventuele procedures met betrekking tot de toekenning van middelen van de Unie in het kader van andere programma’s van de Unie dan Verordening (EU) 2021/241 of van eventuele procedures met betrekking tot verstoringen van de werking van de interne markt, met name uit hoofde van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag. Het doet geen afbreuk aan het vereiste dat de lidstaten, uit hoofde van artikel 108 van het Verdrag, de Commissie op de hoogte brengen van voorgenomen steunmaatregelen.